Bang of vals? Zo veel verschil tussen hamsters

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
HamHamtaku
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 2
Contacteer:

Bang of vals? Zo veel verschil tussen hamsters

Bericht door HamHamtaku » vr dec 07, 2018 9:34 pm

Zo als de titel doet vermoeden heb ik een groten vraag over hoe ik herken of een hamster bang of vals is.

Ik zal mijn verhaal met een korte inleiding even geven:
Zelf ben ik eigennaar (geweest) van 2 hamsters, Okabe (helaas overleden) en sinds kort Natsume (op tijd van schrijven 9 weken oud, 1 week bij me). Beide zijn ze een russische dwerghamsters en komen van de zelfde winkel. (dus vermoedelijk de zelfde fokker).

Okabe (pearl) was een zeer rustige hamster, en van begin af aan nieuwschierig. Zijn leeftijd was viir mij onbekend, maar ik denk tussen de 8 - 12 weken. Zo leerde hij al snel van alles en kon je dit een echte knuffel hamster noemen die me zelfs kleine kusjes gaf. wub Nooit gebeten tot op het laatste maandje van zijn leven, vermoedelijk i.v.m. de pijn die hij lichamelijk ervaarde. Maar zelfs dan wist hij dat het niet okey was om te bijten en had hij merkbaar spijt. Okabe heb ik alles geleerd door hem te hanteren, dagelijks aandacht te geven en te belonen met snoepjes. lovely_

Natsume (manderijn) is daar in tegen heel anders. Hij was 8 weken toen ik hem haalde, en zat met veel broertjes in een hokje. Eenmaal thuis begon hij met bijten. dizzy_ Dit leek mij angst en dus liet ik hem wennen, alles is nieuw en eng natuurlijk. Nu weet ik dat je ze niet moet vergelijken maar toch gebeurt dit al snel... ik probeer al een weekje wat dingen, maar misschien wil ik te snel(?). shrug_ Natsume rent regelmatig (overdag/savonds) rond in zijn hokje, maar als hij vingers ziet is het los! neenee_ Nu heb ik geprobeerd hem 1 snoepje aan te bieden... dit werkt soms. Eten op de hand doet hij ook maar soms, afhankelijk van zijn bui. Echter negeert hij het eten soms en zet hij vol zijn tanden in mijn hand tot bloeden toe. Ook gaat hij gillen/schreeuwen en lijken zijn poepjes iets dunner (misschien door de stress???) maar verder zie ik geen opmerkelijke dingen.

Ik lees hier en op de DRD site veel over dit gedag en krijg ik dus twijfels of het angst of vals is. Of dat ik misschien het probleem ben. We hebben ook al dingen zoals een sok met mijn geur geprobeerd in het hok. Deze bijt hij dus ook, maar gaat er soms ook in slapen. confused_ Mijn vriend probeert hem nu op mijn bed te laten rondlopen, i.v.m. mijn geur te laten wennen (dit las hij online, en dit deed Okabe ook altijd).
Verder probeer ik zo min mogelijk stress te uiten naar het beestje, oefen ik om rustig te zijn en ga ik soms met eten op mijn hand in het hok zitten (tot dat mijn hand te hand tintelt of de hamster bijt).
Ik las ook wat over straffen bij te agressieve hamsters... maar daar geeft Natsume nog geen drol om, soms moet ik hem er bijna aftrekken zo wat... omg_

Wat kan ik het beste doen? Enige tips? Ik ben een beetje te einderaad en bang dat ik het niet goed kan doen... cry_ aangezien Natsume en Okabe echt een wereld van verschil zijn.
Want ik wil hem de tijd geven... het is nu eenmaal een beestje met gevoelens en die breng je niet even terug met een bonnetje als een object. (Zou vet zielig zijn!!)
Maar het lijkt me het beste voor zowel hem als mij dat er iets veranderd..

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Bang of vals? Zo veel verschil tussen hamsters

Bericht door sylvia » vr dec 07, 2018 10:39 pm

Elke hamster heeft een eigen karakter. Zoals het karakter van je eerste hamster, zo is er maar een. Maar, dat wil niet zeggen dat het karakter van je nieuwe hamster niet ook heel leuk zal zijn.

1 week is nog maar heel erg kort! Dat de hamster van dezelfde winkel komt hoeft absoluut niet te betekenen dat ze van dezelfde fokker komen. Het kan zijn dat Natsume tot nu toe helemaal niet zulke fijne ervaringen heeft met mensen en dan vindt hij mensen gewoon heel erg eng. Krijsen en gillen dat is angst. En die angst zul je hem moeten laten overwinnen door fijne ervaringen met je te leren krijgen.

Kun je hem wel gewoon uit het hok oppakken? Of bijt hij bij het oppakken ook?

Ik zou eens beginnen met hem meer in zijn hok met rust te laten. Zodat hij leert dat hij in zijn hok veilig is. En dan er gewoon naast gaan zitten en tegen hem praten. Zodat hij kan wennen aan je stem. Als je ziet dat hij nieuwsgierig wordt, dan kun je verder gaan, bv hem kort oppakken, hem weer terugzetten, hem iets lekkers geven en hem belonen door lief tegen hem te praten, bv door 'goed zo, Natsume' te zeggen. Gaat dat goed, dan kun je het uitbouwen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

HamHamtaku
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

Bericht door HamHamtaku » vr dec 07, 2018 11:39 pm

sylvia schreef:
vr dec 07, 2018 10:39 pm
Elke hamster heeft een eigen karakter. Zoals het karakter van je eerste hamster, zo is er maar een. Maar, dat wil niet zeggen dat het karakter van je nieuwe hamster niet ook heel leuk zal zijn.

1 week is nog maar heel erg kort! Dat de hamster van dezelfde winkel komt hoeft absoluut niet te betekenen dat ze van dezelfde fokker komen. Het kan zijn dat Natsume tot nu toe helemaal niet zulke fijne ervaringen heeft met mensen en dan vindt hij mensen gewoon heel erg eng. Krijsen en gillen dat is angst. En die angst zul je hem moeten laten overwinnen door fijne ervaringen met je te leren krijgen.

Kun je hem wel gewoon uit het hok oppakken? Of bijt hij bij het oppakken ook?

Ik zou eens beginnen met hem meer in zijn hok met rust te laten. Zodat hij leert dat hij in zijn hok veilig is. En dan er gewoon naast gaan zitten en tegen hem praten. Zodat hij kan wennen aan je stem. Als je ziet dat hij nieuwsgierig wordt, dan kun je verder gaan, bv hem kort oppakken, hem weer terugzetten, hem iets lekkers geven en hem belonen door lief tegen hem te praten, bv door 'goed zo, Natsume' te zeggen. Gaat dat goed, dan kun je het uitbouwen.
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik was al bang dat ik te snel ging. :bloos: Ik denk dat je gelijk hebt rond het feit dat hij geen fijne ervaring heeft gehad nog. Oppakken lukt eigenlijk ook niet. Soms heel soms! Met mijn wolle handschoentje, want mijn handen hebben flink wat wondjes van deze kleine.
Afbeelding

We zullen gaan proberen hem te laten wennen en dan maar eerst eens te praten met hem. Misschien is de keuken tafel beter dan de kast waarop hij nu staat (ondanks dat ik maar een klein appartement heb).

Weet je toevallig of zachte poepjes ook bij jonkies horen? Want Okabe was zeker weten ouder dan 9 weken.. Maar dat maakt het dus nu ook even wennen met Natsume.

Nogmaals bedankt heart_

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za dec 08, 2018 11:30 am

Nee, jonge hamsters horen ook gewoon harde poepjes te hebben. Nou kunnen poepjes als ze net gelegd zijn wel wat zachter zijn hoor. Maar echt zacht horen ze niet te zijn. Het kan de overgang van het voer zijn. Wat geef je hem te eten? En wat geef je er zoal bij aan snoepgoed/nootjes/groente/fruit etc. Let wel even op dat hij geen diarree krijgt. Met een mandarijntje moet je overigens oppassen met suiker. Dus sowieso zijn dierenwinkelsnoepjes en knaagstaven uit den boze. Dat bevat veel te veel suiker. Ook fruit geef je beter niet.

HamHamtaku
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

Bericht door HamHamtaku » zo dec 09, 2018 8:23 pm

sylvia schreef:
za dec 08, 2018 11:30 am
Nee, jonge hamsters horen ook gewoon harde poepjes te hebben. Nou kunnen poepjes als ze net gelegd zijn wel wat zachter zijn hoor. Maar echt zacht horen ze niet te zijn. Het kan de overgang van het voer zijn. Wat geef je hem te eten? En wat geef je er zoal bij aan snoepgoed/nootjes/groente/fruit etc. Let wel even op dat hij geen diarree krijgt. Met een mandarijntje moet je overigens oppassen met suiker. Dus sowieso zijn dierenwinkelsnoepjes en knaagstaven uit den boze. Dat bevat veel te veel suiker. Ook fruit geef je beter niet.
Kwa voeding heeft hij het zelfde als in de winkel, de Supreme selective Hamster (compleet brokjes) en krijgt hij afentoe wat Mini Hamster Nature van vesele-Laga als extratje of nu om hem te leren eten uit mijn hand. Snoepjes die ik nog over heb van de vorige hamster zijn vooral gedroogd fruit van DRD, zonnenbloempitten en nu de verrassingen van de Adventskalender van trixie met van alles en nog wat. (kruiden, yoghertdrops, noodjes, gedroogd groente/fruit)

Echter wil ik hem niet teveel laten wennen aan veel snoepjes i.v.m. dingen zoals suikerziekte/dik worden (niet dat ik weet dat hij dit heeft maar ik probeer mijn hammy's gezond op te voeden).
Ik weet wel dat zijn poepjes roze waren door de rode bietjes snoepjes uit de adventkalender van trixie. Maar daarvoor leken ze al wat zachter(?). Wat moet ik me voorstellen bij diaree? Want hij poepte in zijn loopradje, dus kan net zo goed uitgesmeerd zijn van het rennen over een zachter poepje. Want ik vond ook wat hardere poepjes die wat ouder zijn dan. (Alleen de vorm lijkt op hagelslag i.v.m. rond zoals bij okabe lachuh_ )

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo dec 09, 2018 8:45 pm

Mandarijntjes zijn inderdaad vatbaarder om diabetes te krijgen. Dus geef inderdaad geen dingen waar te veel suiker in zit.

Het klinkt niet alsof je hamster diarree heeft. Poepjes zijn inderdaad de vorm van hagelslag. Als je dat soort poepjes in het hok vindt, is het goed.

HamHamtaku
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

Bericht door HamHamtaku » zo dec 09, 2018 9:22 pm

sylvia schreef:
zo dec 09, 2018 8:45 pm
Mandarijntjes zijn inderdaad vatbaarder om diabetes te krijgen. Dus geef inderdaad geen dingen waar te veel suiker in zit.

Het klinkt niet alsof je hamster diarree heeft. Poepjes zijn inderdaad de vorm van hagelslag. Als je dat soort poepjes in het hok vindt, is het goed.
Heel erg bedankt voor je hulp! Er valt echt een last van me af. Natsume doet het echt goed, we zijn al begonnen met praten en soms heel soms doe ik mijn hand met wat lekker eten erin. Gister zat hij helemaal op mijn hand en heeft hij maar 1x geprobeerd in mijn vinger te happen! toppie_
Dus dit komt wel goed.

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » zo dec 09, 2018 10:13 pm

Als je een hamster hebt met de neiging tot in je hand te bijten zou ik het voer in je hand nog even niet doen, want dan is hand=eten, dus hand is eetbaar. Ik zou juist adviseren geen eten in de hand maar alleen lekkers nadat Natsume eruit is geweest en bij het terugzetten in de kooi, zodat het heel simpel voor een hamster is hand is leuk en nog lekkers achteraf ook. En voor het oppakken even je handen wassen, zodat je ook geen zout van zweet op je handen hebt want ook dat vinden sommige hamsters lekker. En verder rustig aan sommige hamstertjes hebben wat meer tijd nodig en geniet van alle stapjes die ze maakt.

HamHamtaku
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

Bericht door HamHamtaku » zo dec 16, 2018 7:20 pm

Gabriëlle schreef:
zo dec 09, 2018 10:13 pm
Als je een hamster hebt met de neiging tot in je hand te bijten zou ik het voer in je hand nog even niet doen, want dan is hand=eten, dus hand is eetbaar. Ik zou juist adviseren geen eten in de hand maar alleen lekkers nadat Natsume eruit is geweest en bij het terugzetten in de kooi, zodat het heel simpel voor een hamster is hand is leuk en nog lekkers achteraf ook. En voor het oppakken even je handen wassen, zodat je ook geen zout van zweet op je handen hebt want ook dat vinden sommige hamsters lekker. En verder rustig aan sommige hamstertjes hebben wat meer tijd nodig en geniet van alle stapjes die ze maakt.
Dankje Gabriëlle, ik probeer alleen met de lekkere mix voer hem te geven uit de hand. Als een lekkertje zeg maar. We hebben al een paar keer geprobeerd hem met de hand te pakken maar dit gaat niet altijd even soepel. Afgelopen vrijdag heb ik samen met hem op een dekentje met speeltjes en lekkers in de ren gezeten. Hij ging van alles proberen en kwam steeds meer naar me toe. Eerst natuurlijk bijten... maar steeds vaker ook zonder. Ik denk dat hij veel moet wennen. Ik wil kijken of ik het misschien vandaag weer kan doen, zodat hij er aan went dat we dit vaker doen en we dus niet gevaarlijk zijn. Hij laat me wel al met mijn vinger bij zijn nest/huisje komen en bijt niet altijd. Dus ik zie verbetering.

Met het handen was verhaal heb ik wel soms de vraag: Maar mijn geur dan? Ik heb helaas zeep met fruit geur.. en ik heb ook van die desinfectie gel. Ik lees dat je eigenlijk neutrale zeep moet hebben... dus daar ga ik voor kijken. Maar kan desinfectie voor nu ook even?

Plaats reactie