Help! Verrassingnestje van twee 'zusjes' robo's

(Litters) In dit forum kun je hamster koppels voorstellen en iedereen op de hoogte houden van hun nestjes. Daarnaast vind je er een up to date nesten kalender, voor als je op zoek bent naar een leuk hamstertje.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Becky
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Help! Verrassingnestje van twee 'zusjes' robo's

Bericht door Becky » za apr 07, 2018 10:44 am

Help! Een halfjaar geleden hebben ik en mijn vriend Roborovski dwerghamsters aangeschaft bij een dierenwinkel. Het zouden twee zusjes zijn.

De 'zusjes' waren wat chagrijniger naar elkaar de laatste tijd. Ook naar ons toe waren ze beiden wat agressiever. Vanmorgen begonnen onze 'zusjes' opeens écht te vechten. Daarop hebben we ze uit elkaar gehaald.

We dachten, dan maken we gelijk het oude verblijf schoon. Toen we de vulling uit een van de huisjes pakten, kwamen er vier (!!) baby-hamsters mee. Heel, heel erg schrikken. Dat was niet de bedoeling. We willen nu natuurlijk wel het beste doen wat we kunnen...

Eerst de jongen. We hebben dezelfde vulling teruggedaan in het huisje. Ook de jongen er weer in. Het 'nestje' dat ze gebouwd hadden, is niet meer zo mooi... De jongen hebben hun oogjes open. Moeten we ze gewoon met rust laten? We maken ons zorgen dat het misgaat nu het nestje stuk is. Gelukkig lijken ze redelijk groot... Er zit een foto bij, ze zijn al harig en hebben hun oogjes open. De moeder slaapt niet in hetzelfde huisje.

Waar moeten we allemaal aan denken? Heeft de moeder (of vader) extra dingen nodig? Ze krijgen voer van de witte molen, 'puur, voor mini-hamsters and friends'.

We hebben het mannetje apart gezet (bij het vrouwtje hebben we vier gezwollen tepels gezien, voor de zekerheid heb ik een foto bijgesloten van het mannetje).

Omdat we niet wisten dat we baby-hamsters hadden, zijn de hamsters niet meteen apart gezet. Het zijn nu maar vier jongen. Ik lees dat nestjes normaal veel groter zijn... Ik hoop heel erg dat we niet ongemerkt een slachtpartij in ons verblijf hebben gehad... We pakken de hamsters nooit op, ze zijn wel gewent aan onze handen in het verblijf.

Ik hoop ontzettend dat jullie ons kunnen verder helpen... voor alle info (inrichting verblijf, hoeveel bodembedekking, voer, e.d.) heb ik meegelezen met dit forum. Maar dit is de eerste keer dat ik écht advies nodig heb over hoe te handelen... Alvast bedankt!!

Afbeelding

Afbeelding

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Re: Help! Verrassingnestje van twee 'zusjes' robo's

Bericht door Pluisje » za apr 07, 2018 11:12 am

Ik ben niet zo thuis in de fok van hamsters, maar volgens mij gaat het wel goed. Je hebt sowieso gedaan wat mogelijk was. Het vrouwtje kan weer opnieuw gedekt zijn inmiddels, dus wees voorbereid op een mogelijk nieuw nestje. Dat je nu "pas" een nestje hebt is volgens mij omdat Roborovski's eerst een winter meegemaakt moeten hebben eer ze aan de voortplanting denken. Dat dacht ik althans.

Ik heb eens een nestje gehad van ze, heel wat jaren geleden. Dat waren er ook vier (3 mannetjes, 1 vrouwjte), dus het is wel een normale grootte van nestje. Je boft dat je Roborovski's hebt, dus je kunt in principe hierna volstaan met 2 bakken/kooien, moeder en dochter(s) en vader en zoon(s). In een pechgeval gaat iets vechten en heb je een derde verblijf nodig. Bij mij bleef het beperkt tot 2 verblijven.

Ik hoop niet dat je broer en zus in de winkel gekocht hebt.
Laatst gewijzigd door Pluisje op za apr 07, 2018 7:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » za apr 07, 2018 5:19 pm

En ga er maar vanuit dat er nog een 2e nestje komt ;)

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » za apr 07, 2018 8:19 pm

De beebies hebben al wel de oogjes open dus naast het drinken bij mama gaan ze zelf ook al op zoek naar eten. Dit kan je hun wel aanbieden. Het voer wat je nu geeft, losse meelwormen; maar ga niet ineens heel gek doen.

Geef ze vooral gewoon de rust en voldoende voer. Zoals Gabriëlle zegt zit er een kans in dat mama alweer zwanger is.
Mocht de natuur (en mama dus) vinden dat het teveel is, of te druk. Kan ze het nest inderdaad ruimen. Maar daar vind je veelal niets van terug. Dit is gewoon de natuur.

Succes!
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Becky
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Becky » vr apr 13, 2018 7:39 am

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor de reacties. Het lijkt nog steeds goed te gaan. We wachten af of mama opnieuw zwanger is... Ik hoop eerlijk gezegd van niet... ;)

Ik hoop dat het lukt om de mannen en de vrouwen te koppelen en alles een fijn huisje te geven, bij onszelf. We blijven sowieso 1 reserve verblijf houden, mocht er ruzie komen. Misschien dat we nog een stel naar een goede vriendin doen, die al heeft gezegd dat ze interesse heeft. .. We doen ons best in ieder geval!

@xDenise, we hebben ze inderdaad uit de dierenwinkel, een Welkoop in Friesland. Achteraf dom natuurlijk... We hebben ze er niet over gebeld. Misschien dat we dat nog wel doen. Maar ik breng ze sowieso niet daarheen.

Becky
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Becky » za apr 14, 2018 8:17 am

En nog een vraag...

Vorige week hadden de babies hun ogen al open. Sinds vorige week is er een week voorbij, dus dat is in ieder geval 7 extra 'open ogen dagen'. Dan zullen ze rond de drie weken zijn misschien?

Ze zitten nu nog bij de moeder. Ik wil de mannetjes eruit halen binnenkort en deze proberen te koppelen aan hun pa. Maar wanneer is de tijd rijp? Ze zijn nog zo klein... 😜 en kunnen ze al samen met pa of moeten ze eerst groter en sterker zijn (dus eerst apart in eigen babie-mannenhokje)?
De vrouwtjes wil ik bij ma laten.

Rondscharrelen doen ze niet zoveel... Ze blijven vrij verstopt zitten. Ik wil graag dat ze een beetje tam worden. Kan ik ze vanaf nu elke dag even oppakken en uit hun nestje halen of verstoord dit teveel?

Alvast bedankt!!

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » di mei 15, 2018 12:07 pm

Tussen de derde en vierde levensweek zijn ze zover. hopelijk lukt het allemaal en blijven de groepjes in harmonie samenleven! :D
Ze zullen met de tijd zelf hun koppies uit het nestje gaan steken ;)

Plaats reactie