Ukken worden geruimd, de rest apart zetten?

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

lupini
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 3

Ukken worden geruimd, de rest apart zetten?

Bericht door lupini » di apr 01, 2014 11:05 am

Ik heb op dit moment een nestje syr Hamsters ,er waren er 5 geboren ,maar helaas was er een dood ,de moeder heeft die opgegeten ,maar in de 1e week ,heeft de moeder er nog 3 opgegeten ,en heb ik er nu helaas nog maar 1 over ,terwijl deze moeder in haar eerste nestje 12 jongen helemaal goed heeft groot gebracht ,
nu mijn vraag ,de moeder waakt enorm om haar laatste kind wat nu al 17 dagen oud is ,en de oogjes zijn al open ,maar wij merken dat het kleintje helemaal niets mag ,gaat ze het nest uit ,dan pakt de moeder haar best snel weer op en zet haar terug in het nestje ,komt dit omdat ze er nu nog maar een heeft ? ook had dit ene hamstertje een bijtplekje van de moeder ,

Ik weet niet of ik haar nu bij de moeder moet houden ,of apart moet zetten ,het jong is vandaag 17 dagen oud
Laatst gewijzigd door Janneke G op di apr 01, 2014 1:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt.

kimsiemeling
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 16

Re: nestje syr hamster ,maar nog maar 1 over

Bericht door kimsiemeling » di apr 01, 2014 12:24 pm

Ik zou hem apart zetten. Vanaf 17 dagen gaan ze niet meer drinken bii mama en kunnen ze eventueel bij mams weggehaald worden.. dit betekent alleen niet dat hij gelijk weg weg mag. Dat mag pas vanaf 6 weken.

Voerde je mams goed bij?
Ook te vinden op onze Facebook pagina http://www.facebook.nl/hamsteryhorizon
Afbeelding

Janneke G
superlid
superlid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Re: nestje syr hamster ,maar nog maar 1 over

Bericht door Janneke G » di apr 01, 2014 1:22 pm

Het is heel normaal gedrag hoor, dat moeders hun kroost in het nest willen houden. Ik merkte hier ook altijd dat de moeders wat paniekerig werden in de eerste dagen dat de jongen zelf aan de wandel gingen. Zeker met maar één jong is het makkelijker te overzien om die steeds terug te halen. Heb je er 12, dan geven ze vaak al sneller op, omdat het onbegonnen werk is om ze allemaal steeds terug te halen. :lol:

Het beste wat je kunt doen is de natuur zijn gang laten gaan. Je weet niet waarom moeders die ukken geruimd heeft, maar tot dusver zorgt ze nog goed voor dit ene jong. En zeker als ze al eerder een nest goed groot gebracht heeft, zal er toch er wat mis zijn geweest met deze jongen. Laat ze vooral veel met rust. Door stress kan moeders ook gaan ruimen. En voldoende bijvoeren met dierlijke eiwitten. Als het goed is zal moeder ook voer mee in het nest nemen, dus ook al mag het jong nog niet het nest uit van moeder, die krijgt dan evengoed wel te eten. :)

Ik vind 17 dagen nog wel erg jong om de uk apart te zetten. Ik denk dat ie meer kans op overleven heeft als ie bij mama kan blijven. Zeker aangezien de andere ukken in de eerste week zijn geruimd, acht ik de kans klein dat moeder dit jong nog zal ruimen.

lupini
nieuw lid
nieuw lid

Re: Ukken worden geruimd, de rest apart zetten?

Bericht door lupini » di apr 01, 2014 1:33 pm

bedankt voor jullie berichtjes ,Ja de moeder krijgt zeker genoeg eten ,kattenmelk gehad ,een honden brokje heel af en toe ,gewoon hetzelfde ,als bij haar eerste nest ,alleen is dit nestje van een andere vader ,en zit de moeder nu in een andere kooi ,dus ik denk zelf ,of de kooi ,of de vader ,dat deze jongen echt niet goed waren ,
verder laat ik het jong wel bij haar ,maar dat bijtplekje van de kleine dat vind ik een beetje raar ?
ook kom ik niet aan het jong nog ,wat ik bij het eerste nestje al wel kon doen ,de moeder zelf laat haar wel al aaien en gaat in de avond nu steeds van haar nest af .

Janneke G
superlid
superlid
Contacteer:

Bericht door Janneke G » di apr 01, 2014 1:45 pm

Ik denk dat je al heel goed bezig bent hoor. :) Heel veel meer kun je nu niet doen voor het ukje.

En een bijtplekje kan best zijn van een keer iets te hardhandig vastgepakt worden door moeders. Laatst nog een ukje gezien wat een oor miste, omdat moeders haar kind bij hele jonge leeftijd te lomp had opgepakt. Tja, niet leuk, maar kan gebeuren. Zoiets gebeurd dan "per ongeluk" en is niet altijd een teken dat moeder het jong wilde ruimen. Anders had ze dat al lang gedaan. ;)

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » wo apr 02, 2014 8:07 am

Je bent goed bezig zo hoor.

lupini
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lupini » wo apr 02, 2014 3:38 pm

lupini
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lupini » wo apr 02, 2014 10:23 pm

Ik heb vandaag toch besloten om dit kleintje apart te zetten ,hij mocht echt niets van zijn ma ,als hij maar even uit het nest ging pakte ze hem heel hard beet ,het piepte gewoon ,en was er blauw en stuk van ,ook in het nest geen eten te vinden dus de kleine nu 18 dg oud moet het nest wel uit ,maar dat mocht hij niet
mijn vragen ,hoe lang drinken ze bij de moeder ,ik dacht zelf nu niet meer ?
heb de kleine kattenmelk gegeven met Brinta en brood met water ,en wat water met knikkers ,wel zielig hoor zo kleintje helemaal alleen
ik weet van mijn andere nestjes dat ze nu juist zo lekker samen liggen broers en zusjes en veel spelen samen ,als deze kleine blijft leven dan hou ik hem zelf !

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2680_n.jpg

Janneke G
superlid
superlid
Contacteer:

Bericht door Janneke G » do apr 03, 2014 8:54 am

Hij ziet er op de foto in ieder geval gezond uit. Dus niet te mager ofzo. Dat is heel fijn. Hamsters drinken tot ongeveer 3 weken nog bij de moeder, maar zodra ze zelfstandig vast voedsel kunnen eten, wordt dit al een heel stuk minder. Wat je hem gegeven hebt, heb je goed aan gedaan. Zorg dat het droogvoer dat je hem geeft goed klein van formaat is, zodat hij dit zeker kan eten. Kleine zaadjes e.d.

Lekker veel mee knuffelen en de kleine verwennen. Komt vast goed!

LoverGirl123
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 9

Bericht door LoverGirl123 » do apr 03, 2014 1:36 pm

Wat een droppie!
Groetjes Talitha

en de hammies heart_

lupini
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lupini » vr apr 04, 2014 4:00 pm

Gaat nog steeds goed met Lucky zo hebben we haar genoemd ,het is een meisje en ze heeft geluk gehad dat ze over is gebleven ! ,ze eet van alles klein beetje sla ,pap ,brood ,hapje van dit en dat ,en poept en plast nou dat zegt genoeg toch ,we
halen haar er elke dag even uit en ze is heel tam en rustig ,ik denk dat we dit kleine wonder zelf houden haha
hieronder een foto van haar ze is nu 20 dg oud
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=53B91EDC

Janneke G
superlid
superlid
Contacteer:

Bericht door Janneke G » vr apr 04, 2014 6:08 pm

Ziet er goed uit wub

lupini
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lupini » di apr 08, 2014 3:09 pm

even een kleine update Lucky is nu 24 dg oud en het gaat super goed ze is al aan het rennen in haar looprad
hier een paar nieuwe foto`s van haar
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door lupini op di apr 08, 2014 7:36 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

kimsiemeling
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 16

Bericht door kimsiemeling » di apr 08, 2014 3:10 pm

Leuk hoor ^^
Ook te vinden op onze Facebook pagina http://www.facebook.nl/hamsteryhorizon
Afbeelding

D@phne
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 10

Bericht door D@phne » di apr 08, 2014 4:24 pm

Fijn dat het zo goed gaat :)

Plaats reactie