Welke kleuren kan ik verwachten?

(Genetics) In dit forum vind je uitleg over de genetica van hamsters en kun je hier vragen over stellen. Ook kun je mee doen met een spel, waar door je spelenderwijs de genetica leert kennen.

Moderators: marika, Anneke

marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: welke kleurtjes??

Bericht door marika » di jan 07, 2014 11:08 pm

Ja de hamstertjes zijn destijds naar de Tuinscala gegaan, vanwaar Ezra ze heeft gekocht. Ze komen dus wel bij mij vandaan, maar via het Tuincentrum waar ik mee samenwerk.
De achtergrond van de hamstertjes is voor mij erg lastig te bepalen omdat ik niet weet welke het precies zijn.
Vies bruin kan het niet zijn geweest... ik heb 1 keer een viesbruin nestje gehad en die zijn allemaal als huisdier weggegaan en daarna heb ik er nooit mee mee gefokt. Er zaten allemaal zieke hamstertjes in het nestje. Alle Vies Bruine en Beige dieren hadden draaikop :(

Het witte hamstertje met zwarte ogen van de Jumper zou ik niet mee fokken. Als je de achtergrond van de dieren niet kent kun je het risico beter niet nemen om ermee te fokken. Er zijn erg veel genetische afwijkingen die de kop op kunnen steken, zelfs gecontroleerde fokkers-lijnen kunnen hier nog last van hebben. Daarnaast worden de dierenwinkels beleverd door broodfokkers dus niet om aan te raden ;)

Vanaf de buitenkant kun je helaas niet altijd zien of het hamstertje gezond is. Sommige genetische afwijkingen zoals bijvoorbeeld draaikop, back flipping, walzing etc wel maar andere zoals diabetes, genetische tepelinfectie, tumoren etc etc kun je niet zien.

Bij de Russische Dwerghamster komt de witte kleur wel voor, maar is een hybride kleur... Dus ik weet niet of je een hele lichte Pearl hebt of een witte of een wildkleur of blauw wildkleur in wintervacht.

Janneke G
superlid
superlid
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Re: hamstertjes gekoppeld

Bericht door Janneke G » wo jan 08, 2014 12:01 am

De kleur van de ogen kun je controleren door een foto te maken met flits. Als de ogen dan rood opkleuren, zijn ze donkerrood. Blijven ze zwart, dan zijn het gewone donkerkleurige ogen.
Wit donker roodoog is een zeer zeldzame kleur bij de Russische dwerghamster. De kans dat je die bij de Jumper vind is wel heel klein. Niet onmogelijk hoor, dus wie weet...

Maar met alleen een omschrijving kunnen we je niet helpen. Je zult eerst moeten ontdekken hoe je een foto hier kunt neerzetten, dan kunnen we je verder helpen.

Ik zou er toch wel even proberen achter te komen, want als het een campbelli is, kon je wel eens tegen grote problemen gaan lopen. Campbelli man x russen vrouw gaat namelijk zelden goed. De jongen van een campbelli zijn groter dan van een rus, waardoor een russen vrouwtje de jongen van een campbelli niet geboren kan laten worden. Zowel de jongen als de moeder zullen dan sterven. :(

Janneke G
superlid
superlid
Contacteer:

Re: welke kleurtjes??

Bericht door Janneke G » wo jan 08, 2014 12:09 am

Ezra schreef:
xDenise schreef:Dit topic had je toch al?
Ja klopt, maar ik had hem bij de vorige onder het verkeerde kopje gedaan :bloos: dus nu staat hij onder nestjes happy_
En nu staat ie weer verkeerd. chinrub_ Deze vraag hoort namelijk bij "Genetica" thuis en niet bij Hamster Nieuwtjes of bij Nestjes. Ik zal je topics samenvoegen en dan in het juiste forum zetten.

In het vervolg graag even een melding van je bericht maken als je het verkeerd geplaatst hebt of een bericht sturen naar een moderator. Niet zomaar een topic dubbel posten. ;)

pluisebol11
stamgast
stamgast

Re: Welke kleuren kan ik verwachten?

Bericht door pluisebol11 » wo jan 08, 2014 4:08 pm

ja jumper is een dierenwinkel want ik kom er regelmatig .
ik heb die witte hamster wel gezien alleen via de achterkant dus veel meer niet (zaterdag was dat)
maar ik zou persoonlijk ook niet fokken met die hamster want volgensmij doet jumper aan broodfok.
rust zacht,Pluisje,fancy en nino heart_

Plaats reactie