(Rus) Welke koppels te vormen voor Russisch Blauw?

(Genetics) In dit forum vind je uitleg over de genetica van hamsters en kun je hier vragen over stellen. Ook kun je mee doen met een spel, waar door je spelenderwijs de genetica leert kennen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
New Hope
stamgast
stamgast
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 2
Contacteer:

(Rus) Welke koppels te vormen voor Russisch Blauw?

Bericht door New Hope » wo jan 04, 2012 12:40 am

Pff... ik lees me suf, maar weet nog steeds niet goed welke kleuren ik kan koppelen om Russisch Blauw eruit te krijgen...

Ik heb al een Russisch Blauwe man en ik vind zijn kleurtje echt helemaal t einde... Net als Blauw Wildkleur...
Dus die kleuren krijgen in een nest lijkt me helemaal geweldig!
Heb nu een geheel Blauw Wildkleur nest van de Russisch Blauwe man met een Blauw Wildkleur vrouwtje, maar als er ooit een combinatie nest (dus zowel Blauw Wildkleur ukken als Russisch Blauwe ukken in 1 nest) zou kunnen komen zou ik dat heel leuk vinden hihi. Maar dan moet dat genetisch natuurlijk wel mogelijk zijn...

Maar goed de hoofdvraag is dus:
Welke verparingen zou ik allemaal kunnen maken om er Russisch Blauw uit te krijgen?
Groetjes,

Yvonne
CS New Hope
En de hammies Tiffy, Cream, Capt'n Crunch en Muffin!

In herinnering: Lieve Anik, Rambo, Ice en Kuqi

Website:
http://csnewhope.webs.com/

Janneke G
superlid
superlid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Re: Welke koppels te vormen voor Russisch Blauw?

Bericht door Janneke G » wo jan 04, 2012 12:51 am

Als je een uk uit dat nest (blauwwildkleur, drager voor zwart) kruist met:

A. Wildkleur (drager voor blauwwildkleur en zwart)
B. Blauwwildkleur (drager voor zwart)
C. Zwart (drager voor blauw)
D. Russisch blauw

Dan krijg je o.a. blauwwildkleur en russisch blauw.

New Hope
stamgast
stamgast
Contacteer:

Bericht door New Hope » wo jan 04, 2012 1:35 am

Aaah oke, dus ik kan een uk van dit nest gebruiken voor een nest Russisch Blauw? Of iig kans op Russisch blauw?
Gaaf hahaha
Dat had ik dus ff niet verwacht... Maar dat komt dan natuurlijk doordat pa Russisch Blauw is?

Dan zal ik op zoek moeten gaan naar nog een Russisch blauwe denk ik... hahaha
Wil namelijk geen kruising Pa X Dochter oid doen....

Dank je wel iig voor je snelle antwoord!

Kan ik ook bijvoorbeeld Russisch Blauw X Russisch Blauw doen?
Krijg ik dan alleen maar Russisch Blauw?
Groetjes,

Yvonne
CS New Hope

Website:

Lianne
lid
lid
Aantal hamsters: 7

Bericht door Lianne » wo jan 04, 2012 2:50 am

Het punt is, dat Russisch Blauw opgebouwd is uit twee recessieve genen. Dat betekent dat het gen voor bijvoorbeeld zwart, pas in tweevoud ook laat zien dat de hamster die genen heeft. Daarvoor gebruiken we codes, voor zwart is dat 'a'. In hoofdletters geschreven geven we de afwezigheid van een kleurtje aan, dus Aa geeft aan dat een hamster één keer het gen voor zwart heeft geërfd, van bijvoorbeeld een zwarte moeder, en één keer het gen voor 'niet-zwart', bijvoorbeeld van de blauw-wildkleur vader. Puur Aa, dus alleen maar één gen voor zwart, uit zich als wildkleur. Je kunt niet zien dat hij drager is voor zwart, alleen weten aan de hand van de ouders, of eventueel zien in een nestje. We spreken dan ook van een drager, namelijk drager voor de kleur zwart. Uit twee ouders met dezelfde recessieve kleur, kunnen dan ook nooit wildkleurtjes geboren worden, dat wil zeggen dat er uit twee zwarte ouders, alleen zwarte jongen worden geboren als ze verder geen genen bij zich dragen, zoals blauw-wildkleur.

Nu is, zoals ik al zei, Russisch Blauw opgebouwd uit twee recessieve kleuren, namelijk zwart en blauw-wildkleur, blauw-wildkleurt verdunt als het ware het zwart. Deze kleur wordt aangegeven met een 'd'. Een zwarte hamster heeft twee genen geërfd voor zwart, en is daarmee 'aa', een blauw-wildkleur hamster heeft twee genen geërfd voor blauw-wildkleur, en is daarmee 'dd'. Logisch gevolg, een Russisch Blauw hamstertje is 'aa dd'. Uit twee Russisch Blauwe hamsters kunnen dan ook geen andere kleuren worden geboren, als beide ouders 'aa dd' zijn. Ze geven immers alleen maar allebei een gen voor blauw-wildkleur en eentje voor zwart door. Alle ukjes krijgen zowel twee genen zwart, als twee genen blauw-wildkleur en worden dus Russisch Blauw.

Volg je het nog?

Wil je een gevarieerd nestje, kun je inderdaad kiezen voor dragers. Bijvoorbeeld blauw-wildkleur, drager voor zwart, kruisen met een wildkleur, drager voor blauw-wildkleur en zwart. Dan krijg je wildkleur, blauw-wildkleur, zwart en Russisch Blauw. Of een blauw-wildkleur, drager zwart, kruisen met een zwart, drager blauw-wildkleur. Ook dan krijg je wildkleur, blauw-wildkleur, zwart en Russisch Blauw. Begrijp je het een beetje? 't Is al laat, dus als ik ergens iets vaags heb opgeschreven, roep maar. :P
Groetjes van Lianne en de poezels Ien en Dien, en jeweetwelkater Joep.

New Hope
stamgast
stamgast
Contacteer:

Bericht door New Hope » wo jan 04, 2012 9:03 am

Dank je wel voor de uitleg Lianne!
Het is heel duidelijk!

Ik kan dus t beste kiezen voor een uk uit t nest van nu (Blauw Wildkleur, Zwart dr.) en dan kruisen met een Zwart (dr van Blauw Wildkleur) of een Wildkleur (dr. van Blauw Wildkleur en Zwart).
Ik zou dan persoonlijk gaan voor de Zwart (Blauw Wildkleur dr.), want die vind ik ook erg mooi, hihi.

Ik ben zelf niet zo goed in t onthouden van de kleurcodes... Bij de cavia's blijven ze ook nog altijd niet hangen :lol:
Maar als ik eenmaal weet hoe t vererft, dan blijft dat wel weer redelijk hangen, hahaha.

Maar Russisch Blauw kan dus niet gedragen worden? snap ik dat nou goed?
Maar t kan wel vererft worden met de juiste kleurcodes die wel gedragen worden door de ouderdieren...?
Groetjes,

Yvonne
CS New Hope

Website:

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo jan 04, 2012 9:57 am

mooie uitleg Lianne happy_

Lianne
lid
lid
Aantal hamsters: 7

Bericht door Lianne » wo jan 04, 2012 1:56 pm

Haha thanks Marika! :bloos:
Furry Zoo schreef: Maar Russisch Blauw kan dus niet gedragen worden? snap ik dat nou goed?
Maar t kan wel vererft worden met de juiste kleurcodes die wel gedragen worden door de ouderdieren...?
Russisch Blauw is niet één gen, het is een combinatie en beide genen vererfen 'los' om zomaar te zeggen. Maar een wildkleur, geboren uit bijvoorbeeld Russisch Blauw en wildkleur, is wel drager van zowel zwart als blauw-wildkleur, en dat zie je weer terug in een nestje, als je hem kruist met een Russisch Blauwe dame bijvoorbeeld. :)
Groetjes van Lianne en de poezels Ien en Dien, en jeweetwelkater Joep.

New Hope
stamgast
stamgast
Contacteer:

Bericht door New Hope » wo jan 04, 2012 11:20 pm

Aah oke... Denk dat ik t begin te snappen hihi
Zal nog wel een hoop moeten leren zo denk ik :lol:

Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg!
Groetjes,

Yvonne
CS New Hope

Website:

juuth
superlid
superlid
Aantal hamsters: 1
Contacteer:

Bericht door juuth » ma jan 09, 2012 9:46 pm

russisch blauw bestaat uit de genen zwart(aa) & blauwwildkleur(dd). door deze genen te combineren krijg je dus russisch blauw (aadd). de genen ververven gewoon los en kunnen wel gedragen worden (recessief).

als je een uk uit je nest aanhoud kun je een blauwwildkleur, drager zwart, een zwart, drager blauwwildkleur of een wildkleur, drager blauwwildkleur en zwart er tegen kruisen voor een gevarieerd nest.

www.dwerghamster.nl staat ook een redelijk goed in elkaar gezette machine om kruisingen uit te rekenen. zo kun je jezelf nog even op weg helpen, zo heb ik het uiteindelijk ook geleerd, haha.

en ook bij mij blijft nog niet alles 100% hangen hoor, dat krijg je als je meerdere diersoorten fokt/hebt gefokt.

Plaats reactie