welke kleur zijn deze kleintjes?

(Genetics) In dit forum vind je uitleg over de genetica van hamsters en kun je hier vragen over stellen. Ook kun je mee doen met een spel, waar door je spelenderwijs de genetica leert kennen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
12113
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw

welke kleur zijn deze kleintjes?

Bericht door 12113 » di mei 24, 2016 9:36 am

Hallo allemaal,

Ik ben nogsteeds niet zeker over de kleur van de kleintjes, ik dacht dat de 3 grijsachtige beige waren, nu heb ik bij allemaal geen rode ogen gezien en ook geen rode gloed. Wat denken jullie ervan? Hier de foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop op reacties,

Groetjes,

Sophie

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Re: welke kleur zijn deze kleintjes?

Bericht door xDenise » di mei 24, 2016 7:16 pm

Ik hoopte heel erg dat de 'beige' dieren gewoon blauw wildkleur met een verkeerd ingestelde flits waren ... maar helaas.

1 camel
1 mandarijn
1 blauw wildkleur
en 3 beige .......

http://www.derussischedwerghamster.nl/kleuren.html
http://www.derussischedwerghamster.nl/k ... beige.html

Ik heb toch echt wel mijn vraagtekens bij de manier waarop hier gefokt word. Sorry dat ik mijn mening uit.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » di mei 24, 2016 8:15 pm

Daarbij kan je voor de mandarijn en camel volgens mij ook niet uitsluiten dat ze genetisch ook vies bruin/beige zijn, aangezien mandarijn dominant is.
Dat betekend dus dat papa ook drager is van het gen, dus in feite beide ouders en alle jongen niet geschikt zijn voor de fok.
Gelukkig dat deze niet verder als fokdieren ingezet zullen worden.
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

12113
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door 12113 » di mei 24, 2016 8:37 pm

@saskia hoe kan het dan dat ze 2 x een nestje heeft gehad zonder draaikop of problemen? Groetjes, sophie

12113
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door 12113 » di mei 24, 2016 8:45 pm

@xDenise hierna word niet verder gefokt met dit vrouwtje, er zijn verder geen problemen opgetreden met het vrouwtje, het mannetje of de kleintjes.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » di mei 24, 2016 9:35 pm

Omdat zulke problemen ook op latere leeftijd naar voren kunnen komen. Jouw hamsters komen al veel in de hand en er is dus geen stress-situatie. Wilt niet zeggen dat ze bij een flinke stress situatie niet nog steeds deze afwijking kunnen gaan tonen.

Ook hoeft er niets naar voren te komen, maar dat wilt niet zeggen dat je dan maar lukraak met een 'gevaarlijke' kleur moet fokken. Het word overal afgeraden, overal wordt getypt dat het er niet uit te fokken is en dus ook later kan optreden. Of schone nestjes en dan het 4e nestje ineens vol met draaikop. Er zijn zelfs hamsters die ruim vijf generaties geen vies-bruin in de lijn hebben en ineens komen er draaikoppen.

Iedereen leest zich toch in voordat hij of zij gaat fokken? Of vergis ik mij?
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » wo mei 25, 2016 7:28 am

Je kan ook 10 keer een autoweg oversteken met je ogen dicht zonder aangereden te worden, wil niet zeggen dat er dan geen risico is.. Soms heb je gewoon geluk. En idd hoeft het niet direct naar voren te komen, feit is dat ze allemaal drager zijn van een gen wat gelinkt is aan afwijkingen en ze het gen dus allemaal ook weer door kunnen geven aan een volgende generatie.

Waarom denk je dat goede fokkers dit gen absoluut niet in hun lijn willen hebben? Iedereen die zich een goede fokker durft te noemen zal er alles aan doen om lijnen zo gezond mogelijk te fokken, die zullen alle hamsters die dit gen mogelijk dragen zo snel mogelijk eruit gooien.
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

Plaats reactie