Hoeveel eiwitten moeten er in hamstervoer?

(Food) Voor al je vragen/opmerkingen met betrekking tot de voeding van hamsters kun je in dit forum terecht.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Mona
stamgast
stamgast
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 7

Re: Hoeveel eiwitten moeten er in hamstervoer?

Bericht door Mona » vr mei 22, 2015 10:51 pm

Op een duitse site las ik dat russen en campbellies gemiddeld 40% dierlijk voedsel eten. Dan is een hoog eiwitgehalte in voer dus niet zo raar.
25% lijkt mij eigenlijk ideaal voor jonge hamsters. Voor volwassen hamsters zou ik dit wel terug brengen, want teveel eiwitten kunnen voor problemen zorgen.
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » za mei 23, 2015 9:19 am

@Mona dat zal dan wel plantaardig eiwit moeten zijn of niet? Ik kan me niet voorstellen dat een hamster 40% dierlijk eiwit moet hebben, dat is een percentage wat dichter bij een carnivoor (vleeseter) komt, zoals bijvoorbeeld een Fret. Dat is een vleeseter en heeft wel iets van 30% - 40% dierlijk eiwit nodig. Maar het maag darm kanaal van een dwerghamster is niet ingericht op zoveel dierlijk eiwit te verwerken.

Nee zo'n hoog percentage dierlijk eiwit zou in mijn opzicht niet goed zijn denk ik. Minimaal 17% tot 25% Waarbij inderdaad de jongere dieren dichter bij de 25% zitten en en de volwassen dieren ergens midden in en de oudere dieren aan de lagere kant.

Ik zit nog wat rond te kijken en zie dat omnivoren in het algemeen c.a. 17% eiwitten in hun dieet hebben.

Mona
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 7

Bericht door Mona » za mei 23, 2015 11:12 am

Nee, echt dierlijk voedsel. Dat zou zijn wat ze in het wild eten ongeveer. Maar of dat echt klopt weet ik niet, er staan geen wetenschappelijke bronnen bij.
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

Adri
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Aantal hamsters: 10

Bericht door Adri » di mei 26, 2015 8:41 am

marika schreef:Ik heb onlangs een onderzoek gelezen waarbij bij dwerghamsters aangetoond is dat als het eiwitgehalte lager dan 16% er problemen met de vacht kunnen ontstaan. Met name kale plekken werden waargenomen.
Dus 16% zou voor dwerghamster een minimum gehalte moeten zijn.
Beetje vreemd dat er wordt gezegd dat een voer voor minimaal zoveel procent eiwit moet bevatten zonder dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende eiwitten?
Waar het om gaat is het verteerbaar ruw eiwit. Verteerbaar Ruw Eiwit (VREp) is de mate van vertering van het eiwit in een voedermiddel; de zgn. eiwitverteerbaarheid.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » di mei 26, 2015 9:12 am

Adri schreef: Beetje vreemd dat er wordt gezegd dat een voer voor minimaal zoveel procent eiwit moet bevatten zonder dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende eiwitten?
Waar het om gaat is het verteerbaar ruw eiwit. Verteerbaar Ruw Eiwit (VREp) is de mate van vertering van het eiwit in een voedermiddel; de zgn. eiwitverteerbaarheid.
Er wordt aangegeven dat het percentage dierlijke eiwit in het dieet van de dwerghamster niet lager dan 16% zou moeten zijn. Volgens mij wordt hier ook het verteerbare ruwe eiwit bedoeld. Ik zal het onderzoek er nog eens bij pakken. Want als je het hebt over onverteerbaar dan ga je richting de planten eiwitten en in het onderzoek hebben ze het over eiwitten van dierlijke afkomst.

Waar ik nog wel aan zou kunnen denken is de biologische waarde van eiwitten. Deze is bij dierlijke eiwitten redelijk hoog met het ei als koploper. Een kippenei heeft een biologische waarde van bijna 100%. De biologische waarde van plantaardige eiwitten is lager. Door combinaties te maken kan deze verhoogt worden.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di mei 26, 2015 1:16 pm

Ik ben het helemaal met je eens, Pluisje! Ik geef mijn hamster levende meelwormen, maar ook zo 1x per week een klein hard hondebrokje. Dat hondebrokje geef ik eigenlijk ook ivm slijting van tanden, maar inhoudelijk gezien kun je inderdaad beter een stukje vlees geven, bv gekookte kip.

OK, we dwalen een beetje af naar hondevoer, maar zie bv dit stukje:
http://www.dierentehuiszeist.nl/index.p ... &Itemid=67
Eiwitten
De hoeveelheid eiwitten in voeding vertelt ons iets over de verteerbaarheid ervan. Achterop de verpakking staat altijd een analyse van de voedingsstoffen aangegeven. Bij deze analyse ziet u ook het percentage (ruw) eiwit te staan.
Het ruw eiwitgehalte zegt uitsluitend hoeveel eiwit er in totaal in het voer aanwezig is, maar zegt niets over de kwaliteit. Een eiwit is van zeer hoge kwaliteit als deze bijna 100 % verteerbaar is. Een voer met 20% ruw eiwit, maar met hoogwaardige, goed verteerbare grondstoffen, is vaak beter dan een voer met 24% eiwit ruw eiwit van mindere kwaliteit.
Slecht verteerbare eiwitten van dierlijke oorsprong zijn bijvoorbeeld eiwit van botten. Tarwe-eiwitten zijn zeer goed te verteren, eiwitten van veldbonen zijn slechts redelijk verteerbaar.

De duurdere merken hondenvoer werken veel met hoogwaardige grondstoffen. Vandaar ook dat er veel prijsverschil is van hondenvoer en hondenbrokken van verschillende merken.

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat eiwitten hoogwaardig en goed verteerbaar zijn?
Als een eiwit van hoge kwaliteit is, dan wordt het bijna in zijn geheel verteerd. Hierdoor wordt weinig en stevige ontlasting gevormd. Meestal is het zo: hoe goedkoper een hondenvoer --> des te minder de kwaliteit van de grondstoffen --> des te slechter de verteerbaarheid. Duurdere brokken van een goede kwaliteit zijn niet alleen zuiniger in het gebruik, ze zijn ook beter voor de gezondheid van uw hond.

===

Bij hamstervoer staat (als het goed is) de hoeveel eiwitten ook per 'ruw eiwit' vermeld. Tja, hoe moeten we dat verder zien?

Om op Mona haar verhaal terug te komen.
De (wetenschappelijke) artikelen over de benodigde eiwitten bij een hamster lopen uiteen. Er is niet 'bewezen' hoeveel eiwitten een hamster nodig heeft. Maar, er wordt meestal uitgegaan van een percentage van 15 - 25 %. Zeker geen 30 - 40 %. Volgens onderzoeken (maaginhoud onderzocht) eet een wilde dwerghamster voornamelijk zaden van grassen etc. In de zomer eten ze ook insekten, met name krekels. (dit bleek uit de maaginhoud). Maar in de winter kunnen ze bv geen insecten vinden.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di mei 26, 2015 4:06 pm

Nog even terzijde:
Een hamster heeft overigens twee magen, een voormaag en een kliermaag. Deze aanpassing is waarschijnlijk (dit is nog niet onomstotelijk vast komen te staan) juist om plantendelen te kunnen verteren die bv voor de mens of andere dieren geen voedingswaarde hebben.

Martin Braak
Fokker
Fokker

Bericht door Martin Braak » di mei 26, 2015 8:12 pm

Daarom heeft de Duitse site echt fout, maaginhoud van onderzochte dood gevonden hamsters en opgegraven hamsters laten dit ook zien, veelal gras en zaden.

Ander vraag: hoeveel vitamine A moet een Russische dwerghamster hebben? En hoeveel vitamine C?, of is C in zijn geheel niet nodig als toevoeging in voer?

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » di mei 26, 2015 9:45 pm

Dwerghamsters kunnen zelf vitamine c aanmaken. Alleen inbepaalde situaties waarbij het lichaam meer vit c nodig heeft kan het gebeuren dat er een tekort ontstaat. Dit wordt volgens mij aangevuld of de dieren gaan instinctief op zoek naat vit c
Voornamelijk bij stress wordt er meer vit c verbruikt

De twee magen zijn vergelijkbaar met de magen van de koe en inderdaad erop gericht om plantaardige voeding beter te verteren. Bij herkauwers zie je dat ze de maaginhoud opboeren en opnieuw kauwen. De hamsters doen aan coprofagie om alles uit de planten op te nemen + de B vitamines die gevormd worden inhet laatste deel van de spijsvertering op te nemen.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo mei 27, 2015 6:40 am

De in water oplosbare varianten zijn vaak geen probleem. De in vet oplosbare vitamines zoals A en D kunnen niet door bijvoorbeeld plassen worden uitgescheden, dus kunnen ze zich ophopen. Een hamster kan net als mensen viatmine D aanmaken door buiten in de zon te zijn. Deze vit wordt in de huid aangemaakt. Hoeveel een hamster nodig heeft van deze vitamine zou ik na moeten kijken. Ik heb hier een hele tabel.

Van vitamine C heb je twee varianten de in water oplosbare en de in vet oplosbare. Het voordeel van de in vet oplosbare vitamine C is dat deze door de hersenbariere kan komen en in de hersenen voor een anti-oxiderende werking kan zorgen. Dat gaat voor de eiwitten onderwerp misschien iets te ver :D

Een teveel aan dierlijke eiwitten kan ook weer voor problemen zorgen... Volgens mij zijn tumoren en kanker aan een te eiwitrijk dieet gekoppeld. Dan zou het dier wel zijn hele leven lang steeds een teveel hebben moeten krijgen.

Martin Braak
Fokker
Fokker

Bericht door Martin Braak » wo mei 27, 2015 7:22 am

Heb je daar een onderbouwing voor dat een hamster vitamine A kan aanmaken door middel van zonlicht? Ze komen in het wild niet buiten als de zon schijnt.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo mei 27, 2015 7:42 am

Martin Braak schreef:Heb je daar een onderbouwing voor dat een hamster vitamine A kan aanmaken door middel van zonlicht? Ze komen in het wild niet buiten als de zon schijnt.
Zal ik even naar moeten kijken ;)

Ik heb hier wel een kort filmpje van een stukje leefgebied van de rusjes in het wild. Je ziet dat eentje met zijn snuitje uit het holletje kijkt.
Het is een open gebied, dus als ze in het holletje zitten met hun snuitjes in de zon dan kan er al sprake zijn van Vitamine D aanmaak.

We weten namelijk niet hoe snel het wordt aangemaakt. Bij mensen weten we dat er op jonge leeftijd veel sneller en makkelijker vitamine D wordt aangemaakt door in de zon te zitten, maar op latere leeftijd niet meer.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo mei 27, 2015 10:33 am

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... onnen.html
Teveel/tekort aan eiwitten
Teveel eiwitten vormen een belasting voor de nieren. De afbraakproducten van eiwitten worden door de nieren verwijderd. Te weinig eiwitten betekent dat het lichaam een verminderde afweer heeft, en de invloed op spijsvertering en opbouw/vervanging spierweefsel is nadelig.

Te veel eiwitten belasten de nieren.
Dit geldt ook voor hamsters. Ik heb destijds met mijn dwerghamster Basje (zuivere blauw wildkleur) een heel lang consult gehad bij dierenarts Frank Verstappen en behalve het onderzoeken en testen van Basje (Basje bleek op zeer jonge leeftijd al een ernstige vorm van diabetes te hebben) hebben we ook een te volgen aangepast dieet besproken. Ook heb ik daarna nog een aantal maal met hem gemaild omdat hij even mee zou kijken hoe of wat. Maar hij heeft me hierbij wel uitdrukkelijk gewaarschuwd voor de gevolgen die een dieet met een te hoog gehalte eiwitten zou hebben.

Vandaar dat ik zelf bij het maken van de papjes voor Remy en Bubba 18% eiwit heb proberen aan te houden. Daarbij bedoel ik dat ik steeds op de verpakking van de gekochte papjes heb gekeken naar de hoeveelheid eiwit (dit heb ik overigens ook gedaan voor de hoeveelheid vet en vezels) en idem voor de door mij zelf gemaakte papjes naar de bestanddelen heb gekeken en dit steeds heb uitgerekend en gemiddeld. Het was natuurlijk niet voor even, Remy heeft bv 1 jaar en 4 mnd papjes gegeten. Wil je zo'n dier gezond houden, zul je het naar mijn idee goed moeten doen.

Ik heb ook wel info over vitamines, maar dan moet ik het even na gaan zoeken in welke artikelen wat staat. We kunnen ook een topic hiernaast openen over vitamines? Staat dat ook maar weer vast.

Ik heb gisteren gelezen dat het vooral een vit E gebrek is wat hamsters snel hebben. Vooral bij zogende moeders en jongen. Maar daar zou ik nog even verder naar moeten kijken om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo mei 27, 2015 10:36 am

Edit:
Ik zie dat er al een topic over vitamines (omhoog gehaald) is! :)

Plaats reactie