Voorkeur complete brok/gemengd voer

(Food) Voor al je vragen/opmerkingen met betrekking tot de voeding van hamsters kun je in dit forum terecht.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Maaike_
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Voorkeur complete brok/gemengd voer

Bericht door Maaike_ » di sep 29, 2015 1:35 pm

Zie titel, ik ben benieuwd naar jullie voorkeur! (en natuurlijk het waarom)

xDenise
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 17
Contacteer:

Re: Voorkeur complete brok/gemengd voer

Bericht door xDenise » di sep 29, 2015 2:24 pm

Ik ga voor complete brok. Ik heb gemerkt in mijn tijd van het geven van gemengd voer dat de gewichten enorm aankwamen en het grootste gedeelte werd niet opgegeten. Dat vind ik erg zonde en heb toen de keus gemaakt om terug te gaan op een betaalbare eensoortbrok. Dit bevalt tot op heden nog prima. Alle veel te dikke hamsters zijn weer netjes terug naar hun 'normale' gewicht en alles word weer keurig opgegeten. Af en toe krijgen ze natuurlijk gewoon nog wat afwisseling aan gedroogd fruit (iets in die richting) of gewoon vers zoals andijvie.

Maar voor mij hier de complete brok. Vanwege de gezonde gewichten en dat alles word opgegeten.
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
Hamsterscaping, het creëren van een natuurlijke leefomgeving.
www.HamsteryPureColour

faith
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door faith » di sep 29, 2015 5:38 pm

Ik voer complete brok en gemengd mijn rede waarom ik compleet geef is omdat hij veel beter eet

sophie
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 8
Contacteer:

Bericht door sophie » di sep 29, 2015 8:56 pm

Ook ik voer een alles-in-1-brok omdat ik dan zeker weet dat er niet selectief gegeten wordt. Zo'n 1 a 2 x per week geef ik alle hamsters i.p.v. de complete brok gemengd voer; dit komt nl meer overeen met hun natuurlijke voeding (foerageergedrag) en ik zie dit dan ook als verrijking c.q. bezigheidsvoer.
Afbeelding Kleine hobbyfokkerij van Russische dwerghamsters

http://www.hamsterysophie.nl

faith
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door faith » di sep 29, 2015 10:17 pm

sophie schreef:Ook ik voer een alles-in-1-brok omdat ik dan zeker weet dat er niet selectief gegeten wordt. Zo'n 1 a 2 x per week geef ik alle hamsters i.p.v. de complete brok gemengd voer; dit komt nl meer overeen met hun natuurlijke voeding (foerageergedrag) en ik zie dit dan ook als verrijking c.q. bezigheidsvoer.

Ik zou ook alles in1 brok geven ja allen strooi ik ook gemengd voer dit was even een tip

Veer
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 4

Bericht door Veer » wo sep 30, 2015 8:38 am

Ik voer gewoon gemengd, ik vind het een prettiger idee dat mijn hamstertjes gewoon zelf hun voer kunnen kiezen wat ze op willen eten. Ik voer crispy en dat wordt altijd goed gegeten bij mij. Geen te dikke hamsters hier(ja 1 maar dat beestje is ook echt aartslui) :P

Mona
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 7

Bericht door Mona » wo sep 30, 2015 9:22 am

Ik voer gemengd voer, alles in 1 brok vind ik doodsaai voor een hamster...
Want het droogvoer is bij hamsters echt het hoofdvoer, bij cavia's en konijnen bijvoorbeeld (waar ik wel voorstander ben van alles in 1 brok) is de brok maar een klein deeltje van hun dieet. Hamsters in het wild eten vooral granen enzo, ik wil ze hun natuurlijke instincten meer laten uit oefenen.
Naar mijn ervaring eten hamsters ook vrij goed wat goed voor hen is. Vroeger gaf ik versele laga nature, dat werd heel goed gegeten. Maar de laatste tijd bleef daar steeds meer van liggen, volgens mij is er iets aan de samenstelling veranderd? Ik heb nog gehoord dat mensen dezelfde ervaring hadden...

Nu meng ik volledig zelf voer. Was héél spannend in het begin, maar ik heb je goed ingelezen op duitse fora en ik moet zeggen, het bevalt me prima. De hamsters eten het super graag, het ruikt heerlijk, zit niets geperst in, ik weet perfect wat ze binnen krijgen en veel natuurlijker kan niet!

Als ik ooit terug voor winkelvoer zou gaan zou het vitakraft dwerghamster voer zijn, jr farm food of voer van rodipet :)
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

Laurakees
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Laurakees » wo sep 30, 2015 2:13 pm

Die van mij krijgt gemengd voer en alles in 1 brok door elkaar. Hij eet beide erg goed. Ik voer hem supreme selective en pets place huis merk. Er zit bij mij in de buurt geen pets place, maar hij wil niks anders dus ik rij al ruim 1.5 jaar speciaal naar pets place voor hem:p. Ik heb gekozen om beide te geven zodat hij zelf kan kiezen en lekker gevarieerd kan eten.

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » do okt 01, 2015 7:47 am

Lastig hoor. Voor beide manieren van voeren valt dus wel wat te zeggen als ik bovenstaande lees. Zelf voer ik alles in één brok, om wat hierboven ook wel is genoemd: Anders blijft er vaak zoveel liggen. Als de helft blijft liggen (selectief) heb ik ook niet het idee dat ze alle voedingsstoffen die het voer wel biedt binnenkrijgen. Maar de saaiheid, tja, da's ook weer een punt. Ik voer meer bij met groenten, niet met ander voer.

Marley
lid
lid
Aantal hamsters: 3

Bericht door Marley » do okt 01, 2015 11:39 am

Ik meng verschillende soorten gemengd voer door elkaar. ook geef ik een paar brokjes science selective nog erbij. Dus alles in 1 en gemengd voor door elkaar. Elke hamster heeft zijn voorkeur voor eten maar er wordt goed gegeten en dat vind ik het belangrijkst :D

Bibi
lid
lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Bibi » do okt 01, 2015 4:09 pm

Mona schreef:Ik voer gemengd voer, alles in 1 brok vind ik doodsaai voor een hamster...
Want het droogvoer is bij hamsters echt het hoofdvoer, bij cavia's en konijnen bijvoorbeeld (waar ik wel voorstander ben van alles in 1 brok) is de brok maar een klein deeltje van hun dieet. Hamsters in het wild eten vooral granen enzo, ik wil ze hun natuurlijke instincten meer laten uit oefenen.
Naar mijn ervaring eten hamsters ook vrij goed wat goed voor hen is. Vroeger gaf ik versele laga nature, dat werd heel goed gegeten. Maar de laatste tijd bleef daar steeds meer van liggen, volgens mij is er iets aan de samenstelling veranderd? Ik heb nog gehoord dat mensen dezelfde ervaring hadden...

Nu meng ik volledig zelf voer. Was héél spannend in het begin, maar ik heb je goed ingelezen op duitse fora en ik moet zeggen, het bevalt me prima. De hamsters eten het super graag, het ruikt heerlijk, zit niets geperst in, ik weet perfect wat ze binnen krijgen en veel natuurlijker kan niet!

Als ik ooit terug voor winkelvoer zou gaan zou het vitakraft dwerghamster voer zijn, jr farm food of voer van rodipet :)
Hoe meng je zelf dat voer? Ik geef namelijk allesineen brok en versele laga crispy en mijn rusje laat ook heel veel liggen vh mixvoer. Vooral de kleinere korreltjes. Ik ben heel slecht in Duits, dus verwijs me niet naar het Duitse forum aub .haha. Maar wat koop je dan en hoe ziet de zelfmix eruit?
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)

Mona
stamgast
stamgast

Bericht door Mona » vr okt 02, 2015 10:13 am

Toch via het duitse forum :p Er bestaat geen 'goed' recept dat je kan volgen, het kost ontzettend veel opzoekwerk.
Ik meng volgens het 70/30 principe: 70% melige zaden en 30% vette zaden. Voor jonge of magere hamsters wordt dit 60/40, dus meer vette dingen.
Ik meng verschillende soorten granen en zaden zoals: Boekweit, gerst, haver, paddy, tarwe, havervlokken, katjang idoe, erwten(vlokken) dari, millet, graszaad, mais, witzaad, kardi, zonnebloempitten, pompoenpitten, pinda's venkelzaad, mariadistelzaad, hennepzaad, lijnzaad, sesamzaad, negerzaad, raapzaad, blauw maanzaad, weegbree en klaverzaad,... en daarnaast nog gedroogde kruiden en bloemen, gedroogde insecten en gedroogde groenten.

Ik koop dus alle zaden apart, en dat zijn véél zaden :P Ik vind het super om te doen, maar het is niet iets waar je zomaar mee begint. Ik heb ook niet klakkeloos het eerste recept dat ik tegen kwam overgenomen maar echt mee gelezen om verschillende meningen te leren, te zien aan welke ingredienten ik kan komen, zien wat mijn hamsters goed eten,... Je kan niet zomaar ingredienten weglaten, die moet je dan vervangen door iets gelijkwaardig.

Als je echt serieus wilt gaan mengen wil ik je gerust helpen, stuur maar een berichtje. :)
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » ma okt 05, 2015 5:25 pm

Zijn jullie niet bang dat als je gemengd voer geeft en je hamster laat standaard 2 onderdelen iggen bijv., dat hier juist goede stoffen inzitten die zo blijven liggen? Dat doordat je hamster selectief eet hij niet alles juist binnenkrijgt?

Mona
stamgast
stamgast

Bericht door Mona » ma okt 05, 2015 6:14 pm

Nee, naar mijn ervaring weten hamsters heel goed wat goed voor hen is. Bij zieke hamsters voer ik extra verse kruiden en dan kiezen ze echt zelf wat het beste voor hen is. Ook bij voer laten ze eigenlijk nooit belangrijke dingen liggen. Hier toch niet ^^
Groetjes van Mona,

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » wo okt 07, 2015 8:13 am

Oké :mrgreen:

Plaats reactie