Hope Farms Hamster Super - Hondenbrok?

(Food) Voor al je vragen/opmerkingen met betrekking tot de voeding van hamsters kun je in dit forum terecht.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Hope Farms Hamster Super - Hondenbrok?

Bericht door marika » do apr 23, 2015 9:22 am

Ik had laatst een leuk gesprek met de vertegenwoordiger van Hope Farms. Ik vind het altijd super gezellig als hij langskomt en deze keer hadden we het per toeval over de Hope Farms Hamster Super brok.

Afbeelding

Ik heb heel eerlijk gezegd dat ik dit voer niet gebruik, omdat ik de brokken veel te groot vind. Het zijn naar mijn mening net hondenbrokken. Dat was stof om over na te denken, want zo vertelde de vertegenwoordiger was het voer ontwikkeld in samenwerking met deskundigen die de brok zo hebben gemaakt dat de tandslijtage wordt bevorderd.

Ik vind persoonlijk tanden slijten en voeding twee verschillende dingen niet niet perse samen hoeven te gaan. Wat vinden jullie? Als je voer kiest kijk je dan ook naar de mogelijkheid om de tanden te slijten? Ik niet. Ik kijk naar de samenstelling en of het voer past bij het dier. Daarnaast is er nog een belangrijk onderdeel van de voeding en dat is het hamsteren. Hamsters zouden moeten kunnen hamsteren en dat gaat niet met zo'n grote brok.

Ze hebben bij het maken van deze brokken dus heel bewust stil gestaan bij het feit dat hamsters knaagdieren zijn en dus een knaagbehoefte hebben. Met één brok is een hamster een hele tijd zoet en kan hij zijn tanden slijten, zo is de gedachte achter de brok. Maar er is dus niet stilgestaan bij het feit dat een hamster (met name dwerghmster) de brokken niet kan hamsteren. Wat is belangrijker?

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening :D

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Hope Famrs Hamster Super - Hondenbrok?

Bericht door silvia » do apr 23, 2015 9:37 am

ik vind die grote brokken helemaal niks, hamsters inderdaad met name de Russische dwerghamster, vind het heerlijk om te hamsteren vandaar dat ze bij mij altijd gemengd voer krijgen, ik merk ook dat de grote brokken die wel eens in het voer zitten altijd blijven liggen, kleine brokjes worden wel gehamsterd
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Vivian82
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 2

Bericht door Vivian82 » vr apr 24, 2015 12:24 pm

Ik heb deze brokken vorige keer per ongeluk meegenomen bij de dierenzaak. Wilde de gemengde variant maar had de verkeerde. Nou ze eten er niet van bij hoor zowel me rusje als me syrtje niet.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo apr 26, 2015 10:45 am

Ik moet zeggen dat sinds ik zelf twee dwerghamsters met tandproblemen heb gehad, in combinatie met al de verhalen en foto's die ik van de andere dwerghamsters uit de tandproblemenlijn heb gehoord/gezien, ik me bewuster heb bezig gehouden met de vraag welk voer ik voor mijn huidige dwerghamster zou kopen. Ik heb dan ook heel bewust een aantal voeders gekocht om ze goed te kunnen vergelijken.

Zou ik na mijn ervaring met hamsters met tandproblemen voor een enkele brok kiezen? Het antwoord is 'nee'. Ik vind inderdaad de mogelijkheid om te kunnen hamsteren ook heel belangrijk. Dus ik zou sowieso niet voor zo'n grote brok kiezen. Simpelweg omdat ze die niet in hun wangzak kunnen stoppen. Plus als ik zie hoe mijn hamster geniet van het uitzoeken en sorteren van zijn voer, dan zou ik hem dat pleziertje niet willen ontnemen.

Wel voeg ik wat grotere brokken aan het voer toe. En dat was even zoeken naar wat Timmy lekker vindt en goed eet. Zo had ik bv nog van Science Supreme de Hamster Selective liggen. Voor Remy en Bubba maakte ik daar papjes van, maar Timmy eet het niet. Ook al snij ik het in iets kleinere stukjes. OK, wellicht als het het enige zou zijn wat hij zou krijgen. :) Ook de Versele Laga Compeet blijft altijd liggen. Maar de grote brokken uit Witte Molen eet hij heel graag. Waar hij echt verzot op is, zijn de grote brokken uit het Kona Corn voer. Vooral die bruine ringen. Dat is echt zijn grootste trofee. Als hij die ziet liggen, dan huppelt hij er blij mee weg! :)

Het komt er op neer, dat ik meer ben overgegaan om mijn voer te mengen. Ik probeer daarbij bewust van alles wat te kiezen. Maar nee, een hamster is ook gek op kleinere zaadjes ed, dus ik zou er zelf voor kiezen ze dat ook te geven.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » zo apr 26, 2015 9:08 pm

Er mag bij deze brokken ook een grote waarschuwing! De vorm van deze brokken worden ook wel lab-brokken genoemd en daar zijn ze oorspronkelijk ook voor ontwikkeld, je voert deze brokken in een ruifje en daardoor gaat er zo min mogelijk voer verloren en kun je grote hoeveelheden dieren goedkoop en simpel voeren. Je mag deze brokken dus niet gewoon in de kooi leggen!! want als ze vochtig worden gaan ze schimmelen zonder dat je dit ziet met een dode of zieke hamster tot gevolg kan ik vertellen uit ervaring. Als je deze brokken wil geven (ik ben toch al niet voor zogenaamde "complete" brokken maar dat is een andere discussie) alleen in een ruifje zodat er nooit grote stukken van de brokken met urine, groenvoer of vocht uit het flesje in contact kunnen komen.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo mei 06, 2015 7:19 am

Gabriëlle schreef:Er mag bij deze brokken ook een grote waarschuwing! De vorm van deze brokken worden ook wel lab-brokken genoemd en daar zijn ze oorspronkelijk ook voor ontwikkeld, je voert deze brokken in een ruifje en daardoor gaat er zo min mogelijk voer verloren en kun je grote hoeveelheden dieren goedkoop en simpel voeren. Je mag deze brokken dus niet gewoon in de kooi leggen!! want als ze vochtig worden gaan ze schimmelen zonder dat je dit ziet met een dode of zieke hamster tot gevolg kan ik vertellen uit ervaring. Als je deze brokken wil geven (ik ben toch al niet voor zogenaamde "complete" brokken maar dat is een andere discussie) alleen in een ruifje zodat er nooit grote stukken van de brokken met urine, groenvoer of vocht uit het flesje in contact kunnen komen.
Interessant! Zal het ook aan de vertegenwoordiger doorgeven, zullen ze vast interessant vinden om te lezen wat mensen van hun brokje vinden. Het klinkt heel logisch. Tijdbesparend is het zeker, maar dat het gevaarlijk voor de gezondheid zou kunnen zijn wist ik niet :o Dat zullen ze dan moeten onderzoeken...

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr mei 15, 2015 9:58 pm

Ik heb het inmiddels doorgegeven aan de vertegenwoordiger en deze heeft het doorgegeven aan de deskundige ;) Zodra ik wat hoor laat ik het weten ;)

faith
nieuw lid
nieuw lid

Re: Hope Farms Hamster Super - Hondenbrok?

Bericht door faith » zo sep 27, 2015 11:15 am

Weet je al iets marika ik ben namelijk erg benieuwd

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za okt 31, 2015 10:24 pm

faith schreef:Weet je al iets marika ik ben namelijk erg benieuwd
Nee nog niets gehoord... :(

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo nov 01, 2015 9:52 am

Ik gebruik nu ook een grotere brok dan normaal (geen idee hoe groot die hier boven is) maar mijn hamsters beleven er alleen maar plezier mee. Ik breek hier en daar sommige wel voor het hamsteren, maar de rest word gewoon door heel het hok gesleept en vervolgens kunnen ze er lekker aan knabbelen. Hier en daar ook verschillende verstopte bergen met voeding, dus in die zin zie ik geen probleem. En ik vond het knagen zeker een pluspunt.

Alles wat nat is of in het water is gekomen gooi ik inderdaad direct weg. Maar dat doe je met iedere voeding neem ik aan?
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr nov 27, 2015 11:32 pm

xDenise schreef: Alles wat nat is of in het water is gekomen gooi ik inderdaad direct weg. Maar dat doe je met iedere voeding neem ik aan?
Nou van wat ik heb meegemaakt... zie je de brokken die hierboven worden beschreven eerder nat dan zaadjes. Zaadjes nemen niet echt vocht op maar de brokken wel of veel erger. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat zaadjes nat zijn eigenlijk. De hamsters hamsteren hun eten in het huisje of hoekje.

Ik heb ook nog steeds niets gehoord over de brokken :D

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » za nov 28, 2015 6:24 pm

Nee maar erwtenvlokken en andere dingen vanuit een normale gemengde voeding zoals Extra Vital .. die worden ook helemaal volgezogen door water.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie