Hamsters & Vitamines

(Food) Voor al je vragen/opmerkingen met betrekking tot de voeding van hamsters kun je in dit forum terecht.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Hamsters & Vitamines

Bericht door marika » vr okt 17, 2014 8:14 am

Vitamine B11 (Foliumzuur) zorgt voor:
- stofwisseling in lever en darmen
- aanmaak bloedcellen
- hersenfunctie
- anti-veroudering

Bij een tekort:
- bloedarmoede
- slijmvliesontsteking
- diarree
- vermagering
- embryonale sterfte

Vitamine B12 (Cyanocovalamine) zorgt voor:
- aanmaak bloedcellen
- vorming weefsel en tanden

Bij een tekort:
- bloedarmoede
- zenuwaandoeningen
- embryonale sterfte
De Russische Dwerghamster.nl schreef:Bij drachtige hamsters kan een tekort aan vitamine E lijden tot: doodgeboren jongen, dit door degeneratie van de foetussen (zenuwstelsel). De schedel en/of de rug van de jongen kan opgezwollen zijn met bloed en de moeder kan haar jongen zelfs op gaan eten.

Zwangere hamsters en jonge hamsters

Met name deze groep dieren heeft eerder last van vitamine E-deficiëntie. Het is dus raadzaam goed naar de voeding van de hamsters. Het is helemaal niet zo gek dat je het voer van je hamster aanpast aan de fase waar deze in leeft. Bij jonge hamsters is de oorzaak met name de voeding, deze heeft vaak een tekort aan vitamine E omdat jonge hamsters meer nodig hebben vanwege de snelle groei.
Vetrijk dieet

Een vetrijk dieet kan vitamine E-deficiëntie veroorzaken.
Wat denken jullie? Zou het goed zijn voor drachtige dieren om extra vitaminen te geven? Bij mensen wordt foliumzuur en B12 voor en tijdens de zwangerschap sterk aangeraden, bij honden en katten is hetzelfde geval. Hoe zou het bij hamsters zijn? Hebben hamsters ook extra nodig?

Calcium
Uit onderzoek blijkt dat 3,5 g/kg & 6 g/kg Calcium een goede calcium gehalte geeft. Dus tussen de 3,5 en 6 g/kg is een goed gehalte. Bij de afwezigheid van vitamine D is de kans erg groot op Rachitis, dus dat moet altijd in de voeding aanwezig zijn.

Bij oudere vrouwen is een goed calcium gehalte tussen de 5 en de 7 g/kg

De ideale calcium fosfor verhouding is 2:1 + ongeveer tussen de 3,5 en + 6 g/kg calcium

IJzer
Wat opvallend is is dat vrouwen met een ijzer te kort minder aankomen tijdens de zwangerschap

Vitamine A
De vitamine A bij hamsters blijkt iets hoger te liggen dan bij Ratten. Een goed retinol balans is 1,1 g/kg
Bij te weinig Vitamine A zie je een dunne doffe vacht, xeroftalmie (uitdroging van het hoornvlies), maagzweer. Deze symptomen kwamen naar boven na ca 7 maanden zeer weinig vitamine A inname.

Te veel Vitamine A is ook niet goed. Maar je moet wel heel gek doen voor een overdosis. Bij Syrische Hamsters bleek dat als je Vitamine A in een dosis van 400.000 IE/kg geeft er pas ernstige symptomen komen. Je ziet nu ongeveer 15.000 IE/kg in hamstervoer. De negatieve symptomen die je terugzag bij een overdosis Vitamine A waren: lever vergiftiging en de dood binnen 42 tot 91 dagen. Vitamine A gegeven in een dosis lager dan 100.000 IE/kg geeft geen problemen.

Vitamine E
Een tekort aan vitamine E geeft degeneratieve aandoeningen aan de geslachtsdelen. Bij Ratten is de schade onherstelbaar, bij hamsters kan de schade ongedaan worden gemaakt door een eenmalige dosis van vitamine E te geven. 1 mg is voldoende om binnen 30 uur de negatieve effecten van een tekort terug te draaien.

Hamsters met te weinig Vitamine E ontstond spier afbraak en de dieren groeiden minder goed. Jonge dieren zonder vitamine E kregen inderdaad ook spier afbraak en stierven binnen 2 weken.

Vitamine K
11 mg/kg is een goed gehalte aan vitamine K

Biotine
0,2 mg/kg is een goed gehalte voor hamsters. Normaal hebben hamsters dit niet nodigen krijgen ze voldoende binnen via Coprofagie. Dieren die hun eigen nachtkeuteltjes niet kunnen eten hebben extra Biotine nodig.

Te weinig biotine geeft een doffe vacht, korstjes aan de ogen, depigmentatie van de vacht, krampachtig/ schokkerig lopen.
Om deze symptomen weer weg te krijgen is 0,66 mg/kg per dag 6 weken lang al voldoende om de symptomen die ontstaan uit een te kort te onderdrukken Dit is dus het absolute minimum.

Vrouwtjes die 5 mg/kg biotine kregen kregen 118 gezonde levende jongen
Vrouwtjes die een biotine arm dieet kregen kregen slechts 20 gezonde levende jongen

Choline
Hamsters die een pinda dieet voorgeschoteld kregen (choline arm) ontwikkelden een slechte eetlust, slechte groei en een vette lever.
Hamsters die meer dan 200 g/kg caseine (melk eiwit) kregen hadden geen behoefte aan choline. 1,8 g/kg is voldoende voor een hamster.

Foliumzuur
2 mg/kg foliumzuur is een goed gehalte voor een hamster.

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Foliumzuur en Vi B12 voor drachtige en zogende hamsters?

Bericht door silvia » vr okt 17, 2014 8:29 am

zou je niet gauw overdoseren? een hamster is erg klein denk als je een druppel zou toevoegen dat het al teveel is
en volgens mij is het niet zo als vit. C dat een teveel wordt afgevoerd via urine
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » vr okt 17, 2014 8:54 am

B12 kan inderdaad een overdosis geven, foliumzuur is wel een water oplosbare vitamine die gewoon word afgevoerd bij een overschot ;)
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr okt 17, 2014 9:20 am

silvia schreef:zou je niet gauw overdoseren? een hamster is erg klein denk als je een druppel zou toevoegen dat het al teveel is
en volgens mij is het niet zo als vit. C dat een teveel wordt afgevoerd via urine
Dat moet je niet doen ;) Te veel is nooit goed, zou in een goede verhouding gegeven moeten worden.
Supreme Petfoods schreef:Vitamine D is nodig voor de stofwisseling van calcium. Dit wordt op een natuurlijke wijze geproduceerd in de huid, maar wordt verkregen door
de UV stralen van de zon. Maar omdat hamsters binnenshuis verblijven produceren ze veel minder Vitamine D. Dit kan een probleem worden
wanneer de hamster alleen is gevoerd met zaden die waarschijnlijk niet voldoende Vitamine D bevatten en kan daardoor bij de hamster een
Vitamine D tekort geven. Dit wordt ook wel Vitamine D deficiëntie genoemd bij groeiende dieren (ook wel bekend als ‘Rachitis’) of Osteomalacia bij oudere dieren.
Ik zou eigenlijk de adh van een hamster moeten achterhalen chinrub_

Een teveel aan vitamines wordt in eerste instantie opgeslagen in het lichaam, in de lever of het vetweefsel.

Edit: Een richtlijn
Afbeelding

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » vr okt 17, 2014 9:29 am

nee ik begrijp dat je het nooit moet doen te veel geven maar omdat een hamster zo laag in gewicht is gebeurt het al gauw dat ze teveel van iets binnen krijgen net als met medicatie een dierenarts zit al gauw jeetje hoeveel geef je zo'n beestje, een cavia is nog te doseren maar een hamster/muis zo klein
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr okt 17, 2014 9:31 am

silvia schreef:nee ik begrijp dat je het nooit moet doen te veel geven maar omdat een hamster zo laag in gewicht is gebeurt het al gauw dat ze teveel van iets binnen krijgen net als met medicatie een dierenarts zit al gauw jeetje hoeveel geef je zo'n beestje, een cavia is nog te doseren maar een hamster/muis zo klein
Het doseren zou ik me geen zorgen om maken. Je kunt alles zover je maar wilt verdunnen in water. Het licht er aan hoe geconcentreerd de vitamines zijn die je wilt geven ;)

Over overdosis gesproken:
Teratology Society schreef:The teratogenicity of excess vitamin A in laboratory animals was first reported more than 30 years ago by Cohlan ('53). He fed pregnant rats 35,000 IU vitamin A per day on days 2-16 of gestation and noticed a number of fetal anomalies such as exencephaly, cleft lip and/or palate, brachygnathia, and various eye defects. Subsequently, other animal species—including mice, guinea pigs, hamsters, and rabbits—were found to be similarly susceptible to hypervitaminosis A (Geelen, '79).
wustl schreef:Disease in induced by administering a single dose of vitamin A to a pregnant hamster on the morning of the eighth day of gestation. Fetal maturation of the occipital bone is altered resulting in caudal herniation of the cerebellar tissue with subsequent onset of CNS compression and osseous changes similar to humans with the malady.
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Hamsters & Vitamines

Bericht door marika » ma okt 20, 2014 3:48 pm

Ik heb de titel een beetje omgetoverd :D
Ben me nu helemaal aan het verdiepen in het thema, ga proberen alles op een rijtje te zetten.
Heb oude onderzoeken kunnen vinden hier en daar, waar waardes in staan die zijn uitgesplitst naar dwerghamsters en syrische Hamsters, dus dat is mooi :D

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » do apr 23, 2015 9:11 am

Ik ben hier op dit moment nog steeds mee bezig. Ik hoop binnenkort een goed overzicht te kunnen samenstellen :D

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma mei 11, 2015 10:16 am

Ik ben nu langzaam bezig de beginpost aan te passen en de dingen die ik uit de onderzoeken haal op een rijtje aan het zetten.
Het is wel interessant om te lezen wat hamsters nodig hebben en hoe grondig ze dit hebben kunnen bestuderen allemaal.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo mei 27, 2015 6:44 am

Vanuit het eiwit topi:
Pluisje schreef:Een teveel aan vitamine A werkt vruchtbeschadigend bij de mens. Wellicht dus ook bij de hamster. Mij lijkt enige voorzichtigheid met deze vitamine dus wel geboden. Een overschot aan vitamine C wordt uitgescheiden via de urine en kan daarom geen kwaad.
marika schreef:De in water oplosbare varianten zijn vaak geen probleem. De in vet oplosbare vitamines zoals A en D kunnen niet door bijvoorbeeld plassen worden uitgescheden, dus kunnen ze zich ophopen. Een hamster kan net als mensen viatmine A aanmaken door buiten in de zon te zijn. Deze vit wordt in de huid aangemaakt. Hoeveel een hamster nodig heeft van deze vitamine zou ik na moeten kijken. Ik heb hier een hele tabel.

Van vitamine C heb je twee varianten de in water oplosbare en de in vet oplosbare. Het voordeel van de in vet oplosbare vitamine C is dat deze door de hersenbariere kan komen en in de hersenen voor een anti-oxiderende werking kan zorgen. Dat gaat voor de eiwitten onderwerp misschien iets te ver :D
Dierlijke vitamine C is vetoplosbare vitamine C. Als een dier de wateroplosbare vitamine C (ascorbinezuur) opeet in planten wordt deze opgeslagen in verzadigd vet, palmitinezuur om precies te zijn. De combinatie van ascorbinezuur en palmitinezuur heet ascorbylpalmitaat, oftewel: vetoplosbare vitamine C. Niet alleen kan vetoplosbare vitamine C de bloed-hersenbarriëre doorbreken, in tegenstelling tot de wateroplosbare variant, het verzadigde vet beschermt de kwetsbare vit. C ook tegen beschadiging door verhitting. Daarnaast concentreren de dieren de vit. C, waardoor deze in veel grotere hoeveelheden in met name orgaanvlees voorkomen dan in groente of fruit.
Mike

Martin Braak
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Bericht door Martin Braak » wo mei 27, 2015 7:11 am

Je ziet nu ongeveer 15.000 IE/kg in hamstervoer <- Marika, kijk eens naar dwerghamstervoer van Witte Molen. Veel fabrikanten hanteren deze norm niet volgens mij.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo mei 27, 2015 7:24 am

Martin Braak schreef:Je ziet nu ongeveer 15.000 IE/kg in hamstervoer <- Marika, kijk eens naar dwerghamstervoer van Witte Molen. Veel fabrikanten hanteren deze norm niet volgens mij.
Ik heb Witte Molen even nagekeken daar zit 15.000 IE/kg in ;)
Ben het met je eens dat veel fabrikanten sleutelen aan het vitamine gehalte.
De Vitamine A gehalte in de Witte Molen Country is absoluut onder de maat met enkel 7.000 ie/kg

Hier een overzicht van de vit A in hamstervoer

Afbeelding

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo mei 27, 2015 10:48 am

sylvia schreef: Ik heb ook wel info over vitamines, maar dan moet ik het even na gaan zoeken in welke artikelen wat staat.

Ik heb gisteren gelezen dat het vooral een vit E gebrek is wat hamsters snel hebben. Vooral bij zogende moeders en jongen. Maar daar zou ik nog even verder naar moeten kijken om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo mei 27, 2015 10:53 am

Ligt het aan mij, of praten jullie langs elkaar heen? Volgens mij heeft Marika het over vit D wat aangemaakt kan worden door buiten in de zon te zijn. Martin heeft het ineens over vit A. :)
marika schreef:De in water oplosbare varianten zijn vaak geen probleem. De in vet oplosbare vitamines zoals A en D kunnen niet door bijvoorbeeld plassen worden uitgescheden, dus kunnen ze zich ophopen. Een hamster kan net als mensen viatmine D aanmaken door buiten in de zon te zijn. Deze vit wordt in de huid aangemaakt. Hoeveel een hamster nodig heeft van deze vitamine zou ik na moeten kijken. Ik heb hier een hele tabel.
Martin Braak schreef:Heb je daar een onderbouwing voor dat een hamster vitamine A kan aanmaken door middel van zonlicht? Ze komen in het wild niet buiten als de zon schijnt.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo mei 27, 2015 11:45 am

Dat komt door mij... ik had vitamine A gezegd (typefoutje) Zat met itamine A in mijn hoofd en nu Martin ook :P

Plaats reactie