Hoeveel moet je nou voeren?

(Food) Voor al je vragen/opmerkingen met betrekking tot de voeding van hamsters kun je in dit forum terecht.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Marley93
lid
lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Hoeveel moet je nou voeren?

Bericht door Marley93 » ma okt 06, 2014 11:01 am

Ik voer mijn rusje momenteel Supreme Selective Hamster, maar ik vroeg me af hoeveel ik nou precies moet voeren.
Op het internet lees ik namelijk "20 gram voer per dag" (dat is dan niet persé Supreme), maar op de zak van het voer staat "ongeveer 5 gram per dag". Ik vind dat nogal een verschil.

Mijn hamster weegt 40 gram, en is rond de 7 cm lang volgens mij. Hij krijgt om de dag 4 hartjes van Supreme (5 gram dus), en op de andere dag 3 met een extraatje.

Is dat dan genoeg, of moet ik toch gaan bijvoeren?
“Whether you come back by page or by the big screen, Hogwarts will always be there to welcome you home.”
~ J.K. Rowling

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Re: Hoeveel moet je nou voeren?

Bericht door xDenise » ma okt 06, 2014 11:25 am

Ik houd altijd 10 tot 15 gr aan :) Dat heb ik ook op meerdere verpakkingen zien staan. Maar het hangt ook per rus af.

Een hele dikke hier krijgt toch echt iets minder.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Marley93
lid
lid

Bericht door Marley93 » ma okt 06, 2014 1:27 pm

Okee, ik heb nog een keer gekeken op het pak, en daar staat 5 tot 10 gram, dus ik denk dat ik iets omhoog ga in het voer. Volgens de keukenweegschaal die ik van de week heb gehaald (zo'n weeglepel. Ideaal.) zijn vier hartjes maar 2.8 gram ofzo, dus ik heb m eigenlijk te weinig gegeven. :bloos:
“Whether you come back by page or by the big screen, Hogwarts will always be there to welcome you home.”
~ J.K. Rowling

Kier
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Kier » ma okt 06, 2014 1:39 pm

Hier zijn de bakjes voer gewoon altijd vol, iig er zit altijd nog wat in om te eten,
kunnen ze eten wat ze nodig hebben.
Hamsters hebben niet echt de aanleg om zich helemaal vol te eten,
want dan gaan ze het ipv op eten gewoon bewaren.

Veer
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 4

Bericht door Veer » ma okt 06, 2014 3:56 pm

Ik zou ook gewoon een halfvol bakje geven, doe ik hier ook met het gemengde maar ook toen ik een tijdje Beaphar alles in een had voerde ik gewoon een bakje vol per keer. Konden ze zelf bepalen hoeveel ze ervan aten :)
Nu ben ik ook nooit streng met voeren, ze krijgen nooit al te veel suiker maar ik heb nooit hele dikke hamsters gehad die het nodig hadden om minder te eten.
Poeps, Tom, Loïc, Ginny, Zuko en Jack. Allemaal onderdeel van een grote familie :)
Roosje, Boeddha, Wolfie, Yue en Timo. Helaas niet meer fysiek bij me maar wel in mijn hart en gedachten <3

Marley93
lid
lid

Bericht door Marley93 » ma okt 06, 2014 5:35 pm

Oh, oké. Ik verstop het altijd (begraven, in wc-rolletjes etc.) zodat hij even kan zoeken. Heeft hij ook weer wat te doen. Vaak versleept hij het na een tijdje naar zijn voorraadkamer. Ik denk dat hij het in de loop van de nacht opeet ofzo. Maar ik ga het wel even proberen met een bakje, en dan zie ik wel hoeveel er blijft liggen. :)
~ J.K. Rowling

Mooonie
lid
lid

Bericht door Mooonie » ma okt 06, 2014 6:13 pm

Dat ie het moet zoeken is wel leuk :) maar ik zou wel echt wat meer voer gaan geven

Bibi
lid
lid

Bericht door Bibi » ma okt 06, 2014 7:01 pm

Ik voer gewoon op gevoel. Ik geef witte molen dat gemengd voer en van versele laga de all inn- brok. Nu laat Bibi altijd de groene lange dikke, de grote bruinige brokken en de biks liggen en meestal nog wat van de all inn. Ik vraag me soms wel af of ik gewoon de witte molen moet bijvullen, want ben eigenlijk meer zo van: eet dit maar eerst op. Wat doen jullie? Want anders blijft het dus echt standaard liggen.
vanochtend was de bodem van het bakje dus alleen nog gevuld met dat overgebleven voer en heb het niet bijgevuld.
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)

Marley93
lid
lid

Bericht door Marley93 » ma okt 06, 2014 7:23 pm

@Mooonie Ik ga m sowieso meer geven inderdaad. Ik schrok me dood toen ik zag dat vier van die brokjes eigenlijk zo weinig waren! Ik hoop niet dat hij permanent honger heeft gehad. :bloos:
~ J.K. Rowling

Veer
Super Mega Lid
Super Mega Lid

Bericht door Veer » ma okt 06, 2014 7:51 pm

Ja, eten ze die delen echt niet op of pas wanneer er niks anders meer is?
Ik weet hier wel dat sommige bijvoorbeeld geplette erwten niet lust en de ander geen rode brokjes maar dan wissel ik voor een dagje wel eens de bakjes want de een lust het van het andere weer wel en vice versa.
Nu is dit wil lastiger als je geen meerdere hamsters hebt. :?

Ik weet bij mijn eigen beestjes wel wat ze echt niet lekker vinden en als alleen dat nog over is gooi ik het weg en vul ik het bij.
Poeps, Tom, Loïc, Ginny, Zuko en Jack. Allemaal onderdeel van een grote familie :)
Roosje, Boeddha, Wolfie, Yue en Timo. Helaas niet meer fysiek bij me maar wel in mijn hart en gedachten <3

Bibi
lid
lid

Bericht door Bibi » ma okt 06, 2014 8:05 pm

Veer schreef:Ja, eten ze die delen echt niet op of pas wanneer er niks anders meer is?
Ik weet hier wel dat sommige bijvoorbeeld geplette erwten niet lust en de ander geen rode brokjes maar dan wissel ik voor een dagje wel eens de bakjes want de een lust het van het andere weer wel en vice versa.
Nu is dit wil lastiger als je geen meerdere hamsters hebt. :?

Ik weet bij mijn eigen beestjes wel wat ze echt niet lekker vinden en als alleen dat nog over is gooi ik het weg en vul ik het bij.
De allesineen brok wel, maar volgens mij dat andere wat in die witte molen mix zit niet. Maar dat is niet 100 % zeker. Is moeilijk te zien of ze er wel iets van eet. Ik gooi het op een gegeven moment wel maar weg en vul maar weer aan. Vandaag dus niet aangevuld, maar ik durf het eigenlijk niet morgen nog een dagje aan om te kijken of ze er toch nog meer van eet als ik niets anders geef hihi. :bloos:
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)

Veer
Super Mega Lid
Super Mega Lid

Bericht door Veer » di okt 07, 2014 8:19 pm

Ik zou het dan laten voor wat het is als ze het meerendeel wel gewoon opeet. Wij mensen vinden natuurlijk ook niet alles even lekker.
Je kan wel altijd proberen of ze een ander merk voer beter eten. Bij mij verschilt het soms echt welk merk ik in huis moet halen per hamster :P Mijn eerste wou alleen Pro gold hebben, 2de en 3de deden het juist heel goed op Hamster Crispy en degenen die ik nu heb eten Pets Place Premium helemaal op, op het biks na dan :mrgreen:

Ik moet zeggen dat ik nooit heb gehad dat een hamster echt alles opat. De een laat graantjes liggen de ander gekleurde brokjes etc.

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » di okt 07, 2014 9:16 pm

Ik voer om de dag, maar wel zoveel dat er altijd nog wel een beetje over is als ik weer moet voeren.
Het voer word ook los door het hok gestrooid, dan hebben ze wat te verzamelen ;)
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

Binky1512
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Binky1512 » za mei 09, 2015 12:07 am

Tja het duurt even maar ik kijk altijd tijdens het schoon maken van het hok of er nog veel voer is over gebleven geef ik minder en licht er niets meer in geef ik meer.
( mijn eet momenteel 6 gram per dag 1 pinda in dop en 3 mais snoepjes van de action en soms een staafje )

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » do mei 14, 2015 3:45 pm

Het beste is aan te houden wat er op de verpakking staat. Maar daarbij ook goed naar de dieren te kijken. Het voeren van een alles in een brok is wat dat betreft wel heel eenvoudig, want je wacht totdat het op is en dan geef je een volgende portie.

Ik denk dat je ook moet kijken naar de bouw van de hamster. Een grotere hamster heeft meer nodig.

Plaats reactie