Hamstery il Criceto, hoe het begon.

(Litters) In dit forum kun je hamster koppels voorstellen en iedereen op de hoogte houden van hun nestjes. Daarnaast vind je er een up to date nesten kalender, voor als je op zoek bent naar een leuk hamstertje.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Sandra
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 10
Contacteer:

Hamstery il Criceto, hoe het begon.

Bericht door Sandra » do dec 19, 2013 5:06 pm

Een artikel van mij die ik in 2006 schreef voor de knaagdier vereniging NKV

Hamstery il Criceto.

‘Hoe het begon’

December 2003 was ik met mijn moeder en zoontje in een tuincentrum kerstinkopen doen, en ik moest natuurlijk even op de dieren afdeling kijken. Daar stond ze, ze keek me zo lief aan… een saffier Russisch dwerghamster vrouwtje… ik moest haar hebben en ik kocht haar.
Gelijk wat zaagsel en eten e.d. gekocht en ik doopte haar om tot Luna, een kooi hoefde ik niet te kopen want ik had er nog één staan van mijn allereerste hamstertje 10 jaar geleden dus dat kwam mooi uit. Thuis aangekomen bleek ze niet zo lief te zijn als dat ik dacht dat ze was, maar ja, weg doen doe je ook niet. Niet veel later kocht ik Benji, een wildkleur Russisch dwerghamstertje. Toen ik hem zag zat hij in wintervacht, wat ik niet wist op dat moment want ik kocht hem om hoe hij er toen uitzag.
Van Luna en Benji wou ik baby’s maar Luna wou niet, achteraf maar goed want ik was veel te bang dat haar karakter erfelijk was. Toen ik Luna en Benji had kwam ik ook op het Hamsterforum, 20 dec. 2003 meldde ik mij daar aan. Één dag voor mijn verjaardag dat weet ik nog heel goed. Daar aangekomen werd ik helemaal verliefd op de crème syrische hamsters van hamstery El Dorado, ik geloof dat ik niet de enige was die verliefd op ze werd…Ik wou dus Syrische hamsters, en zo kwam het dat ik Ziggy kocht.
Ziggy was een geel witband langhaar, wat ik toen niet wist want ik dacht gewoon dat hij crème witband langhaar was.Niet zo heel veel later kocht ik een crème Syrische hamster bij een fokker, dat was Noa.
Van Ziggy en Noa zou ik in maart 2004 mijn eerste nestje Syrische hamsters krijgen. Ondertussen had ik in januari 2004 ook Laila en Liam gekocht bij een fokker, 2 goud kleurige Syren.

‘Hamster opvang’

Ik merkte dat er heel veel hamsters afgedankt werden en dacht dat een hamsteropvang wel wat was, ik fokte zelf nog niet zo heel veel toen en vond dat afgedankte hamsters ook een 2e kans verdienden. En al snel werd de hamsteropvang opgezet. Maar omdat ik in zo’n uithoek woon kwamen de hamsters wel binnen maar niemand die hier een hamstertje haalde, nee, ze wilden liever jonge hamsters i.p.v een hamster een 2e kans te bieden. Er waren natuurlijk wel mensen die hier een hamster kwamen halen maar veel waren dat er niet. Dus na een paar maanden proberen werd de opvang weer opgeheven helaas. De opvangers die ik toen nog had zijn hier toen lekker gebleven en hebben hier een goede 2e kans gekregen.

‘Fokken en shows’

Ik ben verder gegaan met fokken, niet zo veel hoor, gewoon eens in de paar maanden een nestje. Hoe langer ik fokte hoe meer mensen ik leerde kennen in de hamsterwereld, ik vond het geweldig hoe je van alle kanten geholpen werd als je iets niet wist. En nog steeds hoor, ik vind het super dat ik die mensen heb leren kennen.
De laatste paar keren dat ik mee heb gedaan met Exoknaag met mijn Syrische hamsters heb ik zelfs de beste van de show gehad tot twee keer toe waar ik natuurlijk super trots op ben.
Met mijn Russische dwerghamsters show ik niet, dat heb ik de laatste Exoknaag gedaan maar ze lieten me in de steek. Toen ik ze inschreef zaten ze allemaal mooi in hun vacht en hun conditie was hartstikke goed en een anderhalve week voor de keuring ongeveer hadden ze denk ik een winterdip, ze vielen af en hun conditie werd ook slechter. En nu, nu zien ze er allemaal weer goed uit.Dus met Rusjes showen? Nee ik niet meer.
Met Russische dwerghamsters fok ik trouwens met wildkleur, saffier, pearl en mandarijn en alles wat daar uitkomt zoals pearl mandarijn en camel.
Met Syrische hamsters fok ik goud, oranje, grijs en een enkele keer een andere kleur van wat ik nog in mijn hamstery heb. In zowel langhaar, korthaar en satijn. Maar gezondheid en karakter vind ik 1000x belangrijker dan de kleur.

‘Nieuwe kleur fokken’

Ik heb nu de eerste stap gezet voor het fokken van de kleur koper bij Syrische hamsters. Dit is een prachtige warme kleur die je helaas niet veel meer ziet. Dus het fokken van de andere kleuren wordt even op een laag pitje gezet zodat ik me kan concentreren op de kleur koper. De eerste stappen zijn al gezet, en hopelijk kan ik volgend jaar showen met deze “nieuwe” kleur.
----------------------------

Tegenwoordig fok ik niet meer met russische dwerghamsters, syren zijn toch echt meer mijn ding. Inmiddels zijn mijn D3 en E3 nestjes in de maak en vieren we in Januari ons 10jarig bestaan alweer. Grappig om zo'n artikel terug te lezen.
Groetjes Sandra
:arrow: www.vansandra.nl Hamstery il Criceto

Adri
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Re: Hamstery il Criceto, hoe het begon.

Bericht door Adri » do dec 19, 2013 9:49 pm

Leuk om te lezen :)

kimsiemeling
stamgast
stamgast
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 16

Bericht door kimsiemeling » do dec 19, 2013 9:57 pm

Leuk verhaal en altijd grappig om terug te zien toch?
Ook te vinden op onze Facebook pagina http://www.facebook.nl/hamsteryhorizon
Afbeelding

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » vr dec 20, 2013 8:39 am

Leuk verhaal :)

Sandra
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo dec 22, 2013 1:26 pm

ja zeker grappig want mn "zoontje" is inmiddels al 12 en zit op de middelbare school hahaha.
Groetjes Sandra
:arrow: www.vansandra.nl Hamstery il Criceto

Plaats reactie