Witje krijgt haar eerste baby's

(Litters) In dit forum kun je hamster koppels voorstellen en iedereen op de hoogte houden van hun nestjes. Daarnaast vind je er een up to date nesten kalender, voor als je op zoek bent naar een leuk hamstertje.

Moderators: marika, Anneke

Evelyn
lid
lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 6

Witje krijgt haar eerste baby's

Bericht door Evelyn » za sep 02, 2017 3:55 pm

Beste mensen,

Witje is in verwachting van haar eerste kleintjes. Witje woog vóór haar zwangerschap 34 á 35 gram en vandaag is het 46 gram. Dit is dus al 11 á 12 gram aangekomen. We verwachten het nestje binnen 5 dagen maar dit kan ook vroeger zijn. We zijn heel blij om haar nestje te mogen voorstellen aan jullie.

Groetjes

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Re: Witje krijgt haar eerste baby's

Bericht door Pluisje » za sep 02, 2017 4:35 pm

Wat leuk! Heel veel succces met het nestje en we zien t.z.t. wel wat fotootjes verschijnen, :).

Evelyn
lid
lid

Bericht door Evelyn » zo sep 03, 2017 9:47 am

Ze is nu net bevallen... niets gezien... hoor lichte piepjes onder de bodembedekking. Kan dat kwaad dat ze diep onder de bedekking liggen? Groetjes

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » zo sep 03, 2017 9:54 am

nee lekker laten liggen is helemaal goed
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Evelyn
lid
lid

Bericht door Evelyn » zo sep 03, 2017 10:03 am

Ok, oef... Ze is nog steeds druk... wat kan ik daarbij denken? Is ze nog aan het bevallen? Ze kwam daarnet hallo zeggen maar was weer weg naar onder om te krabben op de bodem. Het is al 20 min bezig. Groetjes

Evelyn
lid
lid

Bericht door Evelyn » zo sep 03, 2017 10:04 am

Ik weet nu ook niet of ze eentje op aan het eten is. En als het zo is dan gaat het daar liggen rotten :s...

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo sep 03, 2017 11:00 am

gewoon met rust laten de natuur regelt het zelf als je teveel stoort kan ze in de stress raken en dan ruimt ze zeker het nest de eerste 24 uur van en na de bevalling zijn ze zoiezo heel druk
Groetjes silvia
Afbeelding

Evelyn
lid
lid

Bericht door Evelyn » zo sep 03, 2017 11:33 am

Ze heeft eentje verstoten... We hebben het niet aangeraakt maar flesje gegeven. Was heel zwak geworden. Kunnen we het subiet terugzeggen?

Evelyn
lid
lid

Bericht door Evelyn » zo sep 03, 2017 11:36 am

P.s. ze is bevallen van 2. Ze woog 45 gram deze nacht en nu 42 gram.. 3 gram kwijt. Nog ongeveer 5 gram tegaan. Ze is niet helemaal bevallen.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo sep 03, 2017 11:53 am

sorry maar je bent verkeerd bezig hoor, als er een jong buiten het nest ligt kun je het voorzichtig met een lepeltje terug leggen een flesje geven heeft totaal geen zin, grote kans dat moeder het diertje nu zeker verstoot, ook moet je moeder nu niet wegen waarom heb je dat gedaan
je moet haar gewoon de kans geven rustig te bevallen en alles te verwerken
ik vrees dat het nu helemaal niet goed gaat je verstoort het nest en moeder veels te veel !!!!
Groetjes silvia
Afbeelding

Evelyn
lid
lid

Bericht door Evelyn » zo sep 03, 2017 12:41 pm

Silvia, we snappen je reactie (hier even de vriend van Evelyn aan het woord trouwens :)), die komt overeen met alles dat we gelezen hadden dat we moesten doen maar het leek zo een atypische bevalling dat we dachten te moeten helpen waar we konden. Het is zeker mogelijk dat we fouten gemaakt hebben (het is dan ook ons eerste nestje) maar doen alles met de beste bedoeling. Ik zal nog even alles op een rijtje zetten in de hoop dan toch nog wat tips te krijgen voor het verdere verloop:

We wisten dat witje zwanger was maar dachten dat het nog enkele dagen ging duren, daarom hebben we gisterenavond pas haar mannetje, het huisje en het rad weggehaald en (nog) extra bodembedekking voorzien. Meelwormen kreeg ze al enige tijd als extra eiwit.
Toen Evelyn vanochtend opstond was Witje wakker en kwam uit zichzelf eens dag zeggen met haar snuitje tussen de watten uit. Op dat moment was de bevalling nog niet gestart, we hebben haar ook niet opgepakt. Een kwartiertje later hoorden we piepjes komen uit het nest die duidelijk niet van Witje waren. Toen witje uit zichzelf het nest verlaten had heeft Evelyn voorzichtig het nest onderzocht om te kijken of er overleden hamstertjes waren (omdat we dit gelezen hadden) en zag ze dat er twee jongskes op de bodem van de kooi lagen. Toen Witje terug kwam bekommerde ze zich maar om 1 van de 2, de andere werd zichtbaar zwakker. Evelyn heeft deze dan (uiteraard met een lepel) opgepakt en dichterbij gelegd maar er kwam geen interesse. Uiteindelijk hebben we dan samen de beslissing genomen om ze zelf bij te voederen, het kleine prutske was dankbaar aan het smullen en begon terug te bewegen. Hierop hebben we ze dan terug bij het nest gelegd en mama Witje heeft haar zelf terug in het nest genomen. We hopen nu dat ze, dankzij of ondanks onze tussenkomst, wel geaccepteerd wordt door Witje. Ze liggen nu beide bij de mama en laten het nest verder met rust.

We hebben nog twee belangrijke vragen:

Er is nog iets heel bizar gebeurd want ineens zagen we een wormpje (een made?) boven de bedekking uitkomen, dit terwijl de kooi 3 dagen geleden nog volledig uitgekuist werd. Heeft iemand een idee vanwaar deze kan komen?

Evelyn heeft Witje inderdaad nog gewogen toen ze het nest uit zichzelf verlaten had en de twee jongen al minstens een halfuur geboren waren. Ze deed dit net omdat het vreemd is dat ze maar 2 kindjes zou hebben in haar eerste nest, klopt dit? Het was misschien geen goed idee om haar te wegen maar is het niet raar dat ze maar 3 gram is afgevallen? Zitten er nog kindjes in haar buik (aan haar heup zie je nog twee "bulten") en zo ja kunnen we hier (nog) iets aan doen?

Alvast weer heel erg bedankt voor de hulp!

Evelyn en Andres

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo sep 03, 2017 1:13 pm

wat voor nestmateriaal gebruiken jullie kan het zijn dat daar de made in heeft gezeten, als er vliegen in huis kunnen komen kan er ook heel snel door de vliegen eitjes gelegd worden maden komen bij warmte snel uit dus dat hoort niet
nu eten rusjes ook dierlijke eiwitten dus zal ze mits het geen explosie van maden is zelf schoonmaken maar ik neem aan dat je het nu hebt weggehaald toen je toch al bezig was in het nest.

wegen moet je dus niet doen haar ook niet meer uit het hok weghalen nu de eerste 12 dagen echt met rust laten goed voeren en verder laten
als een hamster zich voorbereid op een bevalling eten ze heel veel en komen aan dat wil niet zeggen dat ze dat gewicht ook al kwijt zijn direct na de bevalling ze kan gewoon wat dikker blijven en die bulten ( klinkt raar maar als een vrouw bevallen is dan is ze ook niet gelijk weer helemaal mager ) de zwangerschap toont nog dat trekt pas later weg
in principe dus gewoon lekker met rust laten nu in eerste instantie zal ze de jongen nog niet continue in de gaten houden want ze is nu ook weer willig dus wil ook weer gedekt worden ( NIET DOEN HET MANNETJE WEG LATEN !!!) maar vanaf morgen zal ze veel bij het nest zijn en alleen er nog afkomen om te eten en te drinken
Groetjes silvia
Afbeelding

Evelyn
lid
lid

Bericht door Evelyn » zo sep 03, 2017 3:12 pm

1tje is gestorven. Ze heeft er niet naar om gezien. Ook niet willen opeten. Het ander zit bij haar. Het ligt onder haar en we hopen dat ze mag drinken. We moeten echt vaak genoeg gaan kijken of ze nog leeft. We vinden het super vreemd dat er maar 2 kleine ukjes kies uit zijn gekomen, dit is niet normaal. Als we wisten dat ze vandaag ging bevallen dan hadden we het mannetje erbij gelaten en de kooi niet bevalling klaar gemaakt. Heb spijt dat ik heb gelezen op het internet. Ik geloof er niets meer van. Een deel zal juist zijn en het ander deel hebben ze gelogen! Snap er niks van. Onze hamsters worden op geslacht gescheiden vanaf nu. Vrouwen bij elkaar en mannen bij elkaar. Dat van dat het sollitaire beestjes zijn zal ook niet helemaal waar zijn.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo sep 03, 2017 3:37 pm

ik weet je mee bezig bent maar als je mannen russen en vrouwen russen bij elkaar gaat zetten omdat je denkt dat wat er geschreven wordt niet waar is dan krijg je grote problemen want russen zijn wel degelijk solitair
en wat betreft het feit de je hamstertje maar 2 jongen heeft gekregen is wel normaal hoor gezien het feit de je het vrouwtje zo vaak stoort ( heel veel wegen ) niet met rust laten ook wegen tijdens de bevalling of net na de bevalling
sorry maar je zegt veel te hebben gelezen maar dit soort dingen dat heb ik nog nooit ergens gelezen
en dat er eentje is gestorven verbaast me niks mama krijgt geen rust en in de natuur gebeurt dit trouwens ook als een jong niet levensvatbaar is dan verstoot mama het direct ook was ze nog heel licht in gewicht toen ze drachtig werd en ik weet niet hoe oud ze is maar volgens mij ook nog erg jong
het gaat niet altijd goed hoor het is niet allemaal rozengeur en maneschijn
ik zeg nogmaals laat het vrouwtje met rust en ga niet steeds het nest verstoren want ik geef je op een briefje dat straks het laatste jong ook dood is

mochten er mensen zijn op het forum die vinden dat ik nu wat cru reageer sorry dan verwijder je het bericht maar
maar dit kan ik niet langer over me heen laten gaan ik vind dit gewoon te sneu voor de hamstertjes
Groetjes silvia
Afbeelding

Evelyn
lid
lid

Bericht door Evelyn » zo sep 03, 2017 3:51 pm

Het moet niet verwijdert worden. Vindt het wel heel heel hard.. zeker nu in mijn emotionele toestand... beetje begrip voor de situatie zou al wel een beetje geholpen kunnen hebben. Ik heb elke website gelezen dat op internet staat. Klinkt vreemd, is ook vreemd voor de persoon die het niet doet maar goed ik ben altijd zo geweest en het is moeilijk weg te krijgen. De dierenarts vind vond het ook te weinig ukjes. En witje heeft mij lekjes gegeven... ach ja, hoe dan ook... heb gedaan wat ik dacht te doen met de info dat ik heb gelezen. Wie weet overleefd het andere het nog wel. Zal wel zien wanneer het begint te stinken of niet. Weet verder niets meer te zeggen. Mijn woorden zijn op. Bedankt alleszins en veel geluk met jullie nestjes.

Plaats reactie