Een echte bangerik

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Yelleke
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Een echte bangerik

Bericht door Yelleke » di nov 07, 2017 1:30 am

Hallo allemaal,

Sinds 2,5 week woont Wodje bij mij, een Rusje van 11 weken oud. Wodje is heel erg nieuwsgierig, maar ook heel erg bang. Hij komt altijd wel even kijken bij de tralies en hij snuffelt ook wel heel voorzichtig aan de hand maar zodra ik een onverwachte beweging of een onverwacht geluid maak dan peert Wodje hem.

Hij staat echt heel vaak op zijn achterpootjes en is ontzettend alert. In vergelijking met mijn andere Rusje is Wodje ook heel erg actief. Vaak wakker en hij rent heel veel in zijn radje.

Wodje is sowieso een leuke hamster om naar te kijken, maar als ik tips zou kunnen krijgen over hoe ik hem minder bang krijg dan is dat heel erg welkom.

Ik steek regelmatig mijn hand gewoon even in de kooi, laat hem snuffelen en probeer hem absoluut niet op te pakken. Ik zoek een manier om de hand positief te maken, maar ik had al ergens gelezen dat eten voeren niet zo slim is. Hoe dan wel? In de afgelopen tijd heb ik namelijk nagenoeg niks bereikt. Of wil ik dan toch te snel resultaat zien?

Alvast bedankt!

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Re: Een echte bangerik

Bericht door xDenise » di nov 07, 2017 11:43 am

Er komt zoveel bij kijken om een prooidier op zijn of haar gemak te laten voelen. De inrichting van je huisvesting doet al wonderen. Zorg dat het beestje het gevoel heeft dat ie zich overal kan verstoppen als het moet. Lekker veel graafbodem geven om naast het rennen ook daar zijn energie in kwijt te kunnen. En verder gewoon geduld .. gewoon het hamstertje pakken en laten zien dat het oké is. Doordat hij steeds weg rent zal hij nooit lang genoeg kunnen zien dat het oké is.

Het vergt wat tijd. Zeker niet vergelijken met andere hamsters ;) Ze zijn allemaal uniek!
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Yelleke
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Yelleke » di nov 07, 2017 12:10 pm

Hmmm, ik probeer hem ook wel te laten merken dat de hand niks engs is. Oppakken lukt echter totaal niet omdat Wodje dan zo ontzettend snel wegschiet.
Maar ik zal blijven proberen en bij het schoonmaken de kooi eens iets anders inrichten. Wellicht dat dat helpt.

Dank voor je antwoord Denise!

Edmund
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Man
Aantal hamsters: 1

Bericht door Edmund » wo nov 08, 2017 6:56 pm

Leg wat lekkers voor je hamster op de rand van je hand en laat je hamster het er vanaf pakken. Probeer dat op redelijk dezelfde tijdstip(pen) te doen. Heb geduld hebben en met een beetje geluk komt ze vanzelf al naar je toe en blijft ze rustig op je hand zitten. Als aanvullende bescherming voor je hamster zou je een toiletrol in de kooi kunnen leggen, waar ze zich in kan verschuilen.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » vr nov 10, 2017 9:07 pm

Wat lekkers uit de hand geven. Vaak werkt een meelwormpje erg goed. Vaak heeft het ook tijd nodig voordat de dieren zich op hun gemak voelen.

Plaats reactie