Onangstig bijtgedrag

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
SugarDonut
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Onangstig bijtgedrag

Bericht door SugarDonut » ma sep 18, 2017 6:06 pm

Sinds een weekje heb ik een superlief Rusje, genaamd Leo. Hij is volgens mij nu 6 weken en heeft de eerste 3 dagen gewend aan zijn kooi. Daarna ben ik begonnen met tam maken.
Hij vond het volgens mij wel leuk! Ik legde een zonnebloem pitje op mijn hand en hij pakte het er zonder angst af. De eerste paar keer beet hij wel, maar hij was nieuw dus dacht ik dat het daaraan lag. Op een gegeven moment ging hij zelfs op mijn hand eten!

Hoe dan ook, dat deed hij dus allemaal braaf, maar als ik nu, zonder zonnebloem pitjes, met mijn hand in de kooi gaat sprint hij eropaf en bijt hij. Hij is totaal niet bang voor mijn hand, dus daar ligt het niet aan.
Het is geen knabbelen! Het deed echt pijn!

Daarna ben ik gaan proberen hem te straffen als hij bijt (niet ernstig hoor, maak je geen zorgen!). Ik probeer hem nu 'te laten schrikken' zodat hij denkt:
"Hey! Als ik bijt gebeurt er iets naars, dus niet meer doen!"
Het nadeel is dat hij nergens van schrikt en ik hem dus niet kan straffen.

Sorry voor lang bericht, maar kan iemand mij helpen? Ik wil hem zo graag op kunnen pakken om met hem te spelen!

Groetjes Lieke en knabbels van leo

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

Re: Onangstig bijtgedrag

Bericht door sylvia » di sep 19, 2017 10:56 am

Hij is je hand gaan zien als iets waar hij lekkers van krijgt en nu wil hij zodra hij je hand ziet ook lekkers krijgen ook. ;) Het bijten moet je zien als afdwingen toch lekkers te krijgen. Niet zozeer van 'he, geef me wat'. Maar meer omdat hij het niet snapt dat die hand eerst betekende dat hij iets lekkers kreeg en nu niet meer. Dus hij gaat bijten om uit te zoeken hoe hij het dan toch kan eten/krijgen. Straffen heeft geen zin denk ik, want hij heeft al geleerd dat je hand lekkers brengt. Plus je wilt ook niet dat hij bang voor je hand gaat worden.

Ik heb zelf dit gedrag nooit meegemaakt en wellicht hebben andere mensen betere tips. Maar wellicht helpt het om in zijn hok een hoekje te creeeren waar je het lekkers neerlegt en hij leert dat hij het daar krijgt. Dus, het zonnebloempitje aan hem laten zien en boven zijn neus houden en dan zeggen 'kom' en achter het zonnebloempitje aan laten lopen naar dat hoekje en het daar neerleggen. Je zou je hand ook even een onaantrekkelijke geur kunnen geven, zodat hij zijn interesse in je hand verliest. Al met al dat hij je hand en het zonnebloempitje weer los gaat koppelen. :)
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Edmund
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Man
Aantal hamsters: 1

Re: Onangstig bijtgedrag

Bericht door Edmund » wo sep 20, 2017 8:56 am

Dat mijn hamster aan mijn hand begon te knabbelen, heb ik hem dat afgeleerd door zachtjes tegen zijn hoofd aan te blazen. Toen was het redelijk snel afgelopen.
Je kunt ook tegen zijn koppie aan blazen als hij knabbelt. Dit wordt door de hamster als onprettig ervaren en waarschijnlijk zal hij deze onprettige ervaring koppelen aan het ongewenste gedrag en dit niet meer doen.

Bron: www.derussischedwerghamster.nl

Plaats reactie