Tam maken van de hamstertjes

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Tam maken van de hamstertjes

Bericht door marika » di okt 11, 2016 9:08 pm

Hoe maken we de hamstertjes eigenlijk tam? Hoe gaat het in zijn werk? Het begint naar mijn idee bij de fokker, maar gaat ook door bij de nieuwe eigenaar. Wat is jullie kijk op het tam maken van jonge hamstertjes en hoe gaat het in zijn werk van begin af aan?

Wou ik gelijk even een leuk filmpje delen :D

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Tam maken van de hamstertjes

Bericht door sylvia » di okt 11, 2016 10:55 pm

Het is fijn als het hamstertje al een beetje tam is doordat de fokker er al een beetje aandacht aan heeft besteed. Verder is mijn ervaring dat ik elk hamstertje wat ik heb gehad (7 rusjes en 2 robbies) toch wel tam krijg. Al mijn rusjes zijn extreem tam geworden en ook mijn twee robbies zijn voor robbies heel erg tam geworden. Het geheim is volgens mij om, vooral in het begin, heel veel geduld te hebben en heel consequent en consistent te zijn. Ik gebruik altijd dezelfde woorden en zinnen en altijd dezelfde intonatie. Het is een kwestie van op de juiste manier gebruik maken van de nieuwsgierigheid van hamsters en een lekkere beloning als een zonnebloempitje of een klein stukje walnoot helpt ook heel goed. Als ze niet willen of zich niet op hun gemak voelen vooral niet aan blijven dringen, dat werkt averechts. Willen ze wel, dan daar op inspelen en de band uitbouwen.

Naar mijn idee gaat een rusje je echt als partner zien. Ik heb met een aantal rusjes ervaren dat je een band krijgt van 'wederzijds de vacht verzorgen'. Je merkt dan dat als je ze op schoot hebt en op hun hoofdje en met name achter hun oortje wrijft, ze ook jouw vinger met hun tandjes gaan 'verzorgen'.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za okt 15, 2016 11:00 am

Aaah wat ontzettend liefff Sylvia. Wederzijdse verzorging geeft inderdaad wel een soort band aan, dat is heel mooi hearteyes_
Het scheelt volgens mij veel als je de hamster al een beetje tam krijgt. Ze zijn dan nog heel nieuwsgierig en bijna niet bang, daar kun je inderdaad goed gebruik van maken. Nu je het zegt lijkt de nieuwsgierigheid wel de sleutel te zijn tot het contact maken met de hamster.
Als je de hamster koopt en hij is bang dan moet je eerst de nieuwsgierigheid naar boven zien te krijgen en anders is deze er al :D

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za okt 15, 2016 12:38 pm

Ja, in mijn ogen komt het er eigenlijk op neer dat je ervoor moet zorgen dat ze alleen positieve ervaringen met je opdoen. Dan vinden ze het in eeste instantie gewoon leuk en dat bouwt in de loop der tijd uit. Mijn ervaring is dat je vanaf dat ze een maand of 6 zijn er een heel diepe band mee kunt opbouwen. En naar mijn ervaring is het zo dat hoe ouder ze zijn, hoe sterker de band.

Ik heb even twee van mijn filmpjes opgezocht en ik geef een link om te laten zien wat ik bedoel.
1. Bubba
[youtube]wHkECg64xgU[/youtube]
Het verzorgen van 'jouw vacht' doen ze met hun tandjes. Het is een heel zacht en voorzichtig bijten. Bij mij zoeken ze duidelijk altijd stukjes op die iets harder zijn, waar wat eelt op zit. Zoals je op dit filmpje ziet houdt Bubba zich vooral bezig met de zijkant van mijn wijsvinger. Dan kijkt hij ook even mijn andere vingers na, maar dan gaat hij toch weer terug naar die ene vinger. Vervolgens vindt hij dat mijn manicure er weer op zit! :D

2. Remy
[youtube]odiPJNxkxLY[/youtube]
Tja, Remy was echt mijn grote liefde op hamstergebied. Dit filmpje is op de ochtend van inslapen gemaakt. Ik wilde elke laatste minuut van hem genieten en hem al mijn liefde geven. Met Remy had ik een ongelooflijk diepe band en iedereen kan me voor gek verklaren, dat maakt me niet uit, maar onze liefde was echt wederzijds. Remy werd met het ouder worden steeds aanhankelijker. Hij was altijd mijn vingers aan het likken en verzorgen met zijn tandjes. Ook kon hij rustig een uur lang in mijn hand staan slapen.

Mocht je de filmpjes niet kunnen zien, laat het even weten. Ik heb dit soort filmpjes 'prive' staan, maar heb ze even op 'verborgen' gezet, dus als het goed is zijn ze hier nu te zien.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo okt 16, 2016 12:19 pm

Wat ontzettend lief om te zien! ♥♥♥

Dat geloof ik wel hoor. Je kunt met alle dieren een band hebben zelfs met een hamstertje. Het enige nadeel is dat het verlies dan zo moeilijk is en ook zo snel :(

Nimfee
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Nimfee » do okt 20, 2016 6:48 pm

Zelf heb ik hamsters vanuit verschillende situaties gehad. Opvang, vanaf marktplaats, van de dierenwinkel, van fokkers (goede en slechte) etc. Qua afkomst maakt het mij niet zo heel veel uit waar een hamster vandaan komt. Ik denk dat sowieso omgeving een grote rol speelt (wat bij elke hamster weer anders is). Op zich afkomst denk ik ook, maar dan moet het een goede fokker zijn die denk ik heel goed weet wat hij fokt en welke karakters hij of zij in zet. Maar goed. De een was enorm tam, terwijl de ander niks van je moest hebben. Weer een ander waarbij het maanden duurde om tam te maken. Er was één hamster wat heel erg agressief zou zijn, die heb ik toen opgehaald. Ze ging in een Detolf wonen en ik merkte dat ze zo veel rustiger werd en haar energie kwijt kon. Het is jammer dat ze na twee maanden overleed, ik denk dat ik best ver kon komen met haar.

Ik heb er nu twee, twee rusjes. Pietertje, hij wilt niets van mensen hebben. Hij bijt alleen maar en is er echt op gericht om je te pakken. Geeft niet, hij vermaakt zich wel in de Detolf. Pablo heb ik nu een week maar twee dagen terug ging hij al op mijn hand zitten. Ze komen beide van een nare plek, kleine huisvesting, slechte verzorging en voeding, maar zijn dus twee totaal verschillende hamsters met verschillende karakters.

luenpluisje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door luenpluisje » zo okt 23, 2016 9:53 am

Wat een super schattige hamstertjes allemaal!
Ik heb zelf ook een erg pluizige hamster die makkelijk lekker 15 min in mijn hand kan liggen.
Dan vind hij het heerlijk dat ik hem even lekker aai op z'n rug.
Ik noem het altijd de hamster massage. Ik heb het geluk gehad dat mijn goudhamster heel nieuwsgierig was. yes:
Dus het tam maken was echt heel erg makkelijk, en zo gebeurd. Hij bijt nooit, daar ben ik echt heel blij mee.

Het is dus echt een schatje, maar ik had hem van de dierenwinkel. Dus toen ik hem mee naar huis nam was hij echt nog niet tam. neenee_
sylvia schreef:Ja, in mijn ogen komt het er eigenlijk op neer dat je ervoor moet zorgen dat ze alleen positieve ervaringen met je opdoen. Dan vinden ze het in eeste instantie gewoon leuk en dat bouwt in de loop der tijd uit. Mijn ervaring is dat je vanaf dat ze een maand of 6 zijn er een heel diepe band mee kunt opbouwen. En naar mijn ervaring is het zo dat hoe ouder ze zijn, hoe sterker de band.

Ik heb even twee van mijn filmpjes opgezocht en ik geef een link om te laten zien wat ik bedoel.
1. Bubba
[youtube]wHkECg64xgU[/youtube]
Het verzorgen van 'jouw vacht' doen ze met hun tandjes. Het is een heel zacht en voorzichtig bijten. Bij mij zoeken ze duidelijk altijd stukjes op die iets harder zijn, waar wat eelt op zit. Zoals je op dit filmpje ziet houdt Bubba zich vooral bezig met de zijkant van mijn wijsvinger. Dan kijkt hij ook even mijn andere vingers na, maar dan gaat hij toch weer terug naar die ene vinger. Vervolgens vindt hij dat mijn manicure er weer op zit! :D

2. Remy
[youtube]odiPJNxkxLY[/youtube]
Tja, Remy was echt mijn grote liefde op hamstergebied. Dit filmpje is op de ochtend van inslapen gemaakt. Ik wilde elke laatste minuut van hem genieten en hem al mijn liefde geven. Met Remy had ik een ongelooflijk diepe band en iedereen kan me voor gek verklaren, dat maakt me niet uit, maar onze liefde was echt wederzijds. Remy werd met het ouder worden steeds aanhankelijker. Hij was altijd mijn vingers aan het likken en verzorgen met zijn tandjes. Ook kon hij rustig een uur lang in mijn hand staan slapen.

Mocht je de filmpjes niet kunnen zien, laat het even weten. Ik heb dit soort filmpjes 'prive' staan, maar heb ze even op 'verborgen' gezet, dus als het goed is zijn ze hier nu te zien.
Hou super veel van mijn hamster, Pluis. heart_ loveyou_

Plaats reactie