Baby hamsters op de hand

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Baby hamsters op de hand

Bericht door marika » di sep 06, 2016 8:10 pm

Ik zie tegenwoordig regelmatig foto's voorbij komen van hele jonge hamstertjes die op de hand worden gehouden voor de foto. Bij Ratten is dat volgens mij heel normaal om te doen, zo maken de fokkers de kleine rittens alvast tam, maar bij hamsters wat het altijd ongebruikelijk. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Re: Baby hamsters op de hand

Bericht door xDenise » wo sep 07, 2016 6:52 pm

Ik doe dat zodra ik het gevoel heb dat dit kan bij moeder hamster. Als dit niet kan blijf ik ook volledig uit de buurt van het nest en het is niet langer dan één minuut. Moeders zit dan zelf lekker in een hoekje met extra veel lekkers. (direct extra om het nest weer aan te vullen).

Maar ik doe het vooral ook om alles te controleren. Kleuren en geslachten te bekijken, maar ook te checken of ze goed groeien, of ze voldoende vocht tot zich krijgen, of ze niet achterlopen in gewicht, enzovoort.

Ik durf niet te zeggen dat de ukken er tammer van zouden worden. Gewoonweg omdat zowel de oogjes als oortjes en dergelijke nog niet functioneren. Maar ik voel wel dat ze op mijn hand smekken en dergelijke. Ik durf niet te zeggen wat ze al kunnen ruiken. Maar het voelt wel meer vertrouwd.

Tsja weetje ... iedereen doet het op zijn of haar eigen manier. :)
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo sep 07, 2016 9:32 pm

Het heeft bij jou dus echt een meer een controle functie? Meer even snel alles nakijken, checken. :)

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » do sep 08, 2016 9:02 pm

Ja absoluut :) En het is echt afhankelijk van hoe de moeder hamster hier mee om gaat! Gaat het niet? Dan gaat het niet. Prima.
Maar als ik ze toch even vast heb vind ik een foto van een seconde wel zo leuk haha

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » vr sep 09, 2016 8:24 pm

hier pak ik de hamsters voor het eerst op rond dag 7 om te kijken wat de geslachten zijn veel eerder is dat niet te zien, ik kijk dan wel in het nest en maak foto's maar pak de diertjes niet op
rond dag 7 dus om te kijken wat de geslachten zijn en verder is het dan om de dag even om te checken hoe het gaat en vanaf dag 12 pak ik ze iedere dag even op tot ze vertrekken naar de nieuwe baasjes
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

sophie
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 8
Contacteer:

Bericht door sophie » za sep 10, 2016 9:20 am

Ik houd bij alle knagertjes aan dat ik (in principe) geen jongen op de hand neem zolang ze kaal zijn.
Ik doe, als moederhamster hier oké mee is, wel de dag na de geboorte even een nestcheck terwijl moeders aan het eten is maar zonder de jongen aan te raken. Daarna is het gewoon goed observeren op afstand.
Verder hangt het moment van hanteren bij mij ook van het gedrag van de moederhamster af: als zij er relaxed onder is hanteer ik de jongen met 1 week voor het eerst maar als ze wat gespannen is wacht ik tot het moment dat de jongen zelf uit het nest te voorschijn komen.
Afbeelding Kleine hobbyfokkerij van Russische dwerghamsters

http://www.hamsterysophie.nl

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za sep 10, 2016 9:52 am

Ik hou zelf altijd 10 dagen aan. Als het inderdaad even kan voor die tijd kijken of en hoeveel het er zijn. Als mama aan het eten is, is een goed moment. Vaak s avonds even bij het eten geven.

Ik zie op facebook regelmatig foto's met echt nog helemaal roze hamstertjes voorbij komen. Persoonlijk vind ik het niet ok om zulke jonge dieren op de hand te nemen. Controle ok, maar foto's maken op de hand van zulke jonge dieren vind ik te vroeg.

Het was me opgevallen dat ze dit bij Ratten standaard doen... Ik dacht nog dat het overwaait naar de hamsters om ze zo jong al op de hand en foto te gaan zetten :o

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » za sep 10, 2016 5:34 pm

Maar wat is dan de ramp van die seconde foto maken? Het maakt mij niet uit hoor, ik merk geen verschil of ik het wel of niet doe.. en ik doe het bij ieder nest anders. Maar wat is de ramp er achter dan als er even klik wordt gedaan? Merken ze daar iets van in jouw ogen? Breng je daar schade mee?

Zie daar wel graag een onderbouwing van :) Wellicht steek ik er nog iets van op ;)
Ik doe het overigens al ruim drie jaar hoor ... dus niet iets wat is aan komen waaien.

En of je ze nu op een mandje, kleedje of je hand legt?

Edit: Ze zijn hier altijd al een paar dagen hoor .. niet vanaf dag 1.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za sep 10, 2016 6:42 pm

Dit is mijn gevoel erbij hoor, maar ik zou het van mijn kant niet netjes vinden om een baby hamstertje die nog maar net 2 a 3 dagen is uit het nest te halen om er een foto van te maken. ik vind dat er een bijzonder goede reden moet zijn om z'n roze wurmpje uit het nestje te halen.

Het is niet duidelijk welke schade er veroorzaakt kan worden en juist daarom zouden zulke jonge dieren niet uit het nes gehaald moeten worden. Ik het er moeite mee dat het gedaan wordt voor de fun, voor de foto. Zo van "kijk deze is net geboren en ik heb m nu al uit het nest gevist om interessant te doen op facebook" Zo komt het op mij over. Ik vind het al heel wat anders als er een foto wordt gemaakt als mama hamster even gaat eten en dan de kleintjes fotograferen als ze in het nestje liggen. Dit laatste doe ik zelf ook en dat voelt voor mij beter.

Daarnaast hebben de mensen de jongen in 1 hand vast en met de andere hand wordt een foto gemaakt. Stel je voor dat er per ongeluk eentje van de hand afrond. De gevolgen zijn niet te overzien bij zo'n klein hummeltje. Daarnaast werkt het ook aanstekelijk. Als de een het doet gaat de ander het doen etc.

In het beste geval accepteert moeder hamster het en is er niks aan de hand en in het ergste geval eet ze de jongen even later op.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo sep 11, 2016 9:59 am

Ik kan mij in je mening voorstellen. Maar bij mij persoonlijk is het toch iets minder zwart-wit dan jij schetst. Maar ik ben niet iedereen die het doet, dus kan enkel voor mijzelf spreken.

Maar ter verduidelijking. Het is niet om interessant te doen. En er rollen geen ukken van de hand.
Zo blond ben ik ook weer niet :')

Maar .. ik kan je vinden in jouw mening hoor, dat zeker. Maar het zou hypocriet zijn als ik nu zou zeggen dat ik het niet doe
enzovoort. Ik doe het wel, met gezond verstand, maar niet direct.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo sep 11, 2016 11:01 am

Hamstertjes die hun oogjes al een klein beetje open doen of net daarvoor heb ik minder moeite mee merk ik. Maar dieren die nog helemaal kaal zijn, daar kan ik zelf echt bijna niet naar kijken. Ik scroll dan snel verder als zo'n foto langskomt. Ik weet niet wat het is, maar het is nog zo teer zo ontzettend kwetsbaar dat ik het niet aan kan zien. Dat is mijn kronkel hoor! :lol:

Ik vroeg me af of meer mensen zoiets hebben, maar blijkbaar ben ik hier wellicht (te) gevoelig voor :P Is ook absoluut niet naar jou toe hoor Denise in tegendeel ze hebben bij jou haartjes als ik het goed zag. :D

off topic: IK heb dat trouwens ook met baby's. Als mensen mij een baby willen geven dan durf ik deze ook niet vast te houden. Veel te kwetsbaar en klein. Ik ben ook bij mensen baby's van mening dat een pasgeboren baby niet van de ene naar de andere persoon moet worden doorgeven. Dat zie je weleens, dat de moeder net is bevallen en de baby is binnen 2 uur al door 20 man vastgehouden :o

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo sep 11, 2016 11:40 am

Haha, ik heb niets met beebies dus daar kan ik niet over oordelen! Maar ik kan me goed in je mening voorkomen hoor.
Ik doe het, zover ik mij kan heugen, inderdaad pas zodra er pigment te zien is of als er goed haar op is. Ook niet altijd maak ik foto's.

Maar hier gaat het in ieder geval met alle voorzichtigheid. En een heel poosje terug heb ik het zelfs moeten doen om de ukken op temperatuur te krijgen omdat moeders niet wist wat ze aan moest met de ukken en ze overal in de kooi lagen begraven. Ik kán ze dan niet dood laten gaan .. Ik heb toen ruim een uur bij de kooi gezeten en moeders 'geholpen' tot rust te komen en de ukken te accepteren. De ukken werden weer een beetje warmer in mijn handen en moeders accepteerde ze uiteindelijk. Het gehele nest van vijf ukken is groot en sterk geworden en één dochter woont nog bij mij. Dus ondanks dat ik er mee heb moeten bemoeien .. ben ik heel blij dat ik het heb gedaan.

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » zo sep 11, 2016 1:01 pm

ik merk dat mensen het juist heel fijn vinden dat ze foto's krijgen vanaf het begin dus als ze bv 1 of 2 dagen oud zijn dus nog kaal, en dan iedere 3 a 4 dagen een paar fotootjes zodat ze de hele groeifase mee maken op de foto.
ik heb ook heel vaak dat mensen graag willen komen kijken als ze 2 weken oud zijn en dat is dan ook alleen KIJKEN niet aankomen
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Plaats reactie