Rusje blijft alleen maar in zijn huisje.

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

Re: Rusje blijft alleen maar in zijn huisje.

Bericht door sylvia » vr sep 04, 2015 11:28 am

Wat je zoontje betreft en zijn angst voor dieren.
Wat dat betreft is een dwerghamster op zich een leuke keus. Het zijn meestal heel vriendelijke diertjes en kunnen erg aan mensen gehecht raken. Je maakt bij een dwerghamster gebruik van hun natuurlijke nieuwsgierigheid om ze tam te maken. De meeste mensen staan er niet bij stil, maar ze zijn heel erg intelligent. Je kunt ze veel leren. Het 'werkt' net als bij een hond via beloning: Zie als voorbeeld dit filmpje:

Hamsters zijn naar mijn mening in staat hun naam te leren herkennen. Wat dat betreft hebben jullie een goede naam uitgekozen, want een naam met een twee lettergreep roept makkelijk. Ook zijn ze naar mijn mening in staat om een combinatie van twee woorden te leren herkennen. Althans de klank dan natuurlijk. Ik heb tot nu toe 7 dwerghamsters gehad en ze zijn allemaal erg tam geworden. Ik volg bij allemaal hetzelfde programma. Ik zeg hun naam met daar achter 'kom'. Gewoon op rustige toon. Komen ze, dan beloon ik ze met een zonnebloempitje bv en zeg 'goed zo'. Het heeft zijn tijd nodig, maar het werkt uiteindelijk altijd.

Belangrijk is dus dat ze 'goede ervaringen' opdoet. Dus leert dat het contact met jullie leuk is. Ik weet niet wat voor voer je nu hebt? Maar behalve zo af en toe een extra zonnebloempit, kun je ook wat pitten uit het voer halen en als beloning gebruiken. Ze mogen nl natuurlijk niet alleen maar snoepen. En het beestje weet niet dat hij de pitten anders ook had gehad.

Dus voor nu zou ik zeggen, heb eerst even geduld totdat het diertje gewend is. Pas het hok iets aan, zodat er iets meer leuke dingen instaan. En oefen dan met het hamstertje voorzichtig te roepen en te belonen. Daar hoef je haar niet voor wakker te maken, maar als ze bv in de molen zit of in het hok rondloopt kun je ook een pitje pakken en haar naam zeggen en dan als ze het pitje aanpakt 'goed zo' zeggen. Alles op een zo rustige en gelijkmatige manier. Gewoon elke keer dezelfde woorden gebruiken, zodat ze gaat leren wat je bedoelt.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Bibi
lid
lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Bibi » vr sep 04, 2015 11:32 am

@Sylvia: waarom ben je niet weg van kokosnoten? Niet rot bedoeld hoor, gewoon nieuwsgierig. ;) Mijn rusje slaapt er al maanden in en ze vindt het super. Lekker knus. Eerst hangende met trapje en daar klom ze behendig in. Nu is ze een jaar oud en heb ik het op de bodem gezet. Ook fijn schoon te maken. Gewoon bij Appie gekocht en leeggehaald, gat erin geboord, klaar.:) Reepjes wcpapier idd erin gelegd.
Voor de syren heb ik het houten huisje van Zooplus, maar dat vind ik persoonlijk wat te groot voor een dwergje.
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr sep 04, 2015 11:39 am

@Bibi:
Ik had voor mijn Remy zo eentje op poten. Ten eerste weigerde hij om er in te gaan. Ten tweede vond ik het zelf een rafelig ding en toch niet zo fris. Zoals gezegd, het is persoonlijk. Ik hou van huisjes met een open bodem voor een goede ventilatie.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Bibi
lid
lid

Bericht door Bibi » vr sep 04, 2015 11:48 am

sylvia schreef:@Bibi:
Ik had voor mijn Remy zo eentje op poten. Ten eerste weigerde hij om er in te gaan. Ten tweede vond ik het zelf een rafelig ding en toch niet zo fris. Zoals gezegd, het is persoonlijk. Ik hou van huisjes met een open bodem voor een goede ventilatie.
Mijn rusje plast er niet in, anders nam ik idd een ander huisje of boorde ik de onderkant eruit. Bibi vond het meteen fijn, zelfs toen ze er moeite voor moest doen om via het trapje erin te komen. :D
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)

mcdbergh
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Man

Bericht door mcdbergh » do feb 04, 2016 3:58 pm

Ondertussen hebben we de aangegeven kooi vervangen voor een karat 60 kooi. En allemaal leuke dingen er in gezet. Het standaard rad is vervangen voor een silent spinner. Tevens staat er ook een houten huisje in en een weide rol en een stoffe tunnel. Maar ze blijft nog altijd veel in haar huisje.
Vanochtend hoorde ik haar opeens rare geluiden maken?? Echt raar want dat heb ik haar echt nog nooit horen doen.

Plaats reactie