Jonge hamster nu 9 weken van tam naar vals

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
melatidance
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Jonge hamster nu 9 weken van tam naar vals

Bericht door melatidance » ma jul 20, 2015 12:42 pm

Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik een nestje gehad van mijn syrische hamster. Hier kwamen 5 gezonde jonkies uit die allemaal weg zijn nu.
Nu krijg ik een berichtje dat 1 van de jonkies "vals" lijkt te zijn.
Het gaat hier om een dametje die nu 9 weken oud is. Ze was altijd al iets drukker dan de rest (dat waren allemaal mannetjes). Maar wel handtam net zoals de andere hamsies. Ze heeft deze kooi : http://www.budgetkooien.nl/a-35954361/h ... -ii-beige/

Persoonlijk vind ik deze kooi te klein, en heb hier niet gelijk commentaar op geleverd.

Zelf zijn ze opgegroeid in een Ikea Detolf kast (omgebouwd), en ze was dus nog geen tralies gewend. Ik heb wel aangeraden om een nieuw radje te kopen zodat ze haar energie klein kan.

Ze woont nu bij een familie met 2 kinderen onder de 6 jaar. De kinderen mogen er zelf nog niet bij en ook nog niet in de kooi (ze heeft wel de tijd gehad om te wennen aangezien ze nu een maand hier woont) Ze hebben ook een hond die geen aandacht besteed aan de hamster.
De kooi staat hoog op de kast zodat er niemand bij kan behalve de moeder zelf.

Het gedrag van het dametje: Ze begint ineens haar kooi door te sjezen, en liet zich van bovenaf naar beneden vallen, blies kijhard etc. Daarna hebben ze haar even proberen te kalmeren en een snoepje gegeven. Toen werd het alleen maar erger, ze wilde aanvallen en ze hebben snel het luikje van de kooi dichtgedaan. Waarna ze nog meer tekeer ging.
(Dat gesjees heeft ze wel vaker sinds ze daar woont, maar dan 5 mins ofzo)

Bij de andere hamsters krijg ik allemaal terugkoppeling dat ze in het begin wel heel erg moesten wennen maar nu wel kalm en rustig worden.
er was 1 iemand die een kooi had waarbij de bak van glas was en de bovenkant tralies, (120/50/75) maar sinds dat de tralies weg zijn, de hamster beter begint te wennen en overdag ook meer naar buiten komt.

Ik heb al wel gevraagd naar het radje (of deze groot genoeg is vanwege de rugpijn die ze misschien kan krijgen als het radje te klein is)

Hopelijk weten jullie iets meer van dit gedrag en kunnen jullie helpen!

Mooonie
lid
lid
Aantal hamsters: 1

Re: Jonge hamster nu 9 weken van tam naar vals

Bericht door Mooonie » ma jul 20, 2015 2:52 pm

Ik heb hier eerlijk gezegd zelf geen ervaring mee, maar zou de mensen in ieder geval wijzen op de grootte van ee kooi. Ik begrijp dat dit wel lastig is, maar ik denk dat het goed mogelijk is dat dit een rol speelt. Goed van je dat je het hebt gezegd van het radje! Heb ook weleens gelezen bij mensen waarbin het plotselinge 'valse' gedrag niet meer overging, zij hebben de hamster toen teruggegeven aan de fokker, waarna de hamster zich weer 'normaal' begon te gedragen. Dan zal er denk ik iets in het huis zien of met het gedrag van de mensen wat de hamster niet fijn vind en is het misschien beter voor de hamster en de mensen dat ze een andere hamster zoeken. Maar misschien draaf ik nu wel te ver door! Hoop dat het probleem zich oplost met een grotere kooi en een groter radje.

xDenise
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 17
Contacteer:

Bericht door xDenise » ma jul 20, 2015 7:23 pm

Ja.. die kooi is veel te klein. Ik vraag me dan ook af waarom het hamstertje überhaupt verhuisd is naar iemand die zo'n kooi heeft (russen formaat). Ik als fokker (en ben niet de enige) controleren toch echt vooraf eerst wat voor kooi er aanwezig is, juist om dit te voorkomen!

De advies maat voor syren is 70x40, voornaamste: 80x40. Ook het loopwiel, veel te klein. Beestje kan er niets mee en kan niet haar energie kwijt. Deze moet minimaal 25cm zijn. Tralies is juist voor een Syr een pluspunt ;) Houden van klimmen.
Ik gok zo dat als je dit door geeft en ze het aanpassen dat er een wereld van verschil zal zijn.

Tevens is het niet van noodzaak dat een hamster overdag er uit komt. Het zijn immers schemer en nachtdieren ..

Ik vraag me af, hoe heb je deze mensen geadviseerd? :)
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
Hamsterscaping, het creëren van een natuurlijke leefomgeving.
www.HamsteryPureColour

melatidance
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

Bericht door melatidance » di jul 21, 2015 10:53 pm

Ik heb duidelijk gezegt dat het om een syrische hamster ging en daarnaast nog wel gecheckt of deze maat acceptabel was voor syren. Een nieuw radje heeft ze wel gekocht zodra ze de hamster had (vanwege lawaai) en ze zou later nog een grotere kooi kopen als deze te klein was. Wat hij dus ook is. Zelf gaf ze al aan dat ze ervaring had met hamsters op jongere leeftijd. Dus ik heb de gewoonstes van de hamster doorgegeven, voer, bedding etc.

Zelf ben ik geen fokker, ik heb dus ook nog geen ervaring met het advies geven naar andere mensen toe. En omdat ik die persoon wel ken had ik iets beter verwacht.

Maar nu weet ik dus dat ze simpelweg te groot is geworden voor de kooi ;)

Bedankt voor de feedback. Nu kan er iets aan gedaan worden :)

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » wo jul 22, 2015 9:26 am

Hamstertje is niet te groot geworden voor de kooi. De kooi is vanaf begin af aan al te klein geweest ;)

De Alaska van Zooplus is een fijne kooi en kost maar veertig euro, wellicht kan je die gelijk als tip geven.
Succes ermee! Hopen dat ze voor je open staan.
www.HamsteryPureColour

sophie
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 8
Contacteer:

Bericht door sophie » do jul 23, 2015 11:23 am

Naast het formaat van de kooi, heb ik persoonlijk het idee dat jonge Syren meer tijd nodig hebben om te wennen en ook gevoelig reageren op bepaalde gebeurtenissen/veranderingen. Bijvoorbeeld een andere geur bij de eigenaar (nieuw parfum); mijn Holly reageert bijv. heel sterk op onbekende/vreemde handen; dan schiet ze echt even in paniek en begint als een malle te krijsen. Als ik haar dan overneem wordt ze iets rustiger, maar pas terug in haar verblijf komt ze echt weer tot rust (dan komt ze al gauw weer nieuwsgierig naar het deurtje om te kijken of er nog wat lekkers te halen valt). Misschien is deze Syrische dame gewoon wat gevoeliger/angstiger en heeft ze een rustige(re) omgeving nodig en meer tijd om te wennen (betekent dus ook minder oppakken/wakker maken, haar in haar eigen tempo naar je toe laten komen). Ze kan natuurlijk ook pijn hebben; gevallen van de bovenste verdieping van de kooi?
Of wellicht is er iets met de plek van de kooi? Te hoog waardoor ze van alles ruikt en hoort, maar weinig ziet, te dicht bij een geluidsbron, te weinig beschut, enz., wat haar angstig/onrustig/gestresst maakt?

Ik zou de mensen sowieso een nieuwe kooi, van fatsoenlijke grootte, aanraden; de alaska is een hele, goede tip van Denise! Daarnaast zou ik ze aanraden de hamster voorlopig even een beetje met rust te laten: alleen voeren en water geven, zachtjes praten en als ze naar de tralies toe komt wat lekkers geven --> tot ze wat rustiger is en zelf contact zoekt.

Misschien kunnen ze een video maken van het gedrag? Dat geeft soms ook al een duidelijker beeld.
En als het echt niet gaat zou ik, bij een door mij gefokte hamster, aanbieden het diertje terug te nemen...

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Er zijn op dit forum een aantal goede hobbyfokkers met jaaaren meer ervaring met Syren dan ik, wellicht hebben zij nog goede/betere adviezen.
Afbeelding Kleine hobbyfokkerij van Russische dwerghamsters

http://www.hamsterysophie.nl

melatidance
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

Bericht door melatidance » vr jul 24, 2015 9:10 pm

Ze gaf al aan dat ze absoluut geen nieuwe kooi gaat kopen voor de hamster, en uiteindelijk gaf ze ook toe dat ze er iets anders in stond dan ik qua verzorging van knaagdieren.

Morgen ga ik er langs en ze gaf al aan dat ze geen nieuwe kooi wilde kopen dus ik denk dat ik de hamsie maar weer mee neem naar huis. Dit heb ik ook gewoon aangeboden ;) En ik zoek liever iemand zelf in plaats van dat zij dat doet :)

Het blijft je toch verbazen hoe sommige mensen niet van tevoren nadenken als ze en dier in huis nemen.

melatidance
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

Bericht door melatidance » zo jul 26, 2015 1:11 pm

De hamster is nu bij mij thuis en vertoonde absoluut geen vals gedrag, wel onderdanig gedrag omdat ze waarschijnlijk geen handen meer gewent is. Ze zit nu lekker hier door alle bedding heen te wroeten ^.^. Voorlopig blijft ze hier en kijk ik even of ik op zoek ga voor nog een kooi (ze zit nu in een 150 lr. bak).

Iedereen bedankt voor jullie input toppie_

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo jul 26, 2015 4:13 pm

Zo zonde ... duidelijk geen dierenvriend. Gaat haar met geen enkele Syr op deze manier lukken als ze niet voldoet aan de juiste huisvesting :)

Succes met het beestje!
www.HamsteryPureColour

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » zo aug 02, 2015 12:00 pm

Wat goed dat je haar weer hebt opgehaald zeg! Ik dacht nog misschien heeft ze ergens pijn maar mogelijk is het toch gewoon de grootte van de kooi geweest.

sophie
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 8
Contacteer:

Bericht door sophie » zo aug 02, 2015 12:29 pm

melatidance schreef:De hamster is nu bij mij thuis en vertoonde absoluut geen vals gedrag, wel onderdanig gedrag omdat ze waarschijnlijk geen handen meer gewent is. Ze zit nu lekker hier door alle bedding heen te wroeten ^.^. Voorlopig blijft ze hier en kijk ik even of ik op zoek ga voor nog een kooi (ze zit nu in een 150 lr. bak).

Iedereen bedankt voor jullie input toppie_
Wat fijn dat je haar hebt opgehaald! Tsja, sommige mensen.....
Goed om te horen dat ze helemaal geen naar karakter blijkt te hebben, maar gewoon erg onzeker is en de omstandigheden het gedrag veroorzaakten.
Misschien lukt het om (straks) via dit forum een nieuw plekje voor haar te vinden?
Afbeelding Kleine hobbyfokkerij van Russische dwerghamsters

http://www.hamsterysophie.nl

Mandy
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Mandy » wo sep 21, 2016 12:44 pm

Fijn dat ze weer terug is en een heel wat grotere ruimte heeft nu ;)

Plaats reactie