Verantwoord aantal hamsters om te houden

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Adri
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Aantal hamsters: 10

Re: Verantwoord aantal hamsters om te houden

Bericht door Adri » do aug 27, 2015 9:15 am

Ik heb meerdere Syren en die worden dagelijks aangehaald of even in de hand genomen. Ik moet zeggen dat ze er vaak al aankomen als ze merken dat ik aan hun kooi zit. (meestal 's avonds).
Ik vind het belangrijk dat de hamsters al redelijk tam zijn als ze weggaan . De meeste hamsters gaan als nl. huisdier weg, ook wel naar kinderen. Ik merk eigenlijk niet dat de hamsters korter leven als ze dagelijks aangehaald worden. Voorbeeld: Drie weken geleden is er pas nog een hamster (van mij afkomstig) overleden die bijna 3 jaar geworden was maar dagelijks uit z'n kooi gehaald werd en een heel erg "knuffelbeest" was. Ik merk dus niet echt een verschil. :D

Laurakees
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Bericht door Laurakees » do aug 27, 2015 4:42 pm

Zo ik vind 70 hamsters en een aantal cavia's op 1 kamer erg veel. Ik weet nou niet of dat zo gezond is voor de beestjes :p. Ik denk idd wel dat veel mensen hun hamster er te vaak uithalen, ook overdag terwijl het natuurlijk schemer/nacht dieren zijn. Ik heb maar 1 hamster en die is nu 1.5 jaar. Hij wil ook niet echt zijn hok meer uit en dat hoeft natuurlijk ook niet. Ik heb ook 2 cavia's. De cavia's willen wel graag hun hok uit om lekker te rennen in de ren of om op de bank te zitten. Ik denk dat het verantwoord aantal hamsters om te houden als fokker een stuk of 20 zijn, maar dat is mijn mening:)

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » do aug 27, 2015 5:42 pm

Het heeft er natuurlijk ook alles mee te maken wat je verder te doen hebt qua werk en school etc. Naast een full time baan 70 hamsters en meerdere nestjes tegelijk, tja, het kan vast, maar dat is niet hoe ik zelf het fokken op zou willen pakken. Maar misschien werkt het voor een ander juist weer heel goed.

xDenise
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 17
Contacteer:

Bericht door xDenise » do aug 27, 2015 7:27 pm

Ik werk zo goed als de hele week, stoei regelmatig met mijn gezondheid en heb nog een eigen paard. Met die bijkomende factoren vind ik twintig hamsters maximaal (excl nesten) meer dan genoeg! Het moet ook schoon te houden zijn; ook als ik niet in staat ben om het te doen.

Ik denk dat er zeker een heel hoop verschillende manieren zijn. Wel ben ik zeker van mening dat een goede huisvesting heel erg bijdraagt aan de tamheid van een hamster. Hamsters worden niet vals geboren :D
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
Hamsterscaping, het creëren van een natuurlijke leefomgeving.
www.HamsteryPureColour

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » vr aug 28, 2015 7:18 am

Mbt tot het oppakken denk ik dat het belangrijker is hoe het diertje wordt gehanteerd ipv dat het wordt gehanteerd. Dus stel dat elke keer dat het dier wordt opgepakt een stressmoment is, dan geloof ik graag dat ie dan korter leeft. Dieren die stress hebbeb tijdens het hanteren zijn of niet gewend omgehanteerd te worden of het wordt op een onjuiste manier gedaan.

70 hamsters en een paar cavias op een kamer is naar mijn idee niets mis mee.... Alle dieren hebbeb hun eigen veblijf. Wat is het verschil tussen 1 verblijfof 20 verblijven. alle dieren krijgen dezelfde verzorging :D ik zou me meer zorgen maken om de verzorger dan om de hamsters. De verorger moet het maar bolwerken :P

Ik denk dat het vooral bij de jonge dieren van groot belang is dat ze in handen zijn bij de fokker. Dan krijgen ze een goede basis mee en zullen ze waarschijnlijk minder stress ondervinden tijdens het hanteren door het nieuwe baasje.

Boykuh
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Boykuh » vr aug 28, 2015 6:17 pm

Mijn knaagdieren hebben een grotere kamer dan menig student, niets zieligs aan hoor ;)
Allemaal grote bakken, ruim boven de minimale formaten,dubbel zo groot als het minimale formaat. Zelfs huisdier hamsters zitten vaak kleiner dan ze bij mij zitten, dus nee mijn dieren zijn zeker niet zielig :lol:

Ik heb idd geen school meer. En ik werk ook (nog) niet. Dus heb er alle tijd voor! :lol:

Snap niet hoe mensen bij een stuk of 20 hamsters komen, waar haal je dat aantal vandaan?
Om een fatsoenlijke lijn op te zetten als enige in Nederland. Heb je er wel meer nodig dan 20 nananana
Dan komt er nog bij dat ik dus groepsdieren heb. En niet 70 bakken heb staan.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » vr aug 28, 2015 6:58 pm

Boykuh schreef::

Snap niet hoe mensen bij een stuk of 20 hamsters komen, waar haal je dat aantal vandaan?
Om een fatsoenlijke lijn op te zetten als enige in Nederland. Heb je er wel meer nodig dan 20 nananana
Wat is er mis met een stuk of twintig hamsters...? shrug_
Heb er nu momenteel 18 en mijn lijnen gaan prima. Alleen niet al mijn hamsters blijven hier hun hele leven.
www.HamsteryPureColour

Boykuh
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Boykuh » vr aug 28, 2015 7:07 pm

Je ziet mij nergens zeggen dat er wat mis mee is ;)
Mijn vraag is hoe kom je op dat aantal als max. Of zuig je dat gewoon zo lekker uit je duim haha. Ik vroeg me gewoon af of er n onderbouwing was? :lol:

En nog even.. Jouw lijn?
Ik zie eigenlijk vaak gewoon dieren van andere lijnen onderling gekruist worden bij jou. Dat is dan toch niet jouw lijn?

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » vr aug 28, 2015 7:21 pm

Het scheelt ook wel of je russen/syren of campbellies/robbies/chineesjes fokt.
Een paar nieuwe russen of syren ophalen bij collegafokkers voor wat nieuw bloed is in Nederland goed te doen.
Ik kan uit ervaring zeggen dat bij chineesjes er simpelweg geen nieuw bloed beschikbaar is, zelfs als we over de grens heen gaan denk ik dat het een heel moeilijk verhaal blijft..
Naar mijn idee zijn er ook geen bergen campbelli fokkers.

Verder speelt bij chineesjes nog dat ze pas laat jongen krijgen, veel minder vaak en ook kleinere nestjes.
Je moet ze op een bepaalde leeftijd koppelen als je niet het risico wilt lopen dat de man word doodgebeten..
Met onze 16 koppels hebben we meestal maar net 2a3 nestjes tegelijkertijd om zo weer nieuwe koppels te kunnen maken, een keer broer x zus kan geen kwaad maar het lijkt me vanzelfsprekend dat je dat niet generaties lang moet proberen.

We hebben de chineesjes ook als kijkdiertjes en niet als knuffeldiertjes, dus wat aandacht betreft maakt het niet uit of we er 1 of 100 houden..
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

Boykuh
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Boykuh » vr aug 28, 2015 7:49 pm

Nee en 9vd10 belli fokkers in het buitenland zijn weer niet goed. Je moet heel voorzichtig zijn. Gedrag en gezondheid moet beide op gelet worden. Heb nu een hele lijn plat gelegd die gewoon minder sociaal in de groep zijn. Ook in het buitenland zijn de belli-fokkers vaak alleen. Zweden heeft er nu 3 goede actief, dat is dan een van de grootse landen qua bellies. En dat met maar 3 fokkers! XD

Marley
lid
lid
Aantal hamsters: 3

Bericht door Marley » vr aug 28, 2015 9:47 pm

Dit is naar mijn mening verschillend per persoon. Er zijn heel veel verschillende factoren die meespelen en dat is voor ieder verschillend. Op dit moment heb ik er 3 zitten. 1 echte knuffelkont , 1 die sinds kort besloten heeft dat het buiten de kooi ook best leuk is en 1 die zichzelf prima vermaakt. Voor mij is dat op dit moment het maximale omdat ik ook nog de ruimte wil hebben voor andere dingen en de kooien die ze hebben redelijk groot zijn. Nu kan ik ze voldoende aandacht en zorg geven en ook met het oog op eventuele vakanties en het verzorgen door anderen is dit wel de max nu. Maar misschien als ik ooit verhuis en groter woon dat er meer bijkomen of niet. Dat is afhankelijk van de situatie dan. Ik denk dus niet dat er echt een antwoord is op de vraag maar dat het per persoon verschilt hoeveel iemand er kan houden en voldoende kan verzorgen.

Laurakees
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Laurakees » za aug 29, 2015 8:51 am

Boykuh schreef:Mijn knaagdieren hebben een grotere kamer dan menig student, niets zieligs aan hoor ;)
Allemaal grote bakken, ruim boven de minimale formaten,dubbel zo groot als het minimale formaat. Zelfs huisdier hamsters zitten vaak kleiner dan ze bij mij zitten, dus nee mijn dieren zijn zeker niet zielig :lol:

Ik heb idd geen school meer. En ik werk ook (nog) niet. Dus heb er alle tijd voor! :lol:

Oke dat is mooi:) ik zei ook niet dat het zielig was ;) ik heb er ook geen ervaring mee en ik ken geen fokkers, maar het lijkt mij gewoon zoveel :p. Maar als dat allemaal lukt is leuk natuurlijk.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » za aug 29, 2015 10:07 am

Boykuh schreef:Je ziet mij nergens zeggen dat er wat mis mee is ;)
Mijn vraag is hoe kom je op dat aantal als max. Of zuig je dat gewoon zo lekker uit je duim haha. Ik vroeg me gewoon af of er n onderbouwing was? :lol:

En nog even.. Jouw lijn?
Ik zie eigenlijk vaak gewoon dieren van andere lijnen onderling gekruist worden bij jou. Dat is dan toch niet jouw lijn?
Ik heb persoonlijk geen ruimte voor meer dan twintig hokken. Dat is mijn onderbouwing.

..
Laatst gewijzigd door xDenise op za aug 29, 2015 10:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
www.HamsteryPureColour

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » za aug 29, 2015 10:11 am

@Boy en Saskia: Ik heb wel respect voor jullie zoals jullie te werk gaan met de Bellies en de Chineesjes. Zo'n beetje als enige in Nederland moet je inderdaad een mooi aantal hebben voor een goede lijn. Wij met de rusjes kunnen heel makkelijke nieuw bloed krijgen even over de grens kijken :D

Martin heeft ook een groter aantal hamsters om een goede lijn te waarborgen. Ik denk ook dat als alle fokkers een maximum aantal hamsters van 20 zou hebben, dan we dan in de problemen zouden kunnen raken m.b.t. de lijnen. Ik heb ongeveer 6 koppels en jongen, maar ik merk wel dat ik er niet minder zou moeten hebben anders kom ik in de knoop met de lijn.

Mandy
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Mandy » wo sep 21, 2016 12:41 pm

Dat lijkt mij ook heel erg per persoon verschillend. Hoeveel ruimte, budget, vrije tijd enz :)

Plaats reactie