Verantwoord aantal hamsters om te houden

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Verantwoord aantal hamsters om te houden

Bericht door marika » zo nov 30, 2014 11:08 am

Wat denken jullie is een verantwoord aantal hamsters die 1 persoon kan houden?

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Re: Verantwoord aantal hamsters om te houden

Bericht door Saskia1982 » zo nov 30, 2014 12:33 pm

Dat is wel heel moeilijk te zeggen, alles hangt af van de persoon en de omstandigheden..
Uiteraard is iemand die fulltime werkt, geen partner oid heeft om te helpen en een druk sociaal leven heeft al snel te druk om een groot aantal hamsters te houden.
Iemand met pensioen, misschien wel een partner en grote kids die ook graag helpen en die heel veel tijd in de beestjes kan steken, die kan al heel snel een groot aantal hamsters houden.
Ook is het afhankelijk of je de hamsters echt uren lang wil knuffelen of dat je het geen vereiste vind dat elke hamster elke dag een flinke portie aandacht krijgt..

Het aantal zal dus ergens tussen 0 en 500 liggen, ruim genomen :P
Zelf heb ik zo'n 70 russen zitten (net geboren en bejaarden en alles ertussen meegerekend), waarvan de grote jongen en de volwassenen toch redelijk wat aandacht krijgen van mij en Lana.
Daarnaast zo'n 30 chineesjes, die veel minder aandacht vereisen.
Zelf werk ik maar 3 daagjes in de week, dus heb 4 volle dagen en elke avond de tijd voor mijn beestjes..
Peter helpt mee en een dochter die al helemaal gek is van alle beestjes en graag mee helpt.
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

D@phne
Fokker
Fokker
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 10

Bericht door D@phne » zo nov 30, 2014 2:16 pm

En het ligt er ook aan welke soort je houdt en welke ruimte je tot e beschikking hebt.
Syren hebben nu eenmaal meer ruimte nodig, ook omdat ze echt alleen per hamster gehuisvest moeten worden.

Toen ik nog cavia's had had ik in de zelfde ruimte 3 x zoveel dieren als nu met de hamsters ;)

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » zo nov 30, 2014 2:21 pm

Ik vind het ook heel erg afhangen van de omstandigheden.
Voor mijzelf vind ik qua tijd 4 toch wel het absolute maximum :D . Maar ik studeer en heb een vrij drukke richting nu. Op zich heb ik nu wel genoeg tijd voor mijn 3 hamstertjes en een vierde zou misschien ook nog wel lukken qua tijd. Maar bij meer denk ik dat ik ze niet de aandacht zou kunnen geven die ik wil. Zeker niet als er meerdere tegelijk extra verzorging nodig hebben zoals medicatie ofzo.
Maar dan komt de plaats er ook nog bij, want ik woon in een appartementje samen met mijn vriend, dus we hebben echt niet veel plaats om kooien te kunnen zetten. En ik vind het belangrijk om ze elk een mooie, grote kooi te kunnen geven.
Maar mensen die meer tijd hebben en meer plaats hebben kunnen er natuurlijk veel meer houden.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » wo dec 17, 2014 9:56 am

Ik denk dat dit verschillend is per persoon, situatie enz.

Zootje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 5

Bericht door Zootje » wo dec 17, 2014 12:31 pm

Het is al meerdere keren gezegd hierboven maar ik denk ook dat dat vooral van de soort persoon en zijn beschikbare tijd afhangt! ;) Ik heb nu 4 hamstertjes: een rusje Basje, een syr Inigo en twee bellietjes Neytiri en Fenna. En ik wil ze gewoon allemaal het beste kunnen geven, zowel in aandacht als in spullen. Ik ben dan ook heel veeleisend voor mezelf, ze moeten minstens elk een halfuur aandacht hebben gehad. En dat lukt goed! Inigo wordt liever met rust gelaten dus dat respecteer ik dan ook, Basje slaapt vaak bij me in de zetel en met de bellies ben ik meerdere keren per dag bezig. :) In principe kunnen er dus nog een paar hamsjes bij maar ik zit ook met school waar ik het heel druk mee heb en moet natuurlijk ook wat aandacht besteden aan mijn sociale leven :p Dus 4 lijkt me wel een mooi aantal om het op te houden wub
Groetjes Zoë
Russische dwerghamster: Basje
Campbelli dwerghamsters: Gijsje, Donny & Flynn
---------------------------------
Slaap zacht
Bailey, Mouse, Alice, Nova, Neytiri

Kiwi
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 7
Contacteer:

Bericht door Kiwi » zo aug 16, 2015 12:10 am

Dit is heel persoonlijk.
Het best is met één beginnen en even aanzien .
Als het goed gaat kun je altijd na een paar maanden nog een Kooi en een hamster bijnemen.Enz....
Ik zou niet aan raden om in eens veel hamsters te nemen.
Hoe meer hamsters hoe meer werk ,dus meer tijd nodig.
En als je ziek bent ,een moeilijke dag hebt ,oververmoeid; Dan moet je toch nog je dagelijkse controle doen om te zien dat iedereen en alles ok is.
;)
Laatst gewijzigd door Kiwi op zo feb 07, 2016 12:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Tinny, Snowy, Yelly, Billy, Blinny ,Blossom Immy ,Tweeky ,Mini-Be

Site over mijn hamsters;
Update ,nieuwe link
http://hamster-land-kiwi.jimdo.com/
Hermia , Hélia en Fluffy de cavias

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo aug 16, 2015 9:26 am

Het is inderdaad persoonlijk. Ik heb er nu twintig zitten en vind dat echt wel de max voor hier. Ook betreffende mijn tijd en alles er om heen.

Maar het is wel reuze gezellig :3
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » di aug 25, 2015 11:22 am

Hoe vaak en hoe lang pakken jullie je hamster op? Daar ben ik wel benieuwd naar, zeker hoe dat lukt bij mensen met veel hamsters!

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » di aug 25, 2015 7:31 pm

Ik heb niet het idee dat mijn hamsters behoefte hebben om continu in de hand te zijn. Ze zijn allemaal super makkelijk en als het moet kan ik ze zo wakker maken en op schoot nemen. Maar nee, geen één word er iedere dag uitgehaald.

Wel allemaal een aai over hun bol, even vast houden en gecontroleerd. Maar ik gok niet in de zin zoals jij het zou willen zien.
Doe ik ze in mijn ogen ook totaal geen plezier mee.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » di aug 25, 2015 8:19 pm

Het uit het verblijf halen van een hamstertje is bij mij afhankelijk van de toestand (drachtig, zogend, in koppel, alleen) van de hamster... Klinkt raar en het is eigenlijk niet helemaal het goede woord, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen :) zoals bij een koppeltje moet je uitkijken met het afzondelijk eruit halen uit de kooi. Pak je het mannetje eruit voor een poosje en zet je m dan weer terug dan kan het zijn dat het vrouwtje hem even niet herkent wat voor een stressmoment kan zorgen.

Pak je bijvoorbeeld de ene hamster eruit en gelujk daarna een andere dan kan het zijn dat de andere je in de vinger hapt omdat je nog naar de vorige hamster ruikt. Vaak is je handen afvegen wel genoeg, maar niet altijd.

Drachtige en zogende vrouwtjes laat ikmet rust. Die haal ik er alleen uit om even te kunnen checken dat alles goed gaat.

De mannetjes kunnen wat vaker aangehaald worden en ook dieren die alleen zitten.

Boykuh
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door Boykuh » wo aug 26, 2015 1:08 am

Lastige stelling. Wat is verantwoord tja. Wat wil je een beestje bieden?
Ben sowieso van mening dat menig hamsterhouder de hamster te vaak eruit haalt. Ik merkte met de syrenfok dat syren uit een zelfde nest bijv bij jonge kinderen sneller dood gingen, ze maken die beestjes wakker, gunnen ze niet de rust en kunnen natuurlijk niet wachten tot ze s'nachts wakker worden. Daar waar volwassenen dus wel het beestje rust gunde, konden syren echt een HEEL stuk ouder worden. Na een tijdje leek het me bijna geen toeval meer. Ben toen eigenlijk een beetje overgestapt dat ik hamsters niet echt dieren vindt voor kinderen.

Ik zelf heb momenteel +-70 volwas/halfwas campbelllli dwerghamsters zitten. Dit is dus zonder nesten meegerekend. Een aantal van deze zullen nog wel herplaatst worden, maar het gaat hier om zeldzame grijsgenen.. Dat even terzijde daar ging het niet over hihi nananana

Deze hamsters delen hun kamer met 13 cavia's en merk dat ik toch veel meer werk aan de cavia's heb, dan aan de hamsters. Zoals sommige van jullie weten zijn mijn bellies ook groepsdieren, dus heb ze ook in groepen. Echt bewust ze eruit halen doe ik vrijwel nooit. Of ik wil ze laten zien aan iemand, een foto maken of een nieuw koppel samenstellen. Verder leg ik mijn handen wel in de bakken en heb ik dan een stuk of 10 hammies op mijn handen/armen. Ze zijn dus heel tam en kunnen een beetje aandacht wel appreciëren. Slechts een aantal van hen neem ik wel eens mee naar beneden of op mn kamer, daar merk ik aan dat ze heel graag contact hebben. En dus ook een knuffel willen. De rest is liever gewoon met soortgenoten als een dolle op de Saucer bezig, of de kooi aan het verbouwen XD

Buiten deze dieren worden er natuurlijk ook op regelmatige basis nestjes geboren, wanneer ik ongeduldig ben of door tijdnood niet anders kan. Kan dit wel oplopen tot 6 nesten in 1 periode! Moet je zeggen.. Dat is flink bikkelen haha. De bellies wil ik zo tam mogelijk laten vertrekken en deze hamsters worden dus veel gehanteerd. Het fijne is dat ze overdag ook gewoon lekker vaak wakker zijn. Verder bekijk ik elk karakter om vervolgens zelf groepen samen te stellen, waarvan ik denk dat deze stabiel samen zouden kunnen. Zo heb ik deze week een groep van 8 gemaakt, met dieren van allerlei verschillende leeftijden. Ook zaten er een paar van mijn Zweeds import nest bij. De karakters van alle hamsters kende ik dus niet helemaal. Ik heb deze hamsters dus nauw in de gaten gehouden. Mee naar beneden als ik daar was, mee naar boven als ik ging slapen en op de allereerste dag heb ik ze zelfs mee op de koffie bij de buren genomen. Ben dan gewoon zo druk bezig met het volgen van het gedrag, en de eventuele stoorzender. Gelukkig was dat bij dit groepje niet het geval en zijn ze vandaag succesvol herplaatst. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zoveel tijd heeft, maar ik zelf ben wel dag en nacht bezig met mijn dieren. Fokplanning, berichten van''klanten'', voer/drinken, schoonmaken,aandacht geven enz. enz.

Ik fok dus tegenwoordig best ''groots''.. Nja groots is het niet echt, maar voor hobby-fok best wel. Toch vindt ik dat ik verantwoord bezig ben en zeker ook de tijd heb om dit te doen. :lol:

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » wo aug 26, 2015 8:47 pm

Leuk om te lezen hoe iedereen dit doet!

Boykuh, bijzonder om te lezen hoor, hoe je ze zelfs mee neemt naar je buren. Het klinkt wel heel zorgzaam in ieder geval.

Marika, leuk om al jouw tips/punten te lezen. Ik vind het allemaal wel kloppend.

Denise, ik begrijp dat je met een boel meer hamsters niet de mogelijkheid hebt om ze elke dag ieder, noem eens wat, een half uur op schoot te nemen. Ik snap ook je punt dat dit voor de hamster misschien wel juist niet zo prettig is... Het is ook niet 'hoe ik het wil zien' hoor, maar ik ben altijd heel benieuwd hoe bepaalde dingen er aan toe gaan bij andere hamsterbezitters, in dit geval bij mensen met meerdere hamsters en het oppakken daarbij.

Ik denk dat ik best wel eens teveel mijn hamsters op wilde pakken voorheen, elke dag een poosje, om ze lekker tam te houden. Ik geloof dat dit niet nodig is, niet perse elke dag om je hamster tam te houden, en ook niet perse heel erg lang. Zelfs met twee hamsters is dat niet altijd haalbaar ook. Het is in ieder geval boeiend om te lezen hoe jullie dit aanpakken!

Boykuh
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door Boykuh » wo aug 26, 2015 11:25 pm

Maaike_ schreef:
Boykuh, bijzonder om te lezen hoor, hoe je ze zelfs mee neemt naar je buren. Het klinkt wel heel zorgzaam in ieder geval.
Hihi ben niet altijd zo met een groep bezig, maar met een grote groep wil ik graag alle karaktertjes goed kennen. Elke belli heeft een eigen karakter, dat maakt het voor mij juist zo bijzonder bij deze beestjes. In dit geval heb ik ze niet vanaf dag 1 allemaal zien opgroeien. En was het echt even aftasten of deze karaktertjes goed samen paste. :lol:

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » do aug 27, 2015 7:57 am

Maar wat fijn dat dat dan zo lukt!

Plaats reactie