Hamsters komen nauwelijks hun huisje uit

(handling) Alles m.b.t. de omgang, het gedrag en het tam maken van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Aurian
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Hamsters komen nauwelijks hun huisje uit

Bericht door Aurian » zo jan 13, 2019 12:03 am

Hallo Allemaal,

Ik stel me binnenkort officieel voor, maar alvast een vraag.

Wij hebben 3 Russische dwerghamsters die we lekker impulsief in een winkel kochten (verhaal volgt) op 31/12

De eerste 2 dagen zaten ze allemaal samen. Bij nader onderzoek bleek een van de meisjes toch een man te zijn. Die heb ik dan meteen apart gezet.

De twee meisjes zaten samen in een glazen bak van 1m60 op 40 cm met verschillende verstopplekken en eet en drinkplekken. Dit ging even goed, nadien zijn ze beginnen vechten.
Nu zitten ze dus elk apart. We merken dat ze alledrie nauwelijks nog uit hun huisje komen, ook niet snachts. Ze lijken minder te eten en graven ook niet meer. Hiervoor kon je mooi zien dat ze de boel verbouwden snachts.

Waar zou dit kunnen aan liggen?

Alvast enorm bedankt!

RocKal
lid
lid
Aantal hamsters: 16

Re: Hamsters komen nauwelijks hun huisje uit

Bericht door RocKal » ma jan 14, 2019 12:22 am

Hey Aurian

Rusjes kan je niet samen houden, enkel in man / vrouw koppel maar dan krijg je natuurlijk kleintjes.
Het gaat wel als ze nog jong zijn maar als ze wat ouder worden is het gegarandeerd ruzie, zoals je hebt gemerkt ondertussen.
Hoe oud zijn ze? Hoop dat je geen zwangere dametjes hebt nu.

Misschien zijn ze even onder de indruk van het hele gebeuren?
Ik heb een Rusje die zie ik zelden tot nooit. Is verder gezond, gewoon ongelooflijk lui.. maar alle 3 lijkt me gek.
Het kan dat ze nog even moeten wennen? Ik denk ook dat in de winter ze altijd ietsje minder actief zijn.
Ze hebben alle 3 een looprad neem ik aan? Misschien zijn ze heel de nacht aan het rennen gewoon?

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » do jan 17, 2019 1:26 am

De diertjes even nakijken waaronder controle onder de staartjes.

Aurian
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Aurian » wo jan 23, 2019 11:56 pm

Ondertussen zijn we vrij zeker dat de dames niet zwanger zijn aangezien ze anders toch al bevallen zouden zijn. Onze man krijgen we intussen af en toe te zien, en hij neemt ook vrolijk meelwormpjes aan.

Framboos kunnen we ook af en toe uit haar huisje lokken door wat geritsel en een meelworm aan de ingang te houden.

Neusje zien we nog steeds zo goed als nooit, ze eet enkel uit haar bakje, als we ergens anders fruit of meelwormen leggen blijven die gewoon liggen. Bij de anderen zien we ook dat ze gegraven hebben bv, bij haar beweegt er echt niets. We horen haar loopwiel ook nooit, maar af en toe heeft ze er in gepoept.

Toch al iets gerustgesteld, hopelijk dus echt een kwestie van geduld en bekomen van hun hachelijke avontuur...

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » zo mar 03, 2019 12:21 pm

De dieren hebben toch wel een paar weken nodig om te wennen aan hun nieuwe omgeving. Het slaapritme past zich tzt vaak ook aan, aan de nieuwe omgeving van de dieren. Zodra ze zich veilig en zeker voelen in hun huisje zullen ze zich ook nieuwsgieriger op gaan stellen naar jullie toe :)

Lekkers geven werkt inderdaad heel goed, daarmee overwinnen ze hun angst en pootje over doen zodat ze aan jullie geur wennen ;)

Plaats reactie