Kruising tussen een rus en een campbelli, groepsdieren?

(hamster species) Informatie over de verschillende hamstersoorten, vragen m.b.t. andere hamstersoorten zoals de Syrische Hamster, Campbelli Dwerghamster, Chinese Dwerghamster, Roborovski Dwerghamster en de Russische Dwerghamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Mignonne
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 6

Kruising tussen een rus en een campbelli, groepsdieren?

Bericht door Mignonne » zo jan 12, 2014 9:35 pm

Oke eerst dit ik ga dit niet proberen, ik vroeg het me gewoon af dus niet in paniek raken!!!

Wat nou als je dus een campbelli met een rusje kruist, dan heb je dus een groepsdier met een solodier gekruist, maar
zijn de jongen dan groepsdieren of solodieren? chinrub_

tsja ik vroeg het me zo af, ik weet niet hoe ik er op kwam :mrgreen:
Jill, Jessa, Joy, Jinger, Ezra, Abby wub

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Re: Kruising tussen een rus en een campbelli, groepsdieren?

Bericht door Elanor » zo jan 12, 2014 9:52 pm

Ik denk dat het wat van het karakter afhangt, maar meestal hoor ik toch dat ze dan solitair zijn. Ik heb toch al een paar keer gehoord bij diertjes uit de opvang waarvan de achtergrond niet zeker was dat ze later begonnen te vechten. Sowieso zou ik in zo'n geval de hamstertjes apart houden voor de zekerheid.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Janneke G
superlid
superlid
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Bericht door Janneke G » zo jan 12, 2014 11:38 pm

Ik heb bij Joep wel eens dieren gezien die 1e generatie waren na kruising van rus met campbelli. Die hebben me een vreselijk temperament! Heel agressief naar mensen toe, maar zeker ook niet acceptabel naar hun eigen soort. De rus en de campbelli hebben totaal verschillend DNA. De enige reden dat zij succesvol kunnen paren is omdat ze evenveel chromosoomparen hebben. Hybride's zijn in mijn ogen mislukkingen, dieren die niet behoren te voortplanten onderling en dit in de natuur ook niet doen. En dat zie je ook terug in het karakter van de hybride's. Daar klopt ook niets van.

Echter als je een hybride generaties lang terug kruist met een rus, zullen de nakomelingen steeds meer eigenschappen van de rus krijgen en andersom dus ook. Dus heb je een hybride waar in de achtergrond voornamelijk campbelli zit, dan zullen het meer groepsdieren zijn. En zit er meer rus in de achtergrond, dan zullen het meer solitaire dieren zijn.
Maar 1e generatie na kruising rus x campbelli zijn dus vaak vrij agressief.

kimsiemeling
stamgast
stamgast
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 16

Bericht door kimsiemeling » ma jan 13, 2014 2:21 am

Interessant om te volgen.. :lol:
Ook te vinden op onze Facebook pagina http://www.facebook.nl/hamsteryhorizon
Afbeelding

Kiwi
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 7
Contacteer:

Bericht door Kiwi » wo jan 15, 2014 1:59 am

kimsiemeling schreef:Interessant om te volgen.. :lol:
up
Tinny, Snowy, Yelly, Billy, Blinny ,Blossom Immy ,Tweeky ,Mini-Be

Site over mijn hamsters;
Update ,nieuwe link
http://hamster-land-kiwi.jimdo.com/
Hermia , Hélia en Fluffy de cavias

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » wo jan 15, 2014 8:55 am

Ik ga deze ook even volgen, klinkt interresant inderdaad.

Yanne
lid
lid

Bericht door Yanne » wo mei 07, 2014 6:22 pm

ook al is het topic al ouder....ik vind het wel een hele slimme vraag van je hoor! :) en een geloofwaardige uitleg ook erachteraan :)

Martin Braak
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Bericht door Martin Braak » wo mei 07, 2014 7:51 pm

Het probleem is dat je hybride niet zomaar even naar de Rus kant fokt. Joep's hybriden zijn Campbelli's met ruskenmerken. En geen Russen met Campbelli kenmerken.

Ik zal heel kort proberen uit te leggen waarom dit is:
Een Campbelli dwerghamster en de Russische dwerghamster hebben een verschillend geslachtschromosoom. Dit is de reden dat de wetenschappers gewijzigd hebben dat beide soorten aparte soorten zijn. Voordat men dit wist vond men dat het om ondersoorten ging. Het grootste verschil zit in de Y-chromosoom. Van de X-chromosoom kent de Campbelli twee soorten waarvan 1 op die van de Rus lijkt. Toch zijn bijna alle hybriden Campbelli x Rus onvruchtbaar hierdoor.

Als ze vruchtbaar zijn en je kruist een mannelijke hybride op een Rus, dan gaat deze (bijna) altijd dood bij de geboorte van haar jongen. De kindjes zijn namelijk te groot. Dus niet mogelijk.
Wanneer je een vruchtbaar hybride zou hebben, dan is dit een Campbelli achtige. Want F1 hybriden zijn Campbelli's en nauwelijks iets van Rus. Alleen vachtstructuur lijkt wat op rus. En de kleur is iets lichter en vletser (weet niet of dit altijd zo is). Kruisen met een Rus man levert heel zelden kindjes op. En ook die zijn vaak onvruchtbaar. Dus de kans dat je meerdere generaties richting Rus gaat is heel zeldzaam en toevallig.

Als je hybride van eerste generaties onderling fokt... chaos!, je krijgt genen combinaties die tot ernstige problemen leiden. Dus eerste generaties is niet echt te doen.

Als je een vruchtbaar hybride vrouw hebt en je kruist dit terug op Campbelli, dat gaat veel beter. En als je 3-4 generaties terug kruist op Campbelli en dan hybride onderling doet, heb je Campbelli's met toevallige ruseigenschappen. En dat kan karakter zijn. De aalstreep van deze lijnen zijn generaties lang te dik.

Dus de vraag is leuk, maar zeer theoretisch, het is niet te doen namelijk. De bonte rusjes en de geel-widlkleur russen stammen uit een hybride lijn en dit is echt per toeval ontstaan en door zeer deskundig 7 jaar terugkruisen gelukt om naar rus te krijgen. Andere mutaties zoals satijn is nog steeds niet naar rus gefokt terwijl velen geprobeerd hebben.
Laatst gewijzigd door Martin Braak op do mei 08, 2014 7:14 am, 2 keer totaal gewijzigd.

kimsiemeling
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 16

Bericht door kimsiemeling » wo mei 07, 2014 8:38 pm

Duidelijk.
Het lijkt mij dus dat er altijd hybridr in zit en dus een russenfactor waardoor je ze niet in groepen kan laten leven.
Ook te vinden op onze Facebook pagina http://www.facebook.nl/hamsteryhorizon
Afbeelding

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » wo mei 07, 2014 11:14 pm

Heel duidelijk uitgelegd Martin.

Yanne
lid
lid

Bericht door Yanne » do mei 08, 2014 10:29 pm

Prachtige uitleg! :)

Maar is het dan dus ook zo dat de bonte rusjes en de geel wildkleurigen ook nog dat territoriale bezitten?

Of kun je dit in theorie bij heel veel rusjes en kleuren nog terugvinden...als je 'pech' hebt?

Martin Braak
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Bericht door Martin Braak » do mei 08, 2014 10:41 pm

In principe zijn hybride russen niet territoriaal. Informatie m.b.t. hybride, bij F4-F5 zagen we hybride Russen die normaal als Rus gedragen maar bij het eerste nestje heel agressief werden en hun gebied verdedigden. Dit leek erfelijk te zijn. Ik kreeg het idee dat meerdere genen betrokken waren. We zagen rustig naar je toe lopende hybriden en haps bijten, bijvoorbeeld.

Ik heb zuivere Campbelli dwerghamsters, wildvang, gehad die nauwelijks territoriaal gedrag vertoonden en heel lief qua karakter waren. Ook bijzonder was dat je volwassen exemplaren bij elkaar kon zetten. Ik kon mannen en zelfs vrouwen op volwassen leeftijd bij elkaar zetten. Zij vonden alleen niet prettig om geaaid te worden, maar gepakt worden was totaal geen probleem. Ik heb aantal exemplaren gekruist met tamme lijn uit Nederland. Wat ik heel typisch vond, was dat ik jongen kreeg die net zoals vroeger, heel agressief waren en hun gebied verdedigde. Ze sprongen in de lucht als je met de hand erover heen ging.

Mijn idee is dat door kruisen van verschillende Campbelli lijnen karakter in het verleden negatief beïnvloedde. De Campbelli dwerghamsters in UK stammen van een totaal ander lijn af dan de exemplaren die via de Oost Duitse dierentuin en Rusland naar ons zijn gekomen, dit waren de Argenten en Ablino's. Toen ontstond de bijnaam pitbulls.

Russen zijn echt koppeldieren in de zin: man en vrouw. Campbelli's zijn normaal gesproken groepsdieren. Fok maar eens met twee vrouwtjes en 1 man. Je ziet bij de Rus dat de jongen onder de verkeerde moeder kan komen te liggen, dat dit veel vaker voorkomt. Terwijl bij de Campbelli's dit veel beter afgaat.

Yanne
lid
lid

Bericht door Yanne » vr mei 09, 2014 10:10 pm

en hoe zit dat dan bij rusjes in bv een dierenzaak....die kunnen nog weleens naar je toe lopen en bijterig gedrag vertonen naar een (gewassen) vinger....of moet ik dat scharen onder proefbijten?

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » za mei 10, 2014 9:34 am

Dat kont voornamelijk omdat ze handen niet gewend zijn.

Yanne
lid
lid

Bericht door Yanne » za mei 10, 2014 11:37 am

Hhaha en ik altijd maar denken dat er dan het belli pitbull gedrag inzit :)

maar als dat het inderdaad is....van die handen...krijg je dat gedrag er dan thuis niet (compleet) uit?

Plaats reactie