Campbelli hamster?

(hamster species) Informatie over de verschillende hamstersoorten, vragen m.b.t. andere hamstersoorten zoals de Syrische Hamster, Campbelli Dwerghamster, Chinese Dwerghamster, Roborovski Dwerghamster en de Russische Dwerghamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Sammylove
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Onbekend

Campbelli hamster?

Bericht door Sammylove » do jun 06, 2013 8:15 pm

Ik vroeg me af wat het precieze verschil tussen campbelli's en rusjes is (welke is bijvoorbeeld over het algemeen makkelijker te houden)? En zijn er campbelli fokkers op dit forum (van eentje weet ik het al)? En raden jullie het aan om 2 campbelli's samen te houden (natuurlijk wel met een kooi achter de hand!)? En hoe groot moet de kooi dan zijn, dubbel zo groot, kan je er eentje in een duna fun houden? Andere info over campbelli's is ook van harte welkom!

Janneke G
superlid
superlid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Re: Campbelli hamster?

Bericht door Janneke G » do jun 06, 2013 10:21 pm

Hier kun je wat meer lezen over het gedrag van een campbelli: http://campbellidwerghamster.nl/index.php/gedrag/
Daarin kun je het verschil wel lezen als je al bekend bent met rusjes.
En hier kun je wat meer lezen over het samenhouden van campbelli's: http://campbellidwerghamster.nl/index.p ... oepsleven/

Ik zou dan aanraden om je campbelli's bij Sanne van Sine Cera hamsters te halen. Zij heeft mijn lijn overgenomen, ik heb zelf enkele jaren met campbelli's gefokt en heb een vrij sociale en vriendelijke lijn op kunnen bouwen.
Ik zou het zeker aanraden als je voor campbelli's gaat om er 2 samen te houden. Campbelli's zijn namelijk groepsdieren en zijn het gelukkigst als je ze samen houd. Al kan het geen kwaad om ze alleen te houden, als ze dat van begin af aan gewend zijn en veel aandacht krijgen van een baasje. De kooi hoeft niet echt veel groter te zijn. Ik zou 60x40cm aanraden, maximaal 80x50cm. Als je een groter hok hebt, heb je veel meer kans op territoriumdrift. Een duna fun zou prima kunnen. :)
Voor meer info over campbelli's kun je ook gewoon eens op www.campbellidwerghamster.nl rondneuzen. Dat is mijn website. :) En als je dan nog vragen hebt, wil ik die met alle plezier beantwoorden.

Sammylove
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Sammylove » vr jun 07, 2013 6:56 pm

Oké, kun je het beste 2 mannetjes of 2 vrouwtjes hebben?

Janneke G
superlid
superlid
Contacteer:

Bericht door Janneke G » vr jun 07, 2013 9:55 pm

Dat maakt geen verschil. Mannetjes zijn vaak wat sulliger, vrouwtjes wat energieker. Maar dat is gegeneraliseerd. Dat betekend niet dat het ook altijd zo is.

Sammylove
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Sammylove » za jun 08, 2013 11:05 am

Oke, ik zit echt te twijfelen wat ik zal nemen... Ik heb nu een rusje Sammy en dat is mijn eerste hamster. Ik vind het nu echt lastig om te kiezen tussen weer een rusje of twee campbelli's als tweede hamster... Iemand advies over wat ik het beste kan doen?

Janneke G
superlid
superlid
Contacteer:

Bericht door Janneke G » za jun 08, 2013 1:07 pm

Dat is echt maar net wat je wilt natuurlijk. Wil je graag 2 hamsters samen houden, dan kun je beter niet voor rusjes gaan. Want dat gaat niet goed samen. Maar als je campbelli's neemt en je gaat ze samen houden, moet je er wel ook altijd rekening mee houden dat het fout zou kunnen gaan. In de meeste gevallen gaat het prima en is er niets aan de hand. Maar mochten ze toch ruzie krijgen, dan moet je wel de mogelijkheid hebben om ze apart te huisvesten.

Sammylove
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Sammylove » za jun 08, 2013 4:43 pm

Oké, en als je wat meer knuffeldiertjes wilt? Welke zijn dan meer geschikt?

Janneke G
superlid
superlid
Contacteer:

Bericht door Janneke G » za jun 08, 2013 6:05 pm

Ik denk dat rusjes over het algemeen genomen wel iets rustiger stil zullen zitten op je hand dan campbelli's. Maar nogmaals, dat ligt meer aan de hamster als individu dan of het een rus of bellie is.

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » zo jun 09, 2013 9:44 am

Ik denk dat je goed moet nadenken of dat je er 1 of 2 wilt.

En als je voor campbelli hamsters gaat zal ik je zeker aanraden die te kopen vanuit de lijn van Janneke.

Sammylove
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Sammylove » za jun 29, 2013 2:49 pm

En welke kooi raden jullie aan: de ferplast duna fun, de ferplast favola of de ferplast gabry 60? En waarom?

Janneke G
superlid
superlid
Contacteer:

Bericht door Janneke G » za jun 29, 2013 5:41 pm

Het zijn alle drie geschikte kooien, dus het is meer waar je zelf de voorkeur aan geeft. De Favola en de Gabry 60 hebben een hogere onderbak dan de Duna Fun, zodat je er lekker veel bodembedekking in kunt doen. Campbelli's vinden het erg leuk om te graven. Maar de Duna Fun is evengoed een geschikte kooi met veel mogelijkheden met buizen e.d.

Plaats reactie