Help: Russische of Syrische hamster?

(hamster species) Informatie over de verschillende hamstersoorten, vragen m.b.t. andere hamstersoorten zoals de Syrische Hamster, Campbelli Dwerghamster, Chinese Dwerghamster, Roborovski Dwerghamster en de Russische Dwerghamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
misosoup
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Help: Russische of Syrische hamster?

Bericht door misosoup » di nov 04, 2014 12:54 pm

Lieve forumleden,
Ik ga verhuizen naar een nieuw appartementje en heb eindelijk de ruimte om een langverwachte wens in vervulling te laten gaan: mn eigen hamstertje! :D
Ik zit alleen heel erg te twijfelen of ik een Rusje of Syr wil.
Wat hok betreft: beide is geen probleem. Ik heb genoeg ruimte voor een groter hok voor de Syr (ik heb de maten opgezocht).
Ik vind ze beide ook even leuk en kan heel moeilijk kiezen.

Ik weet dat het per hamster waarschijnlijk verschilt, maar ik had een paar vragen voor diegene die een van de twee (of beide) hebben?
Hoe het slaapritme van een Rus vs Syr?
Welke is het makkelijkst handtam te maken?
Hoe vind je hamster het om uit het hok te zijn?
Welke vind jij leuker en waarom?

Daarnaast nog een vraag: welke fokker in Zuid-Holland (of dichtbij in de omgeving) zouden jullie me kunnen aanraden?
En denken jullie dat ik ook langs kan gaan om beide soorten hamsters te zien? Misschien word ik wel helemaal verliefd op een van de twee soorten zodra ik ze zie ^_^

Ps. Mijn buurmeisje had echt een schat van een beest. Het werd rond 18.00 wakker en overdag kwam het zo nu en dan overdag kijken. Ze kon hem door de kamer laten lopen en de hamster vond het helemaal prima om een tijdje op de bank te zitten snoozen. Ik kan me alleen niet herinneren of ze een dwergje of Syr had. Ik zou zweren dat het een Syr was, maar ik was toen zelf heel klein, dus dan lijken alle hamsters veel groter haha

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Re: Help: Russische of Syrische hamster?

Bericht door Elanor » di nov 04, 2014 1:11 pm

Hoe het slaapritme van een Rus vs Syr?
Volgens mijn ervaring slapen Syren echt de hele tijd overdag en worden pas 's avonds wakker. Terwijl Rusjes vaker overdag ook af en toe wakker zijn. Ik zie mijn Rusjes toch om de paar uren eventjes wat door hun kooi lopen, even wat eten, knagen en dan weer slapen. Terwijl de Syrtjes die ik had overdag enkel even gingen drinken, maar dan echt wel enkel wilden drinken en gewoon verder slapen.
Welke is het makkelijkst handtam te maken?
Dat verschilt echt per persoon wat iemand gemakkelijker vindt. Ik persoonlijk vind Rusjes gemakkelijker tam te maken omdat ze wat nieuwsgieriger en brutaler zijn. Daardoor durven ze sneller toch naar je hand te komen. De Syrtjes die ik had, waren op dat punt wat moeilijker, maar eens ze tam waren, waren ze wel meer gehecht aan een persoon. Ik heb de indruk dat zij beter leren welke persoon hun baasje is en na een tijdje dan ook hun baasje helemaal vertrouwen en andere mensen minder. Rusjes durven al wel sneller eens knabbelen, terwijl mijn Syrtjes eigenlijk nooit beten (behalve toen ze echt heel bang waren, bij de dierenarts ofzo).
Hoe vind je hamster het om uit het hok te zijn?
De Syrtjes die ik had waren allemaal liever uit het hok dan de Rusjes, maar dan wel om rond te rennen. Ze bleven niet graag lang stilzitten. Terwijl mijn Rusjes dan weer iets rustiger op de hand zijn. Maar ze willen sneller terug naar hun kooi.
Welke vind jij leuker en waarom?
Ik vind ze even leuk en ik vind dat de beide soorten hun voor-en nadelen hebben. Op dit moment heb ik (eerder toevallig) enkel dwergjes. En dan wil ik toch ook weer graag eens een Syrtje. Terwijl ik ook altijd wel een dwergje zou willen, omdat ik die in het algemeen toch wel iets makkelijker vind.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » di nov 04, 2014 4:01 pm

Ik sluit me aan bij mijn voorganger..

Zelf vind ik russen gewoon leuker omdat het tam maken minder moeite kost, gaat eigenlijk vanzelf..
Daarnaast heb ik syren gehad en dan is het risico op gebeten worden toch wel groter als bij een rus, als je ze wakker maakt dan kan een syr van schrik gewoon bijten.
Ik heb een dochter van 4 die ook veel met de beestjes om gaat en ik wil geen risico dat ze gebeten word.
Hiermee wil ik niet zeggen dat alle syren dat doen hoor ;)

Verder vind ik buiten het hok een rus veel handzamer, maar ook dit is weer iets heel persoonlijks.
Ik vind een klein beestje gewoon makkelijker vast te houden als een grotere hamster.

Uiteindelijk zal het toch een persoonlijke voorkeur blijven, als je het mij vraagt dan zeg ik zonder enige twijfel rus, maar er zijn ook zat mensen die juist zonder twijfel meteen voor de syr gaan..
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

D@phne
Fokker
Fokker
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 10

Bericht door D@phne » di nov 04, 2014 5:41 pm

Ik kan nog 'weerleggen' dat echt niet iedere syr de hele dag slaapt. Vooral de dames zijn overdag wel eens wakker, zeker als ze wennen aan het ritme van een gezin, begin van de dag, thuiskomst na school of werk of eetmomenten. Ik merk toch wel dat er een aantal zijn die op die momenten even komen kijken of er wat lekkers te halen valt of er even gespeeld kan worden.

sophie
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 8
Contacteer:

Bericht door sophie » wo nov 05, 2014 2:13 pm

Ook ik sluit me aan bij wat er al geschreven/gezegd is.

Ik heb zowel Rusjes als Syren (en een koppeltje Robo's). Mijn dieren staan wel op een aparte "hamsterkamer", dus de dieren kunnen ook helemaal hun eigen dag-nachtrimte aanhouden en worden hierin weinig beïnvloed door ons gezinsleven.
De Rusjes die ik heb zijn allemaal supernieuwsgierig, vaak ook overdag wakker en erg makkelijk in de omgang, de Syren zijn wat dat betreft iets meer een uitdaging, maar persoonlijk vind ik het wel veel meer lonend als je merkt dat ze tam worden, op je aanwezigheid reageren en actief contact met je zoeken. :D
Wat ik wel weer erg leuk vindt om te merken bij mijn Syren is dat ze allemaal hun persoonlijke slaap-waak-ritme hebben.
Tenslotte merk ik dat (iig bij mijn hamsters) je de Syren veel makkelijker tam kunt maken door dagelijks wat lekkers uit je hand te voeren, als ik dit een paar keer bij de Rusjes doen worden ze direct erg gretig en vergissen ze zich nog wel eens in vinger en wat lekkers. ;) De Syren vergissen zich eigenlijk nooit hierin.
Bij mij dan ook geen voorkeur voor de ene of andere soort: ik vind ze allebei verschrikkelijk leuk om te hebben. :)

Ik denk dan ook dat het er helemaal aan ligt wat voor jou zelf belangrijk is. Als je het geen probleem vind om in het begin wat meer tijd en geduld te hebben voor je hamster tam is en toch vooral 's avonds met je hamster bezig wilt zijn, dan kun je aan een Syrische hamster een geweldig maatje hebben.
Als je zelf wat minder tijd wilt/kunt uittrekken voor het tam maken of hier wat minder geduldig in bent en graag ook overdag je hamster vaker actief wilt zien of hem uit z'n verblijf halen dan zou ik voor een Russische dwerghamster gaan.

hopelijk heb je wat aan alle adviezen hier en succes met je keuze. happy_
Afbeelding Kleine hobbyfokkerij van Russische dwerghamsters

http://www.hamsterysophie.nl

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » do nov 06, 2014 9:57 am

Ik vind syrtjes veel actiever en mensgerichter dan rusjes en dan voornamelijk de vrouwelijke syrtjes.

Zodra mijn syrtjes weten dat ik in de knaagdier kamer ben zijn ze gelijk actief, kijken of ze nog wat lekkers krijgen of aandacht.

Verder vindt ik dat rusjes ook sterker ruiken dan syren.

misosoup
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door misosoup » vr nov 07, 2014 12:48 pm

Wat leuk, bedankt voor alle antwoorden! Ik heb er zeker wat aan yes:
Ik vind het nog steeds lastig om te kiezen.. ik vind syrtjes echt heel leuk en heb zeker het geduld om ze tam te maken. Maar ik vind het heel jammer om te lezen dat ze voornamelijk 's nachts actief zijn. Als ze na avondeten al wakker worden is dat niet erg, maar wat ik zo lees zijn ze pas echt laat wakker. En misschien is het ook 'handiger' om met een Rusje te beginnen als beginner ;)
Maar ik ga nog even kijken of ik de mogelijkheid heb om ze beide in het echt te zien en te vergelijken.

nala
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door nala » ma nov 10, 2014 1:00 pm

wij hebben ze allebei
en ik moet eerlijk zeggen dat ik de rusjes makkelijker vind
misschien woont er iemand in je buurt die toevallig allebei heeft om eens te kijken bv
Knuffeltje ,s
Nala
Malika
jillz en dopey
jabba de hutt
nadira
snowy
minion
bellie's
isla ,, ayla ,, maysa ,, fara ,, celine ,, vlo

Zootje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 5

Bericht door Zootje » ma nov 10, 2014 7:16 pm

Persoonlijk heb ik ook iets meer met rusjes dan met syrtjes. Gewoon omdat rusjes naar mijn mening veel tammer worden en overdag nog eens wakker zijn. Mijn Inigo (syr) slaapt echt 24/7 en als hij wakker is, is hij echt heel voorzichtig met alles en verschiet echt van het minste. Maar dat slapen zit wel een deel in zijn genen :lol: En natuurlijk is het heel afhankelijk per diertje, het kan ook juist omgekeerd zijn: dat je een banger rusje hebt en een aanhankelijk syr. ;)
Groetjes Zoë
Russische dwerghamster: Basje
Campbelli dwerghamsters: Gijsje, Donny & Flynn
---------------------------------
Slaap zacht
Bailey, Mouse, Alice, Nova, Neytiri

Nona
lid
lid
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door Nona » di nov 25, 2014 11:40 am

Ik heb ondertussen toch zeker 10 dieren van iedere soort gehad en ik vind juist Syren een stuk makkelijker. Als je een Syrtje om een vaste tijd begin v/d avond voert dan kun je ze echt wel aanleren rond 8 uur ofzo al wakker te zijn.

Ik vind Syrtjes heel nieuwsgierig en mensgericht, terwijl ik al meermaals dwergjes heb meegemaakt die wel makkelijk hanteerbaar waren maar niet echt uit zichzelf contact kwamen zoeken en uit de kooi wilden, ze kwamen dan hoogstens om wat te eten bedelen. Ik heb pas 1 rusje gehad die echt zelf steeds naar me toe kwam, terwijl zeker 3/4e van al mijn Syren dit doet. Ik kijk dan alleen naar de dieren van fokkers, als ze uit een opvang komen vind ik t logisch als ze mogelijk minder tam zijn of worden (ik heb nl ook enkele dwergjes uit de opvang gehad dus die tel ik bij deze omschrijvingen niet mee).

Dwergjes knabbelen ook sneller, dat ze dus zachtjes happen om iets te onderzoeken ofzo. Bijten als je ze wakker maakt noemde iemand hier al probleem bij Syren, maar dat zal vrijwel iedere hamster doen als je hem zomaar slapend uit z'n nest plukt zonder waarschuwing.. Als ik een dier wakker moet maken ritsel ik even in de bodembedekking en dan worden ze al snel wakker. De meeste Syrtjes komen dan ook meteen naar het deurtje toe, de dwergjes niet. Ik vind zelf dus Syren echt tammer.

Ik weet niet hoe ver je bereid bent om te reizen, maar mijn Hamstery zit in Tilburg. Ik fok alleen met Syrtjes, maar heb ook twee rusjes, vier campbelli's en een chinese dwerghamster in huis dus dan kun je alles vergelijken.

misosoup
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door misosoup » zo dec 07, 2014 12:24 am

Nona, ik kan je helaas geen pm sturen, dus dan maar zo :)
Heel erg bedankt voor het aanbod! Ik zou super graag willen komen kijken, maar Tilburg is voor mij een uur reizen :( Een beetje te lang om te komen kijken, maar ik zou dat zeker voor over hebben als ik bij jou een hamstertje zou nemen (wat een mooi nestje heb je nu trouwens! De verleiding is enorm.. Ik hou in ieder geval je nestjes in de gaten!)
Maar goed, je slaat de spijker op de kop: ik heb ook het idee dat Syrtjes mensgerichter zijn, terwijl Rusjes misschien makkelijker zijn, maar heb bij hun eerder het idee dat ze gewoon hun eigen gang gaan en liever in het hok zitten dan erbuiten. Daarom twijfel ik zo erg en ik ben er nog steeds niet over uit.. :(
Nu heeft een kennis van een vriendin een nestje gekregen en heeft zelf ook Syrtjes, dus ik wilde daar gaan kijken. Zij heeft alleen maar vrouwtjes in het nestje en ze stammen af van een langhaar. Ik wil alleen gaan kijken en niet eentje meenemen, maar straks zwicht ik toch en wil je daarom graag wat vragen. Is het waar de vrouwtjes meer ruiken? En kan je zien aan een uk hoe langharig ze wordt? Sommige hebben echt nu al "plukkerige" vacht en anderen alleen maar een wat "vollere" vacht. Ik vind echt langharig zoals een van de ouders (die heeft lange plukken) niet echt mooi namelijk en vroeg me af of je nu al kon zien hoe langharig ze worden?

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Contacteer:

Bericht door Elanor » zo dec 07, 2014 11:44 am

Of vrouwtjes echt meer ruiken in het algemeen kan ik niet zeggen, want ik heb alleen nog maar vrouwtjessyren gehad. Ik vind ze niet echt hard ruiken. Maar ze worden wel om de 4 dagen willig en dan kunnen ze veel meer ruiken. Dat hangt ook wel af per hamster, want bij mijn Elora rook ik echt niets van haar willigheid.

Vrouwtjes die langharig zijn worden over het algemeen gewoon wat pluiziger en krijgen geen echt heel lang haar. terwijl mannetjes normaalgezien echt zo'n lange sleep krijgen. Natuurlijk verschilt ook dit een beetje per hamster, maar in het algemeen hebben mannetjes dus bijna altijd van dat echt lange haar en vrouwtjes gewoon wat extra pluizig.

Mignonne
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 6

Bericht door Mignonne » zo dec 07, 2014 1:14 pm

Mijn rusjes zijn heel erg mensgericht, en ze weten ook precies wanneer ik in de kamer ben. Mijn jongste rus, nu zo'n 8 maanden is echt heel vaak actief en is altijd wel in voor een knuffel. Zelf vind ik ze niet stinken eigenlijk, mijn campbelli's stinken veel meer.
Ik heb dan geen ervaring met syrtjes, wel een vriendin van mij die er een had, en die was niet echt vaak actief. Ik gaf haar later, toen die hamster overleden was een rusje (met overleg!!!!) en ze vond de rus veel leuker. Was veel vaker wakker en in voor een knuffel.
Jill, Jessa, Joy, Jinger, Ezra, Abby wub

misosoup
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door misosoup » za jan 03, 2015 12:02 pm

Kleine update:
Ten eerste, iedereen heel erg bedankt! :)
Ik heb er goed over nagedacht en iedereen zn adviezen afgewogen en mijn conclusie was dat het waarschijnlijk grotendeels toch heel erg van het beestje afhangt. Ik heb daarom besloten om gewoon alles uit te proberen haha ik vind ze allemaal te leuk :p
Maar goed, ik moet ergens beginnen en ik heb uiteindelijk voor een Rusje gekozen! Maar in de toekomst wil ik ook graag een Syrtje en Bellies hehe ;)
Ondertussen woont het rusje al bij mij en ik zal haar aan jullie voorstellen.

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Contacteer:

Bericht door Elanor » za jan 03, 2015 12:54 pm

Leuk dat je ondertussen een Rusje hebt! :D Ik ben benieuwd naar haar!

Plaats reactie