een roborovski koppeltje of russen koppeltje?

(hamster species) Informatie over de verschillende hamstersoorten, vragen m.b.t. andere hamstersoorten zoals de Syrische Hamster, Campbelli Dwerghamster, Chinese Dwerghamster, Roborovski Dwerghamster en de Russische Dwerghamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Lovely_hammie
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 1

een roborovski koppeltje of russen koppeltje?

Bericht door Lovely_hammie » zo sep 14, 2014 12:56 pm

Hallo,

Ik heb eigenlijk een vraagje ik heb thuis een syrtje zitten en hij heeft het erg naar zen zin!
Maar ik zit al een tijdje te lezen over koppeltjes en weet dat dat niet kan met een syrtje dus zat te kijken naar dwerghamstertjes
Maar zit heel erg te twijfelen over een russen koppeltje of een roborovski koppeltje.
Maar ik kom er niet uit en wat zouden jullie mij aanraden?
Ik heb al wel een groot terrarium thuis staan en is ook al ingericht en heb ook kleinere kooien voor als het fout gaat of voor nestjes.

Ik sta voor eventuele suggesties open! happy_

Mona
stamgast
stamgast
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 7

Re: een roborovski koppeltje of russen koppeltje?

Bericht door Mona » zo sep 14, 2014 1:14 pm

Is het de bedoeling om een nestje te krijgen of gewoon om twee hamsters samen te houden.
Russen kunnen enkel samen in man x vrouw koppels maar dan krijg je véél nestjes. Robbies kan je samen houden in man x man en vrouw x vrouw koppels, wat erg leuk is om te zien hoe ze alles samen doen.
Hou er wel rekening mee dat het ook bij robbies kan mis gaan.
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

Lovely_hammie
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Lovely_hammie » zo sep 14, 2014 1:21 pm

Mona schreef:Is het de bedoeling om een nestje te krijgen of gewoon om twee hamsters samen te houden.
Russen kunnen enkel samen in man x vrouw koppels maar dan krijg je véél nestjes. Robbies kan je samen houden in man x man en vrouw x vrouw koppels, wat erg leuk is om te zien hoe ze alles samen doen.
Hou er wel rekening mee dat het ook bij robbies kan mis gaan.
Het zou wel leuk zijn een nestje, maar ik hoef niet elke keer een nestje en kunnen robbies in een man x vrouw koppel?
Want had wel gelezen dat robbies niet veel nestjes krijgen als je ze bij elkaar zet?

Mona
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 7

Bericht door Mona » zo sep 14, 2014 1:23 pm

Dat kan ook ja, maar ze zullen wel veel nestjes krijgen. Zolang ze samen zitten komen er nestjes. Tis een beetje wat je definitie van veel is, maar ze kunnen makkelijk 4/5 nestjes krijgen...
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

Lovely_hammie
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Lovely_hammie » zo sep 14, 2014 1:33 pm

Mona schreef:Dat kan ook ja, maar ze zullen wel veel nestjes krijgen. Zolang ze samen zitten komen er nestjes. Tis een beetje wat je definitie van veel is, maar ze kunnen makkelijk 4/5 nestjes krijgen...
Oke, ja dat word nog eventjes kijken dan en nadenken.
Ik vind robbies echt heel leuk maar rusjes zijn dan weer wat handtammer.

Lastige keuze haha!

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » zo sep 14, 2014 1:50 pm

Op zich valt het allemaal wel mee, het is idd maar net wat je veel vind.
Daarnaast kan het ook heel erg per koppel verschillen of ze veel nestjes krijgen of niet.
Ik heb zelfs koppels die nog nooit een nestje hebben gekregen.
Maar daar heb je zelf natuurlijk niet echt invloed op..
Wel denk ik dat je een nest rusjes sneller kan herplaatsen als een nest robbies, maar ook dit hangt weer af van of er veel aanbod in jouw omgeving is.

Belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, mocht je een nest hebben en geen nieuwe baasjes vinden..
Waar laat ik de jonge hamstertjes die niet verkocht/weggegeven worden?
Heb je eventueel plaats om ze zelf te huisvesten indien dit nodig blijkt te zijn?

Zelf heb ik hier nog nooit problemen mee gehad, maar toch heb ik altijd een aantal lege hokken op zolder klaar staan voor het geval ik geen nieuwe baasjes kan vinden voor de huidige jongen.
Eventueel zou je jongen zelfs kunnen huisvesten in grote curvers als nood oplossing, belangrijkste is gewoon dat je zeker bent dat de jongen gewoon altijd ergens terecht kunnen.
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

Lovely_hammie
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Lovely_hammie » zo sep 14, 2014 2:57 pm

Saskia1982 schreef:Op zich valt het allemaal wel mee, het is idd maar net wat je veel vind.
Daarnaast kan het ook heel erg per koppel verschillen of ze veel nestjes krijgen of niet.
Ik heb zelfs koppels die nog nooit een nestje hebben gekregen.
Maar daar heb je zelf natuurlijk niet echt invloed op..
Wel denk ik dat je een nest rusjes sneller kan herplaatsen als een nest robbies, maar ook dit hangt weer af van of er veel aanbod in jouw omgeving is.

Belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, mocht je een nest hebben en geen nieuwe baasjes vinden..
Waar laat ik de jonge hamstertjes die niet verkocht/weggegeven worden?
Heb je eventueel plaats om ze zelf te huisvesten indien dit nodig blijkt te zijn?

Zelf heb ik hier nog nooit problemen mee gehad, maar toch heb ik altijd een aantal lege hokken op zolder klaar staan voor het geval ik geen nieuwe baasjes kan vinden voor de huidige jongen.
Eventueel zou je jongen zelfs kunnen huisvesten in grote curvers als nood oplossing, belangrijkste is gewoon dat je zeker bent dat de jongen gewoon altijd ergens terecht kunnen.

Dankjewel, voor je antwoord!
Ik denk ook dat het dan het handigst is om een koppeltje rusjes te nemen en kijken hoe dat gaat heb meerdere hokken nog boven!
En er worden hier niet veel hamsters aangeboden dus dat komt denk ik wel goed, en anders kunnen ze bij mij blijven.

Welke kleuren zouden het mooist en leukst bij elkaar zijn als je daar een keer een nestje uit krijgt ben nog niet heel erg goed met de kleur codes haha!

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » zo sep 14, 2014 5:48 pm

Dat is heel persoonlijk, net wat jij het leukst vind.
Een nest met enkel wildkleur kan prachtig zijn.
Maar wil je wat meer verschillende kleurtjes dan kan je ook nog bijvoorbeeld pearl kiezen en bij wildkleur zetten.
Blauw wildkleur kan ook erg mooi zijn..

Eigenlijk vind ik alle kleurtjes gewoon erg mooi.
Het is maar net wat je zelf wil ;)

Kleuren met rode ogen kunnen soms moeilijker zijn om te verkopen.
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » zo sep 14, 2014 9:20 pm

Als het de bedoeling is om ook nestjes te krijgen, zou ik je wel aanraden om even goed in te lezen over het fokken en vooral wat er kan misgaan. Je moet voorbereid zijn op moeilijkere situaties en weten wat je in zo'n geval moet doen. Een bevalling blijft natuurlijk altijd een risico en het is dus wel belangrijk dat je weet waarop je moet letten en wat de signalen zijn dat iets niet goed is.
Als je ze zelf wil koppelen, moet je dat ook op de juiste manier doen. En weten wanneer je ze toch uit elkaar moet halen. Ook in man-vrouwkoppels kunnen er problemen ontstaan en kan het zijn dat ze toch apart moeten gezet worden. Houd er dus altijd rekening mee dat je genoeg kooien hebt zodat je het mannetje en het vrouwtje apart moet zetten wanneer dat nodig is en dat je de kleintjes apart kan zetten (1 kooi per hamstertje vanaf een bepaalde leeftijd), want het is (volgens wat ik hoor) toch niet altijd zo heel gemakkelijk om voor alle kleintjes zo snel een baasje te vinden.

2 robbies van hetzelfde geslacht kan ook verkeerd lopen, maar er komt wel toch minder bij kijken dan bij echt fokken. Maar sowieso, of je nu wilt fokken of gewoon 2 robbies van hetzelfde geslacht wilt nemen, het is sowieso belangrijk om je goed in te lezen en dan te kijken wat je liefst wilt doen.

In ieder geval nooit twee Rusjes van hetzelfde geslacht samen zetten.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Lovely_hammie
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Lovely_hammie » ma sep 15, 2014 8:40 pm

Dat heb ik zeker ook goed door gelezen en weet ook wat er ook allemaal fout kan gaan maar ik ga nog verdere informatie zoeken wat het beste is en wat er nog allemaal bij komt kijken!

Daarom vroeg ik ook informatie omdat hier ook ervaren fokker zitten en daar kan je natuurlijk goede informatie vandaan halen!

Janneke G
superlid
superlid
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Bericht door Janneke G » wo sep 17, 2014 2:11 pm

Je zou ook nog naar campbelli dwerghamsters kunnen kijken. Dit zijn ook groepsdieren. :)

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » wo sep 24, 2014 9:28 am

Als je geen nestjes wilt of teveel nestjes wilt.
Zou ik inderdaad voor een koppel roborovski's gaan, Ik vind ze altijd zo leuk om te zien wub
Een koppeltje campbelli kan ook, die zijn altijd prachtig van klaar :)

Plaats reactie