Verschil Russische dwerghamster / syrische hamster?

(hamster species) Informatie over de verschillende hamstersoorten, vragen m.b.t. andere hamstersoorten zoals de Syrische Hamster, Campbelli Dwerghamster, Chinese Dwerghamster, Roborovski Dwerghamster en de Russische Dwerghamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Berber89
lid
lid
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 2
Contacteer:

Verschil Russische dwerghamster / syrische hamster?

Bericht door Berber89 » zo mar 03, 2013 5:47 pm

Hoi! Ik ben misschien (waarschijnlijk :P) van plan weer een nieuw hamstertje aan te schaffen! Ik zat alleen te twijfelen om weer een rusje te nemen, of deze keer voor de syrische hamster te gaan. Ik vroeg me daarom af of er mensen zijn die ervaring hebben met beide, en me misschien de voornaamste karaktereigenschappen kunnen vertellen? Wat vinden jullie het grootste verschil tussen deze 2 soorten hammies?

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0
Geslacht: Vrouw

Re: Verschil Russische dwerghamster / syrische hamster?

Bericht door dierengek » zo mar 03, 2013 5:53 pm

Syrische hamster vragen meer aandacht en als ze tam zijn, zijn ze echt supeer tam terwijl een.rusje iets sneller bijt na mij idee. Een russische dwerhhamster staat erom.bekend overdag ook wakker te zijnn. Dan zie je ze even snel. Maar zodra mijn syrtjes me horen staan ze gelijk bij het deurtje aandacht te vragen.

Ik vind zelf syrtjes leuker dan rusjes omdat ze makkelijker zijn met alles.

rocko
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 20
Contacteer:

Bericht door rocko » zo mar 03, 2013 5:56 pm

ik heb beide, maar vind syren ook leuker.
ben het met dierengek eens, als syrtjes tam zijn,zijn ze ook echt tam en ken je alles met ze doen.
rusjes vind ik vaak bijteriger,maar er zijn zeker uitzonderingen.

Bianca
Gouden niveau 0.0
Gouden niveau 0.0
Aantal hamsters: 4
Contacteer:

Bericht door Bianca » zo mar 03, 2013 6:40 pm

Ik heb ook beide, maar vind rusjes makkelijker in de omgang.
Ik vind rusjes echt niet bijteriger dan syrtjes. Als je ze bij een goede fokker haald, dan bijten ze echt niet.
Ben het met hierboven niet mee eens, vind ze allebei tam. Mijn voorkeur zou rusjes zijn.
Groetjes van Bianca, Nessie en Benji

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » zo mar 03, 2013 8:25 pm

Ik heb een Syrtje en een Rusje en ik vind het een leuke combinatie om beide te hebben.

Mijn Rusje is iets makkelijker en iets rustiger op de hand. En is veel meer overdag wakker. Mijn Syrtje wordt heel af en toe eens overdag wakker om te drinken, maar dan wil ze ook echt niet gestoord worden en zo snel mogelijk weer slapen.
Vanaf 's avonds als mijn Syrtje wakker is, wil ze dan wel veel liever uit de kooi dan mijn Rusje. Mijn Rusje bedelt voor snoepjes terwijl mijn Syrtje bedelt om uit de kooi te mogen. Ook uit de kooi wil mijn Rusje heel snel terug haar kooi in en mijn Syrtje geniet er echt van om uit haar kooi dingen te ontdekken. Maar dat maakt haar dan wel weer moeilijker op de hand omdat ze altijd weg wil springen als ze iets interessant ziet en ze springt dan echt gewoon van je hand af. Ze is dan ook veel actiever als je haar in je handen hebt uit de kooi dan mijn Rusje en ik moet haar echt altijd goed vasthouden, terwijl mijn Rusje rustig blijft zitten.

De voordelen die ik vind aan mijn Rusje zijn dus: meer overdag wakker, rustiger en gemakkelijker op de hand (al vind ik dat zelf nu ook niet erg bij mijn Syrtje, maar bvb mijn vriend durft mijn Syrtje niet goed vasthouden)
De nadelen die ik vind aan mijn Rusje: iets bijteriger dan mijn Syrtje (ze is volledig tam, maar heeft soms toch wel periodes dat ze uit het niets opeens bijt), ze is niet graag lang uit haar kooi wat het moeilijker maakt om echt met haar te spelen ofzo buiten de kooi

De voordelen aan mijn Syrtje vind ik: Is graag uit haar kooi en liefst zo lang mogelijk en vraagt hier ook echt naar, minder bijterig (zoals nu ik haar medicatie moet geven dan neemt ze soms wel eens mijn vingers vast om aan te geven dat ze dat niet fijn vindt, maar zelfs dan nog voel je het amper en bijt ze dus echt maar heel zachtjes en voorzichtig, terwijl mijn Rusje wel doorbijt)
De nadelen aan mijn Syrtje vind ik: Is pas laat wakker (hierdoor zie ik haar sommige dagen niet of kan ik haar er niet uithalen om lost te lopen terwijl ze dat net zo fijn vindt), is iets moeilijker op de hand omdat ze net zo graag wil loslopen heeft ze geen zin om rustig op mijn hand te blijven zitten.

Maar al die dingen zullen waarschijnlijk ook nog heel erg per hamster verschillen en ik heb maar 2 Rusjes al gehad en 1 Syrtje dus het is niet dat ik kan veralgemenen.
Ik vind het dus erg leuk om hen beide te hebben, omdat hun voor-en nadelen elkaar wat aanvullen. De dingen die ik mis bij mijn Rusje (zoals het loslopen) kan ik weer met mijn Syrtje en omgekeerd.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

@nja
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 1

Bericht door @nja » zo mar 03, 2013 11:27 pm

mijn syr is juist meer op zichzelf, terwijl mijn rusje er wel uit wil. Mijn syr slaapt ontzettend lang en is pas rond half één 's nachts wakker, terwijl mijn rusje overdags ook wakker is. Mijn syr is rustiger op de hand, dan mijn rus... Ik zie dus tegenovergestelde dingen hierboven staan... Maar ik denk dat zowiezo ieder dier zijn eigen karakter heeft, gefokt bij een fokker of niet... Mijn dieren bijten beiden niet, maar mijn rusje vergist zich sneller, terwijl mijn syr alles eraan doet om je niet pijn te doen, als hij bv iets lekkers aanpakt dan doet hij dit enorm voorzichtig. Mijn rus is nu eenmaal lomper whahaha
Afbeelding

Berber89
lid
lid
Aantal hamsters: 2
Contacteer:

Bericht door Berber89 » ma mar 11, 2013 12:24 am

Bedankt iedereen voor de (uitgebreide :)) antwoorden!! Wel grappig om te lezen hoeveel het eigenlijk verschilt per dier en dat dus niet elke soort hamster per se een kenmerkende karaktertrek hoeft te hebben. Ik heb toch het beeld gekregen dat syrtjes net iets tammer/rustiger kunnen zijn dan rusjes misschien, en dat ze het leuk vinden om uit de kooi te gaan. Grappig is dat ik deze eigenschappen ook aan mijn rusje zou kunnen toeschrijven. 'S avonds bedelt hij ook echt om uit de kooi te mogen, overdag is hij ook wel eens wakker maar dan is ie wat rustiger als ik hem oppak.
Conclusie: ze zijn allemaal lief :P

Nathalie10
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Nathalie10 » ma mar 11, 2013 12:54 pm

Het is idd zo dat rusjes veel vaker wakker zijn, en syren langer slapen. Nu heb ik pas sinds een paar weken een syr dus ik kan nog niet echt zeggen wat mijn voorkeur is, maar over het algemeen vind ik nu nog mijn rusjes leuker, maar dat komt mss ook omdat mijn syr nog steeds wat schichtig is. Mijn syr zie ik ook pas tegen een uur of 11. Als ik mijn rusjes roept komen ze kijken en mijn syr moet ik echt onder zijn huis vandaan halen. Ik vind syren wat langer baby zeg maar en rusjes zijn wat sneller volwassen, ook zijn syren wat voorzichiger overal mee, en rusjes lomper XD . Maar ik denk dat iedereen er een beetje anders over denkt, ligt er maar net aan wat zijn of haar voorkeur is.
Rusje Bodhi

R.I.P Wizzy, Woppy, Finn, Ace, Marley en Quinty

_GabyJ
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 6

Bericht door _GabyJ » do mar 21, 2013 4:16 pm

Ik heb beide soorten al gehad. Toen ik klein was had ik een Syr die precies op hamtaro leek! Die was onwijs tam maar ontsnapte vaak en ging dan door het huis opzoek naar mij. Zo grappig!
Nu heb ik meer Rusjes. Ik vind ze zelf leuker, omdat ik die heel goed tam krijg. Gaya, mijn oudste dame kijkt wel eens GTST met mij en zit dan gewoon 20 min op mijn schouder zonder weg te lopen.
Sinds een paar maandjes heb ik weer besloten om een Syr erbij te nemen. Panda! Ook hij is onwijs leuk, maar heeft een nadeel. Hij is heel territoriaal. Als hij uit zijn aqua is, dan is hij onwijs lief, maar aan zijn huisje moet je niet zitten! Haha.

mariskave34
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door mariskave34 » wo sep 27, 2017 8:11 pm

hoi hoi ik ben mariska 34 jaar ik krijg 30 september mij hamster [forumsmiley144 ik ben er nog niet overuit wat ik neem
welke tam kan maken en leuker is of het dan uit maakt

-russiche dwerghamster
-goudhamster

kan je ze allebei tam maken of even leuk ik zou graag tips en advies, leuke informatie er over willen krijgen clap_

groetjes van mariska en leuk verhallen over jullie hamster top XD

Janneke G
superlid
superlid
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Bericht door Janneke G » vr sep 29, 2017 9:00 pm

Of een hamster goed tam te maken is (of al tam is) ligt meer aan de fokker waar ze vandaan komen dan welke soort het is. Je zou contact kunnen leggen met een fokker die beide soorten fokt, dan kun je daar gaan kijken en zelf ervaren welke soort je leuker vindt.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » za okt 28, 2017 10:39 pm

Syrische Hamsters zijn echte slapers overdag, Rusjes zijn vaker wakker is mij opgevallen

Edmund
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Man

Bericht door Edmund » zo okt 29, 2017 9:36 pm

Heb enkel ervaring met een rusje. Ze is overdag nog wel is wakker, zeker als er iets te eten te halen valt, rustig op de hand en als ze buiten de kooi is, loopt ze vanzelf weer naar binnen.

Plaats reactie