DISCUSSIE: SB Defecten - Upd 29-6-2018 - Meldpunt Trillen

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: DISCUSSIE: SB Defecten - Golvende Vacht/Trillende Hamsters

Bericht door marika » zo jan 04, 2015 8:29 pm

Prachtig omschreven, vooral heel duidelijk en boeiend om te lezen. Parkinson is idd waar ikaan moest denken, deze ziekte heeft mijn opa ook gehad. De manier van trillen en vertaagde reflexen qua bewegen kwam mij bekend voor.
Ik heb het ook bij een Russisch Blauw rusje gehad. Ik dacht idd ook dat het een ouderdomskwaaltje was, kort daarna was ze overleden.

Heel erg mooi geschreven!! Bedankt!!

Kier
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Kier » zo jan 04, 2015 9:02 pm

Heel interessant om te lezen! Dankje voor het uitgebreide verhaal.
Gelukkig heb ik het trillen ook nog nooit mee gemaakt.
Blijft dit continu doorgaan? of is dit in lange aanvallen oid?

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo jan 04, 2015 9:17 pm

@Marika:
Dank je wel, Marika! Graag gedaan!
PS: Ik zou graag de stamboom van jouw russisch blauwe rusje wat trilde krijgen.

@Kier:
Het lijkt continu te zijn. Dat idee had ik van Bubba sowieso wel. Verder begint het dus heel subtiel en wordt langzaam steeds erger. Zoals al gezegd, de filmpjes van Gina zijn het eindstadium. Natascha heeft haar kort daarna moeten laten inslapen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Kier
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Kier » di jan 06, 2015 9:01 pm

Dankje voor je antwoord :D
"fijn" dat ze het heeft kunnen filmen,
had me het anders niet helemaal zo voor kunnen stellen.

Natuurlijk super rot voor dr hamsters en dr zelf.

Martin Braak
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Bericht door Martin Braak » di jan 06, 2015 10:57 pm

Even ter verduidelijking: er zijn twee soorten trillen gemeld, enkele onafhankelijke fokkers waarbij jongen met golvend haar zeer trillen. En trillen dat langzaam begint en erger wordt, pas later. Ik ga ervan uit dat hier sprake is van teveel inteelt en verkeerde genen in de lijn. De eerste vorm, van kinds af aan, is het gemakkelijkst op te selecteren. De ander niet. Evenals het sneller verouderen, hieronder versta ik: afvallen, kromme rug, hoger op de benen staan. Want dat constateer je pas wanneer je enkele generaties verder bent. Je hebt bij 1 gen golvend haar ook dat ze pas later van haar wijzigen, ze gaan dan ouder uitzien, ze lijken wat magerder, maar in feite zijn ze nog steeds qua gewicht gelijk evenals fysiek. Het verouderen qua vermageren heb ik een aantal keren gezien, ingeval bij drie broers die eveneens in torpor zijn gegaan (heb ik foto's van op mijn site). Ik ga er nog steeds vanuit dat dit opvalt omdat golvend haar een opvallend mutatie is en ik meer naar deze hamsters kijken. Ik fok al aantal jaar nieuw bloed erin, dus golvend haar x drager zwart gefokt uit zwart x zuiver. Wat lastig maakt, is dat a. het resultaat minder wordt qua effect, b. het aantal golvend haar minder is, c. veel meer geduld moet hebben. Maar dat is mijn inziens enige manier om zeker te zijn dat je slechte genen eruit fokt. En dus niet constant golvend haar x zwart gerelateerde kleuren te fokken.
Zelf heb ik doelbewust golvend haar slechts aan enkele fokkers gegeven. Anderen hebben het bij toeval meegekregen. Je moet je realiseren dat alle golvend haartjes van eenzelfde ouderdieren komen en dat in het begin (2008-2010) zeer veel verwantschap was. Je moet de stambomen daarom heel goed bekijken en beoordelen dat het niet constant zwart gerelateerde kleuren in de stamboom staan. Maar dat geldt niet alleen voor golvend haar.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo jan 07, 2015 5:18 pm

Ik krijg nog steeds vragen over hoe een golvende vacht er precies uitziet. Ik zal daarom in dit topic wat foto's van Bubba laten zien. Bubba had een golvende vacht op basis van 1 gen. Dus, op jonge leeftijd was de golvende vacht bij Bubba zichtbaar, daarna verdween de golvende vacht weer, om op een leeftijd van circa 6 maanden weer zichtbaar te worden en daarna werd zijn haar steeds plukkeriger. Ik hoop het haarproces met onderstaande foto's een beetje te kunnen laten zien.

Helaas heb ik van Bubba na zijn leeftijd van 6 maanden amper nog foto's genomen, het ging vanaf dat moment constant slecht met hem. Ik kan niet vertellen hoe enorme spijt en schuldgevoel ik heb dat ik hem niet veel eerder in heb laten slapen. Hij heeft al met al een heel slecht leven gehad. :cry: Maar ik viel met hem werkelijk van het een in het ander en elke keer dacht ik dat hij nu alles wel had gehad. Het enige wat ik nu nog voor hem kan doen is zijn verhaal vertellen in de hoop dat we er allemaal van kunnen leren.
Voor het Hamsterforum heb ik destijds het besluit genomen dat Basje ivm zijn suikerziekte voor altijd mijn avatar zou blijven. Op dit forum zal Bubba voor altijd mijn avatar blijven. Daar voel ik me het best bij.

Afbeelding

...Bubba als jonge uk, kleine golfjes zijn zichtbaar...
NB: de foto is uit zijn nesttopic, ik weet niet hoe oud hij hier precies is

Afbeelding

...Bubba als iets oudere uk, nog steeds kleine golfjes zichtbaar...
NB: de foto is uit zijn nesttopic, ik weet niet hoe oud hij hier precies is

Toen ik Bubba in huis kreeg met 28 dagen had hij een normale vacht. Dat is zo gebleven tot een leeftijd van circa 6 maanden.

Afbeelding

...Bubba, 2 maanden oud, een prachtig glad vachtje!...

Afbeelding

...Bubba, 6 maanden oud, er is een begin van verandering van haarstructuur te zien...
NB: hij had hier in zijn zand gerold, de witte spikkels is van het zand

Afbeelding

...Bubba, 11 maanden, een zeer punkerig uiterlijk...

Afbeelding

...Bubba, 14 maanden, hij ziet er door het lange haar vol uit, maar hij was zijn bespiering kwijt, vooral op zijn schouders, rug en heupen was hij echt mager geworden...

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo jan 07, 2015 9:30 pm

Het russisch blauwe rusje wat Marika hierboven noemde is al in ons stamboomoverzicht opgenomen. Ik zal er bij vermelden dat ze trilde, zodat deze informatie niet verloren gaat.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za jan 10, 2015 9:11 pm

Dit is Clowy
Ze is Russisch Blauw, en heeft nooit een golvende vacht gehad. Op oudere leeftijd ca. 2 jaar begon het vachtje wat warrig te worden en toen begon het trillen ook. Het was niet trillen maar wankelen. Ik dacht dat het bij de ouderdom hoorde. Kort daarna werd ze mager en is ze in haar slaap overleden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo jan 21, 2015 9:45 pm

Marika, bedankt voor het plaatsen van de foto's van Clowy! Duidelijk is inderdaad dat Clowy geen golvende vacht had!

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za mei 16, 2015 1:19 pm

sylvia schreef:Marika, bedankt voor het plaatsen van de foto's van Clowy! Duidelijk is inderdaad dat Clowy geen golvende vacht had!
Beetje late reactie :shock: Nee dat dacht ik al. Dat wat Clowy had was ook meer een ouderdomsloopje dacht ik.

Is er nog nieuws m.b.t. dit thema?
Ik had laatst gelezen dat een vitamine gebrek ook een trillend/schokkend loopje kan veroorzaken. Misschien om bij de gevallen die langskomen ook even te vragen welke voeding er werd gebruikt?

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za mei 16, 2015 5:51 pm

Ik zal komende week even een update plaatsen en gelijk reageren op je berichtje. ;)

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za mei 16, 2015 6:02 pm

sylvia schreef:Ik zal komende week even een update plaatsen en gelijk reageren op je berichtje. ;)
toppie_

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za mei 23, 2015 2:58 pm

Ik doe mijn update even in delen. Hier eerst antwoord op Marika's vraag ivm vitaminetekorten en trillen:

Ja, dat klopt, bij een te kort aan vitamine B1, B6, B12 en/of vitamine E kunnen er neurologische problemen zoals ataxie optreden.

Onderscheid erfelijk vitaminetekort en aangeworven vitaminetekort:
Het kan gaan om een erfelijk vitaminetekort door een verstoorde opname van vitamines.
-Dit kan bv een komen door een fout in het erfelijk materiaal, zie mbt erfelijk vit E tekort bv: Aved bij kinderen.
-Het kan ook komen door een stofwisselingsprobleem, zie mbt erfelijk vit B12 tekort bv: Mensen met het chronisch vermoeidheidsyndroom hebben vaak een stofwisselingsstoornis waardoor zij een tekort aan vitamine B12 in de hersenen hebben.

Het kan gaan om een verworven vitaminetekort.
-Zie mbt verworven vit tekort B1: vit B1 tekort bij alcoholisten
-Zie mbt verworven vit B12 tekort: oudere mensen hebben vaak door slechte(re) voedingsgewoontes een Vit B12 tekort

Is een vitaminetekort erfelijk, dan kan toediening van de betreffende vitamine helpen om de klachten te verminderen.
NB: ik heb natuurlijk geen tijd om hier zo 123 een volledige studie van te maken, maar geef weer wat ik zo 123 er van weet en nog even over heb opgezocht

Is een vitaminetekort verworven, dus door verkeerde voeding danwel de betreffende vitamine onvoldoende bevattende voeding, dan kunnen de neurologische verschijnselen in principe weer hersteld worden, MITS de neurologische schade niet al in een te ver gevorderd stadium verkeert.

Ik vermoed dat bij een gezonde hamster een vitamine tekort niet snel zal optreden, mits:
- de hamster dus niet erfelijk belast is met een stofwisselingsziekte oid
- de hamster een goed en volwaardig merk hamstervoeding krijgt

Het kan zeker geen kwaad om de voeding na te vragen. Voor de zekerheid zou er altijd een vitamine complex kunnen worden toegediend.

Persoonlijke toelichting:
Ik heb mijn Bubba (een van de trillende hamsters van de aanverwante lijn) ivm het niet willen genezen van huidwonden in overleg met mijn dierenarts ook een poosje een vitamine complex gegeven. Dit heeft echter niet geholpen voor het bevorderen van wondgenezing, maar achteraf gezien ook niet geholpen het ontstaan van zijn trillen te voorkomen.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo mei 24, 2015 11:04 pm

Dankjewel voor deze toelichting, Pluisje!

En nee, natuurlijk bedoel je het niet vervelend. Dat begrijp ik.
Mijn Bubba zag er niet alleen heel triest uit, hij was een heel triest beestje, hij heeft met veel te veel gezondheidsproblemen getobd en heeft in mijn ogen een veel te triest leven gehad. Ik ben dan ook enorm blij dat zijn leven in elk geval heeft bijgedragen aan het aandacht geven voor oa de tandproblemen en blij met het artikel wat Martin destijds over de tandproblemen heeft geschreven. Voor dit artikel zijn ook foto's van de tandjes van Bubba gebruikt:
http://www.dwerghamster.nl/artikelen/ru ... /index.php

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma jun 01, 2015 3:12 pm

Bij deze een update mbt recent voorgekomen gezondheidsproblemen.

Diabetes:
Bij mij of in het Oproeptopic Diabetes zijn geen nieuwe gevallen van hamsters met diabetes gemeld.

Tandproblemen:
Bij mij is 1 hamster gemeld met tandproblemen die vergelijkbaar zouden kunnen zijn als die voorkomend bij de hamsters in de aanverwante lijn. Zie ook het Oproeptopic Tandproblemen, hamster Pablo.

Tandproblemen Pablo, stamboom onbekend, russisch blauw, golvende vacht:
De tandproblemen zijn opgetreden bij een leeftijd van circa 1 jaar.
Pablo’s boventandjes waren doorgegroeid naar achteren richting het gehemelte.
De dierenarts heeft verteld dat er bij de ondertanden een ontsteking te zien was en dat de ondertanden schever stonden en daardoor het afslijten van de boventanden waarschijnlijk niet goed meer gebeurde.
NB Sylvia: Attentiepunt: Bij meer hamsters met tandproblemen was een ontsteking van het tandvlees bij de ondertanden te zien, zie foto's artikel Martin.
Het baasje heeft de tandjes zelf niet gezien, behalve even kort bij de dierenarts, maar heeft toch de kleur van de tandjes proberen te beschrijven: De boventandjes waren een beetje geel met bruine aanslag. De onderste tandjes durf ik niet goed meer te zeggen, maar uit mijn hoofd ook gelig.

NB: Ik wil bij deze nogmaals er op wijzen om alsjeblieft de tandjes van je hamster te controleren als je hamster is afgevallen!

Ik plaats om dit nog duidelijker te maken bij deze ook het filmpje van Pablo, een maand voor zijn overlijden. Hij was afgevallen van 60 gram naar 25 gram. De fokker had het baasje laten weten dat Pablo waarschijnlijk parasieten had. Ik heb van Martin begrepen dat daar oorspronkelijk door fokkers inderdaad vaak als eerste aan werd gedacht. Maar, de realiteit is dat we tegenwoordig in de eerste plaats aan tandproblemen moeten denken en ook fokkers daar dus alert op moeten worden/zijn als een baasje advies komt vragen ivm een afvallende hamster.

...Pablo, rust zacht...

Trillende hamsters:
Bij mij is gemeld dat hamster Niamph uit de aanverwante lijn ook trilde. Niamph is in de Stambomen Defecten opgenomen ivm haar tandproblemen, dus ik voeg haar in dit topic alsnog toe aan de lijst van trillende hamsters:

5.Niamph ( Flower x Flint (Mila x James)), Lilac roodoog, golvende vacht:
Niamph had het trillen nog maar in lichte mate, maar dat is logisch, want Niamph is op een leeftijd van 1 jaar en 1 maand ingeslapen als gevolg van de ernst van haar tandproblemen.

Verder is er nog een trillende hamster bij mij gemeld.

Het is een hamstertje uit een dierenwinkel, dus het is goed mogelijk dat het toeval is dat dit hamstertje dezelfde soort symptomen vertoonde als bovenstaande hamsters uit de aanverwante lijn. Maar het is ook mogelijk dat een fokker van de aanverwante lijn een nestje bij deze dierenwinkel heeft gebracht.
Ik voeg haar niet toe aan de lijst van trillende hamsters, omdat ik deze lijst in dit topic wil voorbehouden voor de hamsters uit de aanverwante lijn. Maar gezien er geen apart topic is voor het aanmelden van trillende hamsters en ik deze informatie niet verloren wil laten gaan, neem ik haar wel op in dit topic, onder nr 101.

101. Roro, stamboom onbekend, zwart golvende vacht
Informatie:
- Liep nooit goed in de molen; ‘ze had een ander loopje dan mijn andere hamsters ‘
- Liep met een maand of 11 helemaal niet meer in de molen; ‘ze lag er alleen nog maar in te luieren’
- Ze begon trager en zwakker te worden en te trillen
- Het trillen is in een verloop van een maand of 5 steeds erger geworden
- De dierenarts heeft als diagnose ‘Parkinson’ gegeven
- Op het laatst had ze geen kracht meer in haar achterpoten en viel ze om en kon niet meer overeind komen
- NB: het hamstertje had ook tandproblemen, ‘te lange tanden’, danwel ‘olifantstandjes’, maar dat heeft alleen de dierenarts gezien, dus daar is niet veel over bekend.

Filmpje een dag voor inslapen:

...Roro, een dag voor inslapen...
Met dank aan Rochelle voor het op mijn verzoek maken van dit filmpje.

Theorie:
Ik discussieer zo af en toe met Willemijn (student diergeneeskunde, deelneemster Honours Programme en lid van de werkgroep knaagdieren van de UvU) over de problemen van de hamsters uit de aanverwante lijn en ik had haar een poosje geleden wat filmpjes van trillende hamster Gina laten zien.

Willemijn is het ook gaan bestuderen en zij kwam met het idee dat het trillen met hyperthyreoïdisme (te snel werkende schildklier ) te maken kan hebben. Ze schrijft me: Hyperthyreoïdisme kan mogelijk zorgen voor hypomyelinisatie van axonen, en zo het CZS beïnvloeden en voor trillen zorgen. Tevens zorgt hyperthyreoïdisme voor vermagering.

Ik heb van Willemijn een interessant wetenschappelijk artikel over ‘zwarte trillende Syren’ ontvangen. Een mutatie die spontaan in een laboratorium is ontstaan. Ik ben me er verder in aan het verdiepen en heb inmiddels nog een aantal artikelen over deze zwarte trillende hamsters gevonden. Getracht is om deze hamsters in het laboratorium te fokken om te gebruiken voor studies naar Myelinogenesis. Om veel van deze hamsters te fokken bleek echter lastig. Wel wordt aangenomen dat ‘het trillen’ op hetzelfde gen is komen te liggen als ‘de kleur zwart’!

Ik ben er nog volop mee bezig om dit alles te bestuderen. Het is voor mij ook ingewikkelde materie, maar ik zal er over een poosje, nog wat meer over proberen vertellen. Overigens schijnt ook bij ratten en muizen met een donkere vachtkleur trillen bekend te zijn. Dat las ik in het artikel wat ik van Willemijn heb gekregen. Ik ga nog kijken of ik daar nog wat meer informatie over kan vinden.

Plaats reactie