DISCUSSIE: SB Defecten - Upd 29-6-2018 - Meldpunt Trillen

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: Discussie: Stambomen Defecten - Lijst Uitsluiting Dieren

Bericht door marika » ma apr 28, 2014 12:22 pm

Kunnen we de sheet ook ergens inzien?

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma apr 28, 2014 12:51 pm

Ik zal het even met Martin overleggen. Punt is, het is niet net als onze suikerroutemap in een Pdf formaat te veranderen en mbv een link te plaatsen. Het sheet zelf wel, denk ik, maar dat is een lijst van 125 hamsters, waar je eigenlijk niet veel aan ziet. Alleen door het interactieve programma dat er achter zit, kun je de gewenste stambomen zien en bepaalde informatie opvragen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma apr 28, 2014 3:52 pm

@Marika:
Ik heb het even met Martin overlegd. Hier in het topic plaatsen kan inderdaad niet, maar we kunnen wel de laatste versie naar jou mailen. Martin is op dit moment met de laatste versie bezig en als hij daarmee klaar is stuurt hij hem behalve naar mij, ook naar jou!

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo apr 30, 2014 7:24 am

Nou we hebben er twee diabetes gevallen bij en waarschijnlijk dwerggroei.
We zijn nu met een aantal fokkers bezig dit eruit te selecteren

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo apr 30, 2014 9:57 am

Ik zou graag de stambomen zo compleet mogelijk willen krijgen!

@Marika:
We kunnen hierna ook de stambomen suikerziekte van de gevallen suikerziekte buiten de aanverwante lijn, de suikerroutemap, weer eens samen aan gaan passen. Ik heb daar inmiddels ook uitgebreidere stambomen van. Dus kan hier en daar nog weer wat aanvullen.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo apr 30, 2014 12:19 pm

Dat lijkt me een goed idee Sylvia happy_ yes:
Doen we

Martin Braak
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Bericht door Martin Braak » wo apr 30, 2014 12:51 pm

Zoals hierboven al gemeld, heb ik naar aanleiding naar ons onderzoek en de daarbij opgedaande ervaringen en bevindingen een artikel geschreven:
http://www.dwerghamster.nl/artikelen/ru ... /index.php

Als er vragen zijn, stel ze gerust.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo apr 30, 2014 2:29 pm

Martin Braak schreef:Zoals hierboven al gemeld, heb ik naar aanleiding naar ons onderzoek en de daarbij opgedaande ervaringen en bevindingen een artikel geschreven:
http://www.dwerghamster.nl/artikelen/ru ... /index.php

Als er vragen zijn, stel ze gerust.
Ziet er super goed uit happy_

Zootje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 5

Re: Discussie: SB Defecten - Lijst Uitsluiting, Art. Martin

Bericht door Zootje » do mei 01, 2014 4:44 pm

Heel leerrijk allemaal. happy_
Groetjes Zoë
Russische dwerghamster: Basje
Campbelli dwerghamsters: Gijsje, Donny & Flynn
---------------------------------
Slaap zacht
Bailey, Mouse, Alice, Nova, Neytiri

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Discussie: SB Defecten - Lijst Uitsluiting, Art. Martin

Bericht door sylvia » di mei 06, 2014 3:53 pm

Vanwege de grote overlap van dieren van de Suikerroutemap (zoals in december samengesteld met Marika) en het Stamboomoverzicht van de aanverwante lijn (zoals samengesteld met Martin), heb ik inmiddels alle gegevens van de Suikerroutemap aan het Stamboomoverzicht toegevoegd.

Op dit moment zijn we bezig ook de dieren van de lijst uitsluiting uit Marika haar topic aan het Stamboomoverzicht toe te voegen. De bedoeling is dat ook andere probleemlijnen, zowel bestaande als toekomstige, aan dit stamboomoverzicht zullen worden toegevoegd.

Ik zal uiteindelijk een apart topic openen met een algehele lijst uitsluiting dieren, zodat er uiteindelijk slechts 1 lijst is die geraadpleegd hoeft te worden.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: DISCUSSIE: SB Defecten - Golvende Vacht/Trillende Hamsters

Bericht door sylvia » zo jan 04, 2015 5:54 pm

Trillende hamsters bij Golvende Vacht:
Behalve de tandproblemen en de diabetes (dan wel het nierprobleem) blijkt in een deel van de aanverwante lijn bij een aantal hamsters een typisch gezondheidsprobleem te zijn voorgekomen. Ik noem het ‘trillende hamsters’. Ik moet opmerken, dat er te weinig gevallen bekend zijn en er aldus te weinig informatie beschikbaar is om tot duidelijke conclusies te komen. Maar ik wil de informatie zoals bekend hier vastleggen, zodat bekend wordt dat dit gezondheidsprobleem kan voorkomen.
Ik heb zelf namelijk bij mijn Bubba het trillen als vanzelfsprekend beschouwd als onderdeel van al zijn gezondheidsproblemen en niet beseft dat het een apart gezondheidsprobleem is. Nu er meer hamsters met dit probleem blijken te zijn geweest wil ik er alsnog aandacht aan geven.

Er zijn mij vier trillende hamsters in de aanverwante lijn bekend:
1. Robijn, (Amy x TJ), dove:
Robijn had van kleins af aan een vreemde motoriek. Dit viel bv op door een vreemde manier van rennen in het rad (steeds slechts zo’n 4 stapjes). Ook kon ze niet klimmen. Met het ouder worden verergerde haar toestand.
Op een gegeven moment begon ze te trillen. Het trillen werd steeds erger en met 1 jaar en 7 maanden was het trillen abnormaal erg. Met name bij extra prikkels (lopen op gladde vloer, koude handen, vreemde personen zoals de dierenarts) trilde ze extreem. Maar uiteindelijk trilde ze ook enorm erg bij het lopen in haar eigen hok.
Ze viel ook steeds verder af en haar motoriek ging steeds verder achteruit, met name de motoriek van de achterpoten. Overeind komen ging lastig (bijvoorbeeld na badderen in haar zandbadje). Opvallend was, dat als ze sliep, ze totaal geen last had van deze trillingen.

Robijn is ivm het trillen bij Frank Verstappen geweest en zijn diagnose was dat er sprake was van een neurologisch probleem, vergelijkbaar met de ziekte van Parkinson bij de mens.
Verslag consult Frank Verstappen:
Frank heeft bij Robijn een urineonderzoek en lichamelijk onderzoek verricht. Uit het urineonderzoek kwamen geen bijzonderheden naar voren, alleen een iets verhoogd eiwitgehalte. Bij het lichamelijk onderzoek heeft hij een soort van reactietest bij haar gedaan. Hieruit kwam naar voren dat ze voldoende alert was maar dat er sprake was van een vertraagde prikkelverwerking met name in de achterpoten. Haar pijnprikkelverwerking bleek normaal. Het doorgeven van de signalen vanuit de hersenen naar de spieren was blijkbaar dermate gestoord dat de signalen niet correct aankwamen in haar lichaam. Hierdoor maakte ze dus de ongecontroleerde en verkrampte bewegingen. Bij extra prikkeling was bij haar de spiertonus in de achterpoten hoog waardoor ze erg verkrampten. Frank kon geen uitspraak doen over de oorzaak, maar hij dacht aan een afwijking in de kleine hersenen of in de perifere zenuwbanen. Hij had het over een mogelijke afwijking in de stofwisseling, waardoor er zich bepaalde stofjes op de hersenen hebben neergeslagen. De echte oorzaak zou hij pas bij een eventuele sectie kunnen achterhalen.

Samenvattend - Robijn:
Van jongs af aan: vreemde motoriek, bv niet goed kunnen lopen in het rad, wat steeds erger werd
Op iets latere leeftijd: trillen, wat steeds erger werd; afvallen, wat steeds erger werd
NB: Robijn had tevens de tandproblemen en een iets verhoogd eiwitgehalte in de urine

2. Bubba, (Nova ((Amy x Peach)) x Billy), russisch blauw, golvende vacht:
Bubba had van jongs af aan zijn achterpootjes wijdbeens staan, als gevolg waarvan hij een soort hobbelende loop had en niet goed in een molen kon lopen (hij sprong steeds een aantal maal: hop…hop…hop, maar zijn ene beentje viel door de wijdstand steeds buiten het rad). Dit leek mij een soort ‘bouwfout’ te zijn. Ik hoorde van Natascha dat Gina (hamster nr 4) al op een leeftijd van 2 maanden moeite had om na het rollen in het zand weer op te staan en ik realiseerde me dat Bubba inderdaad ook op jonge leeftijd al erg veel moeite had om na het rollen in het zand weer op te komen.
Bubba begon vanaf een leeftijd van circa 9 maanden te trillen over zijn hele lijf. Het was in eerste instantie niet echt zichtbaar, maar wel goed voelbaar. Het trillen werd na verloop van een aantal maanden (circa 12 maanden) steeds erger en daardoor ook beter zichtbaar. Op een leeftijd van circa 15 maanden was het trillen enorm. Vooral zijn hoofd leek hij niet meer stil te kunnen houden. Bubba viel ook steeds meer af en werd op een vreemde manier mager. Zijn hele bespiering leek te verdwijnen. Mijn dierenarts vond dit ook heel vreemd!
Bubba is alleen bij mijn eigen dierenarts geweest. Mijn dierenarts dacht dat het trillen kwam van de stress en de pijn, ook omdat ik aangaf dat Bubba veel piepte, maar ondanks dat ik op haar verzoek een hele poos Carprofen heb gebruikt, werd het trillen niet minder. Het piepen werd wel minder, maar ik heb Bubba kort daarna toch in laten slapen, omdat ik het voor hem niet meer te doen vond.
Bubba had van jongs af aan een indringende geur aan zijn urine. Omdat Bubba steeds meer begon te plassen heb ik kort voor zijn inslapen nog uitgebreid zijn urine getest en deze test met mijn dierenarts besproken. Bubba bleek oa een zeer verhoogd eiwitgehalte in zijn urine te hebben. Mijn dierenarts dacht icm andere testuitslagen en gezondheidsproblemen aan een nierprobleem en/of stofwisselingsziekte.

Samenvattend - Bubba:
Van jongs af aan: achterpootjes te wijd staand; slechte motoriek, bv niet goed kunnen lopen in een rad
Met circa 9 maanden: trillen, wat steeds erger werd; afvallen/op een vreemde manier mager worden
NB: Bubba had tevens de tandproblemen, huidproblemen, continue een verstopte plasser, van jongs af aan sterk ruikende urine en last van iets meer drinken en plassen, geen verhoogde glucose, wel verhoogd eiwit in de urine.

3. Panda, (Brisa ((Nova x Billy)) x Korva), zwart, golvende vacht:
Panda is als gevolg van zijn tandproblemen overleden, dus daar heb ik geen volledig beeld van, maar Esmee heeft doorgegeven dat ook Panda trilde.
NB: Panda had ook de tandproblemen

4. Gina, (Panda (zie hierboven nr 3) x Mara), zwart, golvende vacht:
Gina had van jongs af aan een onhandige manier van lopen. Ze had haar achterpootjes te wijd staan en daardoor een schommelende loop. Met 2 maanden was al duidelijk dat ze na het rollen in het zand, moeite had om weer op te staan. Ze begon op een leeftijd van circa 10 maanden te trillen over haar hele lijf. In de loop van een aantal maanden is Gina steeds verder achteruit gegaan. Ook viel ze langzaam steeds meer af. Op een leeftijd van anderhalf jaar was het trillen en de slechte motoriek zo erg, dat het voor Gina invaliderend was. Gina kon door het trillen haar wangzakken niet meer legen en met lopen viel ze om.

Filmpjes van het trillen bij Gina:
Om duidelijk te maken met wat voor een probleem we te maken hebben, heeft Natascha voor mij een enorm aantal filmpjes van Gina gemaakt. Ik heb een selectie gemaakt en laat hierbij een drietal filmpjes van Gina zien.
Natascha, bedankt voor je enorme medewerking !

Gina is bij Stijn Peters (http://www.bijzonderedieren.nl/ ) geweest en bij de praktijk van Frank Verstappen. Een filmpje is ter beoordeling doorgestuurd naar de neuroloog van de UvU. De diagnose was dat Gina een neurologisch probleem had, te weten tremor, met de oorzaak waarschijnlijk gelegen in de kleine hersenen.

Samenvattend -Gina:
Van jongs af aan: achterpootjes te wijd staand; slechte motoriek, bv niet goed kunnen lopen in een rad
Met circa 10 maanden: trillen, wat steeds erger werd; afvallen

Opmerking mbt deze ‘trillers/slechte lopers’:
Wat opvalt bij de bovengenoemde hamsters is de combinatie van zwart/russisch blauw en golvende vacht.

Waar hebben we met het trillen mee te maken:
Bij het trillen van de hamsters is sprake van een chronisch ziekteverloop. Het trillen ontstaat op iets oudere leeftijd, te weten circa met 9 a 10 maanden, en met het ouder worden, wordt het trillen en de problemen met de motoriek steeds erger.
Zowel Robijn als Gina zijn bij de praktijk van Frank Verstappen geweest. Gina is ook bij Stijn Peters geweest.
Bij Robijn dacht Frank Verstappen aan:
een afwijking in de kleine hersenen of in de perifere zenuwbanen
een mogelijke afwijking in de stofwisseling, waardoor er zich bepaalde stofjes op de hersenen hebben neergeslagen
Bij Gina dachten Stijn Peters en de neuroloog van de UvU aan de:
een neurologisch probleem met een oorzaak in de kleine hersenen.

Waar hebben we met het slechte lopen mee te maken: Osteodystrofie?:
Het slechte lopen is al op jonge leeftijd aanwezig, maar wordt ook langzaam erger. Er lijkt een soort Osteodystrofie voor te komen bij hamsters met een golvende vacht, wellicht te vergelijken met de satijnziekte die voorkomt bij cavia’s? We noemen het voorlopig Osteodystrofie.

Oorzaak trillen/ostreodystrofie:
Komt het trillen/de steodystrofie alleen voor bij hamsters met een golvende vacht? Nee, dat denken we niet. Onlangs is bv bekend geworden dat de satijnziekte ook bij cavia’s met een gewone vacht kan voorkomen. Maar je ziet het trillen/de osteodystrofie wel degelijk vaker bij golvend haar. De vraag is, komt het door het haartype, of komt het door te weinig diversiteit en dat een bepaald defect qua gen daardoor vaker voorkomt. Osteodystrofie kan namelijk een erfelijke afwijking zijn en golvend haar wordt met veel verwantschap gefokt!

Wat is een Golvende vacht – Het Haartype:
Golvend haar is eigenlijk alleen te zien in combinatie met zwart.
NB: aan een drager zwart kun je niet zien of het wel of niet golvend haar is!

De golvende vacht kent 2 vormen, te weten, op basis van 1 gen en op basis van 2 genen:
1.Golvende vacht gebaseerd op 1 gen:
Golvend haar op basis van 1 gen geeft golvend haar waarbij het golvende haar een aantal dagen na de geboorte zichtbaar wordt, maar vervolgens weer vrij snel wegtrekt. Het lijkt daardoor een hamster met een normale vacht te zijn.
Pas op latere leeftijd komt het golvende haar weer terug. Ongeveer na een dikke half jaar is te zien dat de haren niet zijn zoals ze moeten zijn. Je zou denken dat het om een zeer oude hamster gaat.
NB Sylvia: Bubba kreeg inderdaad met circa 6 maanden ineens heel lang en vreemd haar. Ik had geen idee wat het was, want ik had nog nooit van een golvende vacht gehoord.
2.Golvende vacht gebaseerd op 2 genen:
Golvend haar gebaseerd op 2 genen is direct bij de geboorte zichtbaar. Het lijkt er op dat 2 genen de golvende vacht erger maakt.

De golvende vacht - Te weinig diversiteit:
Golvend haar wordt onderling gefokt omdat je anders de mutatie kwijt raakt. Maar we moeten niet vergeten dat golvend haar van 4 rusjes afstamt en Golvend haar rusjes waren in 2011 (bij het ontstaan van deze aanverwante lijn) allemaal familie!

Inventarisatie afvallen, trillen, slecht lopen:
Begin golvend haar (circa 2008) – afvallen, bibberen, niet goed lopen:
Martin zag in het begin bij het golvend haar (circa 2008) dat sommige exemplaren op latere leeftijd erg afvielen en gingen bibberen, met name bij het lopen c.q. dat ze niet goed liepen. Omdat Martin het slechts bij hamsters op oudere leeftijd zag, heeft hij dit destijds als ouderdomskwaal beschouwd.

Januari 2010 – afvallen, manker lopen, achterbenen te wijd:
Martin constateerde in januari 2010 dat sommige golvend haar rusjes heel snel afvielen en mager waren. Ook had Martin de indruk dat sommige golvend haar rusjes op latere leeftijd wat manker liepen dan andere rusjes. Ook waren er een aantal gevallen die niet goed liepen, omdat de achterbenen te wijd stonden.

Conclusie:
In het begin van de golvende vacht kwam het al bij sommige exemplaren voor dat ze op oudere leeftijd bibberden en afvielen. Ook het niet goed lopen was al opgevallen.
In januari 2010 werd bij een aantal rusjes met golvend haar geconstateerd dat sommige exemplaren de achterpootjes te wijd hadden staan als gevolg waarvan ze niet goed liepen.
Duidelijk is dus dat de bij de vier bovengenoemde hamsters voorkomende problemen al in een veel eerder stadium bij hamsters met een golvende vacht waren geconstateerd. We hebben echter niet genoeg informatie om tot gedegen conclusies te komen of het komt door het haartype of door het gebrek aan diversiteit.
Maar, het zou kunnen dat er in het begin van het ontstaan van het golvend haar een aantal verkeerde genen aanwezig waren. Dus dat het niet zo zeer gekoppeld is aan het haartype, maar dat door het fokken van dieren die al van elkaar afstammen (door het onbedoeld kruisen van familiedieren) de verkeerde genen vaker bij elkaar zijn gekomen. Er is in deze lijn namelijk met veel golvend haar dieren gefokt en Golvend haar rusjes waren in die tijd (2011) allemaal familie, het stamt van 4 rusjes af!

NB:
Wat bovendien opvalt is dat de bij ons bekende hamsters met ‘ernstige huidproblemen, overmatige snotproduktie/klier van Harder produktie en korstjes’ ook uit dit deel van de aanverwante lijn komen en ook allemaal zwart/russisch blauw waren en een golvende vacht hadden.
1. Bubba, (Nova x Billy), zie onder Trillen nr 2
2. Evy, (Valerie x Unicus ((Nova x Billy), zwart, golvende vacht
3. Livy, (Valerie x Unicus ((Nova x Billy), russisch blauw, golvende vacht
4. Gina, (Panda x Mara), zie onder Trillen nr 4
NB: Gina had lichte huidproblemen

Ook buiten de aanverwante lijn zijn trillende hamsters gemeld:
Januari 2014 – bibberend golvend haar rusje:
In januari 2014 kreeg Martin een email van een fokker dat hij een golvend haar rusje had die bibberde.

Oktober 2014 – jongen die allemaal trillen:
In oktober 2014 kwamen 2 berichten binnen dat uit zwart/russisch blauw nesten de jongen allemaal trilden, zowel de voor- als achterpoten.

Golvende vacht - Conclusie: wees alert!
Golvend haar wordt onderling gefokt omdat je anders de mutatie kwijt raakt. Maar met golvend haar moet met voorzichtigheid worden gefokt. Je kunt niet zomaar generaties achter elkaar golvend haar met elkaar kruisen. Ze stammen namelijk af van 1 koppel! Ook moet gerealiseerd worden dat niet aan alle dieren is te zien of het een golvend haar hamster is. Aan een drager zwart kun je niet zien of het wel of niet golvend haar is bijvoorbeeld.
Zie ook:
Blog Martin, dinsdag, december 2, 2014
http://www.dwerghamster.nl/blog/index.p ... 202-210351

Afronding onderzoek/Stambomen online:
Martin en ik hebben ons ruim een jaar met het onderzoek naar de gezondheidsproblemen binnen de aanverwante lijn beziggehouden en wij vinden het tijd om er een streep onder te zetten. Overigens met de opmerking dat nieuwe gevallen en nieuwe informatie zal blijven worden verwerkt en wij, als dat nodig mocht zijn, bereid zijn het onderzoek weer op te pakken.
Martin en ik hebben vorige maand de laatste versie van de stambomen afgerond. De stambomen staan op Martin’s site online en Martin zal in de fokkershoek op het Hammie Hamsterforum de inlogcode vrijgeven, zodat elke fokker desgewenst de stambomen kan raadplegen.

Tandproblemen en Diabetes:
Mbt de tandproblemen en de diabetes zijn we tot de conclusie gekomen dat we niet kunnen uitsluiten dat de tandproblemen en de diabetes uit hetzelfde probleem voortkomen.
Een aantal hamsters met tandproblemen had op jongere leeftijd een zeer positieve glucosetest. Er zijn geen hamsters met diabetes bekend, die tevens de tandproblemen hadden. Maar, omdat we hier met tandproblemen te maken hebben, die zich op iets oudere leeftijd (vanaf circa 8 maanden) ontwikkelen en omdat alle hamsters die diabetes hadden dusdanig jong zijn overleden, dat ze te jong waren om de tandproblemen te kunnen hebben ontwikkeld, is het niet uit te sluiten dat de hamsters met diabetes op latere leeftijd tevens de tandproblemen zouden hebben ontwikkeld.
Het is bv mogelijk dat we hier te maken hebben met een complexe stofwisselingsziekte. Maar er spelen al met al te veel gezondheidsproblemen door elkaar en het is gewoon niet in kaart te krijgen welk probleem ‘los staat van’ en welk probleem ‘samenhangt met’ een ander probleem.

Dankwoord ivm medewerking:
Ik wil nogmaals iedereen bedanken die zijn medewerking heeft verleend om alle informatie bij elkaar te krijgen. Zelf kunnen hamsters niet voor zichzelf opkomen, dus daar zijn de baasjes voor nodig! Zonder informatie kan een fokker niet ingrijpen, dus daar is informatie van de baasjes voor nodig! Dus breng een fokker op de hoogte als er bij je hamster een gezondheidsprobleem is opgetreden! Dat is niet vervelend voor een fokker, een fokker heeft deze informatie nodig!

Ik wil in het bijzonder bedanken:
Marika, die mij in december 2013 heeft gevraagd of ik wilde helpen om de gezondheidsproblemen, en dan met name de diabetes, in de aanverwante lijn in kaart te brengen, maar vervolgens geen seconde heeft getwijfeld en ook voor het vervolgonderzoek naar de tandproblemen voor mij alle deuren heeft opengezet. Marika, bedankt voor je vertrouwen!
Martin, die nav mijn email over de tandproblemen geen moment heeft getwijfeld en zich het afgelopen jaar minstens zo hard als ik voor het onderzoek naar de tandproblemen en andere gezondheidsproblemen in deze aanverwante lijn heeft ingezet.
Martin, bedankt voor de fijne samenwerking! Ik ben enorm blij en trots op het artikel wat je nav ons onderzoek over de tandproblemen hebt geschreven!

In Herinnering:
Wat mij tijdens het verzamelen van informatie steeds is opgevallen is hoeveel alle hamstertjes voor hun baasjes betekenden. Daarom wil ik graag afsluiten met een link naar een nummer wat ik zelf heel mooi vind in de nagedachtenis aan Remy en Bubba.
Het is van de cd van Stuart Jones ‘Animal Angels’ - Unconditional Love:

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » zo jan 04, 2015 6:08 pm

een heel verhaal, heel duidelijk allemaal, na het lezen en zien van de filmpjes betreffende het trillen van de hamster kan ik gelukkig zeggen dat ik dit nog nooit in mijn hamstery heb gehad, ik weet nu nog beter waar ik op moet letten
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo jan 04, 2015 6:21 pm

@Silvia:
Je moet wel beseffen dat het trillen van Gina op de filmpjes het trillen in het eindstadium is! Het begint met een trillen wat amper zichtbaar is. Ik wil best ook een paar filmpjes van Gina plaatsen als het trillen voor een buitenstaander nog niet echt zichtbaar is, maar voor het baasje zelf wel al voelbaar.
Fijn in ieder geval dat jij het nooit bij je hamstertjes hebt geconstateerd!

OPROEP:
Uiteraard worden Martin en ik heel graag op de hoogte gebracht als iemand wel te maken heeft of heeft gehad met een trillende hamster!

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » zo jan 04, 2015 6:23 pm

ja ik begrijp dat deze filmpjes niet haar beginstadium is maar je omschrijft ook heel goed hoe het in het begin was met het niet gemakkelijk kunnen opkomen na badderen en lopen in het loopwiel etc dus dat er nog wel meer aan de hand was en ook die dingen heb ik hier nooit geconstateerd.
Zeker fijn, maar ik hou ook alles in de gaten hoor
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo jan 04, 2015 6:26 pm

Fijn, dat ik het duidelijk genoeg omschreven heb! :D
Maar sowieso ben ik altijd bereid om te helpen of meer informatie te geven of om vragen te beantwoorden!

Plaats reactie