Man weg als vrouwtje zwanger is?

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

lise
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 7

Man weg als vrouwtje zwanger is?

Bericht door lise » za nov 30, 2013 11:23 pm

Hallo iedereen,

Als mijn russische dwerghamster vrouwtje zwanger is, is het dan het beste dat ik het mannetje er bij weg haal of niet?

silvia
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Man weg als vrouwtje zwanger is?

Bericht door silvia » za nov 30, 2013 11:27 pm

ligt eraan wat je wilt, de mannen verzorgen de jongen ook maar je loopt een grote kans dat het vrouwtje zodra ze bevallen is gelijk weer gedekt wordt dus dan heb je 19 dagen na het eerste nestje weer een nestje

soms wil het vrouwtje naarmate ze langer drachtig is de man er niet meer bij dat merk ik hier altijd dan knokken de vrouwtjes de mannen het hok uit
dan moet je hem zoiezo weghalen
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

lise
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lise » za nov 30, 2013 11:33 pm

Dat er weer een nestje komt is eigenlijk geen probleem :)
Wat ik nu wel merkt is dat ze 's nachts af en toe piept :s wat ze daarvoor niet deed? Kweet niet of dat er iets mee kan te maken hebben? dat ze hem bv uit haar buurt wilt?

Bedankt voor je reactie! :)

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » za nov 30, 2013 11:54 pm

het zou kunnen als ze echt drachtig is dat ze hem niet meer in de buurt wil maar af en toe piepen kan geen kwaad als ze hem echt niet meer in de buurt wil dan is het knokken hoor

ik haal de mannen als ik zeker weet dat de vrouwtjes drachtig zijn altijd weg
Groetjes silvia
Afbeelding

lise
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lise » zo dec 01, 2013 12:00 am

En om welke reden haal je ze weg? als ik dat vragen mag :p

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo dec 01, 2013 12:04 am

dan kunnen de vrouwtjes rustig voor de kleintjes zorgen zonder niet gelijk weer gedekt te zijn want dan moeten ze en zogen en er groeien ook alweer kleintjes in de buik, waardoor je na 17 dagen de kleintjes al bij mama weg moet halen zodat ze nog net even 2 dagen de tijd heeft om bij te komen voor ze weer bevalt
Groetjes silvia
Afbeelding

lise
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lise » zo dec 01, 2013 12:09 am

Raad je het mij aan om mijn mannetje weg te halen, als ik zeker weet dat ze zwanger is?

Bedankt voor je reacties :)

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo dec 01, 2013 12:23 am

het is helemaal wat je zelf wilt als je zelf denkt dat je vrouwtje het aan kan dat ze stevig genoeg is en dan niet natuurlijk zoals ze nu is drachtig en dik maar ook als ze bevallen is dat ze nog genoeg over heeft om de kleintjes te zogen en om ondertussen weer kleintjes te laten groeien in haar buik dan kun je het mannetje erbij laten
het is natuurlijk ook kun je straks de kleintjes kwijt

ik vind het zelf prettiger als de vrouwtjes even wat langer rust hebben voor er weer een nieuw nestje zich aankondigt
Groetjes silvia
Afbeelding

lise
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lise » zo dec 01, 2013 12:29 am

Dat is waar. Ik heb hem weg gehaald bij haar zodat ze genoeg kan zorgen voor de jongen die er nu gaan aankomen :) Het is inderdaad niet ethisch verantwoord dat ze al terug jongen in haar buik zou hebben en ondertussen de andere nog moet zogen :s

Bedankt voor je goede raad :)

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo dec 01, 2013 9:19 am

graag gedaan, er zijn fokkers die de mannen gewoon erbij laten hoor en er zijn ook zeker vrouwtjes die het aankunnen, vaak wordt er dan gezegd het vrouwtje regelt het zelf als ze er niet aan toe is wordt ze niet drachtig maar ik heb het iets te vaak meegemaakt in het begin toen ik begon met fokken dat ik de mannen ook liet zitten dat er vrouwtjes waren die dus echt iedere 19 dagen kleintjes hadden en dat wil ik mijn hammies dus niet meer aan doen
ik haal dus de mannen weg zodra ik weet dat de vrouwtjes echt drachtig zijn of als ze zelf aangeven door de man eruit te knokken haal ik ze natuurlijk ook weg
veel succes met je nestje wel foto's laten zien he tzt
Groetjes silvia
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » za dec 07, 2013 12:28 pm

lise schreef:Raad je het mij aan om mijn mannetje weg te halen, als ik zeker weet dat ze zwanger is?

Bedankt voor je reacties :)
Vaak helpen de mannetjes actief mee met het opvoeden van de jongen, hierdoor heeft het vrouwtje ook extra rust omdat ze vaker van het nest af kan gaan, wat ze niet doet als er geen mannetje in de buurt is ;)

Het grootste nadeel om de man erbij te laten is eigenlijk dat het vrouwtje herdekt kan worden... als het voor het vrouwtje geen probleem is, dus ze maakt geen ruzie en voor jou ook niet om een volgend nestje te krijgen dan kun je ze bij elkaar laten ;)

Het grote voordeel is dat het vrouwtje er niet alleen voor staat ;)

Een verwijdering van de man terwijl ze al enige tijd samen hebben gezeten doet ook wel wat met het vrouwtje... ze is ineens haar partner kwijt terwijl ze hoog zwanger is. Als je ze niet koppelsgewijs wilt houden dan zou ik ze alleen bij elkaar doen om te dekken ;) dan zijn ze een partner niet gewend en zullen ze deze ook niet missen :D

lise
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door lise » za dec 07, 2013 2:23 pm

Het is mijn eerste nestje dus ik denk dat ik beter eerst kijk of alle jongen een thuis vinden :) Als ik merk dat ze allemaal een goede thuis vinden, dan ga ik het misschien eens proberen om ze bij elkaar te laten ;)

Bedankt voor je reactie :D

Emma<3Rocky
lid
lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Emma<3Rocky » ma jan 13, 2014 9:49 pm

Ik dacht dat de man de kleintjes wel eens op kon eten ... :( ben ik nu dom?
Rocky <3

Brammie R.I.P.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » ma jan 13, 2014 9:56 pm

je bent niet dom hoor
maar bij de Russische dwerghamster kan het dus dat je de man bij het vrouwtje laat ze zorgen dan samen voor de kleintjes niet alle hamstersoorten kan dat hoor maar bij rusjes dus wel

en Marika mijn vrouwtjes ervaren dat dus niet zo ze zijn blij als ik de man weg haal vlak voor de bevalling vaak worden de mannen eruit gejaagd
ook black velvet accepteerde insi niet meer in de laatste week van haar dracht gelukkig zag rob het dat ze aan het vechten waren dus heb ik verwondingen kunnen voorkomen
alleen nalu en malika zitten nog samen maar weet niet of ze drachtig is ze is wel gedekt dus ik wacht het af ik wil ze samen laten maar ja dat is aan hun
Groetjes silvia
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo jan 15, 2014 8:15 am

silvia schreef:je bent niet dom hoor
maar bij de Russische dwerghamster kan het dus dat je de man bij het vrouwtje laat ze zorgen dan samen voor de kleintjes niet alle hamstersoorten kan dat hoor maar bij rusjes dus wel

en Marika mijn vrouwtjes ervaren dat dus niet zo ze zijn blij als ik de man weg haal vlak voor de bevalling vaak worden de mannen eruit gejaagd
ook black velvet accepteerde insi niet meer in de laatste week van haar dracht gelukkig zag rob het dat ze aan het vechten waren dus heb ik verwondingen kunnen voorkomen
alleen nalu en malika zitten nog samen maar weet niet of ze drachtig is ze is wel gedekt dus ik wacht het af ik wil ze samen laten maar ja dat is aan hun
Ik kan me voorstellen dat de hybride kleuren hier meer last van kunnen hebben qua acceptatie na de dracht.
Ik heb ooit met zwart gefokt en daar ging alles ook wat pittiger aan toe, met wildkleur, Pearl, Blauw wildkleur en Mandarijn geen last van :D (afkloppen :P)

Veel succes Emma<3Rocky!

Plaats reactie