Help!! Hamster zwanger? Ongeluk gebeurd

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
Litte
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Help!! Hamster zwanger? Ongeluk gebeurd

Bericht door Litte » za jan 25, 2020 2:44 pm

Hoi!! Ik heb 6 hamsters met allemaal een eigen kooi, nu deed ik vandaag de kooi van mijn Syrische hamster man open. En ik kan geen hamster vinden!! Even later doe ik de koi van mijn Syrische hamster dame open. En til het huisje op. En ja hoor daar liggen ze samen in het huisje! Ik heb waarschijnlijk gisterenavond het mannetje in de verkeerde kooi gedaan na het loslopen. (Ze zien er bijna precies hetzelfde uit dusja) ze hebben ongeveer 24 uur samen gezeten. Hoe groot is de kans dat ze zwanger is? Ik ben zo bang! Ze is een 5 maanden oud vrouwtje en komt van Martin braak. Het mannetje is 6 maanden oud en komt van een particuliere oeps-nestje.. ze zitten nu uiteraard weer appart. Het mannetje is helemaal zwart met 1 klein wit vlekje. En het vrouwtje is schildpad..
het gene waar ik me zo druk over maak ik vooral dat ze nog naar 106 gram weegt. Dat is toch te weinig? Al helemaal om kinderen te kunnen baren
Maar wat kan ik verder doen?

Groetjes Lotte

Pluisje
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1

Re: Help!! Hamster zwanger? Ongeluk gebeurd

Bericht door Pluisje » zo jan 26, 2020 1:13 am

Het ziet er naar uit dat ze het heel gezellig met elkaar gehad hebben. Eens per 4 dagen is een vrouwtjeshamster rijp om bevrucht te worden en het lijkt raak te zijn als ze het gezellig met elkaar hebben in het huisje. Vijf maanden kan wel.

Je kunt weinig doen, behalve afwachten en nestmateriaal en rust geven als ze dik blijkt te worden.

Litte
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Litte » zo jan 26, 2020 12:18 pm

Oke! Ik ga goed voor haar zorgen. Ze lagen samen in het kleine huisje te slapen.

Litte
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Litte » wo feb 12, 2020 8:00 pm

Ze zijn geboren! 14 stuks

Pluisje
Moderator
Moderator

Bericht door Pluisje » do feb 13, 2020 2:29 am

O, wat leuk! Ik jubel vanbinnen altijd een beetje als er nieuwe dierlijke wezentjes op de wereld gezet zijn. Wat schattig zullen ze zijn. En nu maar zoeken naar een goed huis(je) voor ze. Wil je er zelf eentje houden? Je kunt online een advertentie plaatsen en zo ook bij de plaatselijke supermarkt en dierenarts (als deze hierin mee wil werken). Je bent niet verplicht ze mee te geven aan iemand die ze in een hokje van 40 cm wil persen en er na 2 maanden niet meer naar om zal kijken of ze alleen als kinderspeelgoed ziet, dus je kunt ze een beetje uithoren voordat je besluit een hamster mee te geven. Mond-op-mondreclame werkt ook goed. En misschien krijg je iemand over de vloer die zo'n hamstertje wel ziet zitten als hij/zij ze gezien heeft.

En nu maar hopen dat ze alle 14 volwassen mogen worden, :). Geniet van ze!

Litte
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Litte » do feb 13, 2020 7:11 pm

Ja super leuk! Ik heb al een paar huisjes gevonden en houd zelf een mannetje. Ze zijn super schattig en zo lastig om niet de hele tijd naar ze te kijken. Ik mag ze natuurlijk niet aanraken enzo. Maar ik haal soms wel een beetje het wc papier weg(ze heeft een enorm wc papier fort) en dan kan ik ze zien. De moeder vind dat prima. En dat doe ik alleen als ze even van het nest is. Ik mag moeders ook gewoon weer aaien en oppakken, terwijl ze beet Toen ze zwanger was. (En voor de zwangerschap had ze nooit gebeten) blijkbaar deed het toen pijn en nu in ieder geval niet meer. Ze is helemaal verzot op de stukjes (ongezouten) kip, hamburger en ei die ik haar soms geef. Ik hoop dat ze alle 14 volwassenen mogen worden ja! Alleen hebben wij het gevoel dat het er nog meer dan 14 zijn! Volgens ons liggen er nog een paar onder! Spannend! Ook hoe ze eruit gaan zien als ze wat ouder zijn. De kleurtjes zullen vast mooi zijn.

Pluisje
Moderator
Moderator

Bericht door Pluisje » ma feb 17, 2020 1:31 am

En, weet je inmiddels hoeveel ze er heeft?

Ik heb al eerder vernomen dat hamsters weleens bijten tijdens de dracht. Op zich vraagt een zwangerschap en het zogen van de jongen ook veel van het moederdier.

Je kunt haar wat extra calcium geven via groene groenten en noten. Ik dacht dat vooral hazelnoten calcium bevatten.

Leuk zijn ze, hè! Je ziet ze elke dag veranderen, zo snel gaat het. Mijn laatste nestje knagertjes was een nestje Afrikaanse dwergmuisjes, alweer enkele jaren geleden. Ze lagen in een hoekje achter het glas, dus ik kon ze elke keer goed zien. In volwassen vorm konden ze heel hoog springen voor zulke kleine beestjes, 30 cm of wat. Als ik een schuifdeurtje open deed sprongen ze allemaal tegelijk omhoog. Ik zal ooit wel weer eens een hamsternestje hebben, ik denk dan aan Roborovski's (de voorlaatste knagertjes waarvan ik een nestje had).

Het is altijd leuk om foto's te zien van de jongen, :).

Litte
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Litte » ma feb 17, 2020 5:18 pm

Ja ze zijn zo schattig! Intussen 6 dagen oud. We denken dat het er nu 12/13 zijn. (Een paar geruimd) maar is slecht zichtbaar.. ik zal graag en foto toevoegen van de (allemaal zwart) kleintjes. Maar hij geeft telkens de foutmelding dat de foto te groot is..

Pluisje
Moderator
Moderator

Bericht door Pluisje » di feb 18, 2020 12:04 pm

Je wilt via "Add image to post" foto's toevoegen? Dat kan tot 12 megabyte.

Plaats reactie