Hamster Stress

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
JustSem125
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Man

Hamster Stress

Bericht door JustSem125 » vr jun 29, 2018 2:00 pm

Hallo, ik heb een koppeltje Russische dwerghamsters. Ik heb nu in totaal 5 nesten gehad van de hamsters ik dacht zelf dat ze maar 3 nestjes zouden krijgen. Bij mijn vierde nest had ik 1 jonkie het jonkie eet nu drie dagen zelfstandig maar ik heb gister ontdekt dat het vrouwtje is bevallen van 6 jonkies omg_ . En het andere jonkie eet nog maar net zelfstandig hoe kan dit zo snel? En kan ik nog meer nesten gaan verwachten dizzy_ .

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Re: Hamster Stress

Bericht door Pluisje » za jun 30, 2018 8:41 pm

Er komen nog meer nesten aan als je ze niet scheidt. Het vrouwtje lijdt onder zoveel nesten. Haal het mannetje zo snel mogelijk weg en laat haar deze laatste jongen grootbrengen.

RocKal
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 15

Bericht door RocKal » zo jul 01, 2018 3:14 pm

Vlak na de bevalling kan het mannetje het vrouwtje al opnieuw dekken.
Dus zo krijg je elke 3 weken een nieuw nestje, helemaal niet leuk voor het vrouwtje.
Het kunnen nog meer nestjes worden voor ze ermee ophouden. Kan je niet vooraf zeggen.

Haal het mannetje weg van het vrouwtje.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo jul 18, 2018 8:46 pm

Ze kunnen om de 20 dagen jongen krijgen. In de zomer maanden gaat dat in een rap tempo inderdaad. Op zich gebeurd het in de natuur min of meer ook op deze manier, maar bij ons thuis zitten de dieren natuurlijk constant bij elkaar en kan het vrouwtje het mannetje wat lastiger ontlopen. Op zich zou ze een dekking ook kunnen weigeren maar het is de vraag in hoeverre ze dit doet.

Ik kijk altijd naar de conditie van het vrouwtje en de jongen. Als je ziet dat de conditie van één van de twee achteruit gaat dan is het aan te raden om het mannetje even weg te halen bij het vrouwtje, zodat ze even tijd heeft om bij te komen. Als het vrouwtje namelijk uitgeput raakt dan kan ze haar jongen niet voeren en kan ze kleintjes gaan ruimen. Dat kan de reden zijn waarom er een nestje is geweest met slechts 1 jong. Dat komt niet doordat er slechts 1 is geboren, maar omdat ze de rest waarschijnlijk heeft geruimd.

In deze tijd het vrouwtje ook onbeperkt eten geven ;)

Plaats reactie