Koppel Russen samen op 'pensioen'

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
RocKal
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 15

Koppel Russen samen op 'pensioen'

Bericht door RocKal » wo nov 22, 2017 11:58 pm

Ik heb een vraag puur uit interesse en ik vind het antwoord nergens terug in de 1000 topics die ik al heb gelezen XD

Kan je een koppel Russische Dwergjes (Man / Vrouw) bij elkaar laten tot 1 vd 2 sterft van ouderdom?
Er vanuit gaande dat ze niet teveel nestjes na elkaar hebben dan natuurlijk.
Of eventueel op latere leeftijd gekoppeld worden?

Ik weet dat een vrouwtje niet op té late leeftijd een nestje mag hebben.
Maar ik lees hier en daar dan ook dat een vrouwtje onvruchtbaar word vanaf ??? leeftijd?
En een mannetje word ook onvruchtbaar (of minder vruchtbaar?) vanaf ??? leeftijd?

Dus dan zou een koppeltje toch gewoon samen kunnen blijven als je merkt dat ze gelukkig zijn samen?
Eventueel op leeftijd dat de vrouw en / of man onvruchtbaar zijn?
Of is onvruchtbaarheid zo moeilijk te voorspellen dat je altijd wel het risico loopt op zwangerschap bij een te oud vrouwtje?

Zijn er mensen hier die dit effectief doen / gedaan hebben?

Vind het allemaal enorm boeiend XD

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Koppel Russen samen op 'pensioen'

Bericht door silvia » do nov 23, 2017 5:22 pm

Ik heb 1 koppel gehad mijn allereerste koppel dat heeft 1,5 jaar samen gezeten, kregen inderdaad op een gegeven moment geen jongen meer maar zo ineens uit het niets heeft het vrouwtje toen na 1,5 jaar het mannetje echt letterlijk het hok uitgejaagd
Een tweede koppel had ik ook steeds samen maar toen ze eenmaal 4 nestjes had gehad en ik het vermoeden had dat ze weer drachtig was heb ik ze toch maar uit elkaar gehaald en niet meer samen gezet vond 4 nestjes al veel hou het het liefst op max 3 nestjes.
Ook heb ik een koppel gehad wat zo lief was bij elkaar dat ze echt tot het allerlaatst samen zijn geweest toen het mannetje kwam te overlijden had het vrouwtje echt heel erg verdriet ze heeft toen bij een vriendin van mij contact gezocht bij de kat in huis en heeft met die kat samen nog een fijne tijd gehad hihihi door het glas heen was zo lief uiteindelijk is ze ook overleden
Een laatste koppel zit nu nog steeds samen het mannetje is nu 1 jaar en vier maanden en het vrouwtje is net 1 jaar geweest, ze hebben 1 nestje gehad en er volgt nu niks meer ze heeft haar eerste nestje gehad toen ze 5 maanden was daarna niets meer
van mij mogen ze samen blijven zo lang het goed gaat
In principe haal ik mijn koppels altijd uit elkaar zodra ik weet dat het vrouwtje drachtig is maar het koppel wat nu nog samen zit heb ik dus weer samen gezet toen ze haar eerste nestje had groot gebracht in de hoop dat er nog een nestje kwam maar dat is dus niet gebeurt dus mogen ze lekker samen blijven
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » do nov 23, 2017 9:00 pm

Poeh dat hangt inderdaad af van meerdere factoren. Ik probeer de koppels levenslang te vormen, maar als het vrouwtje te vaak gedekt worst of het mannetje de tent uitgejaagd worst dan houdt het op.

Je niet twee hele oude dieren bij elkaar zetten. Vrouwen die geen niet gewend zijn om in een koppel te leven zullen een man op latere leeftijd niet accepteren.

Wanneer de vruchtbaarheid afneemt is niet bekend. Dat verschilt per hamster.

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » do nov 23, 2017 9:06 pm

inderdaad moet je geen twee oudere hamsters die nog nooit samen hebben gezeten als koppel gaan samen zetten want hoe ouder hoe moeilijker te koppelen en je wilt neem ik aan geen ellende beter dan lekker alleen houden en lekker knuffelen
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Plaats reactie