Beginnende fokker problemen

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Beginnende fokker problemen

Bericht door marika » do nov 02, 2017 10:20 pm

Ik kreeg laatste een mailtje waar ik over na moest denken. Iemand wilde graag campbellies fokken, maar komt er niet tussen bij de fokkers. Een jaar geleden wou iemand met Syrische Hamsters fokken, maar geen enkele fokker wil dieren geven voor de fok.

Als beginnende fokker wil je het goed doen en dieren van fokkers aanschaffen, de fokkers willen niet graag dieren geven woot_

Is dit een vicieuze cirkel? Wat moet een beginnende fokker doen? Als de fokkers deze instelling blijven houden, zullen mensen dieren uit de dierwinkel halen om te gaan fokken....

Als diegene toch op een gegeven moment dieren heeft om mee te fokken dan wordt ie in ieder geval bij de Campbellies en Syrren niet geaccepteerd....Waarom is dat? :O

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3

Re: Beginnende fokker problemen

Bericht door Pluisje » do nov 02, 2017 10:23 pm

Erg hoor. Als mensen werkelijk betere hamsters willen zien, dan wordt het tijd dat ze eens volwassen worden en niet bang zijn dat een ander misschien een beetje meer succes krijgt dan zijzelf. Het gaat immers niet om de fokker zelf, maar om de hamsters. En inderdaad, anders kan men niet anders dan met dierenwinkelhamsters beginnen.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » do nov 02, 2017 10:30 pm

De argumenten die naar voren komen zijn o.a.:

Mijn lijn - Hier kan ik me wat bij voorstellen. Stel dat je showfokker bent en je hebt heel veel moeite gedaan om de dieren zo te krijgen zoals ze zijn. Dan kan het zuur zijn om zo'n nakomeling weg te geven en de volgende fokker heeft de dieren perfect zonder er moeite voor te doen. Aan de andere kant dus niet vanuit jezelf kijken helpt je de dierenpopulatie te verbeteren door te delen.

Advies tijd: Een ander probleem is advies tijd. Mensen die willen beginnen met fokken gaan heel erg leunen op de fokker waar ze de dieren vandaan hebben. Is het de taak van de fokker om deze rol op zich te nemen? Of moeten de mensen die de dieren gekocht hebben zich zelf redden? Als er problemen uit rollen waar ligt de verantwoordelijkheid? Bij de fokker van de dieren?

Te veel fokdieren wegdoen: Als er te veel fokdieren weg gedaan worden dan kan er te veel bloedvermenging ontstaan in NL

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » do nov 02, 2017 10:54 pm

Daarom zoeken hondenfokkers hun honden regelmatig in het (regelmatig verre) buitenland, dan wordt het risico op het erin krijgen van een verkeerd gen meer voorkomen. En teveel verwantschap aan elkaar wordt zo ook voorkomen.

En moeite en tijd erin gestoken of niet, ze hebben toch wat ze wilden daarvoor? Hun goede, gezonde hamsters? Gun een ander dat dan ook als je het welzijn van de hamsters belangrijker vindt. Je kunt heus wel een hamster missen als ze fokken als de konijnen. Hoe meer hamsterfokkers, hoe minder er op een dag bij de dierenwinkels gekocht worden. Als fokkers "bezitterig" blijven stopt hun lijn op een dag en dan is het werk voor niets geweest. Dan kun je het beter doorgeven door af en toe al wat nageslacht te verspreiden.

xDenise
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 17
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo nov 05, 2017 12:15 am

Tsja .. daar liep ik vijf jaar geleden ook tegen aan. Had de beste bedoelingen maar als ik van A. dieren wilde, dan kreeg ik van B. geen dieren. Verder waren er weinig andere fokkers die er überhaupt voor open stonden. Toen ben ik bij een grotere fokker terecht gekomen wat ook niet top is afgelopen. Uiteindelijk toch mijn weg weten te vinden.

Ik vrees dat je hier altijd wel tegen aan blijft lopen en kan het ergens ook wel begrijpen. Heel erg ver ergens.
Afbeelding
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.moonfruit.com/

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » zo nov 05, 2017 1:19 am

Er beginnen tegenwoordig héél erg veel mensen met het fokken van hamsters.
En het is niet meer te doen om iedereen die wil beginnen met fokken goed te screenen om te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt, daar zou je als fokker een dag taak aan hebben.
Want die leuke enthousiaste nieuwe fokkers kunnen zich ontpoppen in goede serieuze fokkers die hun best doen gezonde, mooie en lieve dieren te fokken, maar kunnen ook regelrechte broodfokkers worden en alles ertussen in.

Dus is het al jaren erg moeilijk om als nieuwe fokker aan dieren te komen binnen Nederland, en ja dat is voor die mensen heel vervelend.
Maar naar mijn mening laat iemand die echt serieus aan de gang wil zich er echt niet door tegenhouden en kijkt verder, en soms is er dan binnen Nederland wel wat mogelijk of moet je uitwijken naar het buitenland. Juist dat iemand doorzet en moeite doet om aan goede dieren te komen word erg gewaardeerd. Wat niet gewaardeerd word is het geen moeite willen doen en ook nog een eisenlijst met aan welke uiterlijkheden het fokdier aan moet voldoen.

En ja hoe je begint is ook erg belangrijk, maken mensen zich het gemakkelijk en halen ze bij de diverse "luxe"broodjesfokkers, broodfokkers of zelfs dierenwinkels hamsters om mee te gaan fokken omdat ze oh zo zielig bij de goede fokkers niets kregen dan is het nog moeilijker om dat vertrouwen van die goede fokkers weer terug te krijgen. Er is altijd een keus dus niemand hoeft tegenwoordig nog te beginnen met dierenwinkel of slechte kwaliteit hamsters.

Hoewel ik bij de robbies en rusjes nog wel af en toe fokdieren weg doe is dat bij de syren alleen nog naar bepaalde fokkers die ik ken of waar ik via via van weet dat het goed zit.
Ik heb heel veel tijd, moeite, liefde en geld in de lijn met syren die ik heb gestoken en ze gaan alleen nog naar die mensen waarvan ik weet dat ze daar goed mee verder zullen gaan. En om voor mijzelf te spreken ik ben mensen die ook opeens willen fokken niets verschuldigd, dus ik kan zelf kiezen of, wanneer en aan wie ik fokdieren wegdoe of dat ik dat niet doe.

Het een ander niet gunnen van goede dieren uit angst voor concurrentie op de shows ben ik onder de fokkers waar ik mee om ga niet tegengekomen in tegendeel zelfs.
Het door een nieuwe fokker direct fokken van toppers gebeurd daarin tegen ook niet erg vaak, sterker nog ik heb genoeg nieuwe fokkers gezien die trots met hun gefokte hamstertjes uit de lijnen van 1 of meerdere goede fokkers op de show stonden en niet blij waren vanwege de teleurstellende resultaten. Al dan niet klagend tegen de keurmeester dat beide ouders van die en die kwamen dus dat dit soort lage resultaten dan toch niet konden? Daarbij vergaten die mensen dat het juist voeren verzorgen en selecteren ook maakt of een hamster het op de show goed gaat doen.

Ik vind dat vooral de enorme wildgroei aan middelmatige en slechtere fokkers (vermeerderaars) onwenselijk is, niet het beperkt wegdoen van fokdieren.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo nov 05, 2017 8:18 pm

@Gabriella: Ja dat is wel zo inderdaad. Op facebook schieten ze als paddenstoelen uit de grond :o
Wat is trouwens een "luxe"broodjesfokker? Die ken ik nog niet :D
Vallen de dierenwinkel hamsters niet onder de broodfok hamsters?

Het lastig aan fokdieren komen is dus min of meer een afvalrace :p De serieuze mensen komen erdoorheen en de andere die eerder afhaken niet.

Herken ze maar eens inderdaad. Voor je het weet heb je een serieuze leuke collega fokker de deur gewezen chinrub_

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » zo nov 05, 2017 9:52 pm

"luxe" broodjesfokker, iemand die voor de buitenwereld doet alsof het allemaal perfect voor elkaar is en achter de schermen zitten de dieren er veel slechter bij dan het prachtige verhaal op de site en foto's doen geloven, stambomen kloppen niet en blijkt het vooral om het geld te gaan.

Dierenwinkelhamsters komen voornamelijk bij zowel broodfokkers als grootfokkers vandaan. Beljaars van vroeger was echt een grootfokker, het fokken was echt een hobby van hem en hij had er zijn werk van gemaakt. De dieren zaten misschien wel klein maar ze werden om de dag verschoond en zagen er van bouw en type ook erg mooi uit, voor bloedverversing kreeg hij af en toe dieren van showfokkers en vice versa gebeurde ook, zo iemand broodfokker noemen vind ik ook niet passen.

Het ding is dat de groep met, ik wil ook gaan fokken en wel nu, zo enorm is dat de kans dat je aan de verkeerde persoon fokdieren meegeeft veel groter is dan dat je een goede misloopt. Die goede die echt wat toe te voegen heeft vind wel een weg.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo nov 05, 2017 10:32 pm

Oh ja duidelijk!

Ik vind het wel lastig al die verschillende groepen: grootfokkers, broodfokkers, hobbyfokkers, showfokkers, luxe broodjes fokkers :P
Wat krijgen we als we er een definitie bij zetten?

Als je een definitie zou moeten geven aan de verschillende fokkers wat zouden deze zijn? Pure interesse naar jouw kijk hierop :)

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo nov 05, 2017 10:51 pm

Ik kwam toentertijd bij Peter Braak terecht (mag ik daar over praten, delete anders maar). Ik kreeg uiteindelijk niet de stambomen die ik verwacht had en kwam later al snel tot de keus om voor de dieren die ik had een nieuw huisje te zoeken. Met die dieren ben ik dus ook absoluut niet verder gegaan.

Tot nu toe ben ik het nog maar één keer tegen gekomen dat een stamboom niet klopte en dit was via Melissa van Hamstery Paradise. Dat is toen ook massaal opgepakt maar helaas zijn deze dieren zo enorm verspreid dat uitsluiten bijna onmogelijk is. Verder ben ik zelf niet bekend met niet kloppende stambomen?

Ik ben inderdaad benieuwd wie er onder die 'luxe' broodjesfokkers vallen. Daar waar de dieren er op de foto beter bij zitten dan daadwerkelijk is. Ik heb het idee dat een groot deel van de huidige fokkers de dieren toch allemaal wel op dezelfde manier houden.
Überhaupt denk ik dat als je het voor het geld doet je verkeerd bezig bent. Of fokt met dieren zonder 'afkomst' zoals dierenwinkel dieren.

Ik denk dat 'iets toevoegen' een breed begrip is.
Afbeelding

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » zo nov 05, 2017 11:48 pm

Ik ga geen namen noemen bij de verschillende groepen. De scheidingslijnen zijn soms ook maar erg dun.

Met wat Melissa gefokt heeft fok ik zelf niet mee dus die uitsluiten is voor mij niet heel moeilijk.

Het "iets toevoegen" is ook een breed begrip dat is ook de kracht, de ene fokker voegt iets toe door de ontzettend lieve gezonde hamsters, de andere doordat de hamsters heel erg mooi zijn en de volgende weer door kleuren die zeldzaam zijn geworden probeert te behouden enz. enz..
Maar gewoon hamsters (of andere dieren) vermeerderen omdat het kan vind ik niets toevoegen.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » ma nov 06, 2017 1:10 pm

Nou ik krijg toch nog genoeg stambomen onder mijn neus waar Paradise in voor komt hoor. Het is dan een 5e of 6e generatie maar het zit er wel. Zowel de huidige nederlandse fokkers als de buitenlandse fokkers. En ik als kleine hobbyfokker kan niet alleen met mijn eigen lijn werken en heb dieren/nieuw bloed via andere nodig. Dan wordt 'uitsluiten', omdat er één of twee keer Paradise in voor komt, dus heel moeilijk.
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo nov 12, 2017 1:17 pm

Het is dus een afvalrace de aanhouder wint :P

Adri
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Aantal hamsters: 10

Bericht door Adri » zo nov 12, 2017 10:30 pm

Ik kan met zekerheid zeggen dat er heel veel stambomen niet kloppen.😉ik ben dus één van de fokkers die geen stamboom meegeeft met zijn dieren. Als mensen met dieren willen fokken die ze bij mij hebben gehaald, mag dat en geef ik alleen de gencode van het betreffende dier mee! 😉
Helaas zijn er veel beginnende fokkers die meer waarde hechten aan een (slechte) stamboom dan aan een goed dier!
Ook kreeg ik laatst de wind van voren van een zogenaamd
Fokker die mij verweet dat ik haar geen goede dieren gunde omdat ik aangaf dat ik de beste dieren uit het nest (imo) zelf houd! Door het gejammer en gezeur van de groep "nieuwe fokkers" ben ik hier eigenlijk een beetje klaar met hun. Vaak zijn het ook nog eens personen die gelijk ook overal over mee willen praten ipv eerst eens te luisteten en een beetje ervaring en kennis op te doen!
Als een fokkers (nieuw of gevestigd) serieus is en ik denk dat deze fokker potentie heeft, zal ik zeker proberen te helpen, maar zonder stamboom! 😉

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » zo nov 12, 2017 10:37 pm

Jeetje, wat een mentaliteit van de "nieuwe fokkers.

Plaats reactie