Dominantie Voorspellen

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
RocKal
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 3

Dominantie Voorspellen

Bericht door RocKal » ma okt 30, 2017 4:54 pm

Dit is misschien een rare vraag en ik weet niet of het hier juist staat (zo niet sorry) dus hier gaan we.

Ik vraag me af of je op een of andere manier kan zien of testen of een hamster eerder dominant is of onderdanig VOORDAT je ze bij elkaar zet.
Heb net een totaal mislukte koppeling meegemaakt (2x geprobeerd) en het blijkt dus dat het vrouwtje gewoon véél te dominant is voor het mannetje.

Ik zou dit in de toekomst graag wat willen vermijden want de ervaring is voor beiden echt negatief geweest.
Delta (m) lijkt wel depressief momenteel en Gamma (v) is terug enorm schuw en flitst door de kooi.

Dus als ik had geweten dat Gamma zo dominant was had ik haar nooit bij Delta gezet.
Is het echt pas als je hamsters bij elkaar zet dat je het kan zien?

Iemand enig idee of tips? Ik zou nu een nieuw vrouwtje willen halen voor Delta maar wie zegt dat ik niet wéér een erg dominant vrouwtje heb.
Moet ik weer 3 maanden wachten voor ik ze bij elkaar kan zetten. En als ook zij een dominant ding is zit ik met 1 lamme goedzak en 2 vrouwtjes waar ik nooit een nestje mee zal kunnen hebben....

Of heb ik meer kans op succes als ik een 'ervaren' oudere man bij Gamma zet? Zo ja, word dat hier gedaan op het forum?

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: Dominantie Voorspellen

Bericht door marika » ma okt 30, 2017 9:14 pm

Ik vind het eigenlijk wel een hele goeie vraag! Heel toevallig heb ik net ook een niet geslaagde koppeling achter de rug... en via mijn ervaring misschien direct een antwoord op jouw vraag. Ik heb een ongelofelijk lief en zacht mannetje, deze zit al een poosje samen met een partner en begint uit het niets het vrouwtje aan te vallen en weg te jagen... apart. Ik koppel hem met een super lief en zachtaardig vrouwtje en ze valt hem als een pittbul aan...

Mijn conclussie je kunt het niet pijlen hoe een hamster op een andere hamster zal reageren. Daarom is het ook wel lastig als je zelf een koppeltje wilt vormen en de koppeling is niet geslaagd. Wat doe je dan? Uit ervaring zijn koppelingen op jonge leeftijd wel soepeler dan op latere leeftijd.

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » ma okt 30, 2017 9:25 pm

ik denk dat dit niet te voorspellen is, ik heb een koppel bij elkaar gehad 1 nestje van en daarna toen het vrouwtje weer goed was bijgekomen weer gekoppeld aan hetzelfde mannetje, ze herkende elkaar direct en het was weer koek en ei, samen eten, samen in het loopwiel, samen slapen en toen na een paar weken, ( nee ze is niet drachtig dat weet ik inmiddels want die tijd is verstreken) heeft ze hem midden in de nacht gewoon afgemaakt, bij de strot gegrepen en doorgebeten
ik weet niet wat er gebeurt is heb dit nog nooit meegemaakt maar haar koppel ik niet meer
ze is verder een hele lieve hamster in de handen en in het hok maar ik waag er geen mannen meer aan
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

m@m@h@mster
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door m@m@h@mster » vr dec 01, 2017 11:24 am

Ik heb juist dat het vrouwtje onderdanig is naar de man. De man komt eraan lopen en zij gaat meteen op haar rug en piept er even bij.
Zo eten ze weer samen en zo doet hij weer moeilijk zeg maar. het is allemaal maar even, maar toch.
Ze slapen ook samen en naar mij toe zijn ze gelukkig allemaal lief. Nu weet ik dus niet of hun dus wel of niet sex hebben en of dit in het huisje gebeurt of niet. Kan ik ze wel gewoon bij elkaar laten ?
groetjes, Astrid

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » vr dec 01, 2017 3:07 pm

Tja dat is zo heel lastig te zeggen. Dat is het stukje ervaring dat je als fokker/eigenaar moet zien te leren om dat te kunnen beoordelen. Ik kan met de omschrijving van het gedrag niet veel meer zeggen dan wat jij al weet. Het gaat niet van harte zo lijkt het. Het is een koppeling die net niet goed is en ook niet niet slecht. Je zit er tussen in met dit koppel krijg ik het idee en dat betekend dat je ze waarschijnlijk wel kunt koppelen, maar dat je ze non stop in de gaten moeten houden omdat het op elk moment mis kan gaan.

Een geslaagde koppeling tussen twee dieren die het goed met elkaar kunnen vinden en die een klik hebben hoef je je geen zorgen om te maken. Bij een dergelijke koppeling zijn ze rustig en lief naar elkaar toe. Het gebeurd maar een enkele keer dat er gekibbeld wordt ;)

Plaats reactie