Roborovski Paren of Vechten?

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
RocKal
lid
lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 15

Roborovski Paren of Vechten?

Bericht door RocKal » zo okt 29, 2017 4:29 am

Hey iedereen

Ik lees al een hele tijd mee op het forum en heb nu eindelijk een account aangemaakt.
Ik heb namelijk enkele vraagjes waar jullie me ongetwijfeld mee kunnen helpen.

Ik heb 2 Roborovski's (Man 4 maand en Vrouw 3 maand 1 week) en heb deze vannacht willen koppelen met als doel een nestje.
Had ze al een 5tal dagen split cage zitten zodat ze elkaar al konden ruiken en zien. Ze hadden niet echt interesse in elkaar dus besloot ik ze vandaag bij elkaar te zetten.

Het ging als volgt : ze zien elkaar voor het eerst en snuffelen wat aan elkaars snuitje. Ze eten beiden een zonnebloempitje of 2 vlak naast elkaar. Dan krijgen ze ineens wat meer interesse en het vrouwtje snuffelt via de zijkant aan t buikje van het mannetje. De man doet hetzelfde bij haar. Dan gaat het vrouwtje het mannetje achterna (die rent een wc rol in).

Geen gepiep of gekrijs maar dan plots stonden ze face to face rechtop tegen elkaar en het vrouwtje duwde het mannetje zowat achterover en ze rolden beiden in een wild balletje de bak rond... schrok me rot omg_ . Ik zat al klaar met een dekseltje om ze te scheiden wat ik dus ook deed.
Eventjes deksel ertussen en terug laten doen maar na 5 seconden weer één balletje tollende hamsters.

Heb ze dan maar uiteen gehaald.. Ben ik nu té vroeg geweest met scheiden? chinrub_ Ze hebben geen van beiden wondjes maar het mannetje was wel even zijn kluts kwijt! Nu rennen ze beiden terug hevig en vrolijk in hun looprad in hun eigen kooi.

Is het vrouwtje gewoon niet willig vannacht en deed ze daarom zo? Of is het 'normaal' dat de paring zo hevig is en had ik ze even moeten laten doen?
Heb bijna elk topic op het forum al gelezen en weet dat ze naar elkaar 'boksen' en 'krijsen als teken van overgave' maar nu ben ik even het noorden kwijt.Ik vond het toch maar een zielig zicht. Ik wil erg graag een nestje maar niet met risico dat men mannetje half dood word gebeten..
Het mannetje weegt momenteel 30g en het vrouwtje 31g. Moest dat iets betekenen.. Oh en ze maakten geen geluid tijdens hun worsteling.

Dus graag advies. Deed ik iets verkeerd? Zojah wat?
Morgen terug proberen of niet?

Alvast enorm bedankt. Hopelijk kan iemand me helpen... :(

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: Roborovski Paren of Vechten?

Bericht door marika » zo okt 29, 2017 1:53 pm

Nou dat klinkt op zich niet al een geslaagde koppeling. Op zich wil het wel voorkomen dat het vrouwtje wat pittiger is naar het mannetje toe en dat ze elkaar een paar bokjes geven, maar bijten zou niet moeten. Dus als ze echt in elkaar gevlochten rollen en elkaar bijten dan is er sprake van een niet geslaagde koppeling.

Het kan zijn dat het vrouwtje niet willig is en dat ze het mannetje niet accepteerd. Het kan ook zijn dat het vrouwtje te dominant voor het mannetje is of dat het helemaal geen man vrouw is maar man man of vrouw vrouw. Dit laatste als je zelf geen geslachten kunt bepalen en iemand dat bijvoorbeeld voor jou heeft gedaan.

Je zou het dan elke dag even kunnen proberen en als het een week lang op dezelfde manier gaat dan is de kans klein op een geslaagde koppeling ben ik bang :(

RocKal
lid
lid

Bericht door RocKal » zo okt 29, 2017 2:54 pm

Jah ik lees ook dat het 'dominantie' bepalen of 'spelen' kan zijn en nu weet ik het dus allemaal niet meer. Eerst snuffelden ze wat aan elkaars neusjes en oortjes. Dan gingen ze zij aan zij pitjes eten dus ik dacht 'wauw dat ging vlot'. Toen begonnen beiden een beetje hun snuitjes onder elkaars buikje te duwen zeg maar. Dan ging zij achter hem aan wandelen (niet agressief ofzo). Hij draaide zich om en zij ging aan zijn oren snuffelen terwijl ze op zijn kopje hing met de voorpoten. Hij lag plat op de buik en liet het toe. Dan liep hij weg en ging terug eten. Zij liep weer op hem af en ze staan face to face. Ze staat op haar achterste pootjes, beetje boksen en dan plots 'springt' zij wat op hem af en rollebollen ze door de kooi.

Ik met mijn dekseltje ertussen. Het mannetje krabbelt recht (hij lag op zen rug en ik zag dus dat er niets bloed te zien was) en het vrouwtje wandelt weg. Ik doe het dekseltje terug weg omdat ze beiden niet gewond waren. Ze ziet het mannetje en gaat er direct terug op af. Terug rollebollen.
Dan heb ik ze terug uit elkaar gehaald en het mannetje liep weg van het deksel terwijl het vrouwtje probeerde erlangs te komen...

Nu begin ik dus aan alles te twijfelen... Ze zaten in een neutrale bak, beetje Tumblefresh en zonnebloempitjes/meelwormen + water.
Mannetje eerst erin, dan het vrouwtje. Een paar wc rolletjes erbij. Toen ik men eerste hamster kreeg heb ik wel 5x zelf gekeken of het effectief een mannetje was. Hetzelfde met het vrouwtje. En ik heb wel 100 keer al je videos bekeken Marika haha! Maar nu begon ik zelfs gisteren terug te twijfelen. Heb dan ook speciaal eerst een mannetje gepakt zodat die wat ouder zou zijn dan het vrouwtje.

Het mannetje is nu wel een héél lief ding. Vanaf dag 1 pakte hij meelwormpjes aan en liep hij gewoon over men hand.
Nu kan ik hem gewoon over men arm laten wandelen.
Het vrouwtje is wat schrikkeriger maar pakt ook vanaf week 2 eten uit de hand aan. Is wel eerder een typische Robo.

Ben toch wel wat geschrokken ..

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo okt 29, 2017 8:12 pm

Ik zou even overleggen met een ervaren robbie fokker, bv Gabrielle hier op het forum. Bij een niet-geslaagde koppeling tussen robbies kunnen doden vallen!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

RocKal
lid
lid

Bericht door RocKal » zo okt 29, 2017 8:44 pm

sylvia schreef:
zo okt 29, 2017 8:12 pm
Ik zou even overleggen met een ervaren robbie fokker, bv Gabrielle hier op het forum. Bij een niet-geslaagde koppeling tussen robbies kunnen doden vallen!
Ik was van plan om opnieuw te proberen vanavond maar nu twijfel ik toch. Ik kan nog geen PM sturen blijkbaar omdat ik nieuw ben.

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » zo okt 29, 2017 9:04 pm

Eerst idd heel goed controleren of je wel hamsters van een verschillend geslacht hebt.

Daarnaast werkt als voorbereiding op het koppelen het een week lang de hamsters elke dag van kooi wisselen, zodat ze elkaars geur goed overnemen en er aan gewend raken. Als ze dan nog zo reageren op elkaar, niet meer bij elkaar zetten.

Mijn ervaring is dat als ze elkaar niet meteen erg leuk vinden de kans veel groter is dat het alsnog heel erg mis gaat. En zoals sylvia al zegt: Bij een niet-geslaagde koppeling tussen robbies kunnen doden vallen! Maar ook bij gezellige koppels kan de vlam in 1 keer in de pan slaan.

RocKal
lid
lid

Bericht door RocKal » zo okt 29, 2017 9:23 pm

Gabriëlle schreef:
zo okt 29, 2017 9:04 pm
Eerst idd heel goed controleren of je wel hamsters van een verschillend geslacht hebt.

Daarnaast werkt als voorbereiding op het koppelen het een week lang de hamsters elke dag van kooi wisselen, zodat ze elkaars geur goed overnemen en er aan gewend raken. Als ze dan nog zo reageren op elkaar, niet meer bij elkaar zetten.

Mijn ervaring is dat als ze elkaar niet meteen erg leuk vinden de kans veel groter is dat het alsnog heel erg mis gaat. En zoals sylvia al zegt: Bij een niet-geslaagde koppeling tussen robbies kunnen doden vallen! Maar ook bij gezellige koppels kan de vlam in 1 keer in de pan slaan.
Ze zaten al een 5tal dagen in dezelfde kooi gescheiden door tralies. En ik heb elke dag een handvol bodembedekking van man naar vrouw gedaan en andersom. Ik ben 99% zeker dat het man / vrouw is maar zal straks voor de zekerheid nog eens controleren. Ik word helemaal paranoia :?

Ze toonden geen interesse in elkaar toen ze in diezelfde kooi zaten. Ik dacht dat het heel goed ging de eerste 15 seconden dat ze bij elkaar zaten... Ik weet niet of ik gewoon overdreven heb gereageerd door ze te scheiden maar ik had nu ook niet verwacht dat ze gingen rollebollen ineens. Ik was voorbereid op wat geboks of gejaag en gepiep misschien maar dit... Zou ik vanavond terug proberen (nadat ik de geslachten heb gecheckt) of zou ik het beter laten?

Ik kijk hier al maanden naar uit en heb alle mogelijke info gezocht op zowel Nederlandse / Engelse / Duitse en Franse hamsterfora. Heb alles in huis voor 1-2 nestjes. Een hele kamer voor de hamsters alleen. Heb zelfs een maand vakantie genomen in december om de hamsters men volledige aandacht te kunnen geven! En nu dit... oooh_

Ik wil ze ook niet gewoon bij elkaar gooien omdat ik per sé een nestje wil want ik ben al enorm gehecht aan men hamsters. Ik vergeef het mezelf nooit als Delta (m) dodelijk gewond raakt. Zelfs een lichte bijtwond vind ik het niet waard. Zou het misschien beter zijn als het niet lukt om een 2de vrouwtje voor hem te halen... :(

RocKal
lid
lid

Bericht door RocKal » ma okt 30, 2017 12:09 am

Okay het is dus duidelijk een man en vrouw. Heb 3x gecheckt voor de zekerheid
Opnieuw proberen koppelen. Deze keer gingen ze allebei op hun achterpootjes rechtstaan en wat zachtjes boksen en op en neer bewegen met hun hoofd. En na een secondje of 5 WOEP sprongen ze op elkaar en lagen ineengekruld op de grond, geen getol dit keer. Gewoon beweegloos op de grond. Ben er direct tussen gekomen en had wat moeite met het dekseltje ertussen te krijgen zodat ze elkaar loslieten :shock:

Dit lijkt me echt hopeloos... ik snap het niet dizzy_
Heb speciaal gekozen voor Robo's omdat deze samen kunnen :cry:

Daar gaan men plannen voor het fokken met Roborovski's. En nu heb ik een hele hamsterkamer met lege hokken..
Ik vind het zo'n gek gedrag... heb dit nog niet gehoord. Ik vind het echt wel eng dat ze zo in elkaar vliegen... sociaal zeggen ze dan
Heb de daver op men lijf :cry:

RocKal
lid
lid

Bericht door RocKal » ma okt 30, 2017 12:25 am

Het lijkt trouwens een beetje op dit als ze het doen

Behalve doen mijn Robo's het face to face en kruipt de ene niet op de andere.
En de mijne laten ook niet los. Ze houden vast tot ik er een deksel tussen steek.

Missschien als ik ze zou laten doen laten ze wél uiteindelijk zelf los, dat weet ik niet. Riskeer het liever niet.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma okt 30, 2017 12:56 am

De twee hebben duidelijk geen klik met elkaar. Dit gaat niet lukken :(
Ik zie dit bij rusjes af en toe ook. In de meeste gevallen als het vrouwtje ouder is dan het mannetje of veel dominanter dan het mannetje. Dan zal ze hem de hele tijd blijven aanvallen. We zeggen dan dat er geen klik is en dan moet er gezocht worden naar een andere partner. Ik zou dan kijken naar een zachter en jonger vrouwtje denk ik.

RocKal
lid
lid

Bericht door RocKal » ma okt 30, 2017 1:31 am

marika schreef:
ma okt 30, 2017 12:56 am
De twee hebben duidelijk geen klik met elkaar. Dit gaat niet lukken :(
Ik zie dit bij rusjes af en toe ook. In de meeste gevallen als het vrouwtje ouder is dan het mannetje of veel dominanter dan het mannetje. Dan zal ze hem de hele tijd blijven aanvallen. We zeggen dan dat er geen klik is en dan moet er gezocht worden naar een andere partner. Ik zou dan kijken naar een zachter en jonger vrouwtje denk ik.
Ja deze keer was het wel meer een gevecht tussen beiden ipv een aanval langs 1 kant maar toch wauw oooh_
Zou ik het nieuwe, jonge vrouwtje dan direct bij het mannetje zetten of toch wachten tot zij ook 3 - 4 maand oud is?
Wil natuurlijk ook niet dat het jonge vrouwtje té vroeg zwanger word. Maar lijkt me misschien wel makkelijker om te koppelen als zij nog jong is?
Ben nu natuurlijk wel bang dat dit ook ruzie word.. ik vertrouw het allemaal niet goed meer.
Het schattige is er voor mij eventjes af. Wat een venijnig gedoe :?
Hoe zie je trouwens dat je met een dominant of onderdanig hamstertje te maken hebt zonder ze samen te zetten met een andere? shrug_

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » ma okt 30, 2017 2:46 pm

Ik zou ze niet meer bij elkaar zetten en een nieuwe partner zoeken ervoor. Dit (als voorbeeld) ziet gewoon niet goed uit.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma okt 30, 2017 9:18 pm

Ik zag dat je laatste vraag in een ander topic is geplaatst. Dan reageren we daar op de vraag ;)

Ik probeer de dieren altijd jong te koppelen. Een voordeel van jong koppelen is dat ze gewoon goed samen kunnen en het gewend zijn om samen te zijn. Nadeel is dat ze later niet zo makkelijk een andere partner zullen accepteren, maar in mijn geval maakt het niet uit. Ik hou ze het liefst in hetzelfde koppel bij elkaar.

Het ia altijd beter als het vrouwtje jonger is dan het mannetje, maar net wat je zegt als het mannetje een stuk ouder is en het vrouwtje heel jong dan loop je de kans dat het vrouwtje vroeg gedekt wordt. Het mannetje moet goed volwassen zijn en het vrouwtje liefst tussen de 10 en 13 weken. Het is niet altijd makkelijk te zeggen. Ik doe veel op gevoel qua koppelen.

Plaats reactie