Eigen hamstery - toekomstmuziek!

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
hamstersam
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw

Eigen hamstery - toekomstmuziek!

Bericht door hamstersam » za feb 04, 2017 9:40 am

Hallo lieve forumleden,
Ik heb besloten dat ik Rusjes ga fokken! Maar het mag op het moment nog niet van mijn ouders, dus waarschijnlijk komen de eerste hamsters hier na de zomervakantie pas. Of later zelfs :-) . Vandaar de titel. Misschien pas over een paar jaar. Ik heb me verdiept in de genetica van Rusjes en Syren en ik heb besloten dat ik Rusjes wil gaan fokken.

Nou heb ik al een soort opzet voor mijn site en ik vroeg me af wat jullie ervan vinden :D Zeg het maar als ik iets kan verbeteren, of dat ik iets vergeten ben etc. Ik zoek nog niet actief naar mensen die me fokdieren willen aanbieden, maar contacten leggen is nooit verkeerd :D .

Hamstery Heartgold

Hallo,
Leuk dat je een kijkje neemt op mijn site! Ik ben Sam, ik ben 14 jaar oud en ik woon in Amsterdam. Sinds mijn 8e heb ik al hamsters en ik ben dol op ze geworden. Het zijn hele lieve tamme makkelijke beestjes en ze zijn super schattig! Alleen vind ik het jammer dat hamsters uit de dierenwinkel vaak een slechte gezondheid hebben waardoor je minder lang van ze kunt genieten. Ze zijn vaak ook veel minder tam omdat ze niet opgepakt worden voordat ze naar hun baasje gaan. Dit komt omdat de hamsters die je in een dierenwinkel ziet meestal van grootfokkers komen. Grootfokkers gaat het alleen om kwantiteit, veel geld verdienen, en niet om de kwaliteit van een hamster. Ook zijn de leefsomstandigheden vaak erg slecht. Mijn doel is om hamsters te fokken die wél tam en gezond zijn. Daarom heb ik een eigen hamstery gestart, Hamstery Heartgold. Ik fok de Russische Dwerghamster.

Mijn fokdoel:
Mijn fokdoel is om Russische Dwerghamsters te fokken die:
1. Gezond zijn. Ik fok niet met mandarijn en mandarijn gerelateerde kleuren omdat ik het risico op diabetes in de lijn niet wil nemen. Ik fok ook alleen met hamsters waarvan de ouders gezond zijn en het hamstertje zelf natuurlijk. Ook moeten ze een mooie leeftijd bereikt hebben.
2. Lief zijn. Ik fok alleen met lieve hamstertjes die rustig, tam en lief zijn. Ze zijn dus super huisdiertjes voor jong en oud!
3. Een mooie bouw hebben. Ze mogen geen knikstaart of andere defecten hebben. Ik selecteer ook op hamsters met mooie ogen, mooie oren, mooie vachtstructuur, maar dit vind ik minder belangrijk dan bovenstaande punten. Het belangrijkste is dat de hamsters een gezond gewicht hebben.
Maar dit zijn niet mijn enige doelen. Naast deze fokdoelen heb ik nog twee grotere doelen:
1. Ik wil zuivere Russenlijnen in stand helpen houden. Dit doe ik omdat we dan over een aantal jaar nog steeds zuivere Russen over hebben, die geen Campbelliebloed hebben.
2. Ik wil hybride hamsters* meer Rus maken. Dus de kleur blijft hybride, maar alle eigenschappen worden van een Rus. Mijn streven is om Hybrides te fokken die minder dan 3% Campbelli zijn. Uit de nesten waarbij ik zuivere russen fok met Hybride hamsters gaan dus geen wildkleur/blauw wildkleur hamsters weg als fokdieren. Zo maak ik de Hybrides steeds ‘schoner’.
*Russen met een deel Campbelli bloed.

De kleuren waar ik voor nu op focus zijn:
Wildkleur, Blauw wildkleur, pearl, merle voor pure Rusjes. Geel wildkleur-roodoog en blue fawn voor hybride hamsters. Misschien komt hier in de toekomst ook zwart, Russisch blauw, Dove en gevlekt bij. Ik fok dus geen mandarijn vanwege het diabetes probleem en geen vies bruin vanwege de draaikoppen.

Fokbeleid:
Hamstertjes worden vanaf 10 weken leeftijd en een gewicht van 50 gram gekoppeld. Als ik zie dat een dame drachtig is haal ik het mannetje weg. Dit doe ik omdat het uitputtend kan zijn voor de mama als ze erg veel nesten achter elkaar heeft. Ik kan het mannetje er ook bij laten en voor de jongen laten zorgen, maar als ik dan zie de dame weer drachtig is haal ik het mannetje weer weg. Zo heeft de moeder max. 2 nestjes achter elkaar. Ze kan daarna wel nog een keer gekoppeld worden met een ander mannetje of hetzelfde mannetje, maar dat gebeurt altijd voor haar eerste levensjaar.
De hamsters hier:
De hamstertjes hier krijgen witte molen voer te eten. En ze krijgen minstens een keer per week groente/fruit. Als je een hamstertje koopt krijg je een zakje wenvoer mee naar huis. Moederhamsters krijgen extra meelwormen en voer. Kleine ukjes krijgen kleine beetjes groente en veel voer. Alle hamsters hebben hokken van min. 40x70 cm. Ze krijgen elke dag aandacht en gaan naar de dierenarts als het nodig is.

Eisen hamstertje kopen:
Alle hamsters die ik verkoop moeten minimaal naar een kooi gaan van 50x70 cm. Maar hoe groter hoe beter. Ze moeten ook minimaal een 20 cm radje hebben, en een zandbakje en huisje. Om een hamstertje te kopen moet je minimaal 16 jaar oud zijn, ben je dat niet, vraag het dan aan je ouders. Hamstertjes gaan weg vanaf 4 weken oud mits ze 25 gram zijn. Je kunt hamsters reserveren en je voorkeur hamstertje doorgeven. Ik zal deze dan reserveren. Omdat ik nog maar net begonnen ben met mijn hamstery geef ik nog geen fokhamsters weg, maar later gaat dit zeker gebeuren. Van een nest heb ik altijd de eerstje keuze voor een fokhamstertje in de hamstery. Zorg dat je een vervoerbakje bij je hebt als je een hamstertje gaat ophalen. Dit zul je ook nodig hebben als je een keer naar de dierenarts moet!
Als je nog niet weet wat voor kooi/bodembedekking/voer je moet aanschaffen stuur dan gerust een mailtje. Ik geef graag advies aan first time hamster owners! Ik zal bij erg jonge kinderen blauw-wildkleur hamsters aanraden, omdat die over het algemeen wat rustiger zijn dan andere hamstertjes.

Als de hamstery wat verder gegroeid is zal ik fokhamstertjes alleen weggeven als je weet wat je doet. Als je graag een fokhamster/fokkoppeltje van me wilt hebben, stuur maar een mailtje met je plan/site van je hamstery. Van een nest gaan max. 3 fokdieren weg. (eentje of meer voor mij)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: Eigen hamstery - toekomstmuziek!

Bericht door marika » za feb 04, 2017 11:58 am

Mooi uitgebreid stuk!! Je hebt er goed over nagedacht! happy_

Wat goed dat je je hebt verdiept in de genetica van Rusjes en Syrtjes. Wat gaf de doorslag voor Rusjes?

Kopers moeten minimaal 16 zijn om zelf te mogen kopen of met toestemming. Maar dat geld ook een beetje voor de verkoop. Je ouders moeten zeker mee eens zij en van alles op de hoogte. ;)

Dus als ik het goed begrijp wil je graag een eigen zuivere lijn en daarnaast een hybride lijn die je kunt verbeteren? Dan heb je denk ik wel veel ruimte en hamsters nodig om ervoor te zorgen dat het inteelt percentages laag blijft?

3% camobelli bloed dat is nihil. Weet je dan wel met welk percentage je begint?

Een hok van 70 x 50 cm is dat niet wat vierkant?

Met een zandbakje moet hé wel even uitkijken. Als je het als vaste eis neemt dan betekend dat dat mensen deze er permanent in moeten zetten dus. Is dat wel wat je wilt? :D

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik je stuk erg mooi geschreven vind. 't is mooi om te lrzen!!

Ps: mbt mandarijn is dit tegenwoordig niet meer een probleemgedrag in de zin van diabetes mandarijn is wel een uitdaging maar diabetes is de afgelopen jaren vaker bij andere kleuren gezien dan bij mandarijn ;) Dus het gevaar zit ook bij andere kleuren:)

hamstersam
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door hamstersam » za feb 04, 2017 5:43 pm

Bedankt! De doorslag om voor Rusjes te kiezen komt omdat ik ze wat leuker vind dan Syren. Ook zijn er (naar mijn weten) minder fokkers die Rusjes fokken dan Syren. Bij Syren vind ik een kooi ook al gouw te klein vanwege de grote spullen die erin moeten, en dat heb je bij dwergjes minder. En mijn ouders zullen zeker van alles op de hoogte zijn en me helpen! Het idee met de lijnen is dat ik een zuivere lijn heb en daarnaast nog een paar hybrides die ik inkruis met mijn zuivere lijn en dan een/twee hybride kleur ukjes houd en die weer met de zuivere russen meng. 3% is weinig ja, maar wel het streven :). En als ik een uitgebreide stamboom heb van een hamster heb kan ik wel achterhalen waar er campbellibloed bij is gegaan en hoeveel procent dat is. Met een hok van minimaal 70x50 bedoel ik de uiteindelijke ruimte. Dus 35x100 kan ook. Of 40x80. Dat van het zandbakje, mijn rusjes vonden het altijd geweldig dus ik vind het wel een must. Of je moet je hamster af en toe laten baden, dat is ook goed.

Bedankt voor je commentaar!

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za feb 04, 2017 5:51 pm

Duidelijk verhaal! :D
Hopelijk lukt het allemaal, want het klinkt erg goed!

hamstersam
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door hamstersam » za feb 04, 2017 5:57 pm

Ik hoop het ook!

marika
Beheerder
Beheerder