Rusjes in paartjes of niet

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
hamstersam
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw

Rusjes in paartjes of niet

Bericht door hamstersam » ma jan 30, 2017 10:14 pm

Hoi!
Ik heb even een vraagje over het fokken van Rusjes. Want sommige fokkers zetten ze vanaf 3 maanden bij elkaar in een koppeltje en laten ze dan gewoon hun gang gaan om zo veel nestjes te hebben als ze willen. Maar kun je dat ook op een andere manier doen door ze een weekje bij elkaar te zetten en de papa dan weer weg te halen, of heeft de moeder dan te veel stress? Wat is beter? En kunnen ze meerdere nestjes hebben met verschillende partners? De kans dat de jongen het overleven met de vader erbij is groter dan zonder de vader, maar dan wordt het vrouwtje wel weer meteen gedekt. Ik vraag me af hoe russenfokkers op dit forum dat aanpakken. Het lijkt me namelijk moeilijk om hamsters te koppelen als ik maar een nestje heb, en niet meer. Ik wil later namelijk ook met rusjes gaan fokken :) Dus ik kan alle informatie gebruiken. Ik heb namelijk nog heel veel vragen :) Hoe oud moeten de vader en de moeder zijn bij hun eerste nest, hoeveel nestjes mogen ze, etc. Alle tips zijn welkom!

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Rusjes in paartjes of niet

Bericht door silvia » ma jan 30, 2017 10:25 pm

ik haal de mannen altijd weg zodra ik zie dat de dames drachtig zijn ik wil ook maar max 3 nestjes bij een vrouwtje, het is echt niet zo dat de jongen meer kans hebben om te overleven met vader erbij dan zonder hoor hier groeien ze allemaal op zonder vader erbij en ik heb nesten van 9 en 10 ukken hihihihi
ik haal de mannen weg omdat ik niet wil dat de vrouwen gelijk weer gedekt worden want dan heb je ieder 19 dagen jongen, heb het een keer gedaan en kreeg 5 nesten achter elkaar van gemiddeld 8 jongen, dat vond ik gelijk klaar toen ik merkte dat ze voor de 5de keer drachtig was heb ik de man echt weggehaald
sommige fokkers laten de mannen er wel bij en hebben niet iedere 19 dagen jongen waarom ik dat dan wel had hihiihi ik weet het niet maar ik vond dat ik dus beter de mannen gewoon weg kan halen als ik weet dat ze drachtig zijn de vrouwen
meestal koppel ik als de dames 10 weken zijn
heb ook wel direct gekoppeld vanaf 4/5 weken maar dan loop je risico dat de vrouwtjes met 3 maanden al ukken hebben en soms zelfs eerder
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

hamstersam
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door hamstersam » di jan 31, 2017 11:09 am

Bedankt voor je antwoord! Mag je de gekoppelde dames dan wel nog een keer koppelen aan een ander mannetje? En tot hoe oud mag dat?

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » di jan 31, 2017 11:50 am

in principe mag je koppelen met verschillende mannetjes maar je hebt er ook vrouwtjes bij die als ze een bepaalde partner hebben gehad geen andere willen hihihhii
ik koppel niet meer als ze 9 maanden zijn geweest
Groetjes silvia
Afbeelding

hamstersam
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door hamstersam » di jan 31, 2017 3:19 pm

Oké bedankt

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo feb 01, 2017 9:12 pm

Het hangt er heel erg vanaf. Je hebt koppels die kunnen hun hele leven bij elkaar wonen en dat gaat hartstikke goed. Zo hou ik mijn Rusjes ook. Ik vorm het liefste levenslange koppels. Ik zie daar bepaalde voordelen van. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. De dieren moeten heel goed in de gaten gehouden worden. Sommige koppels zijn te actief. Als ze te veel nestjes achter elkaar krijgen doorbreek ik de cyclus waardoor de voortplantingscyclus wordt doorbroken. Dit zorgt ervoor dat ze minstens 3 a 3 maand geen jongen krijgen maar toch bij elkaar kunnen blijven ;) maar als je voor saven wilt gaan dan is het uit elkaar halen beter. Wel kan het dan steeds lastiger worden om vrouwtjes op latere leeftijd weer te koppelen.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » wo feb 01, 2017 9:29 pm

ik heb geen problemen met koppelen op latere leeftijd als het maar met dezelfde partner is ik merk wel als ik een ouder vrouwtje wat bv al een of twee nestjes met 1 partner heeft gehad niet graag ineens een andere partner wil ze herkennen elkaar wel
Groetjes silvia
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo feb 01, 2017 9:32 pm

Ja klopt idd :D zo kun je ook goed merken dat ze elkaar kennen/herkennen en dus aan elkaar wennen :D Ik vind dat zo mooi :D

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » wo feb 01, 2017 9:37 pm

ja dat vind ik ook heel mooi hoor want ze zeggen altijd dieren hebben dat niet herkenning nou dus echt wel hihihihihhi
Groetjes silvia
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo feb 01, 2017 9:39 pm

Ja zeker wel :D

hamstersam
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door hamstersam » do feb 02, 2017 2:42 pm

Wat leuk dat ze elkaar echt herkennen ja!

Plaats reactie