Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamsters!

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

sophie
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 8
Contacteer:

Re: Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamsters!

Bericht door sophie » za sep 10, 2016 9:27 am

marika schreef:@Sylvia ja dat mag wel. Vind ik heel interessant om te volgen! Als ik wat lees dan tag ik jou ook even ;)
We gaan binnenkort weer een hamstermeeting hier bij mij houden in ieder geval en we kunnen op de exo ook bijpraten
Ik ben er dan ook graag bij: zowel de hamstermeeting als de Exo in december (en die van 18/09). happy_
Ik volg de FB-discussies en merk dat de meningen nogal verdeeld zijn, helaas bevestigt dit mijn gevoel m.b.t. het showgerichte fokken van (knaag)dieren.
Afbeelding Kleine hobbyfokkerij van Russische dwerghamsters

http://www.hamsterysophie.nl

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » za sep 10, 2016 9:45 am

Helemaal goed! Ik ga voor de meeting hier z.s.m. een datum plannen.

De meningen zijn inderdaad erg verdeeld. Deze discussie is jaren geleden ook al eens gevoerd toen er een paar dieren grotere ogen vertoonden op een show. Maar als het aan de omgevingsfactoren ligt dan is de paniek niet nodig. :)

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » za sep 10, 2016 5:42 pm

Ik snap op zich wel wanneer er een probleem is, maar het daadwerkelijk zien van fatty eyes of ... dat vind ik lastig. En vooral ook omdat het niet direct op jongere leeftijd te zien is.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za sep 10, 2016 10:37 pm

marika schreef:@Sylvia ja dat mag wel. Vind ik heel interessant om te volgen! Als ik wat lees dan tag ik jou ook even ;)
We gaan binnenkort weer een hamstermeeting hier bij mij houden in ieder geval en we kunnen op de exo ook bijpraten
@Marika:
OK, dan tag ik jou voortaan ook!
Ik wil in principe de meeting bijwonen en de Exo december. Exo september moet ik nog even zien of dat me lukt. ;)
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Martin Braak
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Bericht door Martin Braak » zo sep 11, 2016 10:39 am

xDenise schreef:Ik snap op zich wel wanneer er een probleem is, maar het daadwerkelijk zien van fatty eyes of ... dat vind ik lastig. En vooral ook omdat het niet direct op jongere leeftijd te zien is.
Klopt, volgens mij zie je het niet bij jonge dieren. Ik heb afgelopen paar weken extra gelet op mijn dieren en heb een paar ontdekt. Deze zijn allemaal al richting 1 jaar en hebben best wel een fors postuur. Grote type hamsters, maar die zijn groter geworden in hun leven. Dat heb je soms dat ze jongen krijgen als vrouwtje en dat ze daarna wat forser zijn.

Ik heb een Youtube filmpje gemaakt (link ipv vindbaar via Youtube). Het gaat hier om een oud vrouwtje en kent een groot postuur. Daarnaast zie ik dat de oogjes iets groter worden op moment dat er spanning in combinatie met licht is. In huiskamer zie ik niets, haal ik haar zo ineens uit haar kooi en loop ik naar buiten, worden de oogjes iets groter. Het is niet zoals plopogen die helemaal eruit komen. Als de oogjes dan gaan draaien, dan zie je de oogspieren in de hoek en (dat tipte iemand mij op Facebook) de traanklier en buis.

Link:
[youtube]cgvPGLwKnrg[/youtube]

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo sep 11, 2016 10:47 am

Dank je wel voor het filmpje Martin ik zat al te kijken waar die was :D Dus de grotere/dikkere hamster kunnen er van nature last van krijgen? Dat zou op zich niet zo gek zijn chinrub_

Heb je ook een voorbeeld van een dier die duidelijk blijvende plop ogen heeft of fatty eye's?
sylvia schreef:
@Marika:
OK, dan tag ik jou voortaan ook!
Ik wil in principe de meeting bijwonen en de Exo december. Exo september moet ik nog even zien of dat me lukt. ;)
Super! happy_
Zou wel mooi zijn als je zou komen! disco_

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo sep 11, 2016 11:43 am

Bijzonder! Ik heb de oogjes eigenlijk nog nooit zo 'bol' zien worden.

Ik merk ook zeker verschil bij de dikkere hamsters, te dikke hamsters en normaal formaat hamsters. Kan het iets in combinatie met te dik/dikker te maken hebben? Bij ons mensen krijgen wij natuurlijk ook meer klachten als wij te dik of dikker dan normaal zijn. Net als met diabetes.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Martin Braak
Fokker
Fokker

Bericht door Martin Braak » zo sep 11, 2016 5:35 pm

Ik kan er maar enkele vinden, drie dikke vrouwtjes en een gestrest mannetje. Daarnaast had ik een wildkleur die het had, dit bij het oppakken. Maar die heb ik in de gang gezet op moment toen daar de wildkleur vrouwtje overleed. En nadat ik paar weken haar elke keer eruit haalde, was het weg. Dus daarom kan ik zeggen dat tamheid zeker invloed heeft. Ik heb niet de exemplaren die zonder plopogen al zichtbaar witachtig iets hebben naast het oogje. Maar ik heb autopsie foto's gemaakt en daar is dit duidelijk op te zien. Nageslacht van wildvang hebben het ook wel iets, maar het oogje sluit mooier af en je ziet het slechts alleen even als oogstand naar voren is en ik buiten sta.

Alle oogjes worden boller bij intens licht. Alleen de mate varieert. Stress of positieve spanning (ik heb wel eens gezien bij eten van iets lekkers en weet van oude topics reclame dat mensen zijn die plopogen zagen bij het geven van wormpjes) kan ook de oogjes boller maken. De rat doet dit ook, maar daar ploppen de ogen heel snel uit en er weer in (jojo achter elkaar). Combinatie samen zorgt voor meer spanning.

Dan is de vraagstuk wat is acceptabel en wat niet. Mijn idee:
- iets groter en boller worden van het oogje waarbij blauwe oogspier zichtbaar wordt en bij beweging van het oogje de traanklier: acceptabel
- het direct uitploppen van de ogen bij oppakken (elke keer): niet acceptabel
- het elke keer tonen van witte vet en/of traanbuis bij beweging ogen: niet acceptabel

Misschien kennen jullie gerbil fokkers. Een goede gerbilfokker maakt zijn gerbils niet tam. De reden hiervoor is dat wanneer je gerbils tam maakt, je epileptische aanvallen niet eruit kunt selecteren. Mijn vermoeden is dat tamme rusjes op de hand minder last hiervan hebben en op moment dat ze gekeurd worden er wel last van krijgen.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma okt 17, 2016 6:46 pm

Ik weet niet of het hier gaat om fatty eye's of plop oogjes, maar dit kleine ventje had grote problemen met zijn oogjes. De dierenarts dacht aan een tumor die tegen de oogkassen drukt of verstopte traanbuisjes. Baasje van deze kleine geeft aan dat het slijmvlies van het oog altijd zeer goed zichtbaar was en de ogen uitpuilden.
Deze kleine is na 5 maanden ingeslapen.

Afbeelding

Ik vraag me af hoe je kunt zeggen of het iets medisch is of iets genetisch? Dus wanneer speel genetische aanleg mee en hoe kun je dat zien?

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » do okt 20, 2016 1:18 pm

wat me opvalt aan de foto van dat hamstertje (bovenstaande foto) is dat de ruimte tussen beide ogen heel kort is de ogen staan meer naar voren op het koppie ( dichter bij elkaar) terwijl dat bij de meeste rusjes wat meer naar opzij is
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Nimfee
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Nimfee » do okt 20, 2016 6:40 pm

Dikkie van ons had het ook heel erg. Haar ogen zette ook op als ze eten kreeg. Ze was ook behoorlijk dik. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het bij haar niet meer heb gezien sinds ze flink is afgevallen en véél meer ruimte heeft gekregen. Ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben.

Hugo
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Hugo » do okt 27, 2016 9:12 pm

Dit lieve schatje was zeker niet te dik. Deze foto is gemaakt toen hij ontspannen was en hij had geen eten in zijn wangzakken.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » di nov 08, 2016 9:57 pm

@Sylvia dat vond ik inderdaad ook... ik dacht zelfs hybride, maar de bouw kan natuurlijk verschillen.

Plaats reactie