Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamsters!

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamsters!

Bericht door Gabriëlle » ma aug 15, 2016 11:12 pm

Fatty eye een steeds groter probleem bij zowel de russische als de campbelli dwerghamster. Ook bij de cavia schijnt het voor te komen.

Dit probleem was al een tijdje bekend bij de rus, maar afgelopen keuring op de Rodent Fair ben ik er behoorlijk van geschrokken dat het ook bij de belli's al een groot probleem vormt. Er waren van alle dwerghamsters die ik in mijn handen heb gehad maar een zeer klein aantal die geen fatty eye hadden of waar dit bijna niet zichtbaar was.

Wat mij wakker schudde is toen een zeer ervaren fokster mij vroeg waar ik nou op te lette, ik had mij eigenlijk niet eerder gerealiseerd dat dit nog niet algemeen bekend is, waar je op moet letten en hoe je dit kan zien. Vandaar dus dit topic.

Fatty eye is iets anders dan plop ogen maar komt regelmatig in combinatie daarmee voor. In Zweden worden dit ook wel googly eyes genoemd.
Russen kunnen bij stress hun ogen iets verder naar voren zetten, dit is normaal en verder geen probleem, maar bij enkele dieren blijft het daar niet bij en kunnen de ogen, bijna geheel naar voren gezet worden waarbij de ogen grotendeels uit de kassen komen.
Naar mijn idee word dit veroorzaakt door een te smalle neusbrug in combinatie met te bolle ogen, waardoor de oogspieren sterker zijn of gewoon minder kracht nodig hebben om de ogen (te) ver uit de kassen te kunnen drukken.
Als dieren zowel plopogen en fatty eye hebben, krijg je dus dat de fatty eye zeer zichtbaar word soms ook als het dier normaal in rust rondloopt.

Russen horen ronde kraaloogjes maar deze moeten wel goed in de kassen liggen. De campbelli heeft als ideaalbeeld amandelvormige ogen, het probleem van de plopogen speelt bij de belli nauwelijks (de ogen liggen van nature al wat dieper).
Maar het is dus niet de bedoeling zeer kleine amandelvormige ogen op een rus te fokken en het probleem is hier ook niet mee opgelost!

Fatty eye is vaak (nog) niet zichtbaar als je de hamster zo voor je hebt, in sommige gevallen is dat wel mogelijk vooral op keuringen als de dieren toch iets alerter zijn is het vaak zo al zichtbaar, maar meestal moet je met de hand de huid achter het oog straktrekken om dit te kunnen constateren. Het is meestal al vrij jong zichtbaar met een week of 4/5 en word naarmate de hamster ouder word meer zichtbaar.

Even een foto's geleend via google
http://uploads.ifokus.se/uploads/95d/95 ... g-7890.jpg
Wat je ziet is een randje vet dat wittig kan zijn maar ook rood en deze 2 vormen kunnen zoals bij bovenstaande foto gelijktijdig voorkomen.
Sommige mensen denken dat dit zichtbare oogspieren zijn maar als je de hamster even iets beter bekijkt zie je dat het een soort kwabjes overtollig weefsel zijn.
http://aliciarider.blogg.se/images/2011 ... 811169.jpg

Het valt wel te begrijpen dat als de fatty eye erg groot word de ogen permanent weggedrukt worden en er dus ook andere problemen als oogontstekingen en oogbeschadigingen op kunnen treden. En in uitzonderlijke gevallen komt er zoveel druk op het oog dat het oog uit elkaar kan spatten, het meeste risico hierop is bij de rode variant van fatty eye.
Normaal gesproken heeft een dier dat als huisdier gehouden word weinig last van fatty eye en zal de eigenaar het misschien niet eens weten omdat het een lichte vorm is en gewoonlijk niet zichtbaar. Het is dus normaal gesproken geen afwijking waardoor de hamster een korter of minder goed leven heeft.

Wat nu in verband met fokken, mijn mening: selecteren, selecteren, selecteren.
Het probleem is al zo wijdverspreid, fatty eye komt voor in Zweden, Engeland, Finland, Nederland, Duitsland, België enz. dat alle aangetaste dieren en hun familie uitsluiten geen nut heeft, dan gooi je te veel genen weg en dat kan nog wel eens veel ergere problemen geven.

Het is geen probleem dit stuk te delen, graag zelfs, maar gelieve dan wel mijn naam erbij te vermelden
Gabriëlle Schouten, Hamstery Double Special

27 augustus 2016 is de Joh Qualm Bokaal in Julianadorp en Helena Gunvik van Roslagen's Hamstery uit Zweden is dan aanwezig.
Zweden is al langer bekend met het bestaan van fatty eye.
Indien er interesse in is, kan ik vragen aan Helena en de organisatie van de show of er na de keuringen wat tijd gemaakt kan worden om iets uitleg te geven over de afwijking en hoe je het herkend.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Re: Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamsters!

Bericht door xDenise » za aug 27, 2016 6:15 pm

En de reactie van Martin Braak
http://www.dwerghamster.nl/blog/index.php?category=2

Ik blijf het lastig vinden om te bekijken hoe en wat. Ik hoop dan ook dat er op de aankomende exoknaag in december een eventueel voorbeeld is of iig dat men kan uitleggen hoe dit te zien is.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Martin Braak
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Bericht door Martin Braak » zo aug 28, 2016 12:27 pm

Is ook lastig. Op Facebook wordt verder gepraat. Wat ik wel merk is dat keurmeesters al bepaald hebben hoe hiermee om te gaan en dat ze alles onder 1 noemer gooien en verwijten aan te kleine koppen waardoor hersenvocht naar de ogen gaat en daardoor ogen ploppen en daardoor epileptische aanvallen krijgen. Tevens wordt erbij gezegd "buitenlandse lijnen". Dat vind ik verkeerd en fokkers weten geen raad, weten niet wat normaal is en wat niet. En nu krijg je dat fokkers naar de lijnen gaan kijken en eruit gooien waar ze bang voor zijn.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo aug 28, 2016 10:06 pm

Mee eens Martin. Het wordt nu vooral op de Zweedse dieren gegooid.

Is er een mogelijkheid om op de exoknaag in december een advies te geven om te zien hoe je zoiets kan controleren? Of uitleggen wat normaal is?
En mocht er een 'geval' aanwezig zijn dat er dan aangegeven wordt hoe en wat?

Of is dat erg lastig?

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo aug 31, 2016 8:25 pm

Interessant!
We hebben in december sowieso een forumtafel, kunnen we misschien een meeting houden hierover?

Martin Braak
Fokker
Fokker

Bericht door Martin Braak » vr sep 02, 2016 5:22 pm

Ik was vandaag bij Marika en hebben we over gesproken. Het is niet lastig om te zien. Alleen het is weten wat normaal is. Marika had twee rusjes naar haar winkellocatie meegenomen en a.h.v. deze twee exemplaren kon je heel mooi zien wat normaal is. De oogjes worden wat groter als ze bang zijn en uit hun omgeving gehaald worden + lichtomstandigheden. Ik heb een wazig filmpje gemaakt van plopoogjes. Zal ff kijken of ik nog wat meer kan verzamelen. Binnenkort komt ingeval een blogje over ogen.

Maar denk niet dat het alleen aan de buitenlandse lijnen ligt, denk eerder dat iedereen wel eens een exemplaar heeft waarvan de ogen ploppen bij spanning. En dat er een aantal exemplaren zijn waarvan de kopvorm en oogkastvorm niet goed van zijn.

Martin Braak
Fokker
Fokker

Bericht door Martin Braak » vr sep 02, 2016 5:22 pm

Pluisje schreef:
xDenise schreef:En de reactie van Martin Braak
http://www.dwerghamster.nl/blog/index.php?category=2

Ik weet niet meer precies hoe ik erop kwam, maar ik las dat je niet de beste periode achter de rug hebt. Ik wens je veel sterkte voor de komende tijd. Hij zag er aardig/vriendelijk uit, : ). Mooi gedicht ook.

Dankje

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za sep 03, 2016 10:42 pm

De uitleg van Martin was wel verhelderend! ... En we konden het proces goed observeren :)

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » wo sep 07, 2016 6:53 pm

Ben benieuwd :)

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » do sep 08, 2016 12:00 pm

marika schreef:Interessant!
We hebben in december sowieso een forumtafel, kunnen we misschien een meeting houden hierover?
Mocht er een meeting komen, dan ook Rianne Hin uitnodigen. Zij heeft mij gevraagd of ik alle info die ik er over zie, lees en/of hoor ook aan haar door wil geven en dat doe ik ook. Zie ik een topic op facebook over een rusje met plopoogjes etc, dan tag ik Rianne, Martin en Aly Bennink. Zelf sla ik alle info ook op, zoals foto's en nadere gegevens die ik krijg.

@Marika: wil je dat ik jou voortaan ook tag?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » do sep 08, 2016 7:38 pm

@Sylvia ja dat mag wel. Vind ik heel interessant om te volgen! Als ik wat lees dan tag ik jou ook even ;)
We gaan binnenkort weer een hamstermeeting hier bij mij houden in ieder geval en we kunnen op de exo ook bijpraten

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » do sep 08, 2016 9:00 pm

Count me in voor de Exoknaag in december :) Ik hoop dat men mij dan wat duidelijkheid kan geven.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » do sep 08, 2016 9:46 pm

xDenise schreef:Count me in voor de Exoknaag in december :) Ik hoop dat men mij dan wat duidelijkheid kan geven.
Doen we!
Wat zou je willen weten? :D We kunnen hier ook praten.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » vr sep 09, 2016 1:09 pm

Ik vind het moeilijk om te zien wanneer het nu om een probleem gaat en wanneer het oke is en je moet selecteren op een andere oogvorm bijvoorbeeld

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr sep 09, 2016 8:54 pm

Russen kunnen hun ogen iets naar buiten drukken als ze stress hebben of iets spannend vinden. Je ziet dit ook bij bepaalde belichting gebeurden. Maar als deze uitgepuilde stand van de ogen gewoon altijd voorkomt, dus ook terwijl de dieren ontspannen zijn, dan is er een probleem. Plop ogen en fatty eye zijn twee verschillende dingen. In de praktijk komt het volgens mij minder vaak voor, maar wordt het op shows juist veel vaker gezien omdat de dieren daar meer stress hebben. Ook kan belichting een rol spelen. Fel licht zorgt er ook voor dat dwerghamsters hun ogen er iets uit laten ploppen zegmaar. Het is eigenlijk net zoiets als wat je bij Ratjes ziet gebeuren, maar las het altijd zo is dan is het niet goed.

De fatty eye heeft meer te maken met weefsel dat of hersenvocht? Dat door een te kleine schedel de ogen naar buiten drukt, het slijmvlies ziet er dan anders uit en je kunt in de hoekjes het slijmvlies bij een normale situatie zien zitten. De dieren zouden in een ontspannen situatie geobserveerd moeten worden. Kijk maar eens naar een rusje in zijn verblijf bij en pak m daarna eens eruit en even buiten staan met zonnig weer, dan kun je goed zien dat de ogen iets naar buiten komen. Er komt ook een soort randje om de ogen.

Ik vind het trouwens lastig om uit te leggen, dus hoop dat je het een beetje duidelijk is. Martin heeft volgens mij ook wat foto's en een filmpje.

Plaats reactie