Hamster nu koppelen?

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Kiryu
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 3

Hamster nu koppelen?

Bericht door Kiryu » vr aug 28, 2015 4:43 pm

Ik heb 2 fokgeschikte hamsters en wil er graag een nestje mee doen. Het vrouwtje is 3 maanden en het mannetje 2 maanden.

Alleen ik ga over 1,5 maand een weekje weg (17 tot 25 oktober) en dat is dan precies ongeveer de datum dat de ukjes mogen verhuizen als het vrouwtje meteen drachtig word. Mijn moeder is alleen totaal geen held met hamsters dus ben ik er liever bij wanneer ze gaan verhuizen.

Kan ik beter even wachten zodat ze ongeveer hooguit 3 weken zijn als ik thuis kom ze nog te jong zijn om te verhuizen , of kan ik ze ook nu koppelen en dan voordat ik weg ga de ukjes scheiden als ze oud genoeg zijn zodat ze geen ruzies kunnen krijgen in de week dat ik weg ben?

Ik weet hoe een koppeling etc werkt want ik heb me flink ingelezen hiervoor dus ik wil alleen weten of ik ze beter nu of over ong 2/3 weekjes kan koppelen.
Uruha(wildkleur), Hiro(zwart) en Chisa (camel) me knappe hamsters :D
R.I.P Kiryu, Kuina, Reita, Subaru en Aoi

Anneke
Hoofd Moderator
Hoofd Moderator
Aantal hamsters: 13
Contacteer:

Re: Hamster nu koppelen?

Bericht door Anneke » vr aug 28, 2015 4:54 pm

Als je echt overal bij wilt zijn en ze ook zelf tam wilt maken, is de enige 100% zekere optie om te wachten zodat ze hooguit twee / drie weken zijn als je terugkomt. Ik vind het zelf altijd wel fijn om de gehele zoogtijd thuis te zijn (niet fulltime natuurlijk), je kunt dan snel ingrijpen als er iets dreigt mis te gaan. Bijv. bijvoeren als mama snel afvalt tijdens het zogen. Houd er wel rekening mee dat je mannetje een maand jonger is dan je vrouwtje en dat dat wellicht moeilijkheden kan geven bij het koppelen als ze hem niet accepteert.
Afbeelding Afbeelding

Kiryu
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 3

Re: Hamster nu koppelen?

Bericht door Kiryu » vr aug 28, 2015 5:35 pm

Dan ga ik nog eventjes wachten haha. Ik wil zelf één hamstertje houden en dan is het toch leuk er idd bij te zijn. Ik ga nog wel naar school maar ben dan savonds natuurlijk gewoon thuis. Ik was ook al van plan de dame bij het mannetje te zetten, die zich nu in een 60x30 aquarium bevind. Het vrouwtje heeft een groter hok en dat lijkt me even iets te groot om in te koppelen.
Uruha(wildkleur), Hiro(zwart) en Chisa (camel) me knappe hamsters :D
R.I.P Kiryu, Kuina, Reita, Subaru en Aoi

Plaats reactie