HELP nestje!!

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

KimWillemsen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

HELP nestje!!

Bericht door KimWillemsen » zo aug 16, 2015 10:09 pm

Zal even bij het begin beginnen..

Mijn dochter van bijna 5 kreeg vorig jaar een goudhamster voor haar verjaardag, deze vroeger zelf ook veel gehad dus helemaal leuk! 2 weken geleden is het beestje door ouderdom overleden.
Afgelopen dinsdag met beide dochters naar de dierenwinkel om een nieuwe uit te zoeken. Hier gaf de verkoper aan ook jonge Russische dwerghamsters te hebben, dan kunnen ze er allebei eentje zei hij. Ze kunnen echt samen in een kooi.. Allemaal vrouwtjes dus zoek er maar 2 uit.
Allebei een eigen hamster, feest! Die moesten het dus worden. Heb zelf altijd goudhamsters gehad, dus wist er ook niet veel van, op goed geloof gedacht dat deze man er wel verstand van zou hebben. Garantie dat als ik jongen zou krijgen ivm met verkeerde geslacht ik de jongen terug kon brengen.
Eenmaal thuis in een grote kooi negeerde de hamsters elkaar compleet. Af en toe bij elkaar in het huisje maar veelal alleen. Vertrouwde het niet dus gelijk op internet informatie opgezocht. Kooi achter de hand gezet en jawel gisteren kleine ruzie. Een lag er op haar rug te krijsen en de andere er bovenop. Ik wilde het er niet op gokken dus heb ze gelijk uit elkaar gehaald.

Nu wil ik vanavond met mijn dochter de hamster even uit de kooi halen en wat zie ik... Een nestje jongen!! Ik heb echt geen idee wat ik nu moet doen..
Het belangrijkste is op dit moment de zorg voor moeder en de jongen..
De andere hamster nog gecheckt op geslacht, voor zo ver ik het kan zien is het ook een vrouwtje.
Heeft iemand tips wat te doen?? Morgen iedergeval de dierenwinkel bellen dat ze me een zwangere hamster hebben verkocht.
Alvast bedankt!

Gr Kim

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: HELP nestje!!

Bericht door silvia » ma aug 17, 2015 7:54 am

dat lezen we helaas erg vaak, in dierenwinkels ( gelukkig niet allemaal) beweren ze altijd dat ze samen kunnen en dat ze van hetzelfde geslacht zijn bla bla bla zou zeker verhaal gaan halen en ik zou de ukken mocht het allemaal goed gaan zeker niet gratis terug geven aan de dierenwinkel lekker makkelijk voor hun op die manier aan hamsters te komen

dan de moeder en de ukken, zorg voor goed voer, en zet een schaaltje/schoteltje neer met een stuk( kwart) sneetje bruin brood gesopt in water dus echt nat, zodat moeder die nu extra vocht nodig heeft voldoende kan drinken en het brood eet ze dan ook verder, moet ze ook extra dierlijke eiwitten hebben, kan in de vorm van gedroogde meelwormen, of gekookt eiwit
de moeder en de ukken met rust laten zodat er geen stress in het hok is anders loop je de kans dat ze de jongen iets aandoet dus knuffelen van mama hamster is er voor je dochter even niet bij.
als de ukken groter zijn vanaf 2 weken dan kan er volop geknuffeld gaan worden
moeder hamster kan heel beschermend worden dus als je met je handen in het hok komt kan het zijn dat ze op je afvliegt en bijt dit doet ze om haar jongen veilig te houden dus let daar wel op dat het kan gebeuren
zorg voor nestmateriaal in de vorm van stukjes keukenpapier of toiletpapier is het goedkoopst en veilig dan kan ze de jongen lekker verstoppen

en niet meer bij elkaar zetten hahahhahaha het mannetje heeft nu eigen hok en dat moet zo blijven
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » ma aug 17, 2015 8:58 am

Ik sluit me aan bij Silvia en inderdaad vader eruit halen en niet meer bij elkaar zetten.
Ik zou nog wel even naar de dierenwinkel terug gaan en zeggen dat ze hun kennis m.b.t. hamster wel mogen bijspijkeren. Het is toch ook ongelofelijk...
Welke dierenwinkel was het eigenlijk? Nou ben ik wel benieuwd :D

De jongen terugbrengen is inderdaad er makkelijk voor de dierenwinkel, hebben ze gratis dieren die ze weer kunnen verkopen en deze keer niet van de broodfokker maar lekker tam gemaakt :D

Met het bovenstaande advies zou het helemaal goed moeten komen met de kleintjes. Vanaf de 3e week kunnen de jongen bij de moeder weggehaald worden, maar moeten nog wel bij elkaar blijven zitten tot ze 4 weken zijn, dan moeten ze op geslacht gescheiden worden en tussen de 4e en de 5e week kunnen ze verhuizen.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » ma aug 17, 2015 9:56 am

Ik zou de jongen totaal niet terug geven aan de dierenwinkel. Of ze er nu voor moeten betalen of niet. Nog meer hamsters die de dupe worden van dit slechte advies?

Wellicht heb je wel twee vrouwtjes, maar het vrouwtje moet toch al minimaal 17/22 zwanger zijn geweest, anders had ze niet nu bevallen. Binnen zeven dagen bevalt een vrouwtje namelijk niet, haha :P Het gaat al snel genoeg!

Succes! Silvia heeft al goede tips gegeven ;)
En inderdaad, welke dierenwinkel is het? Ben ook nieuwsgierig.
Kan me nog steeds niet voor me krijgen waarom sommige dierenwinkels zo slecht zijn ... zoveel moeite kost het niet om gewoon je best te doen en je in te lezen.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » ma aug 17, 2015 10:24 am

ja denise dat heb ik dus ook he ik snap dierenwinkels niet dat ze zo dieren houden niet het geslacht weten van alles maar bij elkaar zetten, want in dit geval kan het ook weer broertje zusje zijn wat de dekking betreft
het vrouwtje zou inderdaad al drachtig zijn geweest toen het mee ging met de nieuwe mensen
Groetjes silvia
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » ma aug 17, 2015 11:43 am

Dat is heel bijzonder, dan is het vrouwtje waarschijnlijk rond de 3 maand oud en heeft in de afgelopen maand met een mannetje samen gezeten of het mannetje zit nog onder de vrouwtjes in de groep :o

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » ma aug 17, 2015 11:46 am

als zij inderdaad twee vrouwtjes hebben meegekregen dan zullen de vrouwtjes die daar nog in de dierenwinkel zitten inderdaad ook wel allemaal drachtig zijn en het mannetje zal er dan nog wel zitten ja dat vermoeden heb ik ook
Groetjes silvia
Afbeelding

KimWillemsen
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door KimWillemsen » ma aug 17, 2015 10:47 pm

Allereerst bedankt voor jullie reacties!
Moeder hamster doet het goed! Het is echt een scheetje! Als ik eten in haar kooi zet snuffelt ze aan m'n hand en gaat lkr eten. Kleintjes maken al volop geluid als mama even van het nestje is.

Vandaag de dierenwinkel gebeld, verkoper schrok.. Hoe kan dit zei hij?? Gaf aan dat de hamsters daar pas een week zaten (nu 2 weken) en dat hij direct de leverancier ging bellen. Dit was niet de bedoeling en bood ook z'n excuses aan. Mocht de kleintjes met 6 weken daar heen brengen.. Dan mochten ze volgens hem pas bij de moeder weg.
Na het lezen van dit forum al aardig wat info kunnen vinden. Ik moest de beste man vertellen dat ze al met 3 weken weg moeten bij de moeder en vanaf 4 weken gescheiden houden anders heb je zo weer zwangere hamsters. De verkoper was verbaasd! En dan werk je in een dierenwinkel?! (Wielens in Haaksbergen)
Man bleef er wel van overtuigd alleen vrouwtjes te hebben.. Uit verschillende nesten. De andere hamster vandaag nogmaals bekeken, lijkt ook wel een vrouwtje te zijn. (Heb er niet veel verstand van)

Mijn hamsters zijn volgens de verkoper nu 8 weken oud.. Wel heel jong voor een nestje of niet?
De kooi staat nu even op mijn slaapkamer, dochters uitgelegd dat de mama Roosje met haar baby's nu even rust nodig heeft.
Zal morgenvroeg brood met water geven en meelwormen halen. Verkopen ze die bij de dierenwinkel?
Wat zouden jullie met de kleintjes doen ipv terug naar de dierenwinkel?

Gr Kim

Anneke
Hoofd Moderator
Hoofd Moderator
Aantal hamsters: 13
Contacteer:

Bericht door Anneke » ma aug 17, 2015 11:07 pm

Hoi Kim,

Supergoed gereageerd op deze onverwachte situatie! We horen inderdaad ook hier in de buurt (Enschede) vaak dat het misgaat bij dierenwinkels. De tips die al gegeven zijn, gaan je zeker helpen om de kleintjes gezond te houden. Het makkelijkste moment om het geslacht van de kleintjes te bekijken, vinden wij rond de twee weken. De kleintjes zijn dan oud genoeg om opgepakt te worden (dit absoluut niet doen voor de 12 dagen!) maar de buikjes zijn nog niet behaard waardoor je de tepeltjes nog kunt zien bij de dames. Als je dat lastig vindt, kunnen we je daar ook bij helpen. Inderdaad wel met drie weken de kleintjes bij mama weghalen en met vier weken scheiden op geslacht, anders kun je zo weer overnieuw beginnen ;)
Stel gerust je vragen hier, we helpen jullie graag. Als ze straks aan de wandel gaan met twee weken, is er niets leuker dan naar een kooi met nieuwsgierige kleintjes kijken, dus de leuke tijden komen er ook zeker nog aan :)
Succes met het verzorgen van mama!

Ps: meelwormen verkopen ze idd bij bijna iedere dierenwinkel, je moet soms alleen wel even bij de vogelvoeren kijken on het te vinden. Eivoer is trouwens ook een hele goede krachtvoeding voor mama. Gedroogd of in een papje zijn ze er hier gek op. Ook dat is bij het vogelvoer te vinden. Bij ons in de AH XL hebben we het ook zelfs ;)
Afbeelding Afbeelding

KimWillemsen
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door KimWillemsen » di aug 18, 2015 6:57 am

Super alle reacties, gelijk hulp toen ik het nodig had :D ! Zal ook wat foto's maken ook met 2 weken van de buikjes voor het geslacht. Kan ik ergens vinden hoe ik deze kan plaatsen? (Mag dat hier of moet dat bij een ander topic)

Had nog wel een vraagje over de kooi. Omdat de dames ruzie maakten en ik ze met spoed uit elkaar moest halen zit mama met kids in een echt veel te klein kooitje (40x20). Zou voor een weekje zijn, niet wetende dat ze jonkies zou krijgen. Mijn dochter krijgt zaterdag voor haar verjaardag een aquarium van 60x40.
Weet dat ik de ze nu nog niet kan verplaatsen en misschien pas slim om te doen met 3 weken? Het oogt alleen zo klein, helemaal als ze straks gaan rondlopen. 7 van die hamsters in dat kleine hokje..

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » di aug 18, 2015 7:11 am

het is inderdaad erg klein maar zou nu niet geen verplaatsen omdat moeder dan in paniek kan raken alles ruikt nu vertrouwt
met 3 weken kun je de ukken een eigen kooi geven en mama ook haar grote kooi
zou echt niet eerder doen om stress te voorkomen
je zult dus nog een kooi moeten aanschaffen voor de ukken als ze met 3 weken van mama weg gaan
Groetjes silvia
Afbeelding

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » di aug 18, 2015 10:00 am

Ze zal dan inderdaad al bij de handelaar gedekt zijn door een man, maar ik kan me echt n iet voorstellen dat ze op dat moment slechts 4 weken was..
Vanaf 6 weken zijn ze pas vruchtbaar en misschien dat een hele vroege vrouw dan met 5 weken gedekt zou kunnen worden.
Nestjes op jonge leeftijd gebeuren niet zo heel snel.

Als de moeder rustig overkomt richting mensen dan zou je haar met de jongen kunnen verhuizen als de jongen een week of twee zijn, maar je kan net zo goed wachten tot ze van de moeder weg mogen.
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

KimWillemsen
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door KimWillemsen » di aug 18, 2015 5:36 pm

En als ik de onderbak in de grote kooi zet? Ga straks nog een aquariumbak van 60x40 ophalen. Kan ze verbinden dmv buis? Dan hebben ze op moment van bewegen toch iets meer ruimte

Anneke
Hoofd Moderator
Hoofd Moderator
Aantal hamsters: 13
Contacteer:

Bericht door Anneke » di aug 18, 2015 10:37 pm

Ik denk dat je mama en nestje het beste zoveel mogelijk met rust kunt laten. Zowel mama als de kleintjes komen de eerste twee weken bijna niet het nest uit. Die ene week daarna zou ik ze gewoon lekker in de kleine bak laten. Wanneer ze met drie weken dan bij mama weggaan, kunnen ze naar het aquarium. De rust hebben ze zeker de eerste weken echt nodig, ga je het nest verstoren, dan kan mama het nest ruimen. Vooral lekker met rust laten dus ;)
Afbeelding Afbeelding

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » wo aug 19, 2015 9:56 am

KimWillemsen schreef: Vandaag de dierenwinkel gebeld, verkoper schrok.. Hoe kan dit zei hij?? Gaf aan dat de hamsters daar pas een week zaten (nu 2 weken) en dat hij direct de leverancier ging bellen. Dit was niet de bedoeling en bood ook z'n excuses aan. Mocht de kleintjes met 6 weken daar heen brengen.. Dan mochten ze volgens hem pas bij de moeder weg.

Wat zouden jullie met de kleintjes doen ipv terug naar de dierenwinkel?
Zelf verkopen. Straks als ze oud genoeg zijn leuke foto's maken en in hun eentje laten verhuizen naar nieuwe baasjes. Wel goed adviseren over de juiste huisvesting en deze ukken een goede kans bieden.

Wat een typische dierenwinkel reactie. Eerst geeft hij aan 'en als er ukken komen, breng je die maar', en nu schijnt hij te schrikken?
Als deze beste man beter had geweten had hij in eerste instantie sowieso niet twee russen aan je verkocht. Dan had dat in dit verhaal wellicht niets uit gemaakt want mama hamster was toch al zwanger ... Maar deze meneer zou ik niet vertrouwen met hamsters die je hebt opgevoed en sterk gehouden zodat ze het gaan redden. Ik zou zelf voor mooie huisjes zorgen. Wat weet hij bar slecht en weinig van hamsters.

Een hamster kan prima net een weekje in de winkel zitten, maar een dierenwinkel heeft geen garantie van de leeftijd van hun hamsters. Alles komt bij groothandelaren vandaan en daar komt echt geen geboortedatum van mee. Onze leverancier van twee jaar geleden beweerde aan mijn manager ook altijd en alleen maar vrouwtjes te hebben. Tot wijsneus Denise met alleen maar mannetjes kwam aanzetten. 'Joh, waar zijn die vrouwen dan? Je hebt alleen maar mannen hoor'.
Ook hele kleine hamsters (slechte voeding, slechte huisvesting, slechte omstandigheden) kunnen bijvoorbeeld al tien weken oud zijn, maar vanwege hun grootte word er gezegd; vier weken oud.

Zolang de dierenwinkel niet met bekende fokkers of particulieren werkt, zullen ze nooit geboortedatums weten. En dan nog moet je continu blijven checken op geslachten en dergelijke.

Hoop dat de ukken en het vrouwtje een goede komende tijd krijgen! Maar ze hebben al een hoop geluk dat ze bij zo'n liefdevol gezin terecht zijn gekomen :)
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie