Zooeasy: voor- en nadelen?

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Maaike_
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Zooeasy: voor- en nadelen?

Bericht door Maaike_ » di aug 04, 2015 8:32 pm

Wat zijn de grootste pluspunten van ZooEasy vinden jullie, t.o.v. zelf alles bijhouden in bestanden buiten ZooEasy om?

Anneke
Hoofd Moderator
Hoofd Moderator
Aantal hamsters: 13
Contacteer:

Re: Zooeasy: voor- en nadelen?

Bericht door Anneke » di aug 04, 2015 8:35 pm

Maaike_ schreef:Wat zijn de grootste pluspunten van ZooEasy vinden jullie, t.o.v. zelf alles bijhouden in bestanden buiten ZooEasy om?
Maaike, ik heb deze vraag even afgeplitst naar een nieuw onderwerp, omdat het voor de vraag m.b.t. verwantschap niet relevant is ;)
Afbeelding Afbeelding

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Verwantschap berekenen/wat vind jij oké?

Bericht door silvia » di aug 04, 2015 8:36 pm

in zooeasy zet je alle dieren en nakomelingen en als je dan weer een koppel maakt dan zet hij zelf alles netjes in de stamboom
het berekenen is zelf haast niet te doen dat is juist zo fijn dat zooeasy dat doet
het aantal nesten wat je hebt en de dieren per nest is gemakkelijk in te voeren
als ik alles zelf moest gaan doen was me dat nooit gelukt zooeasy maakt het allemaal voor mij heel prettig
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » di aug 04, 2015 9:14 pm

Ik vind zooeasy heer eerlijk gezegd een prutspakket. Het is eigenlijk een database. Met een beetje kennis van bijvoorbeeld Acces zou je het bijna zelf kunnen maken. Het is niets meer of minder dan een grote tabel waar jij de gegevens via een formulier in zet. Helaas is er geen alternatief op dit moment, want de software zou wat mij betreft van veel beter kwaliteit kunnen zijn.

Het voordeel van een dergelijk software pakket tegenover het zelf bijhouden in Excel is denk ik dat het pakket veel dingen voor je doet/weergeeft. Je kunt stamboom overzichten maken, de inteelt percentages worden getoond etc Je kunt contacten erin bijhouden, nieuwe eigenaren toewijzen aan dieren. Terwijl je in Excel in principe alleen een lijst bijhoud. Als je maar 1 of 2 koppels hebt zou Excel wel voldoende zijn, maar als je meer dieren hebt dan raak je al snel het overzicht kwijt denk ik :D

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » di aug 04, 2015 9:24 pm

Wat ik een groot nadeel vind is dat iedereen op zijn eigen dieren invoert van een bepaalde fokker. Sommige kan je ook een GEN als namen geven als er geen naam bekend van is.

Als Truus bijvoorbeeld een GEN330 heeft met als kleur zwart, stom voorbeeld. En je wilt de stamboom van Henkie toevoegen en er zit ook een GEN330 tussen dan haalt ie dit vrij gemakkelijke door de war. Wellicht een heel onhandig voorbeeld, maar ik heb nu al meerdere keren mijn hoofd er over gebroken van goh, waar kwam die nou ook alweer vandaan want iets klopt er niet :P

Maar verder vind ik het ideaal werken, ik kan niet overweg met Exel, en dit gaat me prima af :)
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » wo aug 05, 2015 10:16 am

Anneke schreef:
Maaike_ schreef:Wat zijn de grootste pluspunten van ZooEasy vinden jullie, t.o.v. zelf alles bijhouden in bestanden buiten ZooEasy om?
Maaike, ik heb deze vraag even afgeplitst naar een nieuw onderwerp, omdat het voor de vraag m.b.t. verwantschap niet relevant is ;)
Super, het dwaalde inderdaad ietsjes af...

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » wo aug 05, 2015 10:19 am

Bedankt voor de verdere reacties. Ik zal niet starten met ZooEasy, maar als het fokken weer groter wordt hier met meerdere dieren zal ik het toch eens heroverwegen. Trouwens, ik zal me in ieder geval eens verdiepen in de gratis versie.

Stambomen invoeren in excel moet prima lukken, en het lijkt me toch ook dat er ergens een sommetje moet bestaan om het inteeltquoficiënt te berekenen... Ook het opzoeken waard.

Nella
stamgast
stamgast
Geslacht: Onbekend

Bericht door Nella » wo aug 05, 2015 10:43 am

Gewoon Excel gebruiken. Ik heb jaren terug een stamboom weergave daarin gemaakt dat als je een hamster invoert dat je direct 3 generaties (volgens mij) te zien krijgt. Daar kon ik dan desgewenst een printje van maken en meegeven bij een ukje.

De basis is inderdaad een lijst in Excel met alle hamsters (en nestnummers) met per hamster de naam, nestnummer, geboortedatum, kleur / gencodes en ouders. Werkte ideaal!
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » wo aug 05, 2015 2:20 pm

Ik ben nu inderdaad begonnen in excel. Anders dan jij omschrijft, maar ik heb in ieder geval iets wat overzicht geeft. Iets om steeds iets meer te perfectioneren. Ik vind het ook wel heel fijn om dit zelf zo te kunnen doen en niet afhankelijk te zijn van een programma, al ken ik ZooEasy natuurlijk uiteindelijk niet.

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » wo aug 05, 2015 2:27 pm

als je handig bent met excell kun je dat zeker doen hihihih
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding