Verwantschap berekenen/wat vind jij oké?

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Maaike_
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Verwantschap berekenen/wat vind jij oké?

Bericht door Maaike_ » zo aug 02, 2015 5:21 pm

Wanneer jullie een hamsterkoppeltje hebben bedacht en er blijken gemeenschappelijke familieleden te zijn, tot op welke hoogte vinden jullie dit dan oké? Neef/nicht koppelen? Of pas als een gemeenschappelijk voorouder echt een bet bet bet overgrootouder is? Of iets daar tussenin?

Verder, kijken jullie hierbij puur naar hoe ver het gemeenschappelijke familielid weg staat of berekenen jullie het inteeltquoficient? (Hoop dat ik het goed schrijf)

Deze situatie is voor mij nog niet aan de orde maar ik ben heel erg benieuwd hoe jullie dit zien, vind het een interessant onderwerp bij het fokken.

Anneke
Hoofd Moderator
Hoofd Moderator
Aantal hamsters: 13
Contacteer:

Re: Verwantschap berekenen/wat vind jij oké?

Bericht door Anneke » zo aug 02, 2015 5:57 pm

Leuke vraag, Maaike!
Er is hier in het verleden al wel eens gediscussieerd over de mate van inteelt die toegepast wordt.
Altijd volledig onverwante dieren koppelen is niet voor iedere fokker een goede optie, dus soms is een beperkte mate van bewuste inteelt dan logisch.
Er is wel eens een percentage genoemd wat 'acceptabel' zou zijn qua inteelt, maar ik ben het even kwijt. Ik dacht ergens rond de 10%, maar ik kan er ook naast zitten. Zelf kijken wij altijd meer naar de stamboom en hoe ver weg het familie is. Het inteeltpercentage nemen we wel mee, maar is pas het tweede waar we naar kijken. We hebben laatst een combinatie gehad, waarbij de vader van de man ook bij de dame in de stamboom zat, maar dan wel 4 generaties hoger. Het inteeltpercentage van de kleintjes in dat nest was 1,95% (heb het even opgezocht). Daar maak ik me minder druk over dan wanneer het dichterbij zit. Een combinatie neef/nicht zullen we niet zo snel maken. Moeder/zoon of vader/dochter zouden we alleen doen als we bepaalde recessieve genen uit willen sluiten, maar ook dan nog liever niet. Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe anderen hier in staan.
Afbeelding Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » zo aug 02, 2015 6:26 pm

Het kan inderdaad per fokker en per lijn verschillen. Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe een fokker zijn dieren/zijn lijn inschat en wat je met de lijnteelt wilt bereiken. Is het bijvoorbeeld om een lijn te testen op een bepaalde kleur of gewoon te kijken wat er uit een inteelt kruising rolt, dan is een hoog inteeltpercentage acceptabel.
Ik denk dat tot 10% geen problemen zou moeten opleveren, daarboven moet je zeker zijn van wat je doet en vooral als je inteelt hebt toegepast ook op een gegeven moment nieuw bloed toevoegen anders kun je ook problemen krijgen ;)

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » zo aug 02, 2015 6:39 pm

hier probeer ik om inteelt/lijnteelt zo min mogelijk te doen, en probeer ook altijd onder de 10% te blijven, ik check wel altijd de stambomen en kijk of er enig verwantschap is, soms gebeurt het wel eens dat er verwantschap in zit maar dat is dan ver weg meer generaties ertussen zeg maar
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Sine Cera
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 6
Contacteer:

Bericht door Sine Cera » ma aug 03, 2015 5:39 pm

Goeie vraag :) Toen ik begon met fokken wilde ik mijn koppels zo onverwant mogelijk houden. Noem het wantrouwen of voorzichtigheid, maar veel dieren waar ik mee fokte kwamen uit het buitenland en zo had ik dus nogal last van een taalbarrière. Dan is het lastig na te trekken hoe het met familieleden gaat, hoe oud broertjes en zusjes van mijn fokdieren zijn geworden, etcetera. Naarmate er steeds meer afstammelingen van mijn foksels in Nederlands zaten en ik dus makkelijker kon natrekken hoe het met de familieleden ging. Toen bleek dat de twee lijnen waar ik mee fokte prima in orde waren, heb ik besloten om mijn uiterste grens (3%) wat op te rekken naar 8%. Dan heb je meestal de ouders en grootouders allemaal verschillend, met bij de overgrootouders aan beide kanten minstens een keer hetzelfde dier. Sterker nog, als ik kon kiezen tussen een hamster uit mijn eigen lijnen met rond de 8% verwantschap in de kruising, of een vreemd onverwant dier waar ik te weinig informatie over kon krijgen, dan had ik liever mijn eigen dieren. Tot ik stopte met fokken (wat daar overigens niets mee te maken had) leek het prima te gaan met die instelling. Maar het is dus wel een kwestie van alles goed in de gaten houden en niet bang zijn om conclusies te trekken. Ook uit onverwante ouders kunnen ongezonde jongen komen, net zoals dat uit verwante ouders prima gezonde dieren kunnen komen. Onverwantschap is niet altijd zaligmakend...
Groetjes Sanne

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » ma aug 03, 2015 8:34 pm

Leuk om jullie reactie te lezen! Ik heb ooit op het andere hamster iemand gehoord die een percentage van max 7% aanhield, hier worden 10/8/3 genoemd. Interessant om te lezen.

Hoe berekenen jullie dit getal precies?

Ik ga in principe ook voor zoveel mogelijk onverwant, maar ik snap de overwegingen om toch voor verwant(er) te gaan heel goed. Ik vind het heel informatief om zo eens dat percentages te lezen, iedereen gaat hier toch net iets anders mee om. Leuk ook Sanne om van jou te lezen hoe het bij welk getal nog ongeveer zit met verwantschap.

Een zijspoor, maar is het in Nederland niet zo dat je als neef en nicht met elkaar mag trouwen? Dan zou dit bij mensen dus al acceptabel worden gevonden... Absoluut niet iets om direct door te trekken naar hamsters en misschien klopt het niet wat ik zeg, wel interessant!

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » ma aug 03, 2015 8:38 pm

ja klopt neef en nicht mogen trouwen maar geen kinderen samen krijgen
Groetjes silvia
Afbeelding

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » ma aug 03, 2015 8:45 pm

Niet de best verantwoorde bron, maar dit zegt wikipedia:

Biologisch zijn er lichte bezwaren in te brengen tegen een neef-nichthuwelijk, omdat dit voor inteelt kan zorgen. De kans op aangeboren afwijkingen is echter ongeveer 2-3% meer dan bij een huwelijk tussen niet-verwante paren, welk risico vergelijkbaar is met vrouwen van 35 jaar en ouder die een kind krijgen. Wetenschappers vinden het scheef als men vrouwen boven de 35 wel laat trouwen, maar neven en nichten om die reden niet.

Best interessant om door te trekken naar hamsters vind ik. Ik ga geen neven en nichten koppelen, absoluut niet, maar ik vind het wel een interessant punt. Dit stuk zegt mij overigens ook genoeg: Met een te oude dame fok je ook niet...

Anneke
Hoofd Moderator
Hoofd Moderator
Contacteer:

Bericht door Anneke » ma aug 03, 2015 10:06 pm

Het berekenen van het getal laat ik aan Zooeasy over, de software om stambomen en andere gegevens in bij te houden. Die doet dat bij ieder koppel automatisch wanneer je de stambomen van de ouders hebt ingevoerd.
Afbeelding Afbeelding

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » ma aug 03, 2015 10:11 pm

klopt dat doe ik ook ik werk ook met zooeasy
Groetjes silvia
Afbeelding

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » di aug 04, 2015 12:29 pm

Oké, handig inderdaad. Ik ga me eens verdiepen in ZooEasy. Ik heb dat ooit wel bekeken maar da's best even terug...

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » di aug 04, 2015 12:30 pm

Hebben jullie dan de gratis versie van ZooEasy? Wat zijn de voors/tegens bij gratis/betaald?

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » di aug 04, 2015 12:31 pm

ik heb de betaalde versie en ik heb m op CD zodat mocht er iets gebeuren ik m altijd weer op mijn laptop kan installeren
Groetjes silvia
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » di aug 04, 2015 2:36 pm

Inderdaad de betaalde versie. Zooeasy heeft nu de 12 versie dit is de laatste die ze uit brengen omdat ze nu online gaan werken.
Ik vind online eigenlijk geen optie omdat je de data dan op een server hebt etc. lijkt me minder veilig dan op je eigen pc :D

Anneke
Hoofd Moderator
Hoofd Moderator
Contacteer:

Bericht door Anneke » di aug 04, 2015 2:43 pm

Wij hebben versie 11, ook betaald idd.
Ik ben er nog niet uit of online per definitie beter is.
Met de mogelijkheden van Zooeasy voel ik me nog steeds beperkt in wat mogelijk is, waardoor ik het idee heb dat het beter moet kunnen.
Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie