mannetje bij vrouwtje laten of toch weghalen.

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
cat
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 3

mannetje bij vrouwtje laten of toch weghalen.

Bericht door cat » zo mar 08, 2015 12:16 am

Hoi,

Ik heb een koppeltje hamsters en deze hebben nu een 2e nestje gekregen vlak na het eerste.. ik vind dit persoonlijk een beetje erg sneu voor het moedertje, maar het overviel me.. het is mn eerste koppeltje en ik ben druk aan het leren en lezen.

Nu zou ik graag het mannetje bij het vrouwtje weghalen als deze jongen groot genoeg zijn om weg te gaan. maar ik kan zien dat het vrouwtje al weer zwanger is. als ik hem nu niet weghaal gaat het maar door met jongen, dit vind ik geen optie, maar ik heb gelezen dat het vrouwtje haar jongen bij stress ook kan aanvallen en dit wil ik ook niet. Wat kan ik nu het beste doen?

In belang van het vrouwtje zou ik haar toch apart willen zetten. zodat ze kan aansterken. het vergt toch wat van zo'n lijfje, al zijn de nestjes maar klein. 1x 3 en 1x 2 jongen. Is het een optie als ik het mannetje alleen zet, het vrouwtje het volgende nestje toch alleen laat opvoeden, haar vervolgens een poosje alleen laat. en het mannetje dan opnieuw aan haar koppel?

groetjes cat

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: mannetje bij vrouwtje laten of toch weghalen.

Bericht door silvia » zo mar 08, 2015 12:21 am

het mannetje weghalen zeker als ze nu weer drachtig is want gegarandeerd dat ze direct nadat ze is bevallen van haar derde nestje weer gedekt wordt
het vrouwtje kan het nestje prima alleen opvoeden hoor en je kunt dan inderdaad als de jongen oud genoeg zijn en het vrouwtje weer op krachten is weer koppelen als je dat nog wilt
maar is dat het pearl koppel waar je het over hebt dan kan ik begrijpen dat de nestje klein zijn
het is nl niet verstandig om pearl x pearl te doen lees hier maar eens
http://www.dwerghamster.nl/russische/kl ... /index.php
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

cat
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door cat » zo mar 08, 2015 12:57 am

hoihoi, dank je voor je reactie..

Dan ga ik inderdaad zoals ik al wilde doen het mannetje weghalen, tegelijk met de kleintjes die nu opgroeien. Ik denk ook wel dat ze het alleen redt. maar het is zo'n lief en goed vadertje. Soms is mams een beetje overstuur, als dan paps erbij komt dan is alles weer rustig. hij is ook erg goed voor de jongen. maar ik wil alle hamstertjes zeker in goede gezondheid zien, dus ik ga ermee aan de slag.

Ik heb dat inderdaad ook gelezen, Pearl x Pearl is lethaal. Ik las dit nadat mijn koppeltje al samen was (ik had eerst een geel wild roodoogje, maar omdat dit misging kreeg ik van iemand een pearl vrouwtje. dus geen opzet) en ik inderdaad een klein nestje aantrof. maar de hamstertjes die ik ervan heb, zijn gelukkig goed gezond. Ook las ik dat er wel fokkers zijn die wel pearl x pearl fokken, maar inderdaad zal dat de reden van de kleine nestjes zijn.

Bedankt voor je tips, ik ga er mee aan de slag en volgende week de hamstertjes apart zetten.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo mar 08, 2015 10:38 am

succes zal vast lukken hoor en je zult zien dat het derde nestje mocht het vrouwtje weer drachtig zijn zoals je denkt ook alleen groot wordt met mama hoor ik haal altijd de mannen weg zodra ik weet dat de vrouwtjes drachtig zijn zodat ze niet direct weer gedekt worden en iedere 19 dagen ukken hebben
ik heb ook wel eens een man erbij gelaten hoor het is inderdaad heel leuk om te zien hoe ze samen de ukken opvoeden maar ja iedere 19 dagen ukken is ook niet echt goed hihihihihi
Groetjes silvia
Afbeelding

cat
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door cat » zo mar 08, 2015 10:03 pm

Ben al de hele dag druk met alle hamstertjes, tegen alle verwachtingen in heeft mams haar kroost aangevallen en bruut verstoten. het heel even aangekeken, maar toch ingegrepen. nu zitten de kleintjes apart. maar ook paps en mams. dan maar meteen alles uit elkaar halen.

Wel een beetje bezorgd, maar de kleintjes doen het vandaag best goed. ze eten al een beetje en ik heb ze net brinta van de vinger af gevoerd. ze zaten heerlijk te smullen. gelukkig.

Moeders is druk met het maken van een nieuw nestje.. die gaat verder en geniet zichtbaar van de rust. alleen vadertje is een beetje van slag. maar die zal wel weer wennen.

de kleintjes slapen veel, maar lopen ook vrolijk rond af en toe. en het eten gaat goed.. alleen het drinken is nog wat moeilikjer geloof ik. maar ik heb komkommer neergelegd en daar smullen ze ook van, krijgen ze in ieder geval hun vocht binnen. @wordt vervolgd.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo mar 08, 2015 10:26 pm

hoe oud zijn de kleintjes nu ? als de kleintjes nl een dag of 16 zijn dan kan het heel goed dat mama de ukken verstoten want ze wil rust om zich voor te bereiden voor het volgende nestje
om ze te laten drinken moet je gewoon een stuk bruin brood nemen die sop je helemaal in het water en dat leg je op een schaaltje neer dan sabbelen ze daar zelf aan
Groetjes silvia
Afbeelding

cat
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door cat » zo mar 08, 2015 10:33 pm

Ze zijn inderdaad ongeveer 16/ 17 dagen nu.

ooohw, dat is een super tip! dank je!

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo mar 08, 2015 10:37 pm

ja logisch dat ze dan de ukken ging weg jagen ze heeft echt even tijd nodig om nog even bij te komen voor het volgende nestje
dat brood met water lukt prima hoor vinden ze lekker en zo krijgen ze genoeg vocht binnen
Groetjes silvia
Afbeelding

cat
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door cat » ma mar 09, 2015 12:34 am

Ik heb dat nu eerst neergelegd voor de nacht. hun eerste nachtje alleen met zn 2.. als die maar voorbij is, ben ik een stuk geruster :)

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » ma mar 09, 2015 12:38 am

gaat wel goed komen hoor op die leeftijd, ze knabbelen dan al van het voer en nu je brood met water hebt neergelegd kunnen ze ook vocht drinken, verder lekker verwennen met gedroogde meelwormen, trosgierst etc dan komt het helemaal goed
Groetjes silvia
Afbeelding

Plaats reactie