Koppeltje rusjes vragen

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Annick&Mort
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Koppeltje rusjes vragen

Bericht door Annick&Mort » vr nov 28, 2014 8:28 pm

Hallo allemaal,

Omdat ik over een tijd, zeg gerust een (paar) jaar, een keer een verantwoord pretnest wil doen, ben ik me alvast aan het informeren. Nu heb ik nog een paar vragen.
1. Vanaf welke leeftijd kun je koppelen?
Er is bij syren een minimale leeftijd van 5 maanden voor het eerste nestje, bij de meeste fokkers. Maar bij rusjes heb ik al gezien dat ze na een paar weken (week of 15?) al werden samengezet.

2. Is het beter om ze samen te laten voor altijd of om ze na een tijdje weer uit elkaar te halen?
Ik weet dat als je ze samenlaat de papa mee kan helpen met het opvoeden, maar dat mama ook meteen weer gedekt kan worden. Dan krijgt ze dus veel nestjes, of regelt de natuur dat anders? Is dat niet vermoeiend voor het vrouwtje als ze zoveel nestjes achterelkaar krijgt?

Misschien komen er later nog meer vragen, maar dit is alvast een begin.

Alvast bedankt voor het antwoorden!
Groetjes van
Mijzelf: Annick
Rusje: Mort <3
Teckel: Tommie

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 24
Contacteer:

Re: Koppeltje rusjes vragen

Bericht door Saskia1982 » vr nov 28, 2014 9:15 pm

Ik koppel ze altijd al jong, vaak al als ze 6 weken zijn..
Bij de meeste russen regelen ze alles prima zelf en zullen ze pas jongen krijgen als de vrouw eraan toe is.
Ook laat ik de man er gewoon bij zitten om te helpen, de vrouw is degene die beslist of en hoe lang ze pauze neemt.
Als het echt nodig is haal ik koppels wel uit elkaar, soms kan het bijvoorbeeld gewoon dat het niet klikt tussen twee hamsters.

Wat net zo belangrijk is, bedenk goed van tevoren dat jonge hamstertjes ook groot worden en ze dus uiteindelijk ook ergens heen moeten.
Kan je genoeg nieuwe baasjes vinden en eventueel zelf wat jongen houden?
Mijn dwerghamstergroep op facebook: *klik*
Gewoon gezellig voor iedereen met dwerghamsters :D

Mijn beestjes op facebook: *klik*
Dwerghamsters en muizen..

Annick&Mort
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Annick&Mort » za nov 29, 2014 1:46 pm

Bedankt voor je reactie! Is dat echt zo mooi geregeld? Nooit geweten. Wel gehoord, maar nooit geloofd.

Over nieuwe huisjes zoeken ben ik inderdaad ook al aan het nadenken. Ik ben alleen bang dat ik me te veel ga hechten of dat ik mensen niet vertrouw en daarom de hamster niet mee wil geven.
Hoe gaan jullie daarmee om?

En nog een vraag. Hebben jullie een contract? Waarom wel/niet? En zo ja, wat staat daar in en houden mensen zich daar echt aan?
Groetjes van
Mijzelf: Annick
Rusje: Mort <3
Teckel: Tommie

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 24
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » za nov 29, 2014 7:27 pm

Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarbij je ze wel uit elkaar moet halen, maar verreweg de meeste koppels regelen het hier zelf ;)
Ik hou er altijd zelf wel een paar, de rest kan ik dan wel loslaten..
Zelf werk ik niet met contracten, als iemand hier een hamster koopt dan is diegene verantwoordelijk en ga ik verder geen regeltjes opleggen.
Wel ben ik zo dat als ik geen goed gevoel over iemand heb dat ik diegene gewoon weiger..
Mijn dwerghamstergroep op facebook: *klik*
Gewoon gezellig voor iedereen met dwerghamsters :D

Mijn beestjes op facebook: *klik*
Dwerghamsters en muizen..

Plaats reactie