Kan ik de moeder uit de kooi halen?

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Ms Ivy
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Kan ik de moeder uit de kooi halen?

Bericht door Ms Ivy » ma okt 27, 2014 3:05 pm

Hoi allemaal,

Sinds een week nu hebben we een nestje van 12 Syrische ukjes. Alles gaat goed, de moeder eet goed, zorgt geweldig voor de kids en heeft, ondanks de grootte van het nest, nog geen enkele uk geruimd.

Het is ons, en CoCo's eerste nestje. Alles is netjes uit haar hok gehaald voor de bevalling, dus geen radje, geen speeltjes en geen speelhuisjes. Ik heb nu alleen de indruk dat ze niet genoeg plezier/afleiding/vermaak heeft, aangezien ze voorheen elke dag uit haar kooi werd gehaald en mee werd gespeeld... Twee keer in de week mocht ze een uurtje in de ren, met veel verschillende speeltjes, een zandbakje en schuilplaatsen.

Nu zitten we hier wel elke avond even voor haar kooi om haar toch even wat aandacht te geven, een snoepje en een aai. Nu is het zo dat sinds de laatste paar dagen, ze op je hand komt zitten en via je arm omhoog probeert te klimmen en anders gewoon op je hand blijft zitten om er maar uitgehaald te worden.

Ik dacht dat je moeder en kinderen niet uit het hok mocht halen, tijdens de eerste twee weken na de geboorte, maar de aanhankelijkheid van de moeder doet me toch twijfelen....

Mag mama CoCo gedurende de zoogtijd van de ukjes af en toe even opgepakt en geknuffeld worden?

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Re: Kan ik de moeder uit de kooi halen?

Bericht door Elanor » ma okt 27, 2014 10:47 pm

Ik dacht dat de moeder wel dagelijks even uit de kooi mag gehaald worden voor een knuffel ofzo, gewoon niet lang natuurlijk. Zolang ze er zelf naar vraagt en het dus geen stress veroorzaakt.
De kleintjes zou ik wel nog niet oppakken.
Maar fokkers zullen je daar zeker beter kunnen op antwoorden.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Nona
lid
lid
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door Nona » di okt 28, 2014 11:25 am

Het is inderdaad verstandig de ukken de eerste periode met rust te laten. Mama mag best even uit de kooi als ze zelf aangeeft dat ze daar behoefte aan heeft, maar inderdaad niet heel lang, 5 a 10 minuten ofzo, geen uur zoals je normaal zou doen. Vaak merk je ook snel genoeg dat als mama eenmaal uit de kooi is ze vrij snel onrustig word en terug wil naar haar kids. Je kunt de ukjes op gaan pakken zodra ze zelf uit het nest gaan kruipen en je merkt dat mama ontspannen genoeg is, meestal is dat zo rond dag 10, maar met een groot nest van 12 kan het een paar dagen langer duren!

Ms Ivy
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Ms Ivy » wo okt 29, 2014 11:13 am

Dankjewel voor 't advies! Gisteravond hebben we CoCo even eruit gehaald, zodat ze haar energie een beetje kwijt kon en weer eventjes met ons kon knuffelen. :mrgreen:

Het is allemaal goed gegaan en mevrouw was blij dat ze even los mocht: ze ging gelijk weer al d'r favoriete plekjes verkennen, tot de jongen gingen piepen (ong. 5 minuutjes later). Toen werd ze wel weer erg onrustig en hebben we d'r teruggezet. De ukken zijn vandaag 9 daagjes oud en groeien allemaal als kool. Kan niet wachten met tam maken van die kleine pluizebolletjes. wub

Plaats reactie