hoe vaak mag een moeder een nestje en tot welke leeftijd

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

xDenise
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: hoe vaak mag een moeder een nestje en tot welke leeftijd

Bericht door xDenise » vr mei 16, 2014 8:05 am

Je moet een hamster niet vergelijken met een mens. Dat kan niet en werkt niet. Simpel.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Adri
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Aantal hamsters: 10

Bericht door Adri » vr mei 16, 2014 11:34 am

Mijn advies zou zijn het eerste nestje rond de leeftijd van 4 maanden en het laatste nestje rond de leeftijd van een jaar. Of het 1,2 of meer nestjes worden hangt helemaal f van de conditie van de hamster. Ik ken (groot)fokkers die 5 nesten bij Syrische hamsters fokken zonder problemen maar ik ken ook fokkers die problemen hebben om een Syr van 9 maanden nog een tweede keer drachtig te krijgen. Over het algemeen neemt bij een Syrische vrouwtjes hamster de vruchtbaarheid af na ongeveer 11 maanden en wordt het na 14 maanden heel moeilijk om nog een fatsoenlijk nest van haar te verwachten. ;)

Janneke G
superlid
superlid
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Bericht door Janneke G » vr mei 16, 2014 1:08 pm

Pluisje schreef:Maar ik ben geen fokker van hamsters. Ik denk dus vanuit het mens-zijn en vanuit de voortplanting bij de hond.
Het gaat hier echter wel over het fokken van hamsters. Het is dan ook niet zo handig als je tips en adviezen gaat geven, terwijl je dat baseert op het fokken van honden. Een soort van appels met peren vergelijken, dat gaat niet. En het is heel erg verwarrend voor mensen die vragen hebben over het telen van appels als ze antwoorden krijgen die gaan over het telen van peren. shrug_

Fijn dat er hier fokkers op het forum zijn die je verder kunnen helpen met je vraag, lupini. :) De leeftijd waarop hamsters een nestje krijgen en de hoeveelheid van nesten is alleen niet echt een vast antwoord op. Vaak moet je ook een beetje naar de hamster zelf kijken wat ze aan kunnen. Maar het is goed om van verschillende fokkers te horen hoe zij dit doen, dan kun je daar je eigen visie op bepalen. yes:

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » vr mei 16, 2014 1:37 pm

Ik neem aan dat het hier over syren gaat aan je avatar te zien..
Hier kreeg een vrouw meestal haar eerste nest tussen de 4 en de 6 maanden en als ze een jaar zijn gingen ze met pensioen.
Of een vrouw maximaal 1, 2 of 3 nesten kreeg was puur afhankelijk van haar conditie en hoe snel ze na een nest weer op conditie kwam.
De ene vrouw heeft meer tijd nodig om bij te komen na een nest jongen als de andere vrouw, sommige vrouwen bleven zelfs tijdens het zogen in vrij goede conditie.
Uiteraard zal een nest met 4 jongen minder vragen van de moeder als een nest met 18 jongen..

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat een hoop jongen ook voor jou een hoop tijd gaan kosten als ze wat groter zijn, de aandacht om ze tam te maken en de zorg om nieuwe baasjes te vinden.

Zelf ben ik toch weer terug gegaan naar de russen, die bleken toch beter bij mij te passen.
Russen regelen het aantal nestjes voor een groot deel zelf, als een vrouw geen zin heeft dan kan het wel maanden duren voor er een keer jongen komen ;)
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

Janneke G
superlid
superlid
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Bericht door Janneke G » di mei 20, 2014 9:26 am

Pluisje schreef:Een goede fokker fokt met gezond verstand, toch?
Gezond verstand én kennis van zaken. Niet alles is enkel te doen op gezond verstand.

Maar dat lijkt me een hele andere discussie. Laten we het on topic houden. ;)

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » wo mei 21, 2014 11:10 am

Ik vind dat je deels zelf moet kiezen welke leeftijd jij fijn vindt om je syrische hamster in te zetten. Tenzij je niet afwijkt van de leeftijd vanaf dat het kan (niet een te jonge hamster) en een leeftijd dat de hamster te oud is.

lupini
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 3

Bericht door lupini » zo aug 31, 2014 6:43 pm

Ik wou jullie even laten weten dat Lucky die ik zelf vanaf 3 weken verder had grootgebracht moeder is geworden van 10 jongen ,ze zijn nu al weer 4 weken oud ,en ze heeft ze super goed verzorgd
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1153_n.jpg

Plaats reactie