Beestjes in hamsterhok

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
Hammie84
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Beestjes in hamsterhok

Bericht door Hammie84 » do okt 17, 2019 4:07 pm

omg_
Lieve hamstervrienden,
Wie weet wat dit zijn, kan het maar niet vinden op Google oooh_
Het krioelt er plots van! In waterbak, voetballen, zandbak en eigenlijk overal waar je maar kijkt. Ze lijken niet op onze rusje te zitten. Ze springen niet en je veegt ze als het ware makkelijk dood. Ik krijg er zelf ook aardig de kriebels van, hoe zijn ze er in gekomen en nog belangrijker, kom ik er van af?! Vre-se-lijk! shrug_

Het is trouwens een gescapede aquariumbak van 100cm.

Hammie84
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Re: Beestjes in hamsterhok

Bericht door Hammie84 » do okt 17, 2019 4:08 pm

Ojee, lukt me niet om foto's toe te voegen...🤦🏼‍♀️💁🏼‍♀️

Hammie84
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Hammie84 » do okt 17, 2019 4:12 pm

Pluisje
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » do okt 17, 2019 5:35 pm

Het kan een insect zijn dat met voorraden meegekomen is. Ik kan de foto's helaas alleen onduidelijk zien. Maar hoeveel poten heeft het insect? Zijn er ook zwarte aanwezig of zijn er alleen larven te zien? Heeft het voelsprieten? Kruipt het alleen of vliegt het ook? Komt het op eten af? Afgerond kontje of spits kontje? Dat rode voorwerpje op de foto is de rand van een voedselbak(je)? Ze lijken erg klein te zijn als ik ze met de banaan vergelijk.

Veelvoorkomend zijn rijstmeelkever (donkerbruin tot zwart, 4 mm) en stofluis (iets kleiner), de eerste veeg je niet snel kapot, het heeft een hard schildje. Zekerheidshalve even je keukenvoorraad nakijken, er kunnen beestjes in zitten. De hele hamsterbak goed legen, goed schoonmaken en met de stofzuiger alle kiertjes nagaan om zoveel mogelijk eitjes en larven te verwijderen. Alle hamsterspulletjes even in kokend water gooien. Voedselvoorraad van de hamster weggooien en de vuilniszak met het zaagsel en de voedselvoorraad meteen naar buiten brengen, inclusief de stofzuigerzak. Menseneten en hamstereten altijd goed in afgesloten potten bewaren om verspreiding te voorkomen als je aangetast voedsel uit de winkel/supermarkt meeneemt. Een zaagselvoorraad die je gekocht hebt kan ook aangetast zijn. Insecten houden van vocht en warmte, dus de hamsterbak goed ventileren.

Als je wat meer informatie kunt geven over het insect of een scherpere foto kunt sturen, kan ik meer gericht aangeven welk insect het zal zijn.

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » vr okt 18, 2019 1:11 am

Ik gok op stofluizen zo aan de vorm en kleur te zien.
Houten spul niet natmaken maar invriezen en heel goed laten drogen, op een lage stand een paar uur in de oven laten drogen is ook goed.
Ik heb ooit eens vlas gekocht als bodembedekker en had 3 grootverpakkingen die vol met stofluizen zaten, dat was heel wat schoonmaak werk.
Helemaal weg krijg je ze moeilijk want zelfs MDF en papier vinden ze heerlijk, maar als de bron weg is ben je 98 procent kwijt.
Evt kun je ook roofmijten inzetten na het schoonmaken, daarmee roei je waarschijnlijk ook de laatste uit.

syrtjerusje
lid
lid
Aantal hamsters: 6

Bericht door syrtjerusje » vr okt 18, 2019 3:44 pm

denk idd dat er iets in je bodembedekker zat wat nu uitgekomen is.
1 van de redenen dat ik alles iedere week schoonmaak,snap dat je dan niet kunt hamsterscapen,maar hier krijg ik ook de kriebels van,
heb zelf ooit motjes in mijn cottoncomfort gehad alles zat vol.
dus idd alles weggooien alle voorraad doe ikzelf altijd in afgesloten bakken .
voer in potten .en vers fruit klein stukje wat ze niet eten weggooien.
nu maar even alles goed schoonmaken.
en dan even wat minder vullen en kijken wat er dan gebeurt,bijvullen kan altijd nog als je zeker weet dat er niet weer beestjes inzitten,anders moet je weer alles weggooien en dat is zonde.
heb wel met je te doen hoor! erg sneu vind ik dit,
niemand wil beestjes bij je dieren.

Pluisje
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » za okt 19, 2019 1:57 am

Ik heb de foto's vergroot gekregen, helaas stofluizen. En daarmee kun je je lol op als je niet snel maatregelen neemt in de vorm van het weggooien van alle voorraden hamstervoer en bodembedekking en het meteen afvoeren van de zooi. Je keukenkasten nakijken op ongedierte, zowel in de kasten zelf alsook in pakken meel en rijst bv (legen en kijken of er wat krioelt en ook de dozen zelf bekijken). Stofluizen houden ook van gedroogd fruit wat de hamstervoeding verdacht maakt (ik heb zelf al vaker in afgesloten bakken hamstervoer en vogelzaad de Indische meelmot gehad en de richtlijnen voor dierenvoeding zijn nu eenmaal minder streng dan voor mensenvoeding terwijl ook daarin al vaker eitjes zitten). Voorlopig heel vaak en grondig stofzuigen en alle kieren en naden nagaan (eventueel ook in je kasten en keukenkasten). De luchtvochtigheid terugdringen bij voorkeur met een ontvochtiger. Als ze zijn gaan dwalen in je huis/flat, dan kun je je lol op en kun je ze overal gaan aantreffen. Met name de badkamer en kelder zullen geliefd worden vanwege het vocht daar.

syrtjerusje
lid
lid
Aantal hamsters: 6

Bericht door syrtjerusje » vr okt 25, 2019 3:38 pm

zijn de beestjes al weg?

Plaats reactie