zijn rusjes van een fokker gezonder?

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
syrtjerusje
lid
lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 6

zijn rusjes van een fokker gezonder?

Bericht door syrtjerusje » zo sep 29, 2019 5:31 pm

ja nu heb ik natuurlijk altijd herplaatsers gehad,maar nu vroeg ik me af zijn rusjes van een goede fokker gezonder?
hebben ze dan minder of geen tumoren ?want bij mij zijn alle rusjes gestorven aan tumoren of gewoon erg vroeg plotseling dood.
wil later wel 1 goed rusje misschien.
aangezien ik helaas moet stoppen met hamsters opvangen wil ik toch dan weer een syrtje, chineesjes misschien die heb ik nog 2,en worden hopenlijk ook oud.maar dan 1 goed rusje voor mezelf dus eventueel van een goede fokker.
heb nog 2 opvang syrtjes die de 2 jaar al gepasseerd zijn dus dat gaat gelukkig goed.
wil dus dan ook hun leefruimte nog groter maken heb nu wel kooien van 80 cm maar mag dan wel groter vind ik.

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Re: zijn rusjes van een fokker gezonder?

Bericht door Saskia1982 » zo sep 29, 2019 6:04 pm

Ik heb 19 jaar russen gefokt en eigenlijk nooit tumoren gehad bij mijn dieren.. Uiteraard maakt iedere fokker wel eens mee dat er een diertje niet oud word, of diabetes krijgt.. Maar dat zouden uitzonderingen moeten zijn.
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Dwerghamsters, facebookgroep
Saskia's Robos

Pluisje
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1

Re: zijn rusjes van een fokker gezonder?

Bericht door Pluisje » ma sep 30, 2019 2:28 am

Bij mij heeft geen enkele (dierenwinkel)hamster een tumor gehad. Ik heb 2 Rusjes gehad, eentje jong overleden (hartje door schrik) en eentje is erg oud geworden. Herkomst onbekend, maar ik neem aan via een dierenwinkel, want haar kinderen kwamen ermee aanzetten. Ik heb alleen een (dierenwinkel)muis met een tumor gehad. Ik ben ook onbekend met diabetes bij mijn hamsters al is de doodsoorzaak bij één Syrtje onbekend. Die was circa anderhalf jaar en had in elk geval geen duidelijke tumor(en). Tumoren en kanker zijn maar voor eenderde genetisch bepaald (of je gevoelig bent voor het veranderen van de celkernen of niet), tweederde risico wordt bepaald door de levensstijl en voeding. Wellicht dat je opvangdieren voorheen niet voldoende gezonde voeding gekregen hebben en een te stresserende/kleine huisvesting en onrust om zich heen ervaren hebben? En laten we ook de rooklucht niet vergeten die je hamsters mogelijk hebben moeten inhaleren. In mijn huis leefden/leven honden en hamsters in elk geval rookvrij en wellicht dat ze daarom nooit kanker gekregen hebben. De eerste paar honden die aan kanker bezweken zijn en die ik nu bedenken kan, die zaten allemaal bij rokende baasjes waarvan één eigenaar nu zelf ook kanker heeft. Hij had minstens 3 honden die aan kanker overleden zijn, al werd er eentje 20 jaar bij, ha ha. Er zijn ook leefomgevingen waarin meer kanker voorkomt, bv in de buurt van de DSM of in omgevingen waarin het tegen kanker beschermende selenium in de bodem weinig voorkomt. Zo tegen de tijd dat een fokker eens ontdekt dat de ouderdieren tumoren hebben zijn er al een hoop jongen gefokt, dus met die eerste eenderde (genetisch bepaald) kun je weinig. Met die andere tweederde wel, iemand die van zijn dieren houdt verzorgt ze en geeft ze wat ze nodig hebben. Iemand die van zijn hamster af wil zal zijn interesse in het dier verloren hebben en het minder goed verzorgen.

Ik heb overigens een stuk of 15 tot 20 hamsters gehad. Dus best opvallend dat jij dan zoveel pech met tumoren bij ze hebt. Bij hamsters die bij mij jong of te vroeg overleden zijn is het niet de dierenwinkel schuld geweest, maar eerder eigen schuld of pech (ontsnapt, hartstilstand door schrik of erg warme omgeving opeens).

Plaats reactie